Domácí síťování: Zyxel GS1200-8 a síťové karty v týmu | Kapitola 6
Seznam kapitol
Minule jsme v článku o síťovém swtichi Zyxel GS1200-8 za osm set korun nakousli virtuální sítě (VLAN) a naučili se kopírovat po síti rychlostí 230 MB/s, dnes se podíváme na vytváření týmů síťových karet, zmíníme se o Jumbo Frame a povíme si, jak (ne)propojovat switche navzájem, dokončíme to, co jsme minule začali.
Jumbo Frame
Když už řešíme switch s podporou Jumbo Frame (mamutích rámců), krátce se zastavíme i u MTU. Řekli jsme si, že odeslaný paket nemůže být celkově větší, než je hodnota MTU. Hodnota MTU systému říká, jak velké má posílat pakety, aby po cestě nedocházelo k jejich násilnému rozdělování (fragmentaci) nebo zahazování.
Také jsme si řekli, že se po ethernetu neposílají pakety, ale ethernetové rámce, což je paket s obálkou. V každém takovém rámci může být paket nebo jeho část, v našem případě zvětšíme velikost okna na 9 kB.
Zyxel GS1200-8 podporuje rámce velké až 9 kB.
Jumbo frame mohou v určitých případech „levně“ zvednout propustnost sítě a snížit zátěž zdrojového i cílového systémů, dokonce i latenci. Proč? Je rozdíl, jestli mám 20 GB dat přenést po kouskách menších než 1500 bajtů (MTU), nebo jestli hodnotu MTU zvednu na 9 kB a bude mi stačit jedna šestina rámců.
A rovnou to vyklopím. Mamutí rámce zvyšují efektivitu přenosu (94 % vs 99 %) a snižují zátěž CPU jak na zdroji, tak na cíli, ale mám tak rychlý NAS i PC, že nedokážu naměřit nic prokazatelného. Možná někdo naměříte rozdíl na starém NAS s ARM CPU.
Jak na Jumbo Frame? Nejprve na NAS nastavíme požadované MTU:
V testovacím PC, ve vlastnostech síťové karty, je také obvykle nutné povolit Jumbo Frames.
A nakonec to dočasně nastavit v systému Windows. První příkaz vypíše adaptéry, druhý nastavuje MTU.
Rád bych upozornil na poměrně zajímavý článek, je tu řešený i rozdíl MTU vs MRU.
Pozor! Změna hodnoty MTU může mít nečekané následky. Pokud místo zvětšení hodnotu MTU moc snížíte, začnou zlobit některé síťové hry, nepřipojíte se na určité herní servery a mohou zlobit i další aplikace. A protože řada internetových sítí (DSL apod.) přenáší data s MTU 1492/1452, budou pakety nad tuto hodnotu rozděleny (fragmentovány). Při online hraní nechcete, aby na cestě vznikalo další zpoždění fragmentací paketů.