Hlavní stránka Hardware Sítě a Internet Domácí síťování: Kopírujeme po síti rychlostí 2 Gbps
Domácí síťování: Kopírujeme po síti rychlostí 2 Gbps
autor: Petr Šaroun , publikováno 7.1.2019
Domácí síťování: Kopírujeme po síti rychlostí 2 Gbps

Podíváme se na překvapivě dobrý switch Zyxel GS1200-8 za 800 korun, povíme si něco o virtuálních sítích (VLAN), zabezpečíme si potenciálně závadné zařízení, vyzkoušíme si zrcadlení provozu, odposlechneme přihlašovací údaje a nakonfigurujeme si NAS Synology, abychom mohli po síti kopírovat rychlostí 230 MB/s.


Nastavení NAS

V článku o Virtuální počítač na vašem NAS, jsme měli Synology DiskStation DS918+. Což je skvělý NAS od firmy Synology a mimo jiné má dvě síťové karty. Využijeme to a obě karty použijeme!

Doplním, že podpora Multichannel SMB je v Linuxu experimentální, nepovedlo se mi „vyčmuchat“ nic o tom, že by někdo ztratil data, ale pokud pracujete s cennými daty, raději bych volil konzervativnější „čekací“ postup.

Pokud to chcete vyzkoušet, jděte do menu Ovládací panel a síť, tady založte Bond.

Domácí síťování: Kopírujeme po síti rychlostí 2 Gbps

Vytvořit propojení Bond

Vyberte první možnost - Adaptive load balancing

Domácí síťování: Kopírujeme po síti rychlostí 2 Gbps

Vytváření týmu

A tady už máme vytvořený Bond:

Domácí síťování: Kopírujeme po síti rychlostí 2 Gbps

Vytvořený Bond

Ještě povolíme vyšší verzi SMB, je to v záložce Souborové služby, SMB, rozšířená nastavení:

Domácí síťování: Kopírujeme po síti rychlostí 2 Gbps

Povolení protokolu SMB3

Dále povolíme připojení přes SSH:

Domácí síťování: Kopírujeme po síti rychlostí 2 Gbps

Povolení přístupu přes SSH

A teď nás čeká nejtěžší krok, zapsání tří řádek do souboru smb.conf. Podpora je skutečně experimentální, proto se nedá zapnout z menu. Snad to bude v nové verzi operačního systému DSM 7.

Domácí síťování: Kopírujeme po síti rychlostí 2 Gbps

Připojení přes SSH

Přihlásíme se admin účtem a heslem, používáme stejné údaje jako při přístupu do administrace. Zadáme příkaz „sudo su -“, tím se přepneme na úroveň roota, heslo je stejné, jako pro účet admin. Změníme adresář o úroveň níž pomocí „cd ..“, přejdeme do adresáře etc pomocí „cd etc“, následně do adresáře samba pomocí „cd samba“ a nakonec spustíme editování souboru smb.conf pomcí příkazu „vim smb.conf“.

Domácí síťování: Kopírujeme po síti rychlostí 2 Gbps

Úprava souboru smb.conf

Konfigurační položky jsem připsal na konec souboru, ale systém si je sám zpřeházel. Jak se pracuje s editorem Vim vám neřeknu, to je tajemství. Konfigurace smb.conf je řešena i na fóru Synology. Soubor smb.conf si zazálohujte.

Závěr

Doufám, že mi odpustíte obvyklá zjednodušení. Stejně tak doufám, že se vám článek líbil. Schválně, kdo zkusí propojit dva počítače pomocí tří síťových karet z každého z nich? V dokončení se podíváme na vytvoření skutečného týmu síťových karet.

Prosím, do diskuze pište svoje tipy a kdybyste se nudili, přidejte si mě do své sítě LinkedIn.



Tagy: Switch  VLAN  BOND  Team  Teaming  mirroring  port mirroring  zrcadlení portů  NAS Synology  Mutichannel  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
7.1.2019 10:32:45   85.163.239.xxx 610
a já se ptám: Není lepší do NASu dát rovnou 10GBit síťovku a switch koupit třeba tento: https://xevos.store/produkt/netgear-5-speed-unmanaged-switches-10-gigabit-multi-gigabit-gs110mx-gs110mx-100pes/ Sice nemanageovatelný, zato defaultně 10GBit?

Mohl bych poprosit začít věnovat trochu víc času 10GBitu? Ideálně na jakou dálku se dají přenášet 10GBit data spolehlivě po starých 5e kabelech, na co stačí 6, 6A, 7, jaká je budoucnost cat 8, switche, routery, optická řešení (pro domácnosti kromě novostaveb ne moc praktické) kdy budou 10GBit konečně podporovat ISP atd (Já mám třeba gigabit internet (tedy zatím omezený na 340Mbit) přivedený po optice a nevím ,zda půjde upgradovat na 10GBit jen změnou hardwaru bez změny kabeláže - technologie PON, ISP PODA). Myslím, že článků o 10 GBit by se dala napsat spousta.
7.1.2019 11:20:24   37.44.16.xxx 40
Az na tu cenu....
7.1.2019 11:34:16   85.163.24.xxx 103
340mbit protoze tam vzdy bude agregace jako prase, 340 z giga je jeste velice slusny. I kdyz takove rychlosti vyuzije tak 1% populace samozrejme na sosani torrentem jinak se to da doma vyuzit jen tezko, vetsine staci rozumne kvalitnich 20,30 mbit s polovicnim uploadem. Domaci rozvody v 10G eteru to je vtip roku :-D K cemu by to jako bylo ? bohate staci 1G a jeste velice dlouho bude stacit. Do novostavby si samozrejme pripravis husince do zdi abys v pripade potreby nemusel nic sekat, tam si pak muzes prostrcit mikrotrubicky a zafoukat vlakna a treba 100Gbit transceivery.
7.1.2019 15:05:37   193.179.166.xxx 101
To není pravda že jen na torrentový protokol.

Třeba použití Plexu/Emby kde video je ve 4K (se 40mbs či víc) je problém.

Mám dvě možnosti buď to server přežvýká (což kvulí stáří železa moc nedá) nebo to pošlu celé (a tady zas je úzké hrdlo u ISP)

A stačí to zapnout doma na dvou zařízení a už se ti celkem zadýchá síť i při lokálním využití....

Ne každý má doma síť jen na fb...
7.1.2019 11:37:33   90.64.96.xxx 02
Nepôjde, súčasné optické konvertory majú limit cca 1.5Gbps symetricky... Čiže sa musí zmeniť chrbicová sieť a zlepšiť modulácia... otázne je na akú vzdialenosť od ústredne.. Optika zvládne aj gigabity za sekundu na vzdialenosť pár kilometrov.. (bavíme sa o optike pre koncových používateľov)
7.1.2019 11:52:40   85.163.24.xxx 20
ale jsou i 100Gbit transceivery, ale ne pro bezny pouziti, to je tak na patere mezi Nixy ne na doma :-D
7.1.2019 11:53:53   85.163.24.xxx 11
tam maji tusim 10,20,40 gbit mozna nekde i 100gbit. Na domaci pouziti tohle nikdy potreba nebude ani 10g ne. To je scifi ;)
7.1.2019 14:21:37   213.226.209.xxx 40
to je fakt dnes je většina uživatelů na Wifi(mobil/tablet) tam bohatě stačí i 100BASE-T+
ale 2,5/5 GBASE-T si umím představit pro přenosy dat v domácí síti
nějaký ten čas to ušetří a 1000BASE‑T už je limitující faktor i při přenosu dat z HDD na HDD (a to se stále bavíme o jednom uživateli) a do budoucna si troufnu tvrdit, že 1000BASE‑T nebude stačit ani na vysoce kvalitní "video" např. pro 8k panely >> dále pak trend vše přesouvat do cloudu značí, že budou potřeba vyšší rychlosti (ne zcela nutně jen to bude příjemnější)
7.1.2019 20:34:39   188.167.253.xxx 11
seagate uviedol NASove sata SSD ironwolf s obrovskymi TBW.. takze ta buducnost moze prist velmi skoro
7.1.2019 20:57:42   185.131.60.xxx 05
8K má bitrate do cca 360Mbps, takže gigabit to zvládne s přehledem.
8.1.2019 16:07:23   213.226.209.xxx 51
to mi připomíná časy minulé(pro někoho stále aktuální) >> nezapínej pračku mám puštěný sporák apod.
10.1.2019 09:46:28   109.107.210.xxx 00
Mně ne.

Když opomineme takové "nepodstatné" věci, jako že těch 360Mbit je maximum a že VBR a běžné bitrates jsou velmi daleko od tohoto maxima, tak stále máš dvě věci "k řešení":

1. že to je ani ne půlka pásma gigabitu
2. že tato data taky musíš do té LAN nějak dostat (a už vidím poslední míli v 10Gbitu)
7.1.2019 13:03:13   79.141.246.xxx 00
hm, zvlaštní, před delší dobou jsem to zkoušel na Synology 1511+ + 24port programovatelny switch + PC s 2xintel sitovkou a ani nahodou to nechodilo.
Ted jsem koupil Qnap TS-673 (4xlan), na nem jede LACP (switch to umi) ale jak dostat dal udělat rychlejší sít pro PC netuším. 10Gbit sitovky jsou silene drahé
7.1.2019 14:32:49   109.107.210.xxx 01
Pořídíš do PC nějaký 2- nebo 4-portový gigabitový broadcom ze serveru. :-)
7.1.2019 16:50:03   79.141.246.xxx 00
No, takovy stoji 2500kc a vice. Za to uz koupim 10Gbit kartu.
Hledam levnejsi reseni,cca do 1500kc.
Moje deska ma 1xlan intel
7.1.2019 20:52:28   185.131.60.xxx 00
první pokus na ebayi: https://www.ebay.com/p/Dell-R519p-Broadcom-Quad-Port-5709-Gigabit-PCIe-Network-Card-NIC/1928586239

Stačí hledat ne-nové. ;-)
8.1.2019 04:43:19   79.141.246.xxx 00
A co treba INTEL NC360T?
Ma 2x lan.
Slo by pouzit?
8.1.2019 14:22:17   109.107.210.xxx 01
Ano, šlo. Podpora bondingu je.
7.1.2019 16:00:23   178.143.153.xxx 00
tiez mi to z Nasky ide len do switchu
Musis mat dosku s 2×LAN...
12.2.2019 22:14:30   91.219.132.xxx 00
Tiež som nedávno kúpil Qnap TS-473e. Ak máš viac skúsenosti s nastavovaním QNAP, rád by som sa s Tebou poradil. Ďakujem.
7.1.2019 14:34:08   78.156.40.xxx 130
Uvítal bych konečně 10 Gbit router. Občas se mihne nějaká vlaštovka (Asus RT-AX88, Netgear XR700...) ale v obchodě pořád nic.

Alespoň 2 porty (PC NAS) 10GBit, zbytek portů stačí 1Gbit + wifi, cena do 10k.

Síťovky už k dispozici jsou (Asus XG-C100) za rozumné 2,5k, první hi-end desky už mají 10Gbit integrován.

1Gbit už je tu snad už 15 let. V době, kdy SSD bylo sci-fi, plotnové disky daly sotva 50MB/s a největší soubor byl 4GB DVD rip to bylo OK.

Dneska už i plotnové disky dají 250+ MB/s a po síti frčí 50+GB Bluraye, Terabytové zálohy SSD a 1Gbit prostě nestíhá.

Nechce se mi zbytečně přidávat extra síťový prvek - 10Gbit switch (Netgear SX-10, Asus XG-U2008...) kdyby šlo mít 2x10Gbit porty rovnou v routeru.

Třeba se jednou dočkám.
16.1.2019 09:01:35   94.112.16.xxx 00
A to ja jsem si ten dalsi sitovy prvek rad pridal (Mikrotik CRS305) a data mi po siti litaji 400+ MB/s uz dnes
8.1.2019 09:56:07   165.225.72.xxx 00
Mám domácí server se serverovýmy Windows. Deska má 2 síťovky Marvell, v PCIe mám serverovou dual síťovku Intel + další Intel síťovku. Mám v plánu spojit všechny tři Intel síťové karty do Link Aggregation do switche Netgear GS108T. Jenže ten stojí skoro 2000,-kč.
Teď když jsem přečetl tento článek o switch Zyxel tak jsem nad cenou zajásal. Jen mi není jasné jestli tímto switchem jdou spojit jen dvě sí´tovky nebo I víc.
8.1.2019 11:09:45   37.221.252.xxx 00
No jestli jsem to pochopilsprávně, není to závyslé na switchi(do jisté míry). Hlavní je Windows Server 2012+ a Windows 8+ který podporují SMB 3.0+ protokol. Při třech, čtyřech síťovkách by mohl být bottleneck ve switch a jeho interní přenosové rychlosti. Switche, především domácí, nejsou dimenzovány na plnou rychlost na všech portech najednou. Musí se trochu pátrat.
9.1.2019 08:51:48   89.177.226.xxx 00
Rozumím tomu správně tak, že když v tabulce portu na switchi udělám u nějakého portu tu oranžovou značku (Tag Egress Member), tak bude odchozí rámec dále označen příslušným PVID a na druhém připojeném switchi to můžu využít k nasměrování na odpovídající port? Tj. že tak udělám VLAN přes více switchu?
9.1.2019 21:05:23   185.131.60.xxx 20
Ano. Tenhle switch sice nemám, ale podle popisku bude takový port tagovaný. Smysl to ale má pouze tehdy, když na stejný port nasměruješ více takto tagovaných VLAN. Tím vytvoříš trunkport.

Na druhé straně pak musíš mít totožně nastavený port (VLAN IDs, tagging), aby to fungovalo. Pak můžeš jednotlivé vlany rozházet na jiné (netagované, neboli access) porty druhého switche
9.1.2019 10:56:25   46.135.28.xxx 00
Dobrý den, to s tou agregaci linek mě zaujalo. Už dříve jsem hledal nějaké info ale nikde to není moc jasný.
Otázka první: Opravdu stačí do pc zapojit 2x LAN se stejnou Gateway s tímto switchem kde nastavím tu agregaci?

Otázka druha: Mohu tedy takto propojit pc s win10 s mým OMV založeném na Debianu?

Otázka treti: Mohu k tomu použít i LAN adaptéry do USB3?

Otázka čtvrtá: Mohl bych takto teoreticky agrsgovat i všemi osmý porty?

Děkuji za rady
9.1.2019 21:11:36   185.131.60.xxx 00
Ne, nestačí.

Máš dvě možnosti:

1. vyřešit to na úrovni ethernetu. Pak potřebuješ sestavit bonding/teaming portů jak na switchi, tak na straně počítače. To se dělá buď dynamicky pomocí LACP, nebo pomocí statického trunkingu. U PC potřebuješ síťovky, které mají na to ovladač (Broadcom, lepší Intely)

2. vyřešit to na úrovni aplikačního protokolu, tj. SMB3.0+. Na to potřebuješ Win8 a vyšší, nebo odpovídající server. A opět to musí být na obou stranách, aby to fungovalo.


Pokud máš na Debianu aktuální Sambu, a na PC Win8+, mohlo by to fungovat. USB LAN adaptér bych rozhodně nepoužil. Agregace osmi porty nedává smysl, maximálně 4+4 (v tomto případě to bude z logiky věci vždy fungovat pouze symetricky).
9.1.2019 11:50:05   95.102.89.xxx 00
Prosím Vás, správne tomu rozumiem, že na to aby som to rozbehal na 2GB/s potrebujem dve gigabitove sietovky v jednom aj druhom PC zapojene do akehokolvek gigabitového switchu. Este je nutne mat na zdrojovom PC windows 10. Na tom druhom staci windows7? Ci je nutné mať na oboch W10? Bude tento prenos obojsmerný 2GB/s aj ked na druhom pc bude W7?

díky za pomoc.
9.1.2019 15:03:32   77.78.99.xxx 10
V zásadě je to závislé na podpory ze strany ovladačů výrobce síťovky. Ne na operačním systému. Drivery musí umět bonding (link aggregation jak chcete)...ideální dvě stejné od jednoho výrobce, switch/router též musí umět bonding a ve finále i druhý systém/NAS. Obecné pravidlo praví, že řetěz je tak silný jako jeho nejslabší článek
9.1.2019 16:42:28   185.15.146.xxx 00
Další praktické využití NIC teamingu je ve firemní sféře, kde se server připojí každou linkou do jiného switche, čímž se jednak rozloží zátěž switche a za druhé slouží jako prevence ztráty konektivity při selhání jednoho ze switchů.
10.1.2019 09:49:43   109.107.210.xxx 10
Takový switche ovšem musíš mít ve stacku, nebo mít virtualizovaný switch.
9.1.2019 21:12:28   185.131.60.xxx 00
Nutné jsou Win8 a vyšší! A to na obou stranách!
10.1.2019 10:12:59   212.65.229.xxx 50
Děkuji za Vaše články, je v nich srozumitelně podána spousta věcí pro neprofesionály.
13.1.2019 17:53:55   89.102.39.xxx 10
V článku zmíněný switch umí teamming na 2* až2 portech v režimech MAC SA/MAC DA/MAC SA & DA ( ftp://ftp2.zyxel.com/GS1200-8/user_guide/GS1200-8_V1.00%20ed1.pdf )

D-Link DGS-1100-08 za v podstatě tu samou cenu umí teaming na 2* až4 portech ale nenašel jsem jakou metodou ( ftp://ftp2.dlink.com/PRODUCTS/DGS-1100-SERIES/DGS-1100-05_05PD_08_08P_REVB_MANUAL_v2.21_WW_EN.pdf )

3. switch Netgear GS108T - pozor je x verzí! (Netgear GS108T, Netgear GS108E Prosafe Plus, Netgear GS108T) Tenhle switch už umí plnohodnotné LACP. Jsem ale zmaten z množství různých verzí :/


A teď tedy jaký switch zakoupit ? Láká mě zakoupit switch s přímou podporou LACP kdyby se mi v budoucnu podařilo rozběhnout LACP teaming na WIN 10, zatím si budu muset vystačit se SMB3.0...
13.1.2019 19:29:40   89.102.39.xxx 10
našel jsem za super cenu cca 6500,- D-Link DGS-1510-20 , 16* 1Gbit RJ45 port, 2* 1Gbit SFP a pozor ! ještě navíc 2* 10Gbit SFP+ porty za tu cenu nemá konkurenci, podporuje hromadu různých fcí a je plně manažovatelný Port trunking s LACP zvládá až s 8 porty na skupinu

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

73 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 35.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.