Hlavní stránka Hardware Sítě a Internet Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware
Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware
autor: Petr Šaroun , publikováno 5.8.2019
Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware

Protože jsou prázdniny, dohodl jsem s firmou Synology takové menší pirátské vysílání, prostě něco, co není běžnou součástí článků na PCTuningu. Články o větším než malém hardware. Dnes si představíme Synology RackStation RS818+​, který můžete potkat v řadě firem a rozšíříme ho o 10 Gbit síťovou kartu.


Testy rychlosti

Stařičký 1 GbE je brzda i doma, běžný disk má rychlost 150–170 MB/s a přes 1 GbE prošťoucháte sotva 115 MB/s, na tom nemá smysl testovat. Naštěstí máme 10Gb síť.

Jednotlivé typy RAID jsou popsány třeba na Wiki.

RAID 0 (ze čtyř disků)

Tento typ pole neposkytuje žádnou ochranu, data rozkládá na každý z členů. Získáváme rychlost a kapacitu, ale dojde-li k selhání kteréhokoliv z disků, přijdete o všechna data. Nabízí maximální kapacitu i maximální výkon, v našem případě až teoretických 4× 170 MB/s, resp. 4× 2 TB kapacity.

Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware

Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware

Roky jsem RAID 0 používal a mám s ním velmi dobré zkušenosti, ale čtyři disky v RAID 0 jsou už trochu hazard. Pro pracovní a snadno obnovitelná data to může být zajímavá volba.

Každopádně nabízí zajímavé rychlosti, fakticky maxima, co zvládnou tyto disky.

RAID 10 (ze čtyř disků)

RAID 10 si můžete představit jako RAID 0 nad disky v RAID 1. V RAID 10 vezeme čtyři disky, kdy se sečte kapacita a rychlost dvou z nich. Tj. získáme teoreticky 2× 170 MB/s a 2× 2 TB.

Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware

Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware

RAID 10 považuji za jedno z nejlepších řešení. Poměrně rychle se opravuje, nabízí dobré rychlosti a dobrou míru zabezpečení dat. RAID 0 mám také rád, ale protože nemá žádnou ochranu dat, není úplně bezpečný.

RAID 5 (ze tří disků) + jeden Hot Spare (čeká na poruchu)

RAID 5 složený z celkem tří disků, každý s maximální přenosovou rychlostí zhruba 170 MB/s, ale třetina dat i kapacity jsou kontrolní součty. Teoretická maxima jsou 2× 170 Mb/s a 2× 2 TB.

Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware

Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware

Obecně nemám RAID5 rád a v tomto scénáři nepodává přesvědčivý výkon, těžko říct proč. Teoreticky by měl nabízet nejméně součet výkonu dvou disků.

RAID 5 (ze čtyř disků)

Budu jen doufat, že se RAID 5 vyrovná RAID 10. Kapacitou RAID 10 předčí, nabízí 5.5 TB, ale co rychlosti?

Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware

Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware

Tyto hodnoty jsou ovšem skvělé! Lepší, než nabízí RAID 10 i kapacita je dobrá! Jen, teoreticky bychom měli získat ze čtyř disků 3x 170 MB/s, to se úplně nepovedlo, přesto pole nabízí lepší hodnoty než RAID 10.

RAID 6 (ze čtyř disků)

Pole RAID 5 a RAID 6 se staví nehorázně dlouho, nehorázně dlouho se opravují. Kapacita je velmi podobná RAID 10, ale co rychlosti?

Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware

Domácí síťování: Pirátské vysílání – skutečný hardware

Druhé měření je ovlivněno přestavbou pole. Za dobu, za kterou se RAID 10 úspěšně sestavil, proběhlo jen 0.28 % kontroly pole RAID 6. RAID 6 je odolné proti výpadku libovolných ze dvou disků. V RAID 10, pokud vypadnou dva nevhodné disky, máte problém.

Všechna měření jsem prováděl se systémem ext4, s lepšími disky získáte zhruba o 1/4 vyšší výkon. NAS škáluje plně s rychlostí disku.

A co bude příště?

Příští díl bude o serveru, tedy o skutečném serveru do racku. V dalších dílech si ukážeme nejběžnější scénáře, se kterými se ve firmách potkáte. Podíváme se na Rsync, zálohování, přidání do domény a další běžné věci.

Závěr

Není na škodu si udělat trochu času a vyzkoušet si všechny scénáře selhání disků. Pokud se to člověk naučí, spíš si všimne, že se někde děje něco, co vyžaduje jeho pozornost.

Upozornění:

Pro pole RAID je doporučené používat disky k tomu určené, nikoliv běžné kancelářské disky.

Pokud na běžném kancelářském disku dojde k chybě, disk se může pokoušet stále dokola opakovat čtení a celé diskové pole by mohlo přestat odpovídat. Více se dozvíte v předchozím článku.
 
 


Tagy: Synology  NAS  RackStation  RS818+  Synology RackStation RS818+​  ​ 10 Gbps  10 gigabit  10Gb  desetigigový switch  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
5.8.2019 10:27:17   31.30.120.xxx 320
Konečně zase nějaké IT porno od Petra s praktickou ukázkou . Díky za to..
5.8.2019 13:28:16   91.139.122.xxx 70
Díky :-)
5.8.2019 18:23:47   86.49.226.xxx 50
Vzkutku moc hezká recenze, P.Šaroune, kůli vám jsem přepnul na cz diakritiku. Moc hezká recenze!

Pěkně válíš chlape!
6.8.2019 20:52:05   86.49.226.xxx 09
Myslis ne nejake OBR. onanije, resp. psychopztie, upronr nechapu proc v demokraticky myslici yemi tyto bytosto prezivaji,. nuc to neumemi jen skodit

Jako vazneO.Maiere. dej nam svobodu od svy K.S nazotu
5.8.2019 13:18:21   165.225.72.xxx 14
"Pod chladičem je čtyřjádrový procesor Intel Atom C2538, osazené jsou 2 GB DDR3 s možností rozšíření. Nepotřebujeme ohromný výkon, naopak čekáme solidní provedení, bezporuchový provoz, dlouhou výdrž a spolehlivost"


Dlouha vydrz a spolehlivost, yea sure....

https://pctuning.tyden.cz/hardware/procesory-pameti/51367-nekolik-generaci-intel-atomu-predcasne-umira-ktere-a-proc?start=3
5.8.2019 13:27:57   91.139.122.xxx 61
Dobrý den,

tento hardware už je nový a zmíněná chyba se ho netýká.

Petr
5.8.2019 15:41:34   213.216.32.xxx 80
V práci nám umřely 3 ks z 4 ks DS1515+, všechny kusy byly kupovaný v jedné várce a umřely v rozmezí 30 dní!!! Synology se k danému problému (umírající CPU) navíc postavilo čelem a i když už dané zařízení nebyly v záruce, tak bez potíží vyměnily za nové s již novými CPU. Takže za mě u Synology palec nahoru.
5.8.2019 18:30:49   86.49.226.xxx 03
To znamena jen jedine, P. Šaroun je chclap co ma exp. no ne , diky P.Š.

Sumeper že PCT ma v záloze takovéto schopné lidi!
5.8.2019 13:39:42   91.139.122.xxx 90
Jen pro úplnost, na rozdíl od kolegy Zdenka, nemám Intel rád. Byl jsem jejich fanda až do doby i5-2500K, ale jak začali šulit vývoj (zlepšovala se jen grafika) a pod rozvaděč tepla začali patlat to bláto, dostal jsem pocit, že mě hrozně šulí. Nicméně, problémy může a občas má AMD, pak zase Intel. Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Ano, tahle chyba Intelu byla škaredá.

V každém případě díky za přečtení :-)
5.8.2019 14:39:21   185.94.6.xxx 00
Nevíte prosím někdo jak propojit 2 synology, které jsou v jiných objektech. U jednoho Synology mám veřejnou IP.
Zkoušel jsem to skrz připojení vzdálené složky CIFS a i NFS. Ani jedno se mi nepovedlo. Nikde jsem se ani nedočetl, zda je potřeba k tomu přesměrovat ještě nějaké porty v routeru??? Podpora Synology mi neodpověděla.
Představuji si to tak, že si nastavím automatické zálohy některých složek z jednoho Synology do druhého.

Děkuji.
5.8.2019 16:26:36   188.167.253.xxx 00
co znamena prepojit? Napr. zalohujem jedno syno v meste A na ine syno v meste B cez hyper backup.. predpokladam, ze synchronizacia bude fungovat uplne rovnako...
5.8.2019 18:53:58   86.49.226.xxx 02
Mimochodem o HW se zde nezabývám, pac na P.Šarouna nemám, je to king dle recenzí. Klobouk dolů pane P.
5.8.2019 22:39:36   91.139.122.xxx 30
Dobrý den,

to bude v jednom z příštích dílů, protože to řeší poměrně dost lidí. Asi ne úplně v příštím, protože bych to chtěl zpracovat celkem dobře.

Petr
6.8.2019 11:44:19   84.242.92.xxx 00
Nejjednodušší je asi VPN a rsync. Obojí se dá naklikat přímo v DSM. A ano asi bude potřeba "nějaké" porty přesměrovat.
10.8.2019 14:39:17   94.112.14.xxx 00
Pouzivam na to Cloud Sync. Ac se to podle nazvu nezda, zadny server mimo nepotrebuje a umi p2p synchronizaci. Obousmerne. Synchronizuji takto 3 NASy popropojovane pres VPN.
5.8.2019 19:26:27   81.201.57.xxx 31
Clanek dobrej, proti nemu nic nemam, ukazky mereni rychlosti jsou super :-)
Ale chybi mi tam dulezite doporuceni, ze pri dnesnich kapacitach disku se silne nedoporucuje stavet nove RAID 5 pole.

Je to z duvodu URE (unrecoverable read error rate) a vyskyt tuty chyby je prave nebezpecnej v pripade vypadku disku v RAID 5 poli, protoze s cim vetsim polem, tim je vyssi pravdepodobnost, ze dojde k chybe cteni behem rebuildu pole po vlozeni novyho disku.
V tom pripade jsou jen 2 moznosti - zachrana dat ve specializovany firme (nebude levna zalezitost) nebo se s datama rozloucit :-)
5.8.2019 22:37:46   91.139.122.xxx 10
Dobrý den,

děkuji, velmi dobrá připomínka!

Nějak to sesumarizuji a do článku přidám.

Mám tu XY různých řadičů od PERC po ARECA a na pole jsem se chtěl zaměřit později, tyto testy jsem udělal jen tak "By-the-Way" a dokonce jen s disky, které tam mám :-( Moderní firemní 8 TB plotnové disky poskytují až 240 MB/s, chtělo by to otestovat s nimi. Bez nich je to stejně jen orientační. Bohužel mi je nikdo nedá.

Petr
5.8.2019 22:51:50   91.139.122.xxx 10
Požádám redakci o doplnění tohoto textu do článku:
_____________________________________
Upozornění:
Pro stavění pole RAID je doporučené používat disky k tomu určené, nikoliv běžné kancelářské disky.
Pokud na běžném kancelářském disku dojde k chybě, disk se může pokoušet stále dokola opakovat čtení a celé diskové pole by mohlo přestat odpovídat. Více se dozvíte v předchozím díle zde.
https://pctuning.tyden.cz/hardware/site-a-internet/52293-domaci-sitovani-disky-do-domacich-serveru-a-nas

Do RAID 5 doplnit:
Upozornění:
Při použití velkých disků trvá přestavba pole opravdu velmi dlouho, data mohou být poměrně dlouhou dobu ohrožená. Navíc, pokud při přestavbě dojde k chybě URE (Uncorrectable Read Error) tj. například se objeví nečitelný sektor na dalším z původních disků v RAID, může se pole vážně poškodit a dojít ke ztrátě dat.
6.8.2019 07:37:00   213.216.32.xxx 00
Pokud někdo má na NAS opravdu důležité data a ne jen fotky z dovolené a filmy z uloz.to, tak ví jak k tomu přistupovat a ví, že mít data na jednom místě je nebezpečné ze spousty důvodu. Když už se bavíme o Synology, tak Synology umí velmi jednoduše nakonfigurovat dvě a více zařízení do Clustru, které se v reálném čase plně zrcadlí. Umřel disk? OK v po ho nic se neděje. Poškozené zařízení odpojíme, ať se minimalizuje možnost dalšího selhání a začneme s rebuildem pole na Hot-Spare disk. Pokud není tak pošleme zprávu správci. Po dokončení všeho se dané zařízení opět připojí do clustru a to vše v reálném čase aniž by uživatel cokoliv zpozoroval. Ano souhlasím, že dát domů >40k kč jen za NAS bez disku je nereálné. U firemních nasazení se již bavíme v cenách nových aut. Ale každý by měl vědět jak moc si cení své data.

K RAID5, normále ho používáme, čas obnovy RAID1 vs. 5 na solidním (např. již zde řešené Synology) zařízení je stejný.
5.8.2019 23:25:31   78.45.214.xxx 10
Prdlačky, riziko je pro RAID 1 i RAID 5 stejné, tedy RAID 1 i 5 tě ochrání proti výpadku jednoho HDD, rebuild RAID 1 a RAID 5 má na zbývající zdravé HDD stejný vliv, tedy musí se všechny celé přečíst. Že rebuild RAID 5,6 trvá dlouho na věci nic nemění, počet přečtených sektorů kvůli rebuildu je u RAID 1 i RAID 5 stejný. A závěrem: RAID tě nikdy nezbavovalo nutnost dělat zálohy.
6.8.2019 00:19:40   91.139.122.xxx 20
Dobrý den, tak já se domnívám, že pisatel původního postu má pravdu. Přestavba RAID 1 trvá v řádu hodin. Tedy doba ohrožení je u RAID 1 kratší. Přestavba RAID 5 trvá významně déle. Jeden nečitelný sektor na RAID 1 znamená obvykle ztracený soubor/jeho část. Nečitelný sektor na RAID 5 je větší problém.

A samozřejmě máte pravdu, že RAID nás nezbavuje nutnost provádění záloh.

V každém případě si vážím každého názoru (byť s ním nemusím souhlasit) a konstruktivní diskuze!

Mimochodem, mám možnost výše uvedené vyzkoušet, ale nejsem si jistý, jestli by to zajímalo víc než jen nás tři
6.8.2019 07:10:49   154.73.45.xxx 00
Rebuild RAID 5 trvá oproti RAID 1 významně déle pouze na řadičích kde je něco shnilého. V obou případech rebuild znamená přečíst zbývající disky a jeden disk zapsat, výpočetní náročnost RAID 5 je v dnešních poměrech malá. Jeden nečitelný sektor v degraded state je na RAID 1 i na RAID 5 stejný problém, přijdete o stejný jeden sektor na filesystému.

Uznám argument, že na nějaké pochybné plečce z Číny trvá rebuild RAID 5 neskutečně dlouho, tudíž mnoho hodin jedete v degraded state a proto se na takové plečce RAID 5 nedoporučuje.
6.8.2019 10:07:11   91.139.122.xxx 00
Co argument, že s narůstající kapacitou a každým dalším diskem se zvyšuje pravděpodobnost vzniku URE?

U RAID 5 musíte přečíst dejme tomu tři disky * až 12TB?
6.8.2019 13:48:54   193.110.78.xxx 00
To samozřejmě zvyšuje, nicméně pokud mám tři HDD s MTBF 1 200 000 hodin, tak je to jednou za 400 000 hodin a to jsme tedy s pár hodinami rebuildu v klidu.
6.8.2019 14:05:57   91.139.122.xxx 00
To dává smysl. Tak teď se vám mě povedlo dost nahlodat
7.8.2019 06:08:35   193.110.78.xxx 20
Ani ne, pravidelně zálohuji :-)
7.8.2019 09:43:36   91.139.122.xxx 10
A o tom to je
6.8.2019 08:14:54   37.188.149.xxx 10
Zdravím a pozdravuji!

Děkuji za zajímavý článek, sám mám doma DS918+ a momentálně 2x 10 TB IronWolf disky v SHR (s dvěma disky režim Raid 1).

Řeším ale, jak co nejlépe celé NAS zálohovat. Nechci kupovat druhé 4 diskové NAS a dělat kopii 1:1, více mi vyhovuje zálohování na externí USB uložiště, byť i za cenu, že to musím dělat ručně.

Mám doma 2x 5 TB externí disk a co bych potřeboval poradit je, zda existuje na Synology nějaký software, který je schopen udělat zálohu všech dat s tím, že je tato záloha rozdělována na X menších disků, čili zaplní se 1x disk, NAS vyzve k připojení disku 2, zálohuje na něj, pokud dojde místo i zde, požádá o disk 3, atd.

Děkuji.
6.8.2019 09:56:39   91.139.122.xxx 10
Dobrý den, na to se podíváme také v rámci zálohování.
6.8.2019 10:55:29   78.98.113.xxx 00
nemusis to robit rucne, normlane 1x10TB (pripadne vacsi koli verziam) externy USB disk a hyperbackup. Problem je pri poziari/kradezi.
7.8.2019 16:39:49   93.185.10.xxx 00
Tohle bude fungovat do okamžiku, kdy přidám do NAS další disk, kapacita raid pole tak bude 20 TB a jeden 20TB disk neseženu, takže to musím rozdělovat na více disků.
7.8.2019 17:09:44   185.15.146.xxx 00
Ono taky zalezi kolik tech dat mate. Ja pouzivam Nextcloud instalovany na Linuxovem home serveru. Nektere adresare synchronizuji s desktop PC a jednou mesicne kopiruji jeste bokem.
Synology funkci cloudu a synchronizacnich klientu urcite take ma. Pak mi nevadi kdyz umre disk na serveru, mam je i jinde.
7.8.2019 19:22:49   188.167.253.xxx 00
ak mas 2 USB, mozes napojit 2x externy disk a niektore data zalohovat tam, ine tam. Ale to je uz blbost, kup druhy NAS iba na zalohy.
6.8.2019 08:21:10   193.179.166.xxx 01
Budu trošku hnidopich. Ale rack nekonci na 42U ale dělají se i 52U. A opravdu se používají viz blog cznic https://blog.nic.cz/2019/06/26/kolik-je-52u-aneb-jake-budeme-pouzivat-racky/.
6.8.2019 09:55:54   91.139.122.xxx 10
Ano, máte samozřejmě pravdu, dokonce jsou i 58U, které se uchytí do stropu.

Výšku 48U považuji za maximální nejběžnější, proto jsem to napsal takhle.
6.8.2019 11:52:34   62.245.97.xxx 03
ze takovej navod mate radi, je to technicky, ale proti tomu co musej umet zdravotni sestry, je to kabaret o nicem. no a ajtak ma 50+, zdravotni sestra ma 30+ a pak mi rikejte ze penize odrazi hodnotu prace.
6.8.2019 11:53:41   62.245.97.xxx 02
jinak prima navvod a davam + , ale az budu umirat tak mi to bude platny jak zimnik.
6.8.2019 14:23:50   213.226.209.xxx 10
nic ji nebrání se to naučit zaplaví se trh profesionály a klesna tak i cena práce ..

btw kolik vydělá práce sestry a kolik vydělá práce nějakého IT specialisty (když už jsme u těch hodnot práce)

ano souhlasím, že mzdy některch profesí jsou velmi bídné a jsou společensky hodnotné ..
8.8.2019 09:02:13   77.48.44.xxx 10
Ajťák má 50+? No, jak kde.
7.8.2019 12:03:04   212.80.64.xxx 00
Bohužel jinak pěkné levné úložiště je degradováno absencí druhého zdroje, alespoň jako option.
Ale pro data jednorázové potřeby proč ne.
7.8.2019 16:52:47   91.139.122.xxx 00
Zdravím a pozdravuji, toto zařízení se samozřejmě vyrábí i ve variantě s duálním zdrojem.

RS818RP+
https://www.alza.cz/synology-rackstation-rs818rp-d5259653.htm?o=1

Možná to raději nechám do článku doplnit, co myslíte?
8.8.2019 08:10:57   78.157.171.xxx 02
RS818+ za 25 tis? Proč, když si můžu pořídit o 10 "klacků" levnější TS-431XeU od Qnapu, který má navíc 10Gb v základu ;)
Z dlouhodobého hlediska Synology prostě nechci používat, protože vzhledem k jejich konkurenci oni jednoduše neumí nabídnout výkonný HW za dobrou cenu, což zmíněný Qnap umí. Ještě potřebuji používat i tiering, nebo NAS s AMD procákem, což u Synology taky nejde
Připadá mi, jako by jim kdysi ujel vlak a nemůžou ho dohnat.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

64 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 32Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.