3× Noctua – test tří chladičů z různých cenových relací
i Zdroj: PCTuning.cz
Skříně, zdroje, chladiče Článek 3× Noctua – test tří chladičů z různých cenových relací

3× Noctua – test tří chladičů z různých cenových relací | Kapitola 9

Daniel Wojtěch

Daniel Wojtěch

29. 8. 2013 03:00 27

Seznam kapitol

1. Rozbalujeme balíček 2. Noctua NH-C12P SE14 3. – instalace 4. Noctua NH-L12 5. – instalace 6. Noctua NH-L9i
7. – instalace 8. Jak probíhá měření? 9. Naměřené hodnoty 10. Návrat do minulosti 11. Zhodnocení dnešního testu

Do redakce nám dorazila zásilka tří chladičů za ceny od 1000 do 1600 Kč. Všechny jsou od jednoho výrobce, mají 6letou záruku, kvalitní provedení a velmi podobný design. Zajímalo nás, jestli bude ten nejdražší nejlepší, nebo by se dalo ušetřit a vysoký výkon pořídit za méně peněz. Máme pro vás dobrou zprávu!

Reklama

První graf ukazuje naměřené teploty ve stupních Celsia v režimu AUTO (automatická regulace otáček). V tomto režimu svůj chladič provozuje drtivá většina čtenářů, proto se tedy stává tím nejhlavnějším vodítkem při výběru chladiče. Na výkon má sice velký vliv samotný ventilátor, ale najde se opravdu jen málo lidí, kteří po koupi jdou a ventilátor vymění.

3× Noctua – test tří chladičů z různých cenových relací
i Zdroj: PCTuning.cz

Teplota [°C], otáčky na AUTO; nižší hodnoty znamenají lepší výkon

Do testu jsem zařadil i chladič dodávaný společně s procesorem - v grafech lze najít pod názvem BOX. Bohužel v maximálním zatížení si boxovaný chladič a ani malá Noctua NH-L9i s našim žravým procesorem nedokázaly poradit. Při základním napětí by ho určitě byly schopni uchladit, ale v testovacím nastavení se vždy přehouply přes hodnotu 85°C a test byl z důvodu ochrany proti přehřátí ukončen. Nejlépe si tedy vede Noctua NH-L12, jenž poráží model NH-C12P o 5-6°C a také v pořizovací ceně.

Určitě si kladete otázku jak je možné, že chladič s menší plochou žeber vítězí nad drahým monstrem? U chladičů více než na velikosti záleží na tom, jak rychle je chladič schopný odvést teplo do okolí. A z malých žeber za použití dvou ventilátorů to jde doopravdy rychle. Rozdíl by byl znát při menší rychlosti ventilátorů, kdy větší chladič nakumuluje do sebe více tepla a postupně ho odvede do okolí.

3× Noctua – test tří chladičů z různých cenových relací
i Zdroj: PCTuning.cz

Teplota [°C], otáčky na MAX; nižší hodnoty znamenají lepší výkon

Poměr cena/výkon

U chladičů se většinou poměr cena / výkon neurčuje, my jsme se o to přesto pokusili, a to následujícím způsobem. Od čísla 100 jsme odečetli naměřenou teplotu procesoru v zátěži (nastavení automatické regulace, které je nejvíce používané). Tímto získaným číslem jsme následně vydělili cenu chladiče. Výsledné číslo nám udává cenu, kterou musíme zaplatit za 1 °C nižších teplot, než je 100 °C.

3× Noctua – test tří chladičů z různých cenových relací
i Zdroj: PCTuning.cz

Cenu boxovaného chladiče bohužel neznáme a vzhledem k tomu, že nebyl schopen uchladit procesor na přijatelné hodnoty, nemůžeme ani spočítat poměr ceny ku výkonu. Stejně tak je na tom i NH-L9i.

Hluk

Jak jsem se již zmínil v kapitole přibližující průběh testování, tak následující graf ukazuje, o kolik daný chladič navýší hlučnosti celé sestavy v případě, že běží při maximálních otáčkách.

3× Noctua – test tří chladičů z různých cenových relací
i Zdroj: PCTuning.cz

V disciplíně hluku se již pořadí maličko zamíchalo, ale vzhledem k výkonnostním rozdílům si myslím, že 2 dBA se modelu NH-L12 dají odpustit.

Pasivní režim

Vzhledem k použitému procesoru se v této části objeví jen malá část chladičů, která bude doopravdy schopna uchladit procesor pasivně a v přijatelných teplotách. Z dnes testovaných chladičů nemá ani jeden takovéto předpoklady. Při testování jsme dosahovali teplot až 85°C, poté jsem test z bezpečnostních důvodů raději ukončil.

V následující tabulce se můžeme podívat na jednotlivé parametry. Pokud hledáte vhodný chladič pro pasivní řešení, hledejte pokud možno ten, který má silná žebra s co největší plochou a rozestupem.

3× Noctua – test tří chladičů z různých cenových relací
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama