Hlavní stránka Hardware Sítě a Internet Bezdrátová revoluce s Wi-Fi 6 — TP-Link Archer AX6000
Bezdrátová revoluce s Wi-Fi 6 — TP-Link Archer AX6000
autor: Petr Šaroun , publikováno 16.6.2020
 Bezdrátová revoluce s Wi-Fi 6 — TP-Link Archer AX6000

Tento článek by vám neměl ujít, přichází totiž bezdrátová revoluce! Proč? Nový standard Wi-Fi 6 totiž svou rychlostí překonává archaické 1 GbE rozhraní, což sebou nese poměrně hodně změn i výhod, třeba pro hráče! Podíváme se, jak to všechno funguje s nadupaným routerem TP-Link Archer AX6000.


Agregace linek a MIKROTIK CRS305-1G-4S+IN

Je to rok, co jsem psal o 10 Gbps switchi MIKROTIK CRS305-1G-4S+IN.

 Bezdrátová revoluce s Wi-Fi 6 — TP-Link Archer AX6000

MIKROTIK CRS305-1G-4S+IN

Tenhle skvělý kus hardware tu k naprosté spokojenosti používám a změnilo se jediné, přikoupil jsem do něj 2x 1GbE porty do SFP slotu. No, a protože to mám doma, koupil jsem je z e-bay po 150,- Kč kus, do firmy bych si to v životě nedovolil.

 Bezdrátová revoluce s Wi-Fi 6 — TP-Link Archer AX6000

V portu 3 a 4 jsou 1 GbE moduly

Před samotným propojením si vytvoříme skupinu:

 Bezdrátová revoluce s Wi-Fi 6 — TP-Link Archer AX6000

V portu 3 a 4 jsou 1 GbE moduly

A nyní propojíme obě zařízení pomocí 2x 1 GbE.

Kontrolní testy

Funkčnost ověříme například současným kopírováním ze dvou zařízení připojených do Mikrotiku.

 Bezdrátová revoluce s Wi-Fi 6 — TP-Link Archer AX6000

Kopírování ze dvou zdrojů

Rychlost se v součtu opět pohybuje okolo 185 MB/s (pro 5 GHz klienta), což není vůbec špatné, navíc tu je dalších 40-50 MB/s, které může využít zařízení připojené přes 2.4 GHz Wi-Fi.

A opět, agregace linek nám nepomůže dosáhnout rychlosti 200 MB/s pro kopírování jednoho souboru, ne bez dalších úprav. Bohužel. Pokud by AP mělo 10 Gbitový port, viděli byste lepší čísla.

Chybějící SFP+ slot

V testech se ukazuje, jak rychlá Wi-Fi 6 je. V součtu (2.4 Ghz / 5 GHz) snadno přenesete 180-240 MB/s, tedy zhruba dvojnásobek rychlosti gigabitového ethernetu (1 GbE). TP-Link Archer AX6000 by si rozhodně zasloužil 10 Gbps rozhraní, nejlépe SFP+ slot pro snadné připojení NASů a dalších zařízení.

Zhodnocení a závěr

A vyvstává nám otázka, jestli tohle zařízení vůbec v ČR vůbec využijeme. Tvrdím, že ano. Pomalé klienty můžete připojit na 2.4 GHz Wi-Fi a rychlou 5 GHz Wi-Fi vyhradit pro váš notebook s upgradovanou Wi-Fi 6 síťovou kartou. To je i optimální zapojení pro hraní her, kdy máte celé 5 GHz pásmo sami pro sebe. Jen nesmíte zapomenout, že 5 GHz Wi-Fi na sebe musí vidět, 5 GHz Wi-Fi totiž nemá rádo zdi.

TP-Link Archer AX6000 je důstojný zástupce Wi-Fi 6 AP vyšší střední třídy. Nabízí rychlosti a funkcionality, které od moderního AP očekáváte. Je na něm vidět pokrok a inovace. Je to prostě krásný hardware a kdyby měl SPF+ slot, chtěl bych pro něj redakční ocenění!

A jen tak mezi námi, takový Francouz, Polák, Maďar, Rakušák nebo Němec s připojením k internetu o rychlosti 2 Gbps se mi na nějaký SFP+ slot může vyprdnout...



Tagy: Wi-Fi 6  TP-Link Archer  TP-Link Archer AX6000  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
17.6.2020 00:04:34   78.99.107.xxx 182
Clanok mi prisiel strasne optimisticky a mal som divny pocit, ked som ho cital.

Z mojho pohladu by bolo dobre spomenut aj to ako vlastne ten router dosahuje tie rychlosti. Presnejsie upozornit na to aby niektory ludia neboli sklamany.

Tie monstruozne rychlosti su pekne na papiery ale v reale bude na nich clovek potrebovat byvat na samote a v dome/byte bez stien.
17.6.2020 01:42:59   91.139.122.xxx 61
5 GHz Wi-Fi nemá rádo zdi. To jsem v článku zmínil a zmínil jsem to i ve starších článcích.

Měření jsem prováděl opakovaně pomocí reálných karet v běžné místnosti, konkrétně Intel AX200, která je dnes nejdostupnější Wi-Fi 6 klientskou kartou. A to tu mám k dispozici i zajímavější kousky, jeden dokonce pod NDA.

Rychlosti uvedené v článku máte šanci reálně dosáhnout. Příští rok, až přijdou nástupci Intel AX200 a AX201, bude dobré zařízení přetestovat.
17.6.2020 01:45:24   91.139.122.xxx 50
Jo a jen tak pro zajímavost, s kartou pod NDA jsem se dostal na 440 MB/s! A to ovladače nejsou ani beta! Abych tuto rychlost dosáhl, musel jsem kopírovat data ze čtyř zdrojů.
17.6.2020 05:41:44   83.208.222.xxx 02
Tak se trošku rozpovídejte, NDA je sice NDA, ale určitě nám můžete říct výrobce nebo něco, abychom věděli, co sledovat
17.6.2020 10:42:24   91.139.122.xxx 40
Nemůžu :-(
...protože je to NDA

Dobrá zpráva je, že se to snad začne dávat do notebooků a pak se SNAD dostaneme téměř na plnou rychlost Archera AX6000.
17.6.2020 05:05:52   109.238.32.xxx 100
Bohužel že váš notebook neumí Wi-Fi 6 dost často nejde řešit jen výměnou síťové karty - u mého ThinkPadu bohužel neznámé wifi karty blokuje BIOS
17.6.2020 09:55:11   91.139.122.xxx 01
To je blbý, ale zrovna originální Intel karty by nemusely být blokované. Mně se to povedlo vyměnit ve dvou strojích a na žádnou blokaci jsem nenarazil. Zato u třetího jsem narazil na konektory od antény.
17.6.2020 10:24:06   88.101.46.xxx 70
Bohužel už u mého starého Thinkpadu X31 to měli zamčené a byl na to nějaký hack, který přepnul bit v BIOSu a fungovalo to normálně. Viditelně měli vybraných pár modelů co sami dodávali. Smutné je, že to je tak až do dneška...
17.6.2020 22:17:23   78.99.107.xxx 12
To zamknutie ma svoje dovody a nachadza sa len v tych drahsich notebookoch a je to kvoli certifikaciam. Nieje to vymysel vyrobcov notebookov.
Tiez som s tym mal problem ale chapem to.
Nekupujte Thinkpady ale napr. Ideapady a nebudete mat s tym problem
18.6.2020 19:17:03   78.80.187.xxx 70
Whitelistingem "trpí" i ideapady (třeba yoga 13 2)...je to vesměs dáno tím, že povolené karty splní EIRP limit pro vyzařování skrze vestavěné antény. U jiných to není zaručeno. Ale je to lidově řečeno hroznej voser. Máte parametrově skvělý stroj ale ten umí jen BGN a upgrade není dovolen. 4lověk si pak musí pomoct (pokud není upravený bios ke stažení) usb wifinou a to je praktické asi jako automat na kondomy ve Vatikánu.
20.6.2020 00:14:11   78.45.42.xxx 00
Prakticky všechny Lenovo a HP notebooky od řádově 2005 do 2015 mají whitelist na WiFi karty.

Ale ani novější notebooky nebo jiné značky na tom nemusí být lépe. Totiž kdysi se používal pro WiFi karty miniPCIe slot, ale Intel od AC-8260 je jen v M.2. Takže kdo má např. n-kové Intely nebo AC-7260 (notebooky do cca 2015) nemůže mít AX WiFi (a ani 160MHz AC). Resp. při troše snahy se na AliExpressu dá sehnat karta AX200HMW, kde je Intel AX200 v miniPCIe - ale rozhodně to není nic standardního.
17.6.2020 05:07:38   78.141.116.xxx 112
Z mojho pohladu to totalne zabili pouzitim iba 1Gbit lan portov
17.6.2020 09:56:08   91.139.122.xxx 10
SFP port by se rozhodně hodil. 10 Gbitová metalika se zatím příliš neprosazuje.
17.6.2020 10:43:44   91.139.122.xxx 00
Doplnění: Jak jsem psal, v zahraničí s přípojkami > 1Gbps nemusí nějaký SFP port běžného uživatele trápit.
17.6.2020 06:34:57   93.91.150.xxx 190
"Jaký máte telefon? Schválně se na něj podívejte, vážně. Má USB-C konektor? Takový ten oválný a oboustranný? Ano?" Tak pravděpodobně umí datový přenos protokolem USB 2.0 rychlostí 480 Mbps, tedy pkud nemáte vlakovou loď za dvacet a víc tisíc Kč.
17.6.2020 10:26:41   91.139.122.xxx 50
....no, tak teď koukám jako sůva z nudlí, někteří vykutálení výrobci tam skutečně dávají port USB-C a člověk by řekl, že to bude alespoň USB 3.0, když už ne USB 3.1. Šup a oni tam jebnou USB 2.0

Za takový telefon by se mělo platit obálkou s nápisem "20 000,-" a uvnitř by mělo být dvacet dvoustovek...
17.6.2020 07:23:34   78.102.88.xxx 121
Žádná revoluce se nekoná, všechny tyto hračičky s modulací a beam-formingem v pásmu 5 GHz fungují prakticky jenom v rámci jedné místnosti, poctivá česká zeď revoluci neumožňuje. Aby to fungovalo, bude třeba do každé místnosti dovést UTP a mít tento AP v každé místnosti, ale to už rovnou můžu kabel vrazit do notebooku.
17.6.2020 10:29:45   91.139.122.xxx 52
Jsou i kanceláře Takový open-space je Wi-Fi 6 friendly.

Mimo to, pro Wi-Fi bude uvolněna i část pásma 6 GHz, tam je útlum skrz zdi ještě vyšší.

Výhoda? Nerušíte souseda.
Nevýhoda? Plnou rychlost dosáhnete jen s přímou viditelností na AP.

Ale jak jsem zmínil i v článku, AP umí i 2.4 GHz a to zdí prochází celkem slušně. A to i tou českou...
17.6.2020 22:19:26   78.102.88.xxx 14
Sdílené WiFi v open-space si zase naložte, odvezte a už se nevracejte Normální v open-space je CAT-6.
WiFi 2.4 GHz známe asi tak 20 let a tam gigabit nebude nikdy.
17.6.2020 23:58:50   91.139.122.xxx 53
Gigabit na 2.4 GHz Wi-Fi by mohl být už dnes, testovaný Archer AX6000 ho umí :-)
Jen není klient.

A Cat 6a/7 lidi v OpenSpace nechtějí, chtějí být svobodní, bez drátů, houpat se v křesle s notebookem na klíně. Prostě frikulíni (Free-Cool-in), co navrčí prezošku v powerči a půjdou s bosskou ejčár na lateworklunch...
18.6.2020 13:45:48   84.47.60.xxx 22
to nieje pravda. Vo vsetkych velkych firmach co som bol a zapajal kabelaz su desktopy alebo notebooky v dockoch a hlavna konektivita je 1Gbit LAN. Wifi je na mobil, ked treba citat spravy na WC.
18.6.2020 21:41:13   176.114.244.xxx 61
V OpenSpace není nikdo free, cool ani in. Tam makaj jenom otroci.
17.6.2020 09:05:19   178.143.52.xxx 60
Mam tento router uz nejaky cas doma, takze zopar mojich postrehov. Rychlost wifi je slusna, cez 1 stenu a asi 4m daleko som dosahoval rychlosti ~1gbps. Co vsak nie je slusne je stabilita celeho routera. Zo zaciatku som musel router restartovat skoro kazdy tyzden lebo sa neustale zasekaval (je mozne, ze to nejako suvisi s monitorovanim prevadzky, po jej vypnuti sa situacia zlepsila). Dalej co sa tyka dostupnych informacii k tej agregacii, tak som myslel, ze zozerem cely ten ich support. 10 mailov som si s nimi musel vymenit kym mi odpovedali, ze ta agregacia je len pasivna. Kazdopadne s NAS qnap mi to nechcelo ani bohovi fungovat. Taktiez to nejako nema vyznam zapinat na routeri a potom zvlast aj na NAS, kedze ten load balancing je switch independant (ja pouzivam ALB mod).
17.6.2020 10:33:49   91.139.122.xxx 51
Rozumím, je to nové zařízení a ohledně Wi-Fi 6, ovladače pro ty síťovky (ovladače síťové karty klienta) jsou ještě dost ...rozjebané...

Teď už byste měl být spokojený.

V průběhu testování jsem se nesetkal s jediným problémem na straně AP. Tedy s jedním ano, po zapnutí agregace linek a povoleném LACP, se AP dostalo do hodně nestabilního stavu. To bych jim ale nevyčítal, to je nepodporovaný stav.

Jinak všechny chyby šly na vrub ovladačů uvnitř klientů...
17.6.2020 09:07:04   185.51.241.xxx 210
Jako jo, je to pěkný, stejně jako pěkný je i 10Gbit ethernet, ale jaké je vlastně praktické využití pro "běžného člověka"? Ten vývoj sleduju, ale kromě nějakého častého přesunu masivních dat nebo paralelního sledování nějakých 4K streamů v tom moc výhod za ten příplatek (já osobně) nevidím...
XX let použivám 100mbity a v 99% případů mi to naprosto dostačuje. Můj router i notebook umí gigabit

A tyhle přenosové rychlosti na wifi na pár metrů jen při přímé viditelnosti, to jsem taky nějak nepochopil.. (ale nechcu být rejpal, fakt to moc nepobírám, klidně mi to vysvětlete). Profi hráč aby hrál na wifi? Proboha proč? Jako jestli hraju na hajzlu tak to chápu, ale když hraju nějaké competitivky online, tak si sednu ke stolu kde se mi dobře sedí, kde mám všechno dobře rozložené, a tam mám pravděpodobně herní desktop, případně dokovačku, no a nebo přinejhorším když hraju na samotném noťasu tak mám na stole připravené konektory nabíjení,USB,Eth...
17.6.2020 10:37:53   91.139.122.xxx 517
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
17.6.2020 11:50:55   188.75.155.xxx 151
V ČR to není jen otázka konektivity ale i toho co je běžný člověk ochoten zaplatit a ten 8500 za router nedá. Málokdo z našich zákazníků je ochoten si pořídit lepší router v cenové relaci alespoň do 1500 Kč a i těch 300 Kč za internet se jim zdá moc. A i ti co si ho pořídí dokáží svou gigabitovou přípojku spolehlivě zabít tím že půlka jejich zařízení o 5g ani neslyšela a ta druhá nechytne signál dál než u prvních dveří.
17.6.2020 17:42:16   91.139.122.xxx 36
Ale s tím souhlasím! Náš stát se rozhodl být zemí montoven. K nám se přivezou polotovary, smontují se a zisk se papírově vytvoří v Německu. Protože jsme se rozhodli být zemí montoven a dělat práce s nízkou přidanou hodnotou, máme nízké mzdy.

Kamarád ve Francii nemá moc dobrý plat, bere 86 tisíc, což je na místní poměry málo a taky má drahé bydlení, za nájem a jídlo a všechny energie dá přes padesát tisíc. Na blbosti mu prostě zbývá nějakých 20 tisíc čistého...
...dvacet tisíc čistého u nás někteří lidé berou...

O tom, jak se mají třeba Ajťáci v Německu, Rakousku nebo Anglii není snad potřeba mluvit...
18.6.2020 10:52:55   46.253.96.xxx 72
Omyl dlouhodobě podporovaný některými politiky a prakticky všemi médii. NEJSME už dávno (pokud jsme kdy byli) montovnou, protože montovna = nízký náklad. A to v žádném případě ani omylem nejsme. Jistěže výrobek montovaný v DE bude ještě dražší, ale nijak dramaticky. Kde si myslíte, že se vyrábí levně, v Číně? Dávno ne, čína je drahá, za chvíli bude drahý i Bangladéš atd....
My nejsme montovna, u nás se montuje proto že máme ještě přijatelné náklady ale hlavně umíme to v dostatečné kvalitě. Auta se u nás v žádném případě nemontují proto že to děláme levně, ale akceptovatelně kvalitně za akceptovatelný peníz.
Proč o tom píšu: vymažme si montovny z hlavy a pracujme na kvalitě - je to to samé co říká Pohlreich - cenou nikdy nemůžete konkurovat protože vždy se najde někdo kdo vás podstřelí. Pouze kvalita zaručí, že od vás zboží někdo koupí........
Tak asi tak........
17.6.2020 12:12:51   185.51.241.xxx 91
Přesně takhle jsem chtěl, aby to nevyznělo...

Říkám, že je to fajn, ale prostě vždy se dostaneme do nějakého stavu, který danému člověku bude "stačit".
Někomu stačí na psaní PII, já už 6 let programuju na i5-4200U, ale někomu nebude na práci stačit ani Threadripper.

Nicméně někde určitě je hranice, za kterou 99 procent lidí nebude mít pri 99 procentech činností potřebu jít. Jak ve výkonu PC, tak v kvalitě fotek, velikosti TV, nebo i té rychlosti internetu.

A to se pojí k té mé otázce, která byla mířená na ty, kteří právě takový router mají, a opravdu tyhle věci jako ultrarychlou wifi na pár metrů využívají.

Vývoj a pokrok je nádherná věc. Je super že máme svobodu volby a můžeme si koupit to, co nám vyhovuje. Ale tady mám osobní pocit, že už se to dostává do stádia lovu zákazníků na "víc Gbit, víc GHz, víc antén".
17.6.2020 12:41:36   185.184.164.xxx 30
Lenze spominana "hranica max. vyuzitelneho vykonu pre 99" sa dynamicky postupne posuva nahor s tym ako pribuda obsah a jeho datova narocnost. Ci uz z rozhodnutia vyrobcov alebo konzumentov obsahu. Zatial sa maximalny strop datovej narocnosti nedosiahol. Napriklad preto ze vizualna kvalita digitalneho obsahu stale nedosahuje na uroven maximalne mozneho vnimania ludskymi zmyslami. Inak povedane digitalne distrubovany obsah bude dostatocne kvalitny az na urovni ked nebude ludskymi zmyslami odlisitelny od reality. Tym nemyslim len obraz a zvuk ale celkovy v nem z obsahu vratane vone, dotyku a vnimania pretazenia z pohybu. Az v tomto momente prestane byt potrebne dalej zvysovat kvalitu pretoze kvalitnejsie ako realitu nedokazeme vnimat.
17.6.2020 17:49:02   91.139.122.xxx 72
V ČR jedeme způsobem "tak teď máme hotovo, takže příštích deset let nemusíme nic řešit". Jenže okolní svět modernizuje spíš průběžně.

A ještě k tomu, v ČR máme jeden z nejdementnějších a nejbyrokratičtějších způsobů stavebního řízení, který výstavbu nových datových přípojek MIMOŘÁDNĚ ÚSPĚŠNĚ blokuje.

Dokonce i T-mobile to přestalo v ČR zkoušet s rychlým internetem. Snad to nevzdali, ale ...jejich snaha je velmi úspěšně blokována politiky napříč celým politickým spektrem.

https://www.t-mobile.cz/podnikatele-firmy/blog/premluvte-obce-nastup-optickeho-internetu-brzdi-byrokracie

Tedy, kritizuji především fakt, jinde jde to, co u nás nejde... A to včetně Polska, kde se dostupné gigabitové připojení mimořádně úspěšně rozšiřuje.
17.6.2020 22:23:56   78.102.88.xxx 02
Nelžete až tak moc, T-Mobile zkoušel česká národ obelhat s internetem přes shnilé telekomunistické telefonní dvoulinky, za což si vysloužil adekvátní negativní reakci. Realita je taková, že nikdo a nic nebrzdí snahy dotáhnout do domácnosti GPON optiku.
17.6.2020 23:43:46   91.139.122.xxx 30
Tak proč to v Polsku i Maďarsku, dokonce i Rumunsku jde, ale u nás nedokážeme postavit ani jednu dálnici Praha-Brno?

T-mobile chtěl tahat gigabitové přípojky optikou, pak se jim to poněkud zajedlo, od jejich "oznámení" to už je víc jak dva roky. O desetitisících nových a rychlých gigabitových přípojek se teda nemluví. Tak co je špatně?
18.6.2020 07:42:23   93.91.150.xxx 41
Moc si to idealizujete. Dobře si pamatuju, jak před pár lety v Polsku vybudovali tunel, do kterého se nevešel vlak na výšku - a v tom samém roce spojovali dálnici, budovanou ze dvou stran proti sobě, šikanou, protože se netrefili asi o 80 metrů.
18.6.2020 19:19:51   78.80.187.xxx 20
My jsme měli kliku. 1000/100Mbps máme zapojeno cca 14 dní A můj RB4011 to vytíží tak na 20%
19.6.2020 17:28:23   91.197.118.xxx 20
Mám na Nasu uložený nějaký věci a filmy. Je velký rozdíl jestli na něj kopíruju 20GB velký film rychlostí 10MB za sekundu nebo 100MB za sekundu. To je jak se ptát k čemu je USB 3 když máme spolehlivý USB 2.
17.6.2020 09:10:12   81.200.53.xxx 101
Tak ona stagnace rychlostí nespočívá v tom, že by nebyly technologie (však 10GBASE-T je z roku 2006). Problém je v cenách zařízení a taky v malém tlaku na navýšení rychlostí v home segmentu (kolika lidem dneska nestačí 1Gbit? 1% ze všech uživatelů?). A taková blbá otázka - k čemu je doma Gbit internet - já osobně mám problém vytížit stovku.
17.6.2020 10:47:45   91.139.122.xxx 47
Představte si WoT bitvu 500 na 500.
Strategickou hru, kterou naráz hraje 300 hráčů. "Rekonstrukci" vylodění v Normandii, které bude spolu hrát 10 000 hráčů.

Někteří lidé mají 4K televizi, která 4K obsah viděla naposledy z flashdisku při předváděčce v obchodě.

Svět jde směrem do Cloudu.

V ČR se nám úspěšně podařilo zastavit vývoj, svět okolo modernizuje rychleji. Tak uvidíme, jestli na nás počká, nebo jestli přijde s něčím, co nás pak bude mrzet, že jsme také nemodernizovali.
17.6.2020 12:32:09   37.221.252.xxx 102
Jako dobrý Sci-Fi. Dnešní herní AAA tituly mají problém s 64 hráči a to jak na straně výkonu serveru tak na "výkonu" internetu. Doteď si pamatuju, jak se nadávalo u Battlefield 4 na to, že server tick je 10x za sekundu. No a proč? Aby EA ušetřilo za servery a hosting. Míň dat, menší platby. Proto taky BF nebylo nikdy kompetetivní. A upřímě, kdy jste naposledy měřil traffic nějaké multiplayerové hry? Deltakomprese a servertick to stáhne na nějakých 30kB/sec, tam fakt gigovou přípojku ještě dlouho potřebovat nebudem.
A říkejte si co chcete, drát je drát. Soused(imaginární) co si koupil WiFinu u skřeta ji prostě jenom bodne do zásuvky, druhej kabel do sítě a absolutně neřeší, že v obou pásmech grilluje na plnej céres a když si pustí 4k HDR Flix, sousedům okolo jde rychlost na polovinu.
17.6.2020 17:55:01   91.139.122.xxx 34
Promiňte, ale napsal jste totální nesmysl. Už před deseti lety jsme experimentovali s 3D MMORPG z pohledu třetí osoby, které zvládlo interakci až tří set lidí na jednom a tom samém místě. A to bylo prosím na čtyřjádru.

Prosím, přečte si tohle:
https://en.wikipedia.org/wiki/Massively_multiplayer_online_first-person_shooter_game

1200 lidí na jedné mapě!!!

Servery to nebrzdí, brzdou je obchod. Když investujete miliony dolarů do hry, chcete, aby jí hrálo co nejvíc lidí. Proto jí uzpůsobíte pokud možno i počítačům se slabším hardware a mizerným připojením k netu.

To ovšem neznamená, že takové hry už nejsou ve vývoji. Totiž, okolní svět nečeká, až si v ČR vyndáme hlavu z odpadní mísy stavebního řízení...
18.6.2020 00:14:16   178.255.168.xxx 30
No, problém je, že to bylo před 10ti lety. Tedy ve skutečnosti to bylo před skoro 20ti.

Časy se změnily, ale ne k lepšímu v případě her.

Zmiňované BF4 mělo navzdory tomu, že hráče to štvalo (mírně řečeno) tick rate opravdu nízké, to jakože spodek byl u 10Hz. Časem to došlo k upgradu až na hratelných 120Hz. Nicméně servery to jaksi nedávaly, protože EA šetří.

Další díl BF1 měl aspoň těch 60Hz.

Mimochodem i CS:GO dneska automaticky nemá nijak slušnou tick rate, protože Valve co? Šetří.

To samé Blizzard, Overwatch měl do začátku 21Hz, aktuálně naštěstí už 3x tolik.

Což je btw. pořád všechno děsně málo.

V době, kdy mě nějaké to aktivnější FPS hraní zajímalo byl jediný limit tick rate to kolik sem si tam nastavil a kolik servery zvládly. Ironicky mi CS 1.1 (1.3 později) jelo a registrovaly hity spolehlivějc než CS:GO o těch 19 let později.

Dneska mam 100/100 a tehdy to bylo ISDN64.

Zlepšení z hlediska hraní FPS? Žádné.

A MMO?

Když bylo WoW nové (jo to už je taky nějakej pátek) tak někdy před vydáním TBC (první datadisk) servery bez problémů dávaly pár set lidí na jednom místě. Že naše PC s tím měly kapku potíže už je jiná.

No a dneska? Aktuální WoW Classic má server sharding (což je newspeak pro servery jedou na nějakém dynamickém cloudu s přidává se kapacita podle zátěže) a pár set lidí znamená absurdní lagy a takřka nemožné PvP ve větším. Pokrok twoe, i některé neoficiální servery byly schopné udržet pár tisíc lidí najednou..

A třešinkou je třeba takové Elder Scrolls Online, množství problému též se shardingem a tím jak to úděsně laguje nonstop je fakt něco. Ještě štěstí, že je i Elder Scrolls offline, tedy Skyrim.

Ono to není tak, že by to nešlo, ale ono se nechce. Ono to totiž stojí peníze.

WoW Classic, stejně jako TESO by klidně mohlo mít PvP 500 vs 500 lidí. Jenže to by někdo nesměl chtít hodně peněz za mizerné služby. A to chce. Takže nic.

Většina aktuálních online her jde hrát i s pětimegem bez problémů, protože problémy jsou na druhé straně.
18.6.2020 00:45:32   91.139.122.xxx 20
O nenažranosti (nejen) herních společností není sporu.

Při velkém počtu hráčů se objem dat potřebných pro synchronizaci prudce zvyšuje, až se spojení rozpadne.

S 8MB linkou se dají hrát jen dnešní hry.

Samozřejmě je rozdíl mezi fps/rpg/strategií a podobně.

Paradoxně třeba ovládání ohromných armád Zergů je na přenos podobně náročné jako u jednotlivých hráčů.
18.6.2020 00:48:14   91.139.122.xxx 00
Myšleno pro každého jednotlivého zerga...
17.6.2020 12:16:36   185.184.164.xxx 22
" já osobně mám problém vytížit stovku." nuz kazdemu podla potreby. Ja nemam problem vyuzit 1Gbit/s.Keby bolo dostupne tak by som vyuzil aj rychlejsi net. Je teda sakra rozdiel ci cakam na stiahnutie napr 60GB updatu hry 20-30 minut alebo niekolko hodin...
17.6.2020 12:25:38   185.51.241.xxx 10
Ty updaty her jsou hrozný. A na steamu mě vyloženě sere to, že když vyjde update, tak je povinnej. Takže někdy si chci zahrát, ale milej Steam se rozhodne, že si zahraju až zítra. Nejednou se stalo, že jsem si v pátek skočil do práce na rychlejší net stáhnout aktualizace, abych mohl přes víkend hrát.
17.6.2020 12:32:26   185.184.164.xxx 20
Jojo presne o tom to je. Najhorsie ked sa sa "rozhodnu" aktualizovat vsetko naraz. Vtedy nieje ziaden net dost rychly. Sikovnejsi uzivatel si najmenej potrebne update rucne pauzne. Ale bezny BFU len zira a pinda preco mu zrazu ide hodinu tak pomali net na druhom ,tretom atd. pristrojoch pripojenych na rovnaky router.
17.6.2020 17:58:03   91.139.122.xxx 20
Hlavně, jakmile se z gigabitových přípojek k internetu stane mainstream, svět se tomu přizpůsobí.

Proč myslíte, že ty aktualizace mají 60?
Protože ve vyspělém světě jsou běžné velmi rychlé přípojky. Jednoduše, velkou část lidí to netrápí a ti s pomalým připojením si musí počkat.
17.6.2020 20:52:06   195.113.58.xxx 30
A to je právě ono. Proč argumentujete takto nesmyslně? Opravdu mě to mrzí, jak může člověk vašich kapacit argumentovat, že aktualizace mají 60GB, protože ve vyspělém světě jsou velmi rychlé, předpokládám 10Gb přípojky. Vždyť je takováto argumentace totálně nesmyslná.

šéfe, podařilo se mi ty updaty ke hře zkomprimovat na 5GB.
Tak málo?
Pěkné, fakt se mi to povedlo.
No to tedy není pěkné! Pěkné to bude, až to nafouknete na 60GB.
Myslím, že vás nechápu.
Víte, když to bude jenom 5GB, tak si to stáhne kdejaký uživatel s 1Gb přípojkou za chvilinku, ale když to bude 60GB, budou si muset počkat a nebo pořídit 10GB linku. Nejsme žádný zaostalci a musíme ukázat, že držíme krok s pokrokem!
17.6.2020 21:40:36   91.139.122.xxx 41
Logika za tím je prostá

Pokud by 60 GB aktualizace někomu skutečně vadily, firma vytvoří patch o velikosti 5 GB. Nechtějí ztrácet zákazníky.

Ve chvíli, kdy 60 GB aktualizace nikomu nevadí, je práce vynaložená na vytvoření patche zbytečná = vyhazování peněz.

S gigabitovou přípojkou máte 60 GB stažených za pár minut. Ale není to jen o hrách, je to i o cloudu, 4k streamech. O budoucnosti, kterou my si zavíráme a oni otvírají.
18.6.2020 13:33:36   85.207.122.xxx 50
Takhle to bohužel nefunguje. Za dob dávno minulých, kdy bylo možné uložit max. 1,44MB byl kód optimalizovaný a vyladěný, protože to prostě byla nutnost. Dnes v době velkých kapacit disků apod. už se firmy na nějaké ladění vykašlali, protože je to ztráta peněz a tak tu máme velmi zanesené kódy s hromadou chyb a velikým zpozděním při načítání programu. Opět si vzpomínám, jak se rozebíral jeden nejmenovaný program a při analýze bylo zjištěno, že je tam přes deset tisíc řádků zbytečných a vede to jen k chybám. Když byl kód vyčustěn a uhlazen (v rácmi možností), běh programu byl o mnoho lepší a program jako takový byl stabillnější. Vám, že se budu opakovat, ale jestli tohle je pokrok, že rychlejší sítě umožnojí kašlat na optimalizaci apod. tak děkuji, nechci. Chci radši opravdový pokrok ve jménu stabilizace a kvality programů, než tohle, co vytvářejí dobří programátoři pod tlakem marketingu apod.
18.6.2020 15:25:49   37.221.252.xxx 00
Musím uznat, že "NEAKTUALIZOVAT" hru ze STEAMu tak nějak vypadlo a taky mě to celkem zarazilo.
17.6.2020 17:25:50   195.113.58.xxx 191
Petře, víš, co je veliká škoda, opravdu veliká? Tvé články jsou jako jediné, dle mého názoru, zde na PC tuningu ty nejlepší. Jsou plné osobních rad, zkušeností a je vidět, že tě to baví. A to je fakt pecka, potkat v dnešní době někoho takového. Bohužel, je škoda, že jsi se v onom 10Gb světě našel až moc a ona to zase taková pecka není. Ne taková, aby ji bylo třeba do krve hájit použitím zcestných důvodů v její prospěch a lpět na ní.

Pokrok je sice pokrok, ale to 10Gb síť fakt není. Jak zde již psal jeden uživatel, jednoho dne prostě dosáhneme něčeho, co uspokojí 90% lidí a vývoj něčeho dalšího tak nemusí spočívat jen v tom, že "více proužků, více Adidas". Vývoj, či pokrok chceš-li, musí poté spočívat v něčem jiném, třeba ve zlepšování stability, bezpečnosti. Máme tu 4G, kdy je technologické řešení z velké části již celé zaplacené, stačí nám. Přišli jsme s 5G, abychom měli zase, co platit a navýšili si rychlost. Za pár let tu bude 6G, protože 5G bude out, pak tu bude 7G, protože 6G bude out... a tak dále a tak dále. Co je na tom pokrokové? Jediné, co se zásadně mění, je rychlost a jde tvrdit, i když to není zcela pravda, že se navyšuje i objem přenesených dat. Jakých dat? Porna? Her? Streamovacích služeb, které toho s sebou v tak velikém objemu stejně moc informačně zajímavého nenesou? To je dle tebe pokrok? Přenést 20GB za pár sekund? 50% uživatelů jsou lidé, kterým prostě stačí i těch 100Mb a je to tak a není nic, co by tvé tvrzení o potřebě 10Gb obrátilo v těch 50% případů v tvůj prospěch. Jsou to důchodci, či lidé, co prostě chodí do práce a pak se vrací domů k rodině, ale nepotřebují stahovat "data" rychlostí světla. Potřebují přijít domů, vytisknout faktury a poslat je klientům k proplacení. Máme tu banky, pojišťovny a jiné obrovské korporace, které zaměstnávají miliony lidí po celém světě.
Tihle koncoví poradci si vystačí se 100Mb sítí bez problémů a jsou rádi. A změnilo se něco? Nic zásadního. Stále nechápeme, že máme nějaké soukromí, které musíme zabezpečit. Nechápeme, že když padne certifikační server Googlu, tak mnoho lidí se nepodívá ani na stránky ministerstva zdravotnictví. Z jiného soudku, máme tady ekonomiku, která nezvládne "výpadek", který trvá čtvrt roku. Prostě se při takovém výpadku celá položí do kolen.

Ptal jsem se u nás síťařů, co spravují v síti dobře kolem 500 počítačů, možná i více. Je tu všude tažená 1Gb síť. Traffic oné sítě je takový, že se nenaplní ani z poloviny. A to je tu z části i vědecké pracoviště, kde se PC používají opravdu na práci a ne jen na nějaké nesmysly, kde je možná 10Gb vhodná, ale k čemu. K rychlejšímu hraní her pro 500 hráčů? To je pokrok? Že umíme připojit 500 hráčů na síť a ta se nezhroutí? Není, to je jenom maštění ega. Pokrok je absolutně něco jiného a spočívá úplně v něčem jiném. Ne v tomto. Tohle je spíše degradace. Honba za svatým grálem apod. Pokrok je příkladně železnice, lety do vesmíru nebo léčba AIDS či rakoviny. Tohle je pokrok. Pro někoho je pokrok, když se z dítěte stane úspěšným a uznávaným člověkem. A věř mi, ani jedna věc z toho nestojí ani nepadá na 10Gb síti. Jediná místa, kde je taková a ještě rychlejší síť nutná, jsou páteřní linky apod. Tam je to pokrok, ale jenom tam. Ne v domácnosti u rodiny, kde sice mají všichni 10Gb síť, ale nikdo s nikým nemluví a chodí jenom do školy, práce a domů. To není pokrok. Na vzdělání nebo tvorbu opravdových pokroků zatím tak rychlé sítě v domácnostech nepotřebujeme a dlouho ani potřebovat nebudeme.

Mám vystudované IT a pracuji v tomto oboru přes 10 let. Své práci rozumím mnohem více, než lidé v mém okolí. Moc jsem si přál, aby mi do kanceláře síťáci natáhli 1Gb síť, teď ji tu mám a jsem spokojen. Rychlejší síť opravdu nepotřebuji ani já a natož mé okolí. Na zálohu jejich dat a práce jim stačí NASka nebo nějaký SFTP server, co jsem jim postavil a 1Gb síť.

=> je to pěkné, že to umíme, mě to také těší, ty pokusy a vše kolem toho, ale sám vím a uvědomuji si, že to nikomu "cpát" nemá cenu, protože je to pro větší skupinu lidí zbytečná věc. ... a může mě to zajímat, jak chce, nic na tom nezměním.
17.6.2020 18:03:07   91.139.122.xxx 42
Aktuální problém je ten, že Cat 6a/7 prostě není dobrý nápad. 10 Gbitů po metalice prostě nejde tak jednoduše jako jeden gigabit.

Všichni by chtěli rychlejší připojení, ale nikdo neví, jak to udělat.

Dvacet let stagnace drátového ethernetu tu vytvořilo propast, kterou je problém překlenou.

Možná jsem v naší zemi jediný, kdo tvrdí "že tu v ČR hnijeme".

Málo lidi přiznává, že jsme země laciných montoven a naše platy stojí za úplné CENZURA, protože vykonáváme podřadné práce, investujeme minimum do vývoje a výrobků s vysokou přidanou hodnotou.

Tvrdím to, protože bychom to měli změnit. Okolní svět na ČR kašle.
17.6.2020 18:55:28   195.113.58.xxx 61
To, co píšeš je pravda, ale spíše nebo možná především, co se týká dopravní či energetické infrastruktury, ohledně toho vývoje a hnití v naší vlasti. Stran internetu, si myslím, že je problém hlavně na straně poskytovatelů internetu, kde je stále k vidění asymetrické připojení, které je agregované až za limity možností.
Vzpomínám si, jak jsem se před cca půl rokem "dohadoval" se svým poskytovatelem internetu, že bych chtěl vysvětlit, jak je možné, že si platím, ten samý tarif, co kamarád, ale mám cca o polovinu méně rychlé a taky stabilní připojení. Odpověď byla, že já žiji na vesnici a on je ve městě. Osobně jsem byl opravdu naštvaný a za pár dnů jdu k jinému poskytovateli. Tohle je prostě odpověď na "tadadamdam". Jinak v rámci domácí sítě mě nenapadá účelné (ne hraní s rychlostmi apod., což mě dost baví, ale co z toho) použití 10Gb. Ve výsledku veliký objem dat přenesu jen jednou, co se týká záloh, pak už je vše inkrementální, a co každá 20 záloha řekněme, je plná, ale to není problém. DLNA běží také bez problému na 1Gb síti.

=> věř, že tvé nadšení pro 10Gb opravdu chápu, taky mě to dost baví, ale uvědomuji si, že jsou oblasti, kde jsme na tom dost špatně a je tak třeba investovat energii tímto směrem, než sem, kde to prostě stačí a ještě dlouho dobu stačit bude.

Je to něco jako analogie s SSD. Když přišla, byl to totální BOOM a zasloužený. Prostě jsme se v rychlosti pohnuli mílovými kroky vpřed. Pak přišlo SSD přes NVMe, mezitím Optane. PECKA! opět skok vpřed. A teď?? Vše další je už jen honba za svatým grálem. Už měříme jen, že se starým NVMe SSD jsme zkopírovali zálohu za 15 sekund a s novým to dáme za 14 sekund. Hustý, dalo by se říct. Nikoliv. Pouze, trh mlátí slámu třikrát a má to štěstí, že je tu stále kupa hloupých lidí, kteří to trhu žerou.
17.6.2020 19:44:27   91.139.122.xxx 63
Ty věci píšu takhle, protože přes noc se nic nezmění.

Situace je následující:
Já v ČR mám připojení 50 Mbps / 5 Mbps za cenu, za kterou "vybraní lidé v Polsku" mají 10 Gbit symetrický a ve Francii je běžně dostupný 1 Gbit symetrický a přechází na 2 až 10 Gbit. Tohle nejsou jen nějaké haluze, dražší APčka mají přípojku 2,5 Gbit.

A jaká je realita?
Podle nejoptimističtějších odhadů bychom se za osm let mohli dostat na běžnou rychlost připojení 100/10.

V té době už bude 1 Gbit v ostatních zemích minimum.

Proto řvu "Už i Poláci mají široce dostupné 10 Gbitové připojení".

Čím víc lidí pochopí, že "by se tu časem hodilo rychlé připojení k internetu, nejméně 10 Gbitů", tím spíš se k nim za 5-8 let alespoň přiblížíme.

Pokud se budeme plácat po zádech "640kB je dost pro všechny", zůstaneme pořád v hnoji agregovaných a pomalých přípojek.
17.6.2020 19:55:53   195.113.58.xxx 51
Já vám věřím, jen jak jsem říkal, resp. jsem se ptal. K čemu tak rychlé sítě do domácností? Jedna věc je, že to mají všude kolem nás, druhá je ta, jestli to je k něčemu nezbytné nebo jenom vhodné. Pokud budou mít v Polsku a ve Francii lidé běžně v domácnosti 10TB HDD, jako dobrý, ale k čemu je to nám? To je to, na co se ptám, o nic víc mi nejde.
17.6.2020 21:32:32   91.139.122.xxx 26
Osobně bych "dnes" gigabitové připojení k internetu užil a nepochybuji, že za 6-8 budu tvrdit to samé o deseti gigabitovém připojení.

Celá tahle věc je o tom, jestli bylo dřív vejce nebo slepice. Než přišlo první osobní auto, nikdo nevěděl, co se s ním dá dělat. Aby mohly vzniknout nové služby, musí tu být rychlé připojení k internetu.

Mě děsí, že svět okolo nás se zabývá tím, že "ap vyšší střední třídy musí mít 2.5Gbitové připojení" a my řešíme, jestli lidem stačí 6MBps Wi-Fi.

Protože i přes tu 6 MBps Wi-Fi si přečtete zprávy, zahrajete, stáhnete a pošlete poštu, formulář, dokonce i YouTube na tom funguje.

Jinými slovy, 6 MBps Wi-Fi je dost pro všechny... jen ten svět blázní a pošilhává po 10Gbitovém připojení...
17.6.2020 22:32:08   78.102.88.xxx 10
Hlavní kdo se tím zabývá, jsou akcionáři nadnárodních korporací, kteří tlačí na výplatu dividendy, proto má ČR zaostalou internetovou infrastrukturu. Normální je optika až do panelákovitého bytu.
WiFi jakékoliv verze je pro telefony a tablety, ne pro hráče, natož ne pro tuning.
17.6.2020 23:25:34   91.139.122.xxx 00
Jo, ale lidi Wi-Fi chtějí...protože notebooky. A když Wi-Fi, tak nejlépe s vlastnostmi kabelu.
18.6.2020 19:47:45   89.176.60.xxx 20
Vzhledem k tomu, že zatím nejsou k sehnání ani 2.5Gbit consumer switche, podle mě poptávka v mainstreamu prostě není ani u nás ani jinde. Až se bude 2.5G krabička prodávat za tisícovku, tak ho za gigabitový D-Link, co mám pod stolem, klidně vyměním, abych byl futureproof. Ale 3500,- + moduly za to nejlevnější řešení, které navíc v praxi ani nepoznám, pokud nepustím benchmark, je prostě moc.
20.6.2020 22:27:58   78.80.236.xxx 00
Pokud doma nehodlate provozovat nejaky server hosting (na coz ty linky urcene nejsou) tak by se z dlouhodobeho hlediska ta 1Gbps linka flakala... to ze do jednou za cas narzove pouzijete nic neznamena. Mel jsem symetrickych 100Mbit, ted mam 200Mbit a pro celorodinne pouziti to plne postacuje a linka se taky flaka vetsinu casu. A to i upload vyuzivame (cloud, streamovani multimedii, atd.)
17.6.2020 22:04:50   85.163.4.xxx 10
nevim proc nadavas na CR, pripojeni poskytuji nadnarodni korporace, ktere to vedou tak, jak jim to vyhovuje...
chybou je nekonani CTU v soucasnost i minulosti + zpusob privatizate telekomunikaci a pridelovani licenci v minulosti...
proc to nejde zmenit? vse jde, ale musi se najit vule, ale to by nebylo do teto debaty, kdysi jsem se kolem toho tak trochu motal...
mno a my na "dedine" mame 50/50 Mbps za 200,- od WiFi poskytovatele, ktereho jsem zakladal...
slo by to i vys, ale kvuli stabilite je to agregovane nize....
19.6.2020 10:14:37   37.221.252.xxx 11
Teda stěžovat si na rychlost internetu v CZ s tím, že jinak půjdem do pekel je dost komické, když uvážíte, že od cca roku 2002 je CZ většinou v prvních 20. státech na zeměkouli s nejrychlejším internetem s průměrem na populaci. Já mám doma něco jako 150-400Mbit za 299,- a kdyby mi to náhodou nestačilo, určitě bych se s místním providerem nějak domluvil. Problémek je trochu v tom, že uřídit takovej provoz už chce nějaký lepší router. Firewall,NAT,prioritizace paketů, nějaké ty fronty a RB750Gr3 jede na doraz.
17.6.2020 22:17:58   89.102.130.xxx 01
bohužel Petr má pravdu, byť to zní drasticky. U nás co jsem vypozoroval je styl - uděláme projekt a pak další pětiletku se budeme jen tvářit že se něco dělá. V IT technologiích pak stojíme čím dál víc opodál. Může stačit stovkový, ale z druhé strany je pohled že jednak se nemůže či spíš nechce investovat, tak se spíš optimalizuje aby to síť nějak schroupala - v běžné situaci to nemusí být problém, ale když se začne odesílat a komunikovat naráz z více poboček tak začínají potíže. Bohužel i u firmy co je součástí nadnárodní korporace to tak dopadlo - IT modernizace sítě se odepsala jako zbytná položka, jen se rozšířil tým co se stará o optimalizace přenosu. NO a výsledek je typu kočičky a pejska. Tedy nějak to funguje, ale ty prodlevy při vytížení jsou dost otravné a i lezou do efektivity práce.
17.6.2020 23:31:07   91.139.122.xxx 21
Jo, kdyby existoval plán, jak za dva roky/tři roky/čtyři roky dostat slušně rychlou optiku do poloviny domácností, tak držím ústa.

Bohužel, roztahání solidně rychlé optiky v dohledné době je podobně realistické jako kvalitní čtyřproudová dálnice Praha-Brno...natož aby vedla třeba až do Vídně.

A nejhorší je, že třeba v Polsku nebo Maďarsku to jde...
18.6.2020 13:01:44   85.207.122.xxx 41
Tak na páteřní sítě určitě patří to nejlepší, co můžeme mít, což je mimo jiné i oněch 10Gb, ale do domáctností? Mě opravdu zajímá na co? Na to mi tu zatím nikdo nepodal relevatní odpověď, která má smysl. Tím chci říct, že odpověď, na kvalitní hraní her, není moc relevatní, protože je to zbytečnost a jenom naše lenost, ale ne pokrok, který nás má někam posunout. Pokud je tady ovšem více lidí toho názoru, že tohle je pokrok, pak jsem velmi zarmoucen, kam jsme jako lidstvo došli a je na čase vyklidit planetu třeba hlodavcům.
20.6.2020 22:35:31   78.80.236.xxx 00
Na pater 10Gbit... to mozna pred par lety... proto je toho plne eBay jak se toho datova centra ve velkem zbavuji a jdou do 25Gbit+
Pak muze byt klidne domaci 10Gbit relativne levne poriditelny.
Jen tak z hecu a na zaklade zdejsich clanku jsem nad tim zacal uvazovat, za 1500Kc osadil PC a NAS 10Gbit intel adaptery a pokukuji po switchi ktery by mel alespon dva SFP+ porty. Testoval jsem Mikrtotik CSS326-24G-2S+RM, ale moc nepresvedcil, mikrotik switche neumi a SwOS je stale dost neodladene... uvidime casem, zase cena je bezkonkurencni.
18.6.2020 15:32:41   37.221.252.xxx 21
10giga po metalice CAT5e jede na cca 25m jak víno už několik měsíců.
18.6.2020 10:44:27   194.213.214.xxx 05
"Petře, víš, co je veliká škoda, opravdu veliká? Tvé články jsou jako jediné, dle mého názoru, zde na PC tuningu ty nejlepší."

Souhlasím, že články autora jsou kvalitní. Ale napsat takový nesmysl, že je "veliká škoda, opravdu veliká", že nejlepší je jen jeden, to chce už veliké zatmění mysli.
18.6.2020 12:57:12   85.207.122.xxx 50
Čistě technicky, jazykově, může být NEJlepší jen jeden, ostatní už pak mohou být jenom lepší. THE BEST je prostě THE, protože je to jen ten jeden určitý, konkrétní. Jinak všimni si té vsunuté věty "..., dle mého názoru, ..." Jestliže své názory vyjadřuji slušně a nikoho tím lživě nehaním, nevidím důvod, proč píšeš, co píšeš.
17.6.2020 17:34:41   89.176.177.xxx 61
o hovně. Vyjma naprosto neoprávněného optimizmu chybí zásdaní věci:

1) Test přes panelákovou zeď. Anžto v tom je armatura, tak ti ten zacílený "paprsek" na 5GHz polkne jak Faradayova klec. Důsledek? Když dosáhneš stabilních 400 Mbps můžeš si říkat lucker.

2) Test v zarušeném prostředí. Já mám tu smůlu, že žiji v relativně husté zástavbě, kde každej blb má svůj router a obvykle od UPC. To znamená 2 pásma v hajzlu na jeden takový router. O nedodržování vysílacích limitů pak ani nemluvě. Důsledek? Rychlost nám padá do pod 200 Mbps na 5GHz a pod 10 Mbps na 2,4GHz.
A to jsou zástavby (panelák na paneláku), kde těch sítí na 2,4GHz není 40, ale 80+. Tam už se to musí řešit mostováním z pokoje do pokoje skrze metaliku.
3) Zcela chybí test pokrytí (tentokráte v nezarušeném prostředí), které zase zajímá hlavně domkaře. Protože ten router je sakra drahý, takže by bylo fajn, aby běžný český domek (cca 100 m2) a kus zahrady (do 15 metrů od domu) pokryl sám.
4) Chybí test prodlev. Stačilo při tom kopírování pustit ping. Wifi, a zejména ty s beamformingem, těžce trpí na odezvu, když kmitají na maximum. Mít 50-100 ms není žádný problém. Přitom v klidu si to švitoří na méně než desetině těchto hodnot.
5) Chybí mi test instalačních rovin a jaký to má vliv na signál. V tomhle se routery s pevnou anténou dost liší a půmůže to s nákupem

Tuším sice, že jeden, dva body budou adresovány příště, ale ocenil bych více profesionální recenzi. Přece jenom bezdrátovina začíná být věda a člověk by rád šel na jistotu a ne, že bude sám zkoušet to, co mohl ozkoušet recenzent.
17.6.2020 18:06:23   91.139.122.xxx 27
Jak funguje 2.4 GHz Wi-Fi přes DVĚ panelákové zdi? No ...fakt blbě!
5 GHz Wi-Fi má skrz zeď asi až trojnásobný útlum oproti 2.4 GHz Wi-Fi.

5 GHz Wi-Fi (a vyšší) jsou dělané na přímou viditelnost.

Pokud to chcete pouštět skrz zeď, připojte se na 2.4 GHz Wi-Fi. V článku je to několikrát uvedeno.
17.6.2020 19:02:02   90.179.84.xxx 81
No říkat o jakémkoliv výroku firmy TP-Link jako nadupaný je oxymóron. Firmu s horší bezpečnostní politikou a horší implementací některých některých částí 802.11 jenom těžko pohledat. Ale kdo chce kam...
18.6.2020 00:23:57   178.255.168.xxx 70
..a k ničemu. Tedy hezky k ničemu.

Když stahujeme, tak i u mých 100/100 není limit u mě, ale na druhé straně. Jo jsou věci co mi jedou na max, nicméně je taky hodně věcí co na druhé straně jsou limitované třeba 10tinu toho co mi to tahat může. Super.

U her je technicky jedno jakou máte linku, spíš jak moc stabilní je, kolik je ping k serveru (v lepším případě)nebo k ostatním hráčům(P2P ujetosti v horším případě). Párkrát sem si pro zábavu změřil kolik která hra žere, mam dojem, že je dneska většina dělaná snad na připojení přes naše mobilní datové tarify.

Jinak řečeno, dnešní hry jsou povětšinou optimalizované na co úplně nejmenší trafic to jde. Ono to taky méně zatěžuje servery, že jo a všecko to stojí méně peněz, že jo.

Mimochodem úplně nejdůležitější u dnešních her je jaký máte routing (prostě přes co jde připojení od vás k cíli) a jestli někde není žába na prameni. A že často bývá. Pominem ujetosti typu, že hra je sice nabízená i v EU, ale server je v Kanadě.

Netflix moc neřešim, ale myslim, že kapacita sítí není neomezená a v rámci ČR by to streaming málo komprimovaného 4K asi ve větší míře neudýchalo. Ostatně v době maximální COVID paniky měla síť v ČR problém vůbec držet pohromadě a to nejen u nás, ale i celosvětově. Ani vyspělý svět není ready, že se všichni najednou připojí.

Tak možná za 10 let to bude akorát modem, pokud se tou dobou nebudem spíš mlátit klackama a kamením.
18.6.2020 11:25:43   91.42.25.xxx 40
Rozumim tomu spravne, ze za neco mezi 10 a 20 tisici muzu mit neco, co bude rekneme dvojnasobne rychlejsi nez moje stavajici 1Gb, a za to budu muset cucet na prerostlou tarantuli lezici na zadech, ktera bude muset bejt umistena nekde tak, aby na ni jak muj, tak manzelcin desktop videl, a protoze mame tablet v kuchyni za trema zdma, tak budu potrebovat jeste jednu, a za to si budu stahovat emaily... stejnou rychlosti jako ted, protoze mam jen 100Mb pripojeni? Neco mi uniklo?
18.6.2020 20:41:54   89.102.39.xxx 00
Bylo by prosím možno otestovat tento kousek : https://www.netgear.com/gaming/xr700/ ?

ideálně krmit daty z NAS nebo PC co opravdu dokáže saturovat 10Gbit interface ...
18.6.2020 20:59:57   88.212.52.xxx 20
tak som v mene vedy obetoval 13€, a zobral jednu AX200 z ali

som zvedavy kolko to da spolu s 80Mhz AX56u

ak to teda vobec pojde
20.6.2020 12:12:02   82.117.146.xxx 00
Mam doma TP-Link Archer AX10, tedy nejlevnější AX router, do všech 3 notebooku jsem dal Intel AX200 kartu z Ali a parada. Rychlost se lisi zarizeni od zarizeni, novejsi notebooky tak akorat saturuji 1Gb, ale starsi se stejnou wifi kartou maji tak 80-90 MB/s, mozna kvalita/umisteni anten? Kvalita PCH? Nevim jiste, ale u vsech zarizeni jsem si vsiml lepsi stability a odezvy site. Nove routery navic maji super funkci ve firmware na periodicky reboot, mam nastaveny reboot jednou tydne a za 6 mesicu co router mam jsem na nej nemusel sahnout. Krome toho je na siti QNAP NAS s permanentne bezicim QSYNC (domaci dropbox) a Trasmission kde seeduji tak 50 torrentu. K tomu 3 IP kamery, jedna wireless a par dalsich veci, takze traffic je slusny a zadny problem. Za me AX kdyz se dobre nastavi a jsou AX klienti ma palec hore!
20.6.2020 19:23:57   85.237.234.xxx 00
U mna je traffic podobny + mam 1/1gbit od ISP

V jednom ntb mam len N 2.4ghz kartu, ktora da tak 40-60mbit, cize ak sa to za 13€ posunie niekam k 500+mbit tak budem spokojny

Akurat v tomto NTB je len jedna antenka, tak druhu budem musiet natiahnut

Hold, uvidime za mesiac az to dojde
20.6.2020 22:42:10   78.80.236.xxx 10
Scheduler na reboot Tp-linku... vyborny workaround
Mam sit postavenou na Unifi, 802.11ac jsem schopen taktez zdimat na doraz, ale restartovat to neustale nemusim a funguje to. Maximalne se to samo restartuje pri automatickem updatu firmware jednou za cas (nepravidelne).
To same leze rict o Mikrotiku, zapnes, nastavis a funguje.
21.6.2020 00:13:40   82.117.146.xxx 01
Ono by to mozna fungovalo i bez nej, ale jistota je jistota, takhle mam celkem jistotu a vubec nicemu to neskodi. Uz 15 let zpatky jsem si rikal proc routery tuhle feature nemaji.
25.6.2020 06:34:32   109.107.210.xxx 00
Kvalitní router tohle nepotřebuje a laciný shit watchdog/scheduled reboot nezachrání.
25.6.2020 06:37:49   109.107.210.xxx 00
Kouknul jsem se na screenshoty toho TPL a skoro se mi chtělo ublinknout nad tím, jak nepřehledný a sešněrovaný ten router je.

Pro neznalce asi dobrý (ti ocení barvičky, obrázky a blikátka), ale jakmile bude požadavek na použití routeru v nějakém nestandardním režimu, tak to bude problém. S ohledem na cenu dávám palec dolů.
26.6.2020 08:43:56   78.157.171.xxx 00
Linková agregace na QNAP NAS je taky snadná
Jinak ohledně zmínění v článku: "bohužel na přenos 200 MB/s do jednoho klienta můžete kvůli omezením protokolu SMB a celkovému uspořádání zapomenout" - s tím nemohu až tak souhlasit Už redaktor viděl například toto řešení "QNAP NAS + Windows SMB Multichannel"? Viz: https://www.youtube.com/watch?v=UjdPrCWiYwY

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

35 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 15.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.