Model 01: když modding překonává profesionální výrobu | Kapitola 3
Seznam kapitol
Je vůbec možné, aby se modding svojí precizností vyrovnal nebo dokonce i překonal sériovou výrobu předních výrobců skříní? Model 01 je jedním z projektů, u kterých člověk žasne nejen nad dokonalostí skříně postavené od základu, ale i nad tím, do jakých detailů ji autor vypracoval. Co říkáte, chtěli byste něco takového mít doma?
Když jsem se Andrease ptal, co představovalo největší díl práce na projektu, tak bez váhání odpověděl, že to byla právě úvodní fáze: plánování a modelování. Jelikož jsem se sám snažil několik věcí namodelovat a vyrenderovat, tak jsem nečekal, že tento krok byl pro autora nějak snadný. Odhadovaný počet hodin strávený ve 3D světě mně však velice překvapil. Údajně přes tisíc hodin opakovaného modelování a zdokonalování se v technikách z této oblasti trvalo autorovi než dosáhl takového stavu, se kterým byl spokojený a mohl jít do výroby.
Jak je možné, že je ten proces tvorby tak časově náročný? Andreas začal jakožto amatér ve 3D modelování s oblíbeným Google Sketchup. Tento program má poměrně jednoduché rozhraní, je možné zde načmárat nějaký ten objekt poměrně snadno a bez extenzivního učení a sledování tutoriálů. Brzy však narazíte na to, že výstup ze Sktechupu nedosahuje úrovně nutné pro bezproblémovou výrobu. V ten moment přichází na řadu některý z profesionálních nástrojů.
Andreas zvolil Autodesk Inventor a začal v podstatě od píky. Základy ze Sktechupu se sice hodí, ale Inventor je úplně jiný svět a jeho ovládnutí není na jedno odpoledne. Proces modelování se tak protáhl na několik měsíců a autor přiznává, že v této fázi málem od projektu upustil. Je to celkem pochopitelné – neustále modelujete znovu a znovu stejnou věc, snažíte se najít současně pěkné a funkční a hlavně technicky proveditelné řešení a přitom nejsou vidět žádné reálné výsledky.
Nakonec se podařilo vytvořit produkční modely a výkresy. Autorovi se také podařilo tímto procesem získat řadu zkušeností, které nyní uplatňuje při tvorbě další skříně označené zatím jako „cube“ – kostka. Modelováním ale práce nekončí, pořád není vidět reálný výstup. Pojďme se podívat na to, jak se dařilo, respektive nedařilo vyrobit jednotlivé díly skříně.