Příležitost ke změně: Jak se promění svět po pandemii?
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek Příležitost ke změně: Jak se promění svět po pandemii?

Příležitost ke změně: Jak se promění svět po pandemii? | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 4. 2020 03:00 22

Seznam kapitol

1. Všechno je propojené 2. Vzestup eshopů 3. Hledání nových cest k zákazníkům 4. Teleworking a jeho nástrahy 5. Informační válka a svoboda 6. Konec globalizace

Katastrofy, dopadající na civilizaci, ji buď zlomí a srazí v prach – a nebo ji přimějí k tomu, aby se vyvíjela a posunula kupředu. Současná pandemie nás přivádí na rozcestí – a dává nám šanci změnit se.

Reklama

Hledání nových cest k zákazníkům

Věci fungovaly dlouhou dobu jednoduše: Pivovary vyráběly pivo, dodávaly ho hospodám, tam chodili štamgasti a popíjeli. Do obchodů chodili zákazníci, lidi ze zaměstnání docházeli do restaurací na obědy – a celé to jelo poměrně předvídatelně. Příchod pandemie a s tím spojené regulace to celé kompletně změnily. Najednou jsou divadla prázdná, kina prázdná, lidi sedí doma u Netflixu a popíjejí tam.

Aby se podniky udržely, musely začít inovovat. V okamžiku, kdy se ukázalo, že nejde o opatření na týden či na dva, změnila se veškerá logika. Hospody přestaly čepovat a přešly na vaření jídel s sebou. Musely se přizpůsobit změně chování lidí: Na obědy nechodí zaměstnanci z okolí, ale lidi, kteří kolem bydlí. Podniky se musely přidat do distribučních kanálů, jako je Dáme jídlo a nebo Uber Eats. A pokud jde o pivovary, spojily se v akci Zachraň pivo.

Příležitost ke změně: Jak se promění svět po pandemii?
i Zdroj: PCTuning.cz

Tím, že fakticky přestala fungovat maloobchodní distribuční síť založená na fyzickém pohybu zákazníků, začalo se dopravovat zboží za nimi. Zatímco se Pošta jako tradičně v krizi hroutí (víc už od ní asi nikdo nečeká), ostatní logistické společnosti mají práce až nad hlavu. Řada výrobců, kteří nemají vlastní infrastrukturu pro maloobchodní prodej, může využívat služeb jiných – například dropshipment, kdy objednávky a placení za ně vyřídí někdo jiný, zatímco výrobci buď dodají zboží a nebo ho připraví k distribuci.

Asi nejuniverzálnější ukázkou toho, jak to vypadá, nabízí právě Zachraň pivo. Je to jeden web, do kterého se nahlašují pivovary a vyvěšují tam svoji nabídku, lokalitu a způsoby, jak mohou pivo dodat. Někdo ho je schopen rozvézt, někdo má dohodu o distribuci s obchody v okolí, někdo vyžaduje, aby si pro něj zákazníci zajeli. Buď jak buď nabízí nové distribuční kanály – a je otázkou, zda se osvědčí a zůstanou s námi i po pandemii – a nebo se vše vrátí zpět k normálu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama