Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče Lapování základny chladičů
Lapování základny chladičů
autor: ZSCS , publikováno 5.3.2003
Pro využití chladícího potenciálu chladiče je velmi důležitý kontakt mezi chladičem a procesorem. Výrobci se proto snaží vyrobit co nejrovnější základnu chladiče, ale na drsnosti povrchu by se dalo ještě zapracovat. Nezbývá než chladič vylapovat a vyleštit.

Je tvořen zdrojem tepla (jádro procesoru), případným rozvaděčem tepla (heat spreader), teplovodivou pastou zacelující nerovnosti (thermal interface) a samotným chladičem.

Lapování základny chladičů

Povrch tvz. nahých procesorů (Athlon, PIII/Celeron) je od výrobce srovnán do roviny leštičkou. Procesory s integrovaným rozvaděčem tepla (IHS - integrated heat spreader) mají povrch broušen do roviny (ale i takovýto povrch může být ještě lapován, samozřejmě se ztrátou záruky na procesor), a povrchová úprava je velmi hladká.
Výrobci chladičů upravují kontaktní povrch základen zpravidla ofrézováním do roviny (lehce viditelné půlkruhové rýhy) nebo broušením (rovné rýhy se známkami natrhaného měkkého materiálu-hliník).
My se budeme zabývat lapováním chladiče. Povrch jeho základny je rovný a nerovnosti povrchu, trhlinky by jsme normálně zaplnily teplovodivou pastou. Pokud však povrch srovnáme do roviny a uděláme jej ještě hladší, bude použitá vrstva teplovodivé pasty tenčí, plochy budou lépe doléhat a tepelný odpor spojení bude menší. Výsledkem bude nižší teplota procesoru.

Lapování základny chladičů

extrémní zacelení nedoléhajících ploch teplovodivou pastou

Lapování

Před samotným lapováním je vhodné sundat z chladiče ventilátor. Lapováním vznikne hodně špíny, kterou bude potřeba umýt a ventilátory jsou na nečistoty citlivé. Leštěním hliníkových ploch bude vznikat šedočerná špína a leštením měděných ploch zelenošedá špína.

Pro ukázku lapování jsem použil chladic CoolerMaster CP5-7JDIB
http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/silent/cp5-7jd1b-0l.html.
Základna tohoto chladiče je rovná - broušená do roviny, ale stopy brusu jsou patrné a je zde prostor pro zlepšení tepelného přechodu lapováním.

Lapování základny chladičů

viditelné stopy brusu na základně chladiče

Lapování základny chladičů

ověření roviny základny chladiče

Předpokladem pro lapování je rovná plocha. To lze snadno ověřit přiložením příložníku v různých směrech a pozorováním prosvětlené štěrbiny.

Lapování základny chladičů

suroviny-materiál

Pro samotné lapování budeme potřebovat rovnou pracovní plochu, to nejlepší co doma můžeme najít je skleněná deska na stole, jejíž nespornou výhodou je rovná plocha a lze ji po práci snadno umýt.
Jako brusivo použijeme brusný papír pro broušení na mokro o drsnosti minimálně 400. Hrubší nepoužívejte, uděláte si pak na opracovávané ploše příliš hluboké vrypy. Nejlepší je nejprve použít papír o drsnosti 400 a potom o drsnosti 600 nebo jemnější pokud seženete.
Pro doleštění je ideální plstěný kotouček a brusná (leštící) pasta na lakované plochy, tu jsem použil.

Lapování základny chladičů

základna chladiče po zbroušení brusným papírem

Brusný papír položíme na skleněnou desku stolu a můžeme zaxifovat lepící páskou proti pohybu. Papír namočíme, stačí, aby na něm byl film vody.
Opracovávanou plochou chladiče pohybujeme po papíru přímými směry, které s časovými odstupy střídáme pootočením chladiče alespoň o čtvrtinu otáčky. Po zjemnění povrchu použijeme stejným způsobem jemnější brusný papír. Nepoužívejte postup: opracovávat chladič volným brusným papírem, nedodržíte pak rovinu!
Jemně obroušenou rovinnou plochu můžeme ještě zaleštit. Na plstěný kotouček dáme trochu brusné pasty a krouživými pohyby leštíme plochu dokud se nebude patřičně lesknout.
Celý proces nezabere více než 15-20 minut.

Lapování základny chladičů

adaptér na vrtačku, zeleně zbarvená část kotouče je od leštění mědi ručně

Při leštění si můžeme pomoci i drobnou mechanizací, umístíme plstěný kotouček na vrtačku pomocí nástavce výše.
Doporučuji používat otáčky do 500ot/min., při rychlejších otáčkách má např. hliník tendenci téci a na povrchu se vytvoří drobné hrudky. Při použití vrtačky se vytvoří také mnoho nepořádku.
Chladič v článku byl lešten pouze manuální metodou.

Lapování základny chladičů

měděná základna po vyleštění

Lapování základny chladičů

hliníková základna po vyleštění, oděry uprostřed jsou od montáže na CPU

Závěr

Rozdíl teploty jádra CPU při použití lapované a nelapované verze chladiče činí cca 1.2°C, což je v pásmu chyby měření a není to značný rozdíl.
Lapovaný chladič přesto patří k dobrému tónu tuningovaného PC.

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
5.3.2003 22:28:25   0.0.0.xxx 1211
Rozdíl teploty ... činí cca 1.2°C, což je v pásmu chyby měření ... :o)) bomba :o) -tak to mít asi fakt nemusím :o)
5.3.2003 22:46:37   0.0.0.xxx 1210
Clanek s touto tematikou jsem jiz drive nekde cetl, mozna na starem PCtuningu. Jak uvadite, rozdil teplot je 1.2°C, coz je zcela zanedbatelne, nechapu tedy smysl tohoto clanku. Radsi bych uvital neco noveho - TEST (80 GB) HDD, ktery NIKDE neni. Bylo by toho potreba.
6.3.2003 06:13:02   0.0.0.xxx 1110
Ja mam D5T a to je vylesteny standartne takle do leskla jako to tam mate vy ;-)
6.3.2003 08:11:03   0.0.0.xxx 1211
ale me se to libi, aspon sem se poucil protoze potrebuji nalestit hlinikove dily na motoru te moji jawky ) dik...Nak
6.3.2003 08:12:42   0.0.0.xxx 1211
Tento CoolerMaster si rozhodn2 vylapování zaslouží. Základna je opravdu hodně hrubá. Spíš by mě zajímalo, jakou pastu jste použil. Já používám obyčejnou bílou, která je podstatně víc tekutá, než běžné pasty. A na vylapovaný chladič je potřeba dát téměř neznatelnou vrsvičku, v podstatě úplně průhlednou. Pak by měl být pokles teploty aspoň 2°C. Každopádně skutečně lapování chladiče patří k dobrému tónu overclockerského PC. :-)
6.3.2003 08:46:58   0.0.0.xxx 1310
Taky jsem si jednou dal nalapovat chladic. Ja osobne jsem se s tim nes..., ale prenechal jsem to kamosovi, ktery s tim uz preci jen mel trochu praxe. Pokles teploty byl u me 3 stupne. Mozna to bylo tim, ze jsem mozna, asi, nasadil o neco lepe chladic nez pred tim. A to uz jde. Hlavne bez prace. :-) Jinak u toho CoolerMaster CP5-7JDIB je potreba nalapovat tu medenou desticku z obou stran, nalapovat i hlinikovou cast, dat mezi hlinik a med nejakou kvalitni bilou pastu, pruhlednou vrstvicku, sesroubovat to, a tesit se mozna i z vice nez 3 stupnoveho poklesu teploty.
6.3.2003 09:08:04   0.0.0.xxx 1012
Lidi,tomu říkám smysluplná práce ))))))))) Lapovat chladič se OPRAVDU VYPLATÍ ))))))))))))))))
6.3.2003 09:19:34   0.0.0.xxx 1312
No právě že vyplatí. U mě byl pokles min 3°C. A moc dlouho jsem se s tím nepáral. A nezapomínejte na název servru. pcTUNING, TUNING!!!!!!!!! Když nechcete, nevadí, ale neodsuzujte snahu ostatních:-)
1.1.2006 23:04:55   82.99.149.xxx 910
No tak je fakt, ze zlepseni je zanedbatelne, ale to je taky dobre vedet, ze? Alespon to nejsem ja, kdo si s tim dal tu praci. Mne diky tomuto clanku staci venovat chvilku na cteni ;)
6.3.2003 09:44:01   0.0.0.xxx 1214
To umim ve Photoshopu taky...
6.3.2003 09:57:09   0.0.0.xxx 1311
Tohle je nejlepsi prispevek v diskusi
6.3.2003 10:35:43   0.0.0.xxx 1312
Článek jako takový je napsaný dobře a určitě někomu může tento poastup pomoci knižší teplotě nebo alespoň k hladkému povrchu chladiče :-). Co mě ale zaráží je že autor píše o něčem co ani neumí správně pojmenovat. Za prvé totiž to co popisuje jako lapování není lapování. Lapování je operace prováděná volnými brusnými zrny (ty mužou mýt jako pojivo nějakou pastu nebo hustou kapalinu). Rozhodně to není operace za použití šmirgl papíru - i když hodně jemného. Při lapování se používá většinou pasta a to o zrnitosti tak do 600. Lapování je spíš to co autor popisuje jako leštění - ale s tím rozdílem že takhle si maximálně skazíte rovinnost - sice minimálně ale skazíte. Základním technologickým předpokladem leštění je že se neodebírá žádný materiál! Pouze se odstraňují oxidy z povrchu a tím se dosáhne zrcadlového povrchu. Jenže takového povrchu jde dosáhnout i lapováním.
No možná je blbost takhle bazírovat na "detailech" ale nedalo mi to :-).
6.3.2003 10:45:05   0.0.0.xxx 1212
Ano, právě jsem to chtěl také napsat. Lapováním bych to rozhodně nenazýval. Jedná se pouze o vyleštění
6.3.2003 10:49:58   0.0.0.xxx 1112
Nejde o hraní si se slovíčky :-) Jo kdyby tam bylo napsáno, HONOVÁNÍ chladiče, tak už by to asi byla blbost. Každopádně slovní spojení LAPOVÁNÍ chladiče je v O/C komunitě zaběhlý pojem :-)
6.3.2003 10:50:18   0.0.0.xxx 1111
Jo, ještě koho by to zajímalo, přesnosti při opradovém lapováníjsou zhruba:
Rovinnost 0,150 mikronu na délce 150 mm
Tloušťka +- 1,3 mikrony
Rovnoběžnost rovinných ploch +- 1,3 mikrony
Drsnost 0,05 mikrony
Tím šmirglem to asi bude někde jinde :o)
Ale jinak fajn článek.
6.3.2003 10:54:20   0.0.0.xxx 1212
Máš pravdu, vím že se ten pojem v O/C používá. Je to ale škoda, nebo spíš je to zavádějící. Dle mého
6.3.2003 11:15:02   0.0.0.xxx 1411
Problem tohoto jinak dobreho chladice neni v lapovani,ale daleko dulezitejsi je srovnani plochy medene podlozky dosedajici na hlinik.Okolo otvoru pro srouby jsou okrouzky (vyvyseniny) po lisovani ,ktere vytvari mezi hlinikem a medi mezeru v nekterych pripadech az 0.2mm.Teplo se tak prenasi z medi na hlinik pouze temito okrouzky a neidentifikovatelnou radoby stribrnou "zvykackou".Prebrousenim prave teto medene plochy dosedajici na hlinik a pouzitim pasty Arctic Silver II jsem dosahl snizeni teploty o 5 !!! st. C oproti originalu.
6.3.2003 11:16:08   0.0.0.xxx 1112
Jo jo lapování nebo dokonce honovani je zatracene neco jinyho... smirglem niceho takovyho nedosahnete at je sebelepsi...
6.3.2003 11:27:10   0.0.0.xxx 1111
Kde jsou ty casy, kdy jsem "lapoval" svuj Celeron 366 :-))) Brousil jsem procik i chladic a docela to pomohlo. Do te doby se tomu na 100 FSB nechtelo. Pak to bylo v pohode.

Akorat si myslim, ze konecne lesteni na vrtacce akorat skazilo celou predchozi praci. Veskera "rovinnost" sla do pr... Ale jinak to vypada cool ;-) ale o moc vic cool to teda neni :-)
6.3.2003 11:29:53   0.0.0.xxx 1212
hovovani ti vadi, ale lapovani ne ;-)
Jinak, na konecne dolesteni bych pouzil 3mikronovou pastu a delat to ne ve vode, ale s trochou lihu...vysledek je skvely
6.3.2003 11:31:41   0.0.0.xxx 1312
No, moc velky prinos to nema, ale ten pocit :-)))
6.3.2003 13:45:50   0.0.0.xxx 1210
Ja mel celeron 333 a taky sel na 105 :-) a nebyl lestenej mel sem totiz vytvarovanej chladic (vodnik :-) na tvar toho jadra ;-)
6.3.2003 13:50:21   0.0.0.xxx 1112
Vo kolik tak pomuze dat na normalni hlinikovej chladic dolu med (nebo troba neco s este lepsi tepelnou vodivosti :-)))
6.3.2003 13:52:00   0.0.0.xxx 1112
Nebo v 3DS pak bys nepotreboval ani ten chladic :-)))
6.3.2003 14:01:41   0.0.0.xxx 1312
Lapování dobrá věc , ale s 1800 a né s 600.
A leštící kotouč? nazdar rovino.
6.3.2003 14:31:03   0.0.0.xxx 1111
No zrovna ted testovali v Chipu nekolik chladicu. Byly tam dva identicke Coolermastery, z toho jeden mel kontaktni plosku medenou a jeden hlinikovou. Doufam, ze si to pamatuju dobre, ale pri plne zatezi procesoru byly teploty 51/52 a pri proc. v klidu uplne stejne.
6.3.2003 14:34:49   0.0.0.xxx 1210
Teda tim uplne stejne jsem myslel (placnu) 35 na obou chladicich, ne uplne stejne jako pri zatezi. Takze tou medi si moc nepomuzeme.
6.3.2003 16:07:40   0.0.0.xxx 1213
Když už jdeme do detailů, tak lapování se provádí (pokud chceme dosáhnout dokonalého povrchu) dvěmi do sebe zapadajícími díly (viz ventily ve spalovacích motorech) s lapovací pastou. Leštění se provádí látkovým kotoučem na zrcadlový lesk nezávisle na protikuse. Jinak v poho. všichni víme že čím míň vzduchu mezi CPU a chladičem tím lepeeeee
6.3.2003 18:52:39   0.0.0.xxx 1212
Ja mam to štěstí že muj ThermalRight AX7 je nalapovanej z výrobny celkem obstojně ale kdyby nebyl taky bych to udělal (ale nevim kde sehnat papír 600ku)

Rad si hraju s HW a tohle je jedna z věcí který by mě zabavili a jak už tady někdo podotknul je to PCtuning myslim že lidi jako já který utrácej tisíce za věci jako je okýnko v CASE a IceCatode (MAJ JE V GMElektornic ZA 230,- (32cm)+ TRAFO 250,- A JE TO BOŽÍÍÍÍÍ MÁ TO I KONEKTOR NA 12V JAKO MÁ FLOPINA!) si ten LAP rádi střihnou ;-)
6.3.2003 20:46:08   0.0.0.xxx 1212
... to castokrat uchladi viac ako super ulta chladic. Inac pekny clanok, hodny pctuningu.
6.3.2003 20:49:19   0.0.0.xxx 1212
Ano bol tu taky clanok ale tykal sa lampovania Celeronov (mendocino), apon si myslim ze to bolo tu asi pred 2 rokmi
6.3.2003 21:41:02   0.0.0.xxx 1212
To myslis, ked sa toho nadychas? ) Alebo lieh naozaj pomaha? Ja som pouzil papier 1200 a na to este mydlo. Panove, to je zrkadlo!
7.3.2003 00:58:07   0.0.0.xxx 1111
>trhlinky by jsme normálně zaplnily teplovodivou pastou.

To je drsna veta, dal jsem radsi necetl ) Uz se tesim na ty komentare
7.3.2003 01:10:45   0.0.0.xxx 1111
lih v kombinaci s pastou...a toho lihu jen kapky. Proste misto vody...
7.3.2003 06:51:58   0.0.0.xxx 1111
Tak to nandej ve vakuu :-))) pak tam nebude zadnej vzduch :-)))
7.3.2003 10:05:18   0.0.0.xxx 1111
To by bylo este horsi - vzduch aspon trochu prenasi teplo (energii), vakuum neprenese ani tuk (pokud by to neprenaselo treba fotonama nebo radioaktivnim zarenim:-)))
7.3.2003 10:37:10   0.0.0.xxx 1212
Neni spatnej napad pro teplotu vse!
8.3.2003 17:42:21   0.0.0.xxx 1212
To bylo myšleno tak, že CPU a chladič by měli být ideálně rovné :-P
9.3.2003 09:44:40   0.0.0.xxx 1112
K dobreme tonu tuningovanemu PC patri delat zbytecne veci?? To je velmi zajimavy zaver. Jinak clanek je to pekne udelany.
9.3.2003 14:09:03   0.0.0.xxx 1111
Mno mě by jenom zajímalo kdy si ti, co tvrdí, že je to nanic uvědomí, že když se udělá pár takovýchto "zbytečných" úprav, tak ve výsledku může teplota v součtu klesnout i o desítky °C. Stupínek ke stupínku...
9.3.2003 21:18:22   0.0.0.xxx 1312
Porozhlédněte se po webu - všude, kde jsem na podobné úpravy narazil se to jmenuje lapovaní.
Zkoušel jsem to na svem Volcanu ale tam to bylo tak kvalitně udělané, že jsem to nezlepšil. Zato na Titanech by to prospělo, něž jsem ho vylapoval to byly 2 hoďky práce a pak jsem to pžidělal na střičkou K6-2, jen tak, pro pocit, že jsem něco zajimavého zkusil. Chtěl bych vidět ty "tunery", co tu píšou jaká je to pitomost, co už udělali do svého compu vlastníma rukama (kromě pár zlámaných joysticků).
10.3.2003 06:51:02   0.0.0.xxx 1211
Než začneš rozumovat, tak si o tom něco zjisti. To že na webech kde jsi se díval se tomuhle leštění říká lapování, neznamená že to lapování opradvu je...
10.3.2003 08:15:45   0.0.0.xxx 1111
To je sice hezke, ze teplotu CPU snizime o nekolik stupinku dolu. Jenze teplo vyzarene do case zustava v podstate stejne. Spis by bylo dobre napsat, ze je hlavne dulezite od vsech pruduchu u ventilatoru vyrezat ty otresne v plechu vysekle mrizky a nahradit je temi z dratu. To se pak hned lip chladi CPU, kdyz teplota v case klesne o 5-10°C
12.5.2003 21:15:08   0.0.0.xxx 1111
Hmm jestli to nebude spíše tím že samotná Arctic Silver snižuje teplotu o několik stupnů tím že je to špičková pasta.Takze si myslim ze spis pomohla pasta nez prebrouseni zrvona v tomhle pripade
4.7.2003 17:15:19   0.0.0.xxx 1110
Dobrý nápad ovšem pro AMD zbytečný styčná plocha procesoru malá.Doporučuji větrné tunely!!!!!
10.9.2003 07:51:43   0.0.0.xxx 1111
Mam take podobny CoolerMaster, ktery mel puvodne zakladnu dost hrubou a navic jsem pouzival obycejnou bilou pastu (tepelna vodivost 0,4 W/m.K.). Vylapoval jsem zakladnu chladice dle clanku a pouzil pastu CoolerMaster Gold (nenechte se mylit tim Gold, je tam samozrejme stribro) s tepelnou vodivosti 6 W/m.K. a vysledek me prekvapil. Teplota pri plnem zatizeni a zavrenem case se nyni nedostala pres 51 st C zatimco drive byvala kolem 59 st C (nekdy se pocitac po chvili plneho zatizeni dokonce resetoval). Takze u me rozdil 8 st. C ale samozrejme, ze hlavni podil na tom ma ta pasta. Zajimalo by me kolik by to bylo s pastou Arctic Silver III (ta ma udajne 8,5 W/m.K. ale nekupoval jsem ji protoze 550 Kc se mi zda za pastu dost).

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.