Příležitost ke změně: Jak se promění svět po pandemii?
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek Příležitost ke změně: Jak se promění svět po pandemii?

Příležitost ke změně: Jak se promění svět po pandemii? | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 4. 2020 03:00 22

Seznam kapitol

1. Všechno je propojené 2. Vzestup eshopů 3. Hledání nových cest k zákazníkům 4. Teleworking a jeho nástrahy 5. Informační válka a svoboda 6. Konec globalizace

Katastrofy, dopadající na civilizaci, ji buď zlomí a srazí v prach – a nebo ji přimějí k tomu, aby se vyvíjela a posunula kupředu. Současná pandemie nás přivádí na rozcestí – a dává nám šanci změnit se.

Reklama

Vzestup eshopů

Zatímco většina klasických obchodů musela být uzavřena, eshopy dokázaly nahradit kritické výpadky. Jednak musely – poptávka po eshopech byla masivní a například na objednávky přes Rohlík a nebo Košík se čekalo několik dní. Tesco se dostalo pod takový tlak, že v březnu byly volné dodací termíny až za dvanáct dní!

Eshopy ale mají jednu výhodu: Jde o velmi dravé odvětví, které hodně experimentuje a přizpůsobuje se. Třeba Alza velmi rychle vytvořila bezpečný systém pro dodání zboží – včetně instruktážního videa. Zařadila do nabídky desinfekce, roušky, trvanlivé potraviny a rychle také přizpůsobila chod prodejen tak, aby byl výdej zboží bezpečný.

Přestože „odborníci na přežití“ na počátku pandemie vyzývali k „výběru hotovosti na měsíc dopředu“, rychle se ukázalo, jaká to je kravina. Když jsou zavřené klasické obchody, je vám hotovost vcelku nanic, navíc je rizikovější při placení než karta. Eshopy proto začaly preferovat platbu předem a nebo kartou – a karetní terminály vytáhly i podniky, které s kartami tradičně otálely kvůli placení kartových poplatků. Vážně – podnik, který navštěvuji už celé roky a který zarputile odmítal cokoli než hotovost, si najednou vzpomněl, že vlastně terminál mají – a bez odmlouvání ho používají!

Eshopy začaly masivně posilovat logistiku a pokrývat nabídku. Meziročně jim narostly obraty o 37% a to zvláště u potravin (+141%), ale i u dalšího zboží, které je třeba a které nelze zajistit jinak, jako hobby (to pokrývá i svítidla a podobné věci pro domácnost), drogerii, potřeby pro zvířata a oblečení. Vše, co se zavřelo, nyní pokrývají eshopy.

Na druhou stranu neprospívají eshopy s luxusním zbožím a nebo se sportovními potřebami – tedy věci zbytné. Dalším limitujícím faktorem je logistika: Pokud neumíte dodat zboží k zákazníkům, máte smůlu. Právě omezená logistika se ukazuje jako úzké hrdlo. Eshopy se tak dostaly do situace, kdy si jejich služby vyzkouší i ti, kteří jim nedůvěřovali, zároveň ale nesmí zákazníky zklamat. Je tedy pravděpodobné, že na tom vydělají hlavně ty, které umí skutečně zboží zajistit, ale taky zákazníkům dodat, na čemž vydělají hlavně ty větší.

Osobně čekám, že největší benefit budou mít z krize eshopy s potravinami a potom rozvoz jídla – lidé si je vyzkouší a pokud budou spokojeni, budou je používat i nadále. Navýšené logistické kapacity jim potom dovolí zajistit lepší služby a expandovat i do menších měst.

Otázkou je, jak bude ve finále fungovat koexistence maloobchodu a eshopů. Popravdě bych se nedivil, kdyby malé obchody na vesnicích a v městečkách začaly fungovat i jako výdejní centra pro velké eshopy. Dnes mají menší města jedno či dvě výdejní místa Zásilkovny – a mnohde není žádné. Ideální by bylo výdejní místo v každé jedné vesnici!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama