Hlavní stránka Hardware Skříně, zdroje, chladiče Trojice 120mm větráků v testu – AC, Primecooler a Scythe
Trojice 120mm větráků v testu – AC, Primecooler a Scythe
autor: Daniel Wojtěch , publikováno 8.12.2010
Trojice 120mm větráků  v testu – AC, Primecooler a Scythe

Dnešním článkem zahájíme testování ventilátorů, kde se především zaměříme na jejich výkon a hluk. V první trojici najdete Arctic Cooling F12 PRO, Primecooler PC-L12025L12S a Scythe SY1225SL12LM-P. Také se ale dozvíme, co udělá s výkonem ventilátoru prachový filtr. Jak moc se zvýší hluk a co to provede s výkonem?


Máme tu závěr první recenze ventilátorů a celkové shrnutí všech poznatků, které jsem při testování pochytal.

Trojice 120mm větráků  v testu – AC, Primecooler a Scythe

Arctic Cooling F12 PRO

Trojice 120mm větráků  v testu – AC, Primecooler a Scythe

Koupí tohoto ventilátoru určitě neprohloupíte. Z konstrukční stránky je na tom velice dobře a netrpí neduhy, jako jsou ostré hrany lopatek či silným vibrováním. I kdyby se vám do rukou dostal špatný kousek, tak vibrování částečně pohltí gumové kolíčky. Mrzí mě jen nepříjemný zvuk vycházející z ložisek a doufám, že to je chyba jen tohoto konkrétního kousku. Za cenu lehce převyšující 100,- Kč si myslím, že je to velice dobrý kup a asi za 50,- Kč příplatek lze pořídit ten samý model s PWM regulací.

Arctic Cooling F12 PRO

KLADY [+]

[-] ZÁPORY

Design

Vyšší hlučnost

Gumičky zamezující přenosu vibrací

Nízký výkon

Cena

Nepříjemný zvuk ložisek

Graf ceny produktu Arcic Cooling Fan F12 Pro poskytuje server Heureka.cz

Primecooler PC-L12025L12S Blue

Trojice 120mm větráků  v testu – AC, Primecooler a Scythe

Až na pár výjimek v podobě kratšího napájecího kablíku nemám tomuto ventilátoru co vytknout. Pohled na tento ventilátor je snad pro každého velice příjemný a pohled na jeho cenu ještě příjemnější. Za 150,- Kč dostanete velice povedený design, dobrý výkon a přijatelnou hlučnost.

Primecooler PC-L12025L12S Blue

KLADY [+]

[-] ZÁPORY

Design

Zmatek v parametrech

Výkon a hlučnost

Krátký napájecí kablík

 Cena

 

Graf ceny produktu PRIMECOOLER PC-L12025L12S poskytuje server Heureka.cz

SCYTHE SY1225SL12LM-P Slip Stream

Trojice 120mm větráků  v testu – AC, Primecooler a Scythe

Nejdražší model z dnešního testu ukázal, že za svoji cenu poskytne vysoký výkon, ale za cenu vyššího hluku. U ventilátoru atakujícího částku 200,- Kč bych očekával delší napájecí kablík s opletením.

SCYTHE SY1225SL12LM-P Slip Stream

KLADY [+]

[-] ZÁPORY

Výkon

Vyšší hlučnost

Příslušenství

Krátký napájecí kablík

 

Výkon podobný jeho soupeřům, ale za vyšší cenu

Graf ceny produktu SCYTHE SY1225SL12LM-P poskytuje server Heureka.cz

 

Vítěz dnešního testu...

Vítězem dnešního testu se stává ventilátor Primecooler PC-L12025L12S Blue, který za svoji cenu 155,- Kč nabízí velice slušný výkon a nízkou hlučnost. Kromě toho někoho třeba i potěší LED podsvícením, naopak pro další uživatele to může být spíše překážkou. Jedinou výhradu bych měl na výrobce, který udává nepřesné informace o svých výrobcích, a tak zbytečně mate prodejce a potencionální zákazníky. Samozřejmě SCYTHE SY1225SL12LM-P Slip Stream také vůbec není špatná, ale přeci jenom má slabší poměr výkonu a ceny...

Za zapůjčení ventilátorů do testu děkujeme společnosti Alza.cz

Trojice 120mm větráků  v testu – AC, Primecooler a Scythe

Za zapůjčení měřících přístrojů děkujeme společnosti Conrad

Trojice 120mm větráků  v testu – AC, Primecooler a Scythe



Tagy: Arctic Cooling  AC  F12 PRO  Primecooler  PC-L12025L12S  Scythe  SY1225SL12LM-P  větrák  fan  120 mm  12 cm  průtok vzduchu  hlučnost  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
8.12.2010 06:09:02   195.5.186.xxx 551
Chtělo by to velký test Aspoň 15 nejprodávanějších přesně s takovým otestováním.
8.12.2010 07:27:27   95.173.67.xxx 276
nezlobte se na me, ale tohle je nic nerikajici test. To ze tu jsou jen 3 ventilatory bych nebral jako nejvetsi problem. Metodika testu neni vubec dobra. Dle meho nazoru by kazdeho zajimala hladina hluku pri stejnem prutoku vzduchu. Tzn urcit si treba 5-6 urovni prutoku vzduchu a pri nich merit hluk a vysledky zpracovat v grafu. Muze se treba ukazat ze levny a hlucny vetrak se da zregulovat na vyborne hodnoty a vetrak honosici se napisem silnecne je vlastne naprd, protoze jej zregulovany vykonny strci do kapsy. Jsem si vedom ze by ten test zabral mnohem vic casu, take jsem si vedom ze je potreba otestovat od stejneho modelu alespon 3 kusy aby se nestalo ze to byla jen nahoda (u modelu xilence 50% melo problem s lozisky, noctua byla jedna z 5 - dle mych zkusenosti) Pak uz jen staci otestovat nejakych 20 druhu vetraku a mame tu krasny test, ze ktereho uz pujde vyvodit nejaky poradny zaver. Verim ze by tam ale mohl byt problem - nekterym vyrobcum by se asi nemusel zamlouvat verdikt, nicmene u vetraku za par korun by to snad nemusel byt problem je nakoupit. Pokud by to problem byl tak vam jich klidne krabici na test zapujcim.
8.12.2010 07:30:37   90.180.44.xxx 142
Samozrejme casem budou vetraky pribyvat, nemuzeme udelat test 20ks najednou, to je casove i praci mimo jednu recenzi. Kazdopadne ruzne otacky poresim s autorem...
8.12.2010 07:43:21   94.112.24.xxx 412
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
8.12.2010 08:00:55   95.173.67.xxx 310
jde mi o to ze na kazdem druhem serveru jsou jednou za cas recenze vetraku, ale zadna neni udelana poradne. Libi se mi ze zde jsou technologie potrebne k dobrym vysledkum, ale je skoda je poradne nevyuzit. Neberte to tak ze nejsem vdecny za testy, ale tohle mi opravdu nepomuze se rozhodnout. S tim ze vetsina lidi ma vetraky okolo 1000rpm souhlasim. Ja je mam treba okolo 700rpm a staci to s pouzitim velkych chladicu. Jde totiz o to ze kdyz vetrak podava nejaky vykon pri plnych otackach tak nikde neni napsane ze pri polovicnich bude mit polovicni vykon. Test okolo 1000rpm by tak nebyl spatny, nicmene to zde taky nevidim. Nikde jsem si totiz nevsiml mereni otacek vetraku a na prvni strance kde je metodika nevidim pri jakych otackach se bude testovat. Mohu tedy jen predpokladat ze se testovalo pri 12V ale zase je tam zminka o regulatoru zalman tak uz opravdu nevim. Proto si myslim ze je mnohem zajimavejsi nastavit si jako vychozi body prutok vzduchu a k tomu merit hluk. Protoze to je podle me jediny zpusob jak zjistit ktery vetrak je lepsi. Merit hluk podle otacek ti moc nepomuze kdyz pri tom bude kazdy jinak vykonny. Ze je to casove narocne chapu - ja sam bych na to cas nemel. Nicmene vysledky ktere by me zajimaly (a myslim si ze nejsem sam) se nikde docist nemohu. Jsou tu nadsenci kteri by to otestovali ale ti k tomu zase nemaji potrebne veci. Tady je to lepsi jen zas neni cas. Pokud se budou ventilatory objevovat postupne tak mi to nevadi, treba dejte za pul roku nejake velke shrnuti a bude to fajn. Nicmene by to opravdu chtelo trosku pozmenit zpusob mereni. Neberte to ze neco vytykam, berte to jako prosbu. PCt je dobry magazin a sluselo by tu solidni srovnani.
8.12.2010 11:09:35   81.201.60.xxx 32
Pri uvodu jsem zajasal, pri testu bude pouzito odpovidajicich meraku a pripravku. Metodika je urcite ve vyvoji. Tento clanek beru jako Ochutnavku jedinecneho mereni. Testy grafik ma na svem blogu kdejaky hejhula, mereni vetraku by mohla byt lahudkou PCtuningu.
8.12.2010 11:12:02   81.201.60.xxx 30
Bylo by fajn do vyladene metodiky mereni pak pridat i mereni vetraku vymontovanych ze napajecich zrdoju.
8.12.2010 13:27:43   81.200.55.xxx 20
Tak jsem se konečně dostal k internetu. S tím testováním je to trochu složitější, než to vypadá. Původně jsem chtěl testovat celý průběh průtoku, hluku atd. od nejnižších otáček až po nejvyšší a dávat to hezky do grafu, ale problém je v tom, že větráku se bude testovat opravdu velké množství a v grafech byste se za chvíli ztráceli. Pak mě napadlo, to co Vás, a to vybrat si otáčky např. 1000 rpm a při nich všechny testovat vč. testu na jejich maximální otáčky. I tady je problém, protože některé ventilátory nedokáží těch 1000 rpm dosáhnout. Do příští recenze, která vás čeká brzy, se pokusím něco vymyslet a samozřejmě dnes testované ventilátory tam budou také.
8.12.2010 13:55:38   95.173.67.xxx 50
Dekuji za odpoved a take za test prachoveho filtru pred vetrakem - je to zajimave zjisteni. Chtel bych jen poprosot aby u testu vetraku se nebrala jako vychozi hodnota rpm, ale realny prutok vzduchu v pomeru k hluku - to je neco co nikde zmerene neni.
9.12.2010 11:21:16   195.80.172.xxx 10
Ale je. Na xbitlabs. Len tam nie je vypočítaný ten pomer a vynesený do grafu extra, to si musí človek spraviť sám. Autor testu by sa z ich testov mohol nechať inšpirovať, ako spraviť prehľadné grafy. Ale bude to poriadna nádielka práce.
8.12.2010 07:50:07   217.77.161.xxx 60
Plne souhlasim - test by mel mit dve casti - jedna kde se ventilatory pripoji na plne napeti (coz, jak chapu je otestovano v tomto testu) - pridal bych jeste mereni skutecnych otacek otackomerem (maji na to taky pristroj na Conradu). Tento test je dobry pro lidi, co nechteji/nemuzou regulovat otacky.

A druha cast testu by mela testovat ty hodnoty pri danem prutoku (tj. regulovat ventilatory tak, aby dosahovaly stejneho prutoku, presne jak rika pan Mtss), pricemz bych ty testy delal jak s prachovym, tak bez prachoveho filtru. Tento test je dobry pro lidi, co reguluji otacky tak, aby docilili co nejmensi hlucnosti pri dostacujicim chlazeni.

Takovy test by dal krasne pouzitelne vysledky.

Merit spotrebu je mozna skutecne zbytecne, to snad nikoho nezajima, rozdily budou v desetinkach W (maximalne 1W)
8.12.2010 09:06:46   217.77.161.xxx 70
jawakiller napsal:
nechapu o co ti Mtss jde?ono vetsina uzivatelu nastavuje otacky na prumer 1000 ot. kdy je jak vykon tak vetsinou nizka hlucnost.


Vetsina uzivatelu PC nenastavuje vetracky vubec.
Jestli vetsina ctenaru PC Tuningu to uz ohadnout nedokazu - na to by mohla odpovedet treba anketa.
8.12.2010 09:49:10   147.228.105.xxx 20
Jsme na PCTuningu, můžeme předpokládat, že čtenáři budou zároveň tuneři a třeba nějakej z nich má rád i ticho a v 5,25" pozici má regulátor otáček. Nebo se mýlím, ale redaktoři snad ví pro koho píší tenhle magazín
8.12.2010 09:18:32   217.77.161.xxx 20
Mtss napsal:
Test okolo 1000rpm by tak nebyl spatny, nicmene to zde taky nevidim. Nikde jsem si totiz nevsiml mereni otacek vetraku a na prvni strance kde je metodika nevidim pri jakych otackach se bude testovat. Mohu tedy jen predpokladat ze se testovalo pri 12V ale zase je tam zminka o regulatoru zalman tak uz opravdu nevim.


Uplne stejne zmateny z toho testu jsem taky - vetraky bezely na svych maximalnich otackach? Pokud ano, k cemu ten regulator Zalman?

Ctenare zajima u vetraku hlavne 3 veci - co nejmensi hluk, co nejvetsi vykon a co nejmensi cena. Pricemz vykonem nemyslim elektricky prikon, ale mnozstvi vzduch co dokaze foukat.
A bohuzel test tak jak je postaven (metodikou, nikoli vybavenim) nedokaze odpovedet na otazku ktery ventilator je pri danem (pozadovanem) vykonu nejtizsi. Nekdo totiz potrebuje vykon treba 20 CFM (protoze ma nehrejici PC, nebo ma v nem tech vetraku 6), jiny zase 40 CFM (protoze ma nezravejsi model CPU a jeste pretakovany a jinak by to neuchladil) a oba potrebuji vedet, ktery ventilator je nejtizsi, pripadne, ktery ma dobry pomer cena/hluk.
5.9.2019 08:13:46   217.77.161.xxx 41
Jeste jedna poznamka - test s prachovym filtrem je dobry napad. Nicmene mi chybi jeste jedna vec (na to by mohl byt specialni jeden test - jako extra clanek).

Test testoval zcela cisty filtr. Jak ale klesa propustnost filtru s tim, jak se postupne ucpava prachem?

Kód:

Test by se mohl provest takto:
1. Vezme se jeden vetrak (klidne zpomaleny na 1000 otacek, at to neni moc hlucne) a zcela cisty filtr - a promeri se.
2. Vetrak se necha v bezne domacnosti (v mistosti, kde se bezne zije) tyden a mereni se zopakuje.
3. Bod 5 se zopakuje treba 5x - cely test bude tedy trvat treba 6 tydnu (ci dle libosti)
4. Filtr se ocisti (vysavacem ci vodou) a provede se posledni mereni. Pripadne se zmeri po ocisteni vysavacem zvenku,
a pak jeste po dukladnem ocisteni s obou stran i treba tou vodou.


No a na konci by uz mel byt filtr slusne zaneseny prachem a to by ukazovalo, jak to funguju u bezneho uzivatele, co cisti jednou za cas.

Kód:

Test by odpovedel na otazky:
1. Jak casto se ma fitr cistit, aby jeste neklesl vykon prilis?
2. Staci filtr z jedne (vnejsi strany prejet vysavacem s kartacovou hubici)?
3. Nebo se musi filtr vzdy cely vyndat a cele to dukladne ocistit?
8.12.2010 13:34:36   81.200.55.xxx 50
Zajímavý nápad, pokusím se ho zrealizovat, ale chci jen podotknout, že na otázku jak často by se měl filtr čistit, nelze přesně odpovědět. Hodně záleží na prostředí, ve kterém je provozován.
8.12.2010 09:58:00   193.165.2.xxx 20
V kapitole "7. Měření s prachovým filtrem" se to týká jakého ventilátoru? Je hezké že tam jsou hodnoty, když nevíme jakého fanu se týkají. Jinak souhlasím s diskutujícímu nade mnou a ještě bych dodal prosbu, zda byste příště mohli přidat jednu nebo 2 kapitoly a rovnou přidat pár připomínek a měření k regulátoru otáček, třeba je i střídat každou recenzi. Pokud byste potřebovali měřit s tím samým kvůli jednotě výsledků, tak aspoň na konci testu zkusit zapojit jiný regulátor a napsat pár poznatků i o něm, když už ten test děláte. O regulátorech se moc nepíše. Díky!!
8.12.2010 13:37:58   81.200.55.xxx 20
S testy regulátorů otáček se Vám pokusím vyhovět . Test s prachovým filtrem byl proveden s fanem od Primecooleru, ale myslím si, že není nutné to tam zmiňovat. Šlo hlavně o to, jaký dopad má filtr na výkon ventilátoru.
8.12.2010 10:51:36   89.102.38.xxx 00
Jak se vlastně ten filtr používá? Jsou to dvě plastové kusy, uvnitř kterých je vlastní filtr. Ventilátor mám přišroubovaný ke skřini a filtr nasadím z vnitřní strany na ventilátor (s tím, že jeden plastový kus odloupnu a zbylou půlku s vlastním filtrem nacvaknu na ventilátor)? Nebo jinak?
8.12.2010 11:06:02   146.102.151.xxx 00
To by bylo vskutku originální řešení Pokud není prachový filtr již ve skříni nasazen (Což častokrát bývý), pak se obvykle dává před nasávací ventilátory, nejčastěji hned za čelo skříně. Pokud nemá skříň nějaké spešl uchycení pro ventilátor, jednoduše se přišroubuje stejnými šrouby co drží i ventilátor uvnitř. Poté je tedy pořadí následující (Při pohledu zepředu) - Pracový filtr, plech skříně s perforací, ventilátor. Pokud ale nemáš snadno odnímetelné čelo skříně, vůbec bych jej neinstaloval. Filtr je třeba cca 1x za měsíc vyčistit a to by byla celkem otrava v případě šroubovacího čela.
8.12.2010 13:41:02   146.102.151.xxx 00
Odpověděl sem v příspěvku nahoře, bohužel se asi odpoved nekomu nelibila..
8.12.2010 13:50:04   95.173.67.xxx 00
zlezi jaky prachovy filtr, ale vetsina se jich sroubi primo pred ventilator (takze treba u AC by moc pouzit nesel)

Nejvice se mi osvedcily dratene prachove filtry, ktere sice nezachyti vsechno, ale staci to prejet vysavacem a je uklizeno
8.12.2010 13:33:29   82.117.136.xxx 10
Pěkný článek a výborný nápad testovat větráky. Také se ale přidávám k žádosti o přidání testu hluku při stejném průtoku vzduchu. Protože který větrák si mám koupit, když chci tiché PC, jsem se z článku nedozvěděl.
8.12.2010 19:26:20   217.77.165.xxx 00
Ja bych to zvolil timto zpusobem,dat jednotny prutok a jednotny produkovany hluk...cili testovat jake otacky a hluk je produkovany pri jednotnem prutoku a jakeho prutoku a otacek je maximalne schopen pri urcitem hluku...pokud by se udelaly 2-3 prutoky (ruzne velke) a 2-3 urovne hluku,bylo by to v kombinaci s pridanyma hodnotama "tlaku" naprosto genialni...je jasne ze to bude narocne ale alespon vypovidajici a postupem casu by se pridavaly dalsi a dalsi ventilatory a byl by graf shrnuti pro jiz otestovane modely...kazdopadne dik i za tuto recenzi a nechte se nasmerovat spravnym smerem,protoze toto je neco co v kloudne podobe na vetsine webů chybí...tuningu zdar
8.12.2010 20:31:59   89.203.192.xxx 00
Osobne jsem spokojen s Enermaxem Magmou. Z testu vychazel jako jeden z nejlepsich, neni prilis drahy, ale u nas se (predpokladam, ze stale) spatne shani. Testy bych nekde na pozadani mohl dohledat.
11.12.2010 13:57:30   82.145.208.xxx 00
A také by ste mohli v testu rozdělit hodnocení napájení ventilátoru. Na 3-pin a s PWM . Já provozuju 4 ventilátory Arctic Colling F12 PWM na radiátoru vodního chlazení s PWM a funkcí PST -která umožňuje propojit do sebe až 5 ventilátorů a napájet je a ovládat jedním PWM ! Pro mě je tato funkce prioritou a na PWM rozdvojku neseženete . .
14.12.2010 13:03:38   91.208.72.xxx 00
Jenom poznatek , pokud někde uvádím nějaké naměřené hodnoty , dobré vždy na závěr uvést pod graf svoji toleranci měření ( nepřesnot, nejistotu) .. Když už to berete trochu vážněji.
14.12.2010 13:28:59   91.208.72.xxx 10
navíc tady pěkně mlžíte : "Druhým přístrojem je manometr Greisinger GDH 200-07, který je speciálně určen pro měření velmi malého tlaku, konkrétně 20,0 - 199,9 mbar s přesností až 0,2%."

skutečné hodnoty měřáku jsou :
měřicí rozsah: do 200 mbar
± 0,2 % FS hystereze a linearita
± 0,4 % FS vliv teploty od 0 do 50°C
měřicí rozsah: do 20 mbar
± 1 % FS hystereze a linearita
± 2 % FS vliv teploty od 0 do 50°C
(FS: Měřící rozsah)

Takže v nejlepším možném případě máte dovolenou odchylku 0,2 mbar (1%FS z 20mbar) , ale spíše 0,4 mbar (2%FS z 20mbar) !
výsledek by tedy měl znít naměřil jsem 0,12 mbar +/-0,4 mbar .

Radil bych vám tlakoměr nechat zkalibrovat v laboratoři , kde vám přesně změří odchylky od správné hodnoty a byste opravdu udávali korektní udaje.
16.12.2010 13:53:40   94.113.221.xxx 00
F12 Pro nebrat! Ve všem horší než F12, za stejnou cenu. Jak píšete, hlučná ložiska, větší motorek - nižší účinnost, horší kablík. Nechápu, proč se vůbec vyrábí. Typy F12 bez Pro můžu naopak vřele doporučit, zvlášť za tu cenu.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

46 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 21.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.