Hlavní stránka Hardware Sítě a Internet EDSM se blíží: článek 11 a 13 – ne tak růžové, jak si malují
EDSM se blíží: článek 11 a 13 – ne tak růžové, jak si malují
autor: Michal Rybka , publikováno 26.1.2019
EDSM se blíží: článek 11 a 13 – ne tak růžové, jak si malují

Už víckrát jsem psal o problémech týkajících se implementace autorského práva. Nyní se blíží finální hlasování o nové direktivě, která proběhne na konci března anebo na začátku dubna. Ale bude nová směrnice řešit to, co má řešit? A co když se ti, na něž cílí, zachovají jinak, než Evropská komise čeká? Stále je čas protestovat, ale ten čas se krátí.


Jak z pytle ven?

Současná americká představa, jak vrátit média na výsluní, je podle Business Insideru zhruba taková, že část vyřeší paywally a část blokování adblockerů. Evropské tažení proti agregátorům je vedeno ideou, že vyhledávače a agregátory „kradou“ reklamu tvůrcům obsahu. Pravdou ale je, že zadavatelé reklamy ji chtějí umístit efektivně, a proto ji umisťují tam, kam lidi chodí. Agregátor bere většinu provozu, takže se reklama umisťuje tam, protože tam lidi chodí. Pokud svůj web necháte z agregátoru vyřadit, lidi k vám chodit nebudou a zadavatelé reklamy tedy taky ne. Daleko větší problém jsou adblockery, ale jak už jsem psal dříve, za ně si média můžou sama, sama se účastnila závodů ve zbrojení o co nejintruzivnější reklamu – adblockery vznikly jako reakce na ni.

Moderní digitální distribuce je o hledání kompromisu mezi agregátory a majiteli unikátního obsahu. Valí se to ve vlnách sem a tam: V oblasti hudby jsme dřív měli stav, že každá platforma prosazovala vlastní standardy, dnes se snaží spojovat, protože to je pro uživatele pohodlné. V oblasti her máme přesně opačný trend, kdy si vydavatelé řekli, že se nebudou dělit se Steamem a pojedou si vlastní distribuci, což bude pro hráče zcela jistě úplně super fantasticky pohodlné a příjemné. Uvidíme, jak dlouho tohle vydrží.

Restrikce obecně nejsou řešení. Byly doby, kdy se výrobci her agresivně bránili letsplayům, dnes to nedělají, protože ty fungují jako reklama. I porno řeší podobné problémy – a řeší je tak, že jejich agregátory nabízí nízkou kvalitu: Ten, kdo chce vysokou, si jde k poskytovateli obsahu a zaplatí si za ni. Tento model má dvě výhody: Snižuje efekt pirátství a funguje jako reklama. Tím, že výrobci porna tolerují dav, který nemá peníze a vystačí si s 360p, získávají publikum, kterému nabízí obsah ve 4K. Nevím, jak moc jim to funguje, ale možná to je celkem rozumný kompromis.

EDSM se blíží: článek 11 a 13 – ne tak růžové, jak si malují

Je docela dobře možné, že podobný model budou muset mít i klasická média: Budou muset rozdělit obsah na ten zdarma a ten prémiový – a ten zdarma budou agregátorům dávat s tím, že ty budou na oplátku mířit na prémiový obsah. Zatímco dnes se razí narativ, že agregátory vysávají tvůrce a majitele obsahu, ve skutečnosti jde o symbiózu: Vyhledávač a agregátor žije z toho, že nalezne relevantní informace a primární weby z toho, že je přes vyhledávače někdo najde. Ze sdílení na sociálních sítích média rozhodně benefitují a byla by dost šílená, aby to omezovala.

Otázkou je, kdo je důležitější – zda agregátor anebo tvůrce obsahu: Technologická historie odpovídá, že agregátor. Založit si nové médium je jednodušší než si vybudovat nový vyhledávač. Pokud tomu mediální experti nevěří, ať se jdou zeptat Microsoftu, jak ti bodují s Bingem.

EDSM se blíží: článek 11 a 13 – ne tak růžové, jak si malují

Technologické platformy, nad kterými se chystají evropská média a lobbisté „zvítězit“, mají mnoho možností. Je také mnoho způsobů, jak to nejvíce odskáčou Evropané, kteří budou biti v omezeném přístupu ke světovým informacím, nemožnosti sdílet informace, nemožnosti uploadovat vlastní obsah a nemožnosti ani rozumně najít místní informace. Může toho být hodně – a můžou to být věci, které si zatím nedovedeme představit.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
119 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 57.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.