Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky
Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky
autor: Michal Částka , publikováno 10.9.2007
Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky

V minulém díle jsme si popsali 13 CPU bloků vodního chlazení, dnes se podíváme jak si vedly v situaci, kdy musely uchladit procesory: Intel Core 2 Duo přetaktovaný na 3.8GHz a čtyřjádrový Core 2 Quad Q6600 přetaktovaný na 3,4GHz (v druhém případě procesor už topí jako pověstná "malá žehlička"). Nakonec jsem porovnal nejvýkonnější vodní blok s několika špičkovými klasickými "vzduchovými" chladiči...


Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky
Příklad lapováním srovnané plochy procesoru...

Důrazně bych upozornil čtenáře, že na druhé testovací sestavě jsem vyměnil pouze procesor za jiný kus, který byl dokonale vylapovaný brusným papírem pod vodu o zrnitosti 2000 (popis lapování povrchu najdete mj. na fóru zde). Tím jsem chtěl naznačit, že naměřené "absolutní“ číselné hodnoty se mohou lišit od naměřených hodnot u prvního procesoru - i za okolnosti, že procesor pracoval na stejné frekvenci i při stejném napájecím napětí. Je to dáno skutečností, že každý kus procesoru je svým způsobem "originální“ a produkovaná energie se může u  každého kusu lišit až o desítky watů. Druhá skutečnost je, že kalibrace interních čidel v procesoru pro odečítání teploty se může také značně lišit. Tudíž bych se díval na jednotlivé rozdíly (diferenci) mezi jednotlivými bloky a ne na absolutní hodnoty naměřených čísel.

Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky

Tady je vidět, že propagovaný "bow“ efekt u Swiftechů, při naprosto dokonale rovném IHS procesoru (tj. lapovaném - kdy se mj. snižuje součinitel tepelného odporu) nijak teplotu nezlepšuje, ba naopak, přenos tepla je horší.

Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky

Napětí zvýšeno na 1.65V

Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky

Test 13 CPU bloků vodního chlazení - 2/2 výsledky

U posledního testu jsem si dovolil trošku zaexperimentovat s bloky od Swiftechů. Pastu Coollaboratory jsem u "bow“ zakřivených bloků nanesl daleko více. Jak je vidět, tak to pomohlo a bloky se posunuly k předním hranicím v grafu. Bohužel i tahle snaha nebyla moc platná a klasickou rovnou ("flat") základnu to nepřekonalo.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
737 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 363.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.