Proč jsme rozhodli, že informace jsou cenné a svoboda rizikem
i Zdroj: PCTuning.cz
Sítě a Internet Článek Proč jsme rozhodli, že informace jsou cenné a svoboda rizikem

Proč jsme rozhodli, že informace jsou cenné a svoboda rizikem

Michal Rybka

Michal Rybka

22. 9. 2018 06:00 54

Seznam kapitol

1. Ohrožení a hájení 2. Každý sobě vydavatelem 3. Chcete platit za linky? Tak plaťte! 4. Nenapadnutelní 5. Angažovaná věda 6. K ještě tvrdší cenzuře

Klasická média si skrz klasické politiky prolobovala do EDSM problematické klauzule 11 a 13 – a myslí si, že je spasí, že se za informace bude zase platit a že budeme muset chodit na rozumy zase jenom k nim. Ve skutečnosti to nejen nezachrání tradiční média, ale všem nám vezmou pořádný kus svobody.

Reklama

Média a část tvůrců obsahu tvrdí, že jsou jejich informace cenné a proto je třeba je chránit mnohem více, než tomu bylo dosud. Z velké části to není pravda: Ve skutečnosti žijeme v době, kdy problémem není cennost informací, ale jejich extrémní nadbytek. Nikdy v dějinách lidstva nebylo tak jednoduché a levné informace vytvářet, šířit a kopírovat. Jedním příkazem je možné zkopírovat obsah celé knihovny a zpřístupnit ho komukoliv – jaký pokrok proti přepisování papyrů v Alexandrijské knihovně! Je naprosto vyloučeno, aby dnes kdokoliv sledoval vše, co kdy bylo vytvořeno, přečetl všechny knihy, viděl všechny filmy. Nežijeme jen v informačním blahobytu, ale přímo v informační lavině, která nás může až paralyzovat.

Pokud je informací nadbytek, nemají prakticky žádnou cenu. Pokud máte padesát médií, které píšou to samé co tiskové kanceláře, jsou v podstatě v digitální době nadbytečná.

Proč jsme rozhodli, že informace jsou cenné a svoboda rizikem
i Zdroj: PCTuning.cz

Jejich skutečná hodnota je v míře fundovanosti a užitečnosti pro čtenáře. Některá média, jako jsou například reklamní tiskoviny zdarma, mají pro čtenáře hodnotu až zápornou, protože mu selektivně nabízí jen indoktrinaci a reklamu. Velmi drahá placená média musí mít pro změnu exkluzivní informace, které mají praktickou hodnotu – a to jejich okruh omezuje v podstatě na média odborná.

Jen blázen bude platit za něco, co je buď propaganda, reklama anebo to pro něj nebude ekonomicky přínosné. Jen extrémně málo novinářů je skutečně tak kvalitních, že má smysl za jejich názory platit. Řada z nich ale stále žije v představě, že jejich komentář či názor je tak zásadní, že za něj konzument rád zaplatí. Právě proto se snaží formovat svět tak, aby se jejich představa o cenné informaci pravdou stala.

Tím se ovšem staví proti informační revoluci, která činí sdílení stále jednodušší a tok informací stále rychlejší. Lidé, kteří se domáhají platby za odkazy, stále žijí ve světě, kde si můžou zajistit exkluzivní přístup například k Washington papers – a postupným upouštěním článků zvýšit prodeje svých novin a tedy i výnosy. Skutečně – stále sama sebe vidí jako čtvrtou mocnost, asi jako ve filmu The Post (2017): Mohutné tiskařské stroje se rozjíždějí a jejich pás, mocnější tanku, drtí politiky a přináší pravdu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama