Příliš velcí a mocní: Rozdělit Google a Facebook, anebo ne?
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek Příliš velcí a mocní: Rozdělit Google a Facebook, anebo ne?

Příliš velcí a mocní: Rozdělit Google a Facebook, anebo ne? | Kapitola 6

Michal Rybka

Michal Rybka

17. 5. 2019 03:00 46

Seznam kapitol

1. Abeceda úspěchu 2. Rychle nahoru, rychle pryč 3. Rozděl a panuj 4. Noví giganti jsou jiní 5. Dostat je pod kontrolu 6. Pokud se to hýbe, zdaň to

U poslední úvahy na téma daní pro technologické společnosti, které vyvádějí své zisky do zahraničí, jsem volně oddriftoval od otázky, zda se technologické společnosti nestávají příliš mocné a zaměřil se jen na snahu o jejich zdanění. Ale pokud odhlédneme od peněz – nejsou přece jen příliš mocné? a proč to vadí?

Reklama

Když se podíváte na Alphabet, tak jasně vidíte, že tyto firmy představují něco jako stát, který se ale na rozdíl od toho reálného opravdu orientuje na efektivitu a na to, aby měl nějaké reálné výstupy. Politik může strávit celý svůj život tím, že ho prosedí, prodebatuje a nezanechá za sebou kromě hory papírů žádný reálný výstup. S něčím takovým v technologickém gigantu nevystačíte, tam opravdu musíte něco umět a něco dodat. Pokud totiž nedodáte výsledek – anebo je výrazně horší než to, co jste slibovali, tak vás eliminují – a nezachrání vás ani PR kampaň.

Je tedy opravdu efektivní naporcovat velké firmy na menší? Giganti to v podstatě dělají sami, vytvářejí menší firmy sami ze sebe – a podporují je svými vlastními transfery. Neživí tím ani banky, ani stát – živí svoje vlastní inovace. To, co vytváří, není konkurence, ale rozhodně to je inovace. Je pravda, že touhle koncentrací prostředků ztěžují život těm ostatním a do značné míry tak rozbíjejí tradiční ekonomické teorie. Chovají se ale jako osvícení technologičtí monarchové, kteří spravují svoji vlastní technoříši – a mají prostředky i na hodně pošahané projekty, které by bez nich velmi pravděpodobně zůstaly pouze jako scifi.

Chápu vztek politiků na to, že se s nimi giganti nechtějí dělit o svoje zisky – ale položme si otázku: Bude opravdu lepší, když nejhorší korporát naší existence začne odsávat zdroje z těch nejlepších? Je více cyklostezek, rozhleden, více šílených ekoprojektů a další slevy na jízdné přijatelná cena za to, že se vysají peníze, které technologičtí giganti cpou do inovací? Bude lepší, když necháme lidi, kteří nechápou podstatu technologií, mluvit do toho, co a jak se má inovovat? Já si tím nejsem jistý.

Technologičtí giganti stále představují velmi darwinistické prostředí, ale jenom těžko jim upřeme snahu o pokrok anebo o ekologii, to dělají sami, protože na ně také působí vnější tlaky. Adaptují se a to velmi rychle. Pokus o jejich rozdělení mi připadá spíš jako trest za jejich moc a snaha získat ji zpět – i fragmenty, které by z nich vznikly, by byly stále dominantními hráči.

Nezapomeňme na to, jak celá kauza s rozdělením Standard Oil, Inc dopadla: Přežily jen některé části, hlavně ty, které samy dominovaly anebo se zpět sloučily dohromady (ExxonMobil). I ty, které přežily, dále rostly formou akvizic: Když se vám daří, máte peníze navíc, a tak kupujete to, co vám přijde rozumné. Akvizice samy o sobě nejsou zárukou přežití, ty hloupé vás zničí (hlavně ty na dluh). Ale úspěšný gigant dělá to, co umí: Roste, inovuje, investuje, mění se.

Osobně si myslím, že není v zájmu USA, aby oslabily svoje úspěšné technologické giganty – zvláště v boji s čínskými technologickými giganty. Boj o kontrolu nad obsahem dává smysl, ale podříznout vazy zdravému koni – to není dobrý nápad. Stále mi přijde lepší západní technologický gigant a jeho západní hodnoty než ten východní.

A pokud jde o Evropu, tak si myslím, že bychom místo soutěže o nejbyrokratičtější civilizaci v dějinách měli vytvořit prostředí pro to, aby podobné firmy vznikaly i u nás. Asi je rozumné bránit je proti převzetí zvenku, je rozumné vytvářet vzdělanost a bránit odlivu mozků – to všechno je rozumné. Nicméně tohoto kola technologických bitev se neúčastníme, protože jaksi nemáme čím. A to je možná to nejhorší zjištění.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama