Placení za odkazy: Rozumná strategie, anebo zoufalství?
i Zdroj: PCTuning.cz
Sítě a Internet Článek Placení za odkazy: Rozumná strategie, anebo zoufalství?

Placení za odkazy: Rozumná strategie, anebo zoufalství? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

27. 2. 2021 03:00 10

Seznam kapitol

1. Od nás bez nás, k vám bez vás 2. Lobby naší doby 3. Microsoft: Sejměte je, vzniklou mezeru rádi zaplníme! 4. Za paywall 5. Sociální dilema 6. Za vším hledej prachy

Austrálie si prosadila zákon, který nutí technologické společnosti platit za odkazy na obsah velkých mediálních společností. Je to pokrok – anebo další z restriktivních zákonů, kterými se lokální vlády pokoušejí svázat a kontrolovat internet?

Reklama

Optimální technické řešení pro vydavatele je paywall anebo nástroje, které brání zákazu zobrazování reklamy (anti-adblockery). Ty si mohou společnosti nasazovat samy – a taky to dělají, například iDnes má sekci Premium a reklamy jsou s normálním obsahem provázané tak, že se v mnoha případech s adblockerem nedá obsah přijatelně číst. Některé weby, jako Business Insider, už před léty vyhlásily válku adblockerům a těší se na to, že nad nimi vyhrají. Dělají hodně systematicky a dělají to už fakt hodně dlouho.

A teď přichází ta opravdu důležitá otázka: Jakou hodnotu ty informace vlastně mají? Standardně se nalezení rovnovážné ceny řeší poptávkou a nabídkou s tím, že různí uživatelé mají různé funkce užitku, a proto jsou za zprávy ochotní platit různé sumy. iDnes chce za Premium 39 Kč měsíčně anebo 390 Kč ročně. Pokud chcete články z webu MotejlekSkocdopole, čtvrtletní předplatné je za 10 000 Kč, pololetní 14 000 a roční 18 000 Kč bez DPH. Firmy platí víc: Od 105 000 Kč za licenci po neomezený přístup pro celou firmu za 750 000 Kč. Plus i tam je reklama, mají veřejně dostupný ceník.

Jaký je rozdíl mezi novinami za stokoruny a za desetitisíce? Zásadě v tom, že MotejlekSkocdopole má obsah exkluzivní, rychlý a týká se peněz. Pokud podnikáte a tyto informace jsou pro vás užitečné, tak si za ně zaplatíte. Informace, které se objevují v běžných médiích, se objevují v zásadě pozdě a je to všehochuť od bulváru po technické informace. Obecně platí, že užitečné a praktické informace jsou drahé, naopak reklama a propaganda je zadarmo.

Asi nejjemnější granularitu v přístupu nabízí iHned, který má možnost koupit jednorázový přístup ke článku za poměrně optimistických 19 Kč, přes digitální přístup od 146 Kč na měsíc, digitální přístup bez reklam od 228 Kč za měsíc a také variantu s tiskem, buď jen s pátečním vydáním anebo komplet. Plus také nabízí akční slevy – viditelně to jde.

Z obecného hlediska je jasné, že paywall je nejférovější metoda odměny pro vydavatele: Kdo chce, ať platí, kdo chce, ať neplatí. Jenomže většina lidí platit nechce – a nejen to, nová média odsávají těm starým nejen peníze, ale také aktivní čas strávený na stránkách (tomu se poeticky říká eyeball time). Uživatelé nejenže neplatí tradičním mediálním domům, oni se o ně už nezajímají a žijí si ve svém vlastním světě. Není to standardní mediální svět, je hodně odstřižený od reality a je dost zkreslený.

Tady začíná ta opravdová otázka, otázka, co s tradičními médii. U mladých moc nefungují, dokonce až tak moc, že se vláda odhodlala kvůli covidu k opravdu radikálnímu kroku – k tiktokové kampani. To vedlo ke spoustě kritiky – ale popravdě, jak chcete jinak oslovit ty, kteří se o tradiční média nezajímají? Odklon od tradičních médií k novým je realita, vynucené platby to mohou přibrzdit, ale nezastaví to.

To, co celou situaci komplikuje, jsou další, souběžně probíhající konflikty: O vliv sociálních sítí na veřejné mínění a o naše soukromí. To je naprosto odlišné otázky, které ovšem ti, kteří bojují proti sociálním sítím, je s radostí zamíchají do problému, aby ho učinili nepřehlednějším.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama