Úvaha: Vše zdarma, aneb hon směrem k absolutní nule
i Zdroj: PCTuning.cz
Sítě a Internet Článek Úvaha: Vše zdarma, aneb hon směrem k absolutní nule

Úvaha: Vše zdarma, aneb hon směrem k absolutní nule | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

9. 5. 2014 04:00 48

Seznam kapitol

1. Informace s ručením omezeným 2. Ale kdo je živí? 3. Máte to zadarmo? Tak si nestěžujte 4. Bez reklamy už se nedá ani rozdávat
5. Minimální zisky z miliardových investic 6. Příjmy: Absolutní nula 7. Za lepší si připlaťte

Na internetu je všechno zadarmo. A je toho tolik, že už i piráti začínají mít problém s klesajícími výnosy... Kdo to všechno zdarma dělá a co z toho má? Velké společnosti utrácejí miliardové částky za projekty, které nevydělávají. Proč? Kudy z nás ty peníze oklikou dostanou? Jak dlouho to ještě může takto fungovat?

Reklama

Na druhou stranu mám pocit, že hodnota mnoha projektů je jenom v tom, že jsou dobře marketované. Takový Tumblr byl prodán Yahoo za 1,1 miliardy dolarů a přitom stále nejsou z jeho uživatelů schopni generovat rozumný zisk.

Problém je v tom, že Tumblr byl navržen jako mikroblogovací platforma pro kohokoliv, kdo zadá email. Registrace nevyžaduje žádné další údaje, takže není jasné, jakou reklamu má Yahoo na jeho uživatele cílit. Tumblr byl vůbec navržen jako takové sandboxové hřiště pro své uživatele. Někteří investoři si stěžovali, že vlastně nechápou, o čem to je a k čemu to je dobré. Doug Aamoth na to napsal poměrně sarkastický článek, ve kterém to ale „staříkům“ sám moc neobjasnil.

Ale „staříci“, kteří se snaží pochopit hodnotu 1,1miliardové investice, se neptali na to, co to je blog, ale na to, co to je Tumblr. Tedy: Jak funguje jeho podnikání a jak generuje peníze, což zjevně neví ani oni, ani Doug Aamoth (protože to nikde nevysvětlil) a ani zakladatel Tumblru David Karp.

Úvaha: Vše zdarma, aneb hon směrem k absolutní nule
i Zdroj: PCTuning.cz

Abych objasnil „staříkovskou perspektivu“ lidí typu Warrena Buffetta, zkusím vysvětlit, jak vypadá „staříkovské“ vidění světa. Mladý vizionář sní o lepším světě, a proto se rozhodne založit společnost Náměstí, s.r.o. Náměstí je nestrukturovaný prostor, do kterého si může přijít každý a dělat si tam víceméně cokoliv. Lidé na Náměstí chodí, něco tam dělají, a protože se jim tam líbí, je jich stále více. Velká firma si toho všimne a rozhodne se Náměstí koupit, protože tam vidí hodně potenciálních zákazníků a představuje si, že je nějak zkásne.

A „stařík“ se ptá: V čem je hodnota Náměstí? Jak Náměstí funguje? Jak vydělá na lidech, co tam chodí? Tak, že začne lidi na Náměstí vpouštět jen za úplatu? Tak, že budou muset povinně číst reklamní letáčky? Tak, že z nich budeme tahat poplatky za „bonusové“ činnosti? Nyní si tam lidé dělají, co chtějí – a co když je začneme k něčemu nutit, nezpůsobí to, že se prostě sbalí a odejdou? V čem je exkluzivita Náměstí? Jak lze zabránit tomu, aby si jiný mladý vizionář po zpoplatnění Náměstí a zavedení letáčků nezaložil společnost Agora, s.r.o., kde bude dělat to samé a lidi se tam jednoduše přesunou? Vlastní Náměstí, s.r.o. nějaké duševní vlastnictví, které by tomu zabránilo? Má nějaké unikátní know how, anebo vůbec něco, co bude garantovat, že uživatelé Náměstí na Náměstí taky zůstanou?

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama