Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče Výkon a ticho – univerzální chladič grafik Thermalright
Výkon a ticho – univerzální chladič grafik Thermalright
autor: Tomáš Šulc , publikováno 11.8.2011
Výkon a ticho – univerzální chladič grafik Thermalright

Kdysi oblíbené univerzální chladiče grafických karet skoro vymizely, zůstalo jich jen pár. Prim mezi nimi hraje Accelero Xtreme Plus od AC. V boji proti němu však stojí Thermalright Shaman. Osazen je velkým 140mm pomaloběžným ventilátorem a jeho výkon i dílenské zpracování vás nenechá na pochybách, že si brousí zuby na trůn nejvyšší.


Výkon a ticho – univerzální chladič grafik Thermalright

Univerzální chladič grafických karet Shaman od u nás méně rozšířeného výrobce Thermalright je skvělým kusem hardwaru. Ačkoliv jsem si to ze začátku nemyslel, chladič má enormní potenciál a je stejně výkonný jako první generace Accelera Xtreme Plus od Arctic Cooling, kterou jsem považoval za krále oboru (před nedávnem jej nahradila druhá generace, jejíž recenzi se vám také pokusíme přinést). Při konstantní rychlosti otáčení 140mm ventilátoru 1300 ot./min Shaman s přehledem uchladil i ty nejžravější karty v čele s nVidia GeForce GTX 480, teplotu jádra přitom udržel o 15-30 °C níž než referenční chladiče a jeho hlučnost byla nulová.

Velmi vysoký výkon a jen minimální hlučnost navíc nejsou jediné přednosti karty. Mezi ty další patří široká kompatibilita s několika generacemi highendových karet a velké množství různých pasivních chladičů v příslušenství, které vystačí na jakoukoliv kartu.

Výkon a ticho – univerzální chladič grafik Thermalright

Bohužel však nemohu jen chválit a zmínit se musím i o několika problémech. Prvním háčkem je dle očekávání cena. Shaman je svým výkonem, hlučností, kompatibilitou i kvalitou provedení bezesporu špička v oboru a není proto překvapením, že si za něj Thermalright řekne 1300 Kč daní. V porovnání s konkurencí je to odpovídající cena, první generace Accelera Xtreme Plus stojí také třináct stovek a za generaci druhou dáte dokonce ještě o šest set více!

Když už se smíříte s cenou, je tu ještě jeden problém. Jsou jím velké rozměry. Zatímco Accelero Xtreme trápí délka, u Shamanu je to šířka a výška. Karta s chladičem vám zabere celkem pět slotů a počítejte tak s osazením jen minima dalších karet, což osobně vidím jako větší problém než cenu. Také na výšku je chladič velký a značně přesahuje rozměry karty. Na druhou stranu se do testované skříně Lian Li běžné velikosti vešel, s instalací by proto v tomto neměl být až na výjimky problém. Poslední mínusy má chladič za odpadní teplo ve skříni (problém všech univerzálních chladičů, je nutné mít dobrý průtok vzduchu) a konektor ventilátoru určený do základní desky. Na druhou stranu je 4pinový (je tedy možné regulovat otáčky přes software k desce) a i při plném napětí 12 V je s 1300 ot./min naprosto tichý.

Za velmi vysoký výkon, univerzálnost, tichý provoz a naprostou tichost si chladič z recenze po právu odnáší ocenění. Při koupi jen mějte na vědomí, že chladič zabere extrémních pět slotů a v počítači byste tak neměli mít mnoho dalších rozšiřujících karet.

Výkon a ticho – univerzální chladič grafik Thermalright
PCTuning Gold Award, srpen 2011
Thermalright Shaman
"velmi výkonný univerzální chladič grafických karet"

Výkon a ticho – univerzální chladič grafik Thermalright

Graf ceny produktu Thermalright Shaman poskytuje server Heureka.cz



Tagy: Thermalright  Shaman  chladic  test  cooler  recenze  review  benchmark  heatpipe  rozbor  geforce  radeon  amd  nvidia  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
11.8.2011 04:22:53   133.5.165.xxx 321
takovy monstrum, ale prima. Jestli jsem to dobre pochopil, porovnavali jste jen s referencnim chlazenim a to dopadlo dost bidne (30 stupnu rozdil), slo by dodat porovnani alespon s jednou nereferencni kartou, za tu se taky priplaci pres 1000Kc kolikrat a tak by clovek videl, ci se vyplati si koupit nereferencni model a nebo referencni a prikoupit tento chladic.
11.8.2011 07:45:23   194.108.39.xxx 92
Mě by se tohle monstrum ani nevešlo do casu, kvůli PCI kartám Souhlasim, že by bylo dobré chladič porovnat s trochu lepším/nereferenčním chlazením. Referenční chlazení bývá tak trochu záměrně poddimenzované. Moje GTS 250 dosahovala s ref. chladičem 105°C! Accelero Twin Turbo+ -> max 60°C = 45° rozdíl.
11.8.2011 12:06:06   83.208.201.xxx 30
Vlastním kartu,MSI GTX570 TwinFrozer II, ktera stojí stejně jako verze s referenčním chlazením. Při burn testu se drží na 70°C. Měl sem možnost vyzkoušet kartu Asus GTX570 s Referenčním chlazením ta se dostala až na 90°C. Hlučnost minimální, když se zkoušel OC tak začla bejt slišet. Za Gigabyte GTX570 Superoverclock která má super chlazení si připlatíte 1000,-. Takže samotnej chladič dokupovat pouze v případě když už bohužel kartu se špatným chlazením vlastníte. Při koupi nový grafiky je hodně velkej výběr karet s dobrým chlazením.
11.8.2011 08:18:01   217.198.112.xxx 1810
Osobne pochybuji, ze pri 1300 otackach je to "naprosto tiche".
11.8.2011 09:35:05   78.108.154.xxx 65
no urcite ne pro mne,ktery slysi 800ot/min 12cm vetrak skrz zavrenou skrin :-D V tomhle mne mile prekvapil cooler master turbine mach0.8,fakt tiche za cca 300 a good looking ala turbina...nicmene k tomuhle thermalrightu...je to podle mne des bes uz proto,kolik slotu to zabere a tim znemozni CF/SLI,navic podle mne to nebude proti 3vetrakovemu AC nejaka bomba,nebo proti tem dvouvetrakovym co nasazuje asus na ROG,popripade proti windforce3x na GB kartach...a taky se pridavam,porovnavat by to chtelo hlavne s nereferencnima kartama aby to melo smysl,origo chladice jsou zname teplotama a hlukem...
11.8.2011 11:40:07   78.157.169.xxx 23
Naprosty souhlas, mam tyto ventilatory na Silver Arrow a jeden jeste v case a lamu si hlavu jak je pomoci PWM regulace dostat niz nez na 650RPM protoze je to pro me porad moc...ideal je pro me tak 400RPM (tak samo i u noctuy). Pri IBT testu se roztoci na tech 1300 a ikdyz je to prijemny hluboky zvukovy projev (spis aerodynamicky hluk, ventilatory v tom myslim slyset nejsou), tak je to porad hodne hlucne...

Pan Sulc si zrejme na tiche PC nepotrpi...
11.8.2011 12:23:12   78.108.154.xxx 61
mel jsem sve doby postavene HTPC na AMD X2 4850e, na tom Cooler master hyper Z600 zdroj nightjar od silverstonu,grafika vramci 785G chipsetu,na mosfetech pridany pasiv,na SB i NB nasazeny Xigmateky Porter N881 HDT a disk byl SSD corsair a filmy se tahaly po siti,a to muzu rict ze byl tichy stroj :-D U takove sestavy toho pochopitelne jde docilit relativne snadno,ale u me soucasne (X6@4GHz a 6950 OC CF) to tak potichu nejde a udelal jsem proto vodu...tichost pocitace je dobre testovat v noci kdy klesne okolni hluk...ale chapu ze v narocich na ticho jsem extremista a klidne do mne palte,ale pocitac proste hucet NEMA!
11.8.2011 12:49:10   78.157.169.xxx 31
Tak tak, to co se ve dne zda neslysne a clovek nepozna bez ledky zda komp bezi, tak v noci muze pekne hucet (a to nebydlime ve meste)...
U me jednoznacne nejvetsi hluk vydavaji dva 5400RPM disk v silentboxu zavesene na nastrihane dusi z kola...uz nevim cim bych je vic ztisil
11.8.2011 13:25:09   78.108.154.xxx 41
JJ,ja jsem dopadl stejne,disky na gumy,pak do silentboxu,pak silentboxy na gumy,pak jsem pouzival 2,5"disky v silentboxech (mel jsem volne 2,5ky tak proc to nezkusit) a nakonec mam v pc SSD RAID a disky ob mistnost v NASu na gigabitove siti,takze pohoda,a navic HW RAID 6 raid mi dodava pocit jistoty
11.8.2011 08:49:01   91.127.237.xxx 131
Obvykle mam recenzie na pct rad, ale tentoraz som sa toho moc nedozvedel. Spomyna sa tu, ze je chladic na tom podobne ako accelero, ale nie je tu ziadne priame porovnanie. To je mi jasne ze tento chladic je vykonnejsie ako ten dodavany na karte. Ale neviem o kolko a ci vobec je vykonnejsi ako konkurencia. Je tichy? Kolko dB/Sone pri akej vzdialenosti a akych otackach? Uchladi lepsie regulatory napatie a pamate ako accelero? Umozni lepsiu pretaktovatelnost karty????
11.8.2011 09:58:36   217.12.48.xxx 10
Opravte si nazov 4. strany. Uz som sa potesil, ze davate chladic na "moju" kartu.
11.8.2011 11:29:58   93.99.166.xxx 63
No, je to jak CPUčkový chladič .... Zbytečně má ale moc HP a určitě by bylo lepší žebroví udělat masivnější a spíš do délky, než do šířky a dát tam 2× 120 FAN ... IMHO tohle mi přijde dost ujetý a nemůže to bejt zas tak výkonný jako nej. Accelera.
11.8.2011 14:01:33   82.145.209.xxx 21
Kdo si chce koupit tichou a výkonnou grafiku, poohlédne se po nereferenční verzi. Třeba GTX 580 10000,- a 1300,- za tento chladič je moc. Nereferenční verze mají podobně účinné chlazení a stojí jen o pár stovek víc. Gigabyte GTX 580 s Windforce 3X dosahuje v zátěži maximálně 70 stupňů a je tichá.
11.8.2011 14:47:36   78.108.154.xxx 30
u nereferencnich karet ale clovek nesmi pocitat s tim ze je casem osadi full cover vodou,snad jedina nevyhoda nereferencnich karet.
11.8.2011 15:25:38   212.96.174.xxx 10
zajimalo by me jestly uchladi slabsi grafiky pasivne treba takovou 6850
14.12.2011 11:40:56   193.245.34.xxx 00
VIVI napsal:
JJ,ja jsem dopadl stejne,disky na gumy,pak do silentboxu,pak silentboxy na gumy,pak jsem pouzival 2,5"disky v silentboxech (mel jsem volne 2,5ky tak proc to nezkusit) a nakonec mam v pc SSD RAID a disky ob mistnost v NASu na gigabitove siti,takze pohoda,a navic HW RAID 6 raid mi dodava pocit jistoty


taktak, mám dva velociraptory (2,5") v silencerech na gume...a jsou celkem tiche..jeste mam hmotu na bocnici. Ale hlavne tam mam 4x velke disky a to huci, musim udelat NAS a nekam hodit do kouta no...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

27 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 12.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.