Hlavní stránka Hardware Sítě a Internet Informační technologie v čase moru a zkázy
Informační technologie v čase moru a zkázy
autor: Michal Rybka , publikováno 14.3.2020
Informační technologie v čase moru a zkázy

Ještě jako dítě jsem četl jakousi knihu ze sedmdesátých let, která popisovala snahy lidstva vymýtit choroby. Překvapilo mě závěrečné varování, které říkalo, že jsme si dnes až příliš navykli na dostupné zdravotnictví a na to, že nás vždy spasí. A že v budoucnosti můžeme zažít nejedno překvapení.


I dnešní krize může přinést změny – a to, co nefungovalo, můžeme spravit. Plus se ukazuje síla počítačových technologií: Umělá inteligence se používá pro hledání vhodného léku na coronavirus – a může zkrátit vývoj léčiva.

Informační technologie v čase moru a zkázy

By NIAID Rocky Mountain Laboratories (RML), U.S. NIH - https://www.niaid.nih.gov/news-events/novel-coronavirus-sarscov2-images, Public Domain, Link

Sociální sítě dovolují sledovat a měřit průběh pandemie, dodávají přesnější data. Mobilní operátoři mohou ignorovat pošetilce, kteří se vrátili z ciziny a nenahlásili se do karantény.

Internet sice pomáhá šířit nesmysly, ale také dovoluje šířit svědectví, která přináší důrazná varování ze zasažených oblastí, která přece jen mohou přesvědčit lidi i politiky, aby nebrali věci na lehkou váhu.

Internet dovoluje v řadě případů práci z domova, což zároveň zlepšuje karanténu a zároveň to snižuje dopady na ekonomickou produktivitu. Není to univerzální řešení, ale „je to alespoň něco“.

Epidemie navyšuje zájem o eshopy s rozvozem domů, takže jim rostou obraty. Pro řadu lidí je to příležitost změnit nákupní zvyky a ověřit si, že to funguje. Ve finále tak eshopy zavážející potraviny, jídlo a domácí vybavení mohou výrazně posílit.

Školy, které jsou kvůli epidemii zavřené, přecházejí na vzdálenou výuku (remote teaching). To může zásadně pomoci nejen navýšit standardy výuky, ale také podpořit vzdělávání bez dojíždění, případně pořádně rozjet koncept zcela online vzdělávání. Bude se to dělat ve velkém – a pak se ukáže, jak by to mělo správně fungovat.

Překvapivě se vracíme i k tomu, co už tu bylo, ale bylo to opuštěno – jako vzdělávací vysílání České televize. Za bolševika se vzdělávací pořady pro školy pouštěly za všedních dní dopoledne. Školy na to nekoukaly, ale když jsem byl doma nemocný, tak jsem to se zájmem sledoval. No, je hezké, že se veřejnoprávní televize vrací k opravdu veřejné službě!



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
75 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 35.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.