EDSM: Proč to nepotřebujeme? A jak se nám to stalo?
i Zdroj: PCTuning.cz
Sítě a Internet Článek EDSM: Proč to nepotřebujeme? A jak se nám to stalo?

EDSM: Proč to nepotřebujeme? A jak se nám to stalo? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

22. 3. 2019 16:00 33

Seznam kapitol

1. Chránit... korporace 2. Co z toho má autor? 3. Umělý nedostatek 4. Tři strany 5. Zpátky, kupředu ni krok

Česká Wikipedia vypnula svoji hlavní stránku. Ulož.to je v černobílé. Hlasování o směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu 2016/0280 (COD) se blíží, čas se krátí. A nejde jenom o svobodu internetu, jde o další krok, kterým svobodný svět okrajuje svoje svobody – k prospěchu mála, k neprospěchu všech!

Reklama

Oddělení osobních práv autorských a majetkových práv autorských byl totální katastrofou, která postavila filozofii Úmluvy Bernské na hlavu a dostala nás tam, kde jsme dnes. Místo dvou máme dnes tři strany: Autory, kteří chtějí díla vyrábět a distribuovat, uživatele, kteří je chtějí konzumovat – a pak máme bokem držitele autorských práv, kteří díla kupují stejně jako Italové baráky v Praze během devadesátých let: Čistě kvůli výnosu. Je jim jedno, že se to rozpadá, že to vypadá ohavně, jediné, co je zajímá, je rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou, v tom je celá logika.

Není pro ně podstatné, zda je dílo dostupné, podstatné je, zda je výnosné. To, že se k němu konzument nedostane, není důležité. Než vydávat mnoho děl s malým ziskem – to je lepší vydávat jich málo s velkým ziskem. S postupem času se tyto organizace změnily z těch, které mají facilitovat šíření autorských děl na jakési žáby na prameni, které na nich jenom sedí.

Dnes žijeme v době, kdy je možná digitální distribuce a tedy triviální tvorba neomezeného počtu kopií. Přesto existují knihy, které jsou „rozebrány“ a jednoduše si je nemůžete koupit, protože se držitel vyhýbá digitální distribuci jako nevýnosné a kvůli vám rozhodně pár kusů dotiskovat nebude. Vyrábí tak artifical scarcity, umělý nedostatek, což je v digitální době prostě úplná blbost. Pokud jste schopní připravit knihu na print, jste schopní z ní udělat prakticky okamžitě digitální kopii. A pokud máte digitální kopii, je cena za její další kopii limitně nula.

Jenomže vy chcete za každou cenu držet cenu za kopii vysoko, nezřídka je digitální kopie dražší než fyzická. Pokud vám vrtá hlavou tato záhada, pak je odpovědí to, že digitální kopie se vyrábí snadno, zatímco fyzická těžko. Kniha automaticky obsahuje ze své podstaty „něco jako DRM“, protože ji fyzicky xeroxovat nechcete. Na fyzický nosič se DRM musí přidat uměle. A do digitálního streamu se musí přimíchat taky, protože pokud v tom někde vznikne díra, iluze o cennosti obsahu zmizí. Umělý nedostatek dělají všichni, dělá ho i Ulož.to, které má na jedné straně normální placený model, na druhé straně limitované stahování zdarma, které je bržděné, čímž opět vzniká umělý nedostatek.

EDSM: Proč to nepotřebujeme? A jak se nám to stalo?
i Zdroj: PCTuning.cz

Pravda je, že celá distribuce je o vytváření umělé poptávky a umělého nedostatku. A s tím souvisí věc nejtemnější, totiž že nejen vytváří iluzi o cennosti děl, ale taky se aktivně brání jiným tvůrcům. Když začnete zkoumat světovou tvorbu, dojde vám, jak marginální zlomek z ní je u nás v oficiální distribuci. Důvod? Pro divné lidi, které zajímá jihoamerická či thajská tvorba, se prostě nevyplatí namáhat se s vyjednáváním práv mezi našimi distribučními a jejich distribučními organizacemi. V cestě je příliš mnoho pravidel a zájmů, než aby se někdo namáhal, tak je lepší tvářit se, že nic takového neexistuje.

Nic z toho se ale netýká ani autorů, ani konzumentů. Digitální distribuce tento koncept rozbíjí, protože činí vydavatele a autorskoprávní organizace zbytečnými. Pokud autor vyvěsí své dílo na moderní platformu, můžete se na něj podívat. Nikdo nestojí mezi vámi a konzumentem, platforma je schopná změřit, jak moc velké publikum zasahujete a odměnit vás podle toho. Všichni prostředníci jsou zbyteční, zůstává jenom sama distribuce – a proto se proti ní bojuje za každou cenu.

Řešení je poměrně logické a snadné – a blíží se tomu, co dělá Ulož.to: Zadarmo streamování s reklamou, za peníze bez reklam. Pokud chcete vlastní kopii, přihoďte žeton, jeden žeton třeba za euro, každý měsíc předplatného vyfasujete nějaké žetony zdarma. Zisky se dělí mezi platformou a autorem, je možné zcela jasně měřit na co se lidi dívají a podle toho stanovovat odměny. Dá se to implementovat celosvětově, pro jakýkoliv obsah, vyřešeno.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama