Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Intel Core i9–11900K a Core i7–11700K v testu
Intel Core i9–11900K a Core i7–11700K v testu
autor: Z. Obermaier , publikováno 30.3.2021
Intel Core i9–11900K a Core i7–11700K v testu

Dnes končí embargo na testy procesorů Rocket Lake a nový čipset Z590. Nová architektura navyšuje IPC, ale nejvyšší modely mají pouze osm jader. Proti minulé generaci Comet Lake s až deseti jádry to může být nevýhoda. Změříme herní výkon a prozkoumáme i nový řadič pamětí.


Hodnocení a závěr

Intel Core i9–11900K a Core i7–11700K v testu

Výkon

Začněme nejvyšším modelem Rocket Lake, Core i9–11900K. Dalo se očekávat, že osm jader proti deseti u Core i9–10900K se nepodaří předehnat ani s vyšším IPC. To narostlo v průměru o 12 %, ale počet jader je nižší o 20 %. Core i9-10900K zůstává výkonnějším procesorem v aplikacích, ve hrách je výkon srovnatelný. Je to dané hlavně tím, že i přesto, že Intel přinesl nový Adaptive Boost, který má vyhnat jádra až na 5,1 GHz v plné zátěži, nefunguje. Čip tak topí, že se tyto frekvence neudrží stabilně a tak stále kmitá. Navíc spotřeba je vysoká. Kvůli vysokému základnímu napětí je příkon v zátěži na limitu TDP 250 W. Pokud odemknete limity, není problém příkon přes 300 W. To je naprosto šílené, i osmnáct jader Core i9-10980XE má nižší příkon. Navíc nejde čip uchladit ani vodním chlazením.

Core i7-11700K je lepší procesor, jelikož není vyhnaný na úplné maximum a tudíž trochu méně topí a má nižší spotřebu. Ovšem ne o moc. S jeho chlazením budete mít také problém i s vodou a spotřeba kolem 200 W také není úplně nízká. Výhodou tohoto procesoru je mírně vyšší aplikační i herní výkon proti Core i7-10700K. Ten ale dnes stojí kolem 9000 korun, novinka je za 11 000 korun. Dle mého se příplatek dva tisíce korun za topící monstrum Rocket Lake rozhodně nevyplatí. Z pohledu výkonu a provozních vlastností je zatím Rocket Lake velké zklamání. Snad to napraví nižší modely Core i5, které by mohly být pro hráče zajímavé.

Přetaktování

Dostali jsme se do fáze, kde jsou už nějaký čas Ryzeny. Vše je už z výroby nastaveno na krev a rezerva je nulová. Vysoké frekvence, vysoké napětí sice dokáží vybičovat procesor k zajímavým taktům, ale další taktování znemožňují. Taktovat Core i9-11900K bez dusíku nemá cenu ani zkoušet. S Core i7-11700K jsem se dostal výše o 300 MHz pro všechna jádra. Se spotřebou přes 300 W. Taktování důrazně nedoporučuji.

Subjektivní názor

Vše podstatné bylo řečeno pár řádků výše, Rocket Lake je krok zcela mimo a na současném trhu v podstatě není potřeba. Přináší sice podporu PCIe 4.0, což je ale jediná jeho pozitivní vlastnost. Intel může říci, že podporu PCIe 4.0 má. Výkon nových procesorů není ve srovnání s Comet Lake nebo Ryzeny 5000 zajímavý. Spotřeba a teploty jsou doslova extrémní. K čemu máme novinky v taktování, podporu nových Boostů, když v reálu jsou k ničemu a nejdou využít. Také ceny jsou směšné. Když už je Rocket Lake, jaký je, měl Intel nasadit alespoň nízké ceny. Křemík je ale v těchto dnech vzácný a drahý, takže si to asi mohou dovolit. Jak jsem řekl v úvodu, nečekám masivní série nových Core i9, Core i7 CPU a velké prodeje. Reputaci by mohly ale trochu vylepšit modely Core i5. Vypadají zajímavě i cenou.

Intel Core i9–11900K a Core i7–11700K v testu

Intel Core i9–11900K a Core i7–11700K v testu

Intel Core i9–11900K a Core i7–11700K v testu

Testovací základní desku zapůjčil ASUS Czech republic

Intel Core i9–11900K a Core i7–11700K v testu

Paměti DDR4 poskytli ADATA



Tagy: intel  rocket lake  Core i9-11900K  Core i7-11700K  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
30.3.2021 15:01:58   78.99.217.xxx 448
"nutne vodne chladenie" tak ja len tolko, ze vcera som odovzdaval klientovi ryzen5800x a nebol som uplne spokojny s vysledkom ake dosiahlo chladenie.. aida64 stres test 74°C, pouzity chladic noctua NH-U12S. Keby som ho kupoval sebem idem do NH-D15. Kto si kupi 11kovy intel, asi padol na hlavu.
30.3.2021 21:56:41   185.99.176.xxx 93
NH-U12S je hodně o kompromise, ale nic lepšího s rozumnými rozměry do rozumné bedny bohužel není, pak už má opravdu smysl jen ta 15ka, což je teda ultra hovado, ale zase funí skoro 2x tolik a ryzeny 9 zvládá celkem s přehledem, ono tam je limit už spíše plocha přenosu a vylepšování chladičů už pak má "diminishing returns".
Nicméně 74 stupňů s 12kou ve stress testu je pořád těžce OK, když je to worst case scenario.
S intelem 74 stupňů ve stress testu naměříte při testu leda někde v Antarktidě. O polární noci.
30.3.2021 22:35:44   45.82.233.xxx 20
U12 osobne mam na 3700x ono to neni ani tak vykonosti chladice ale o tom zaridit mu cisty chladny vzduch, on je totiz vetsinou cpu nad grafikou a tudiz nasava uz dost ohratej vzduch. Podle me kdyz bys nechal na cpu boxak a udelal k nemu trubku ktera privede studenej vzduch ze dna bedny zvladne nizsi teploty na cpu nez ta noctua. Ja mam malou skrinku 140mm vetrniky dno a strop strine a tudiz mam noctuu po smeru tedy horizontalne a papa pekne vzduch z grafiky takze je to znat na cpu, ale max jsou kolem 75C kdyz se hraje a to neni zadna hruza, ale s privodem vzduchu skrz bocnici nebo nejakym tunelem k cpu chladici by se dalo podle me srazit v pohode 20C.
31.3.2021 06:26:49   88.103.226.xxx 338
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.4.2021 12:57:48   62.245.100.xxx 41
"ale nic lepšího s rozumnými rozměry do rozumné bedny bohužel není"
Chladiče od Scythe podávají stejný výkon, jsou levnější a jejich ventilátory nemají barvu stolice.
P. S.
Chtít za stejný chladič o 500 Kč více jenom proto, že má černý ventilátoř je chucpe.
1.4.2021 13:33:20   62.245.100.xxx 23
Mám Scythe Fuma 2, esteticky úplně jinde než Noctua. Poměr cena/výkon/ticho nesrovnatelný.
31.3.2021 07:03:30   46.23.50.xxx 260
74°C na Ryzenu 5800X ve full stressu je absolutně v pořádku teplota
31.3.2021 10:10:00   217.30.66.xxx 21
Já mám normálně s přetaktovaným 6600k teploty v zátěži kolem 78°C už roky a je to úplně v klidu...on totiž ten procesor nikdy nejede pořád naplno, takže v reálu se drží kolem 40-50°C...
31.3.2021 13:07:07   193.87.134.xxx 204
Jo, konecne i Obr pochopil kde je Intel posledne roky (v srackach).

Od Rakety nikto s mozgom uz 1/4 roka nic necakal, ale toto neni nic, toto je cira katastrofa. 1T vykon sice vyssi o 12% a stale 5% pod Zen3 vsetko za cenu BRUTALNEJ spotreby a tepla. MultiT vykon na svojho vlastneho predchodcu nestaci ani pri BRUTALNEJ spotrebe a teple. Clovek nevie ci ma plakat alebo grcat.

To jako kedy AMD vydalo R9 5950X, kt. by bolo v multiT o 7% menej vykonnejsie ako R9 3950X a este k tomu so 100W vyssou spotrebou!!! Sak by boli totalne na posmech !!!
30.3.2021 15:19:07   86.49.253.xxx 6611
když už ani ZlObr není schopen cinknout nastavení tak, aby z toho intel nevyšel jako totální propadák, tak to je pro mně jasná zpráva, že intel je už fakt v prdeli. Navíc začínám mít pocit, že v ohledu provozních vlastností nejenže tyhle nové procesory prohrávají se slavnými předchůdci Sandy a Ivy, ale že už si mohou podat ruce s Buldozery.

V AMD musí být vzteky celí rudí, že je zrovna situace na trhu a výrobě jaká je, protože zrovna když se jim podařilo bingo, tak v banku je houbelec. Nepřetaví to ani do pouhého srovnání poměrů v end-user non-oem segmentu. Natož aby si uzmuli OEM nebo dokonce HPC či server sféru.

Než se situace srovná, tak přejdou všichni na M1 model (tj. vcelku slabý univerzální procesor nadupaný všemožnými akcelerátory, které za něj udělají tu hlavní dřinu) a tam AMD sice xillinxem něco kutí, ale intel má stále náskok jako prase.
30.3.2021 15:50:14   45.82.233.xxx 239
no nevim na M1 urcite nikdo neprejde, podle me to je docela paskvil vzhledem k poctu tranzistoru dost bida vykonove zvlaste v nekterych testech 1/3 vykonu ryzenu 5800xt to je slaboucke, jakej na tom bezi system linux asi jo macOS je vlastne linux puvodem a windows to umi ? Ryzen 3000 i 5000 naprostej luxus a bohate staci i 3000 rada ani t en vykon beznej uzivatel nevyuzije. Podle mindfactory se ryzenu prodava fakt dost a intelu fakt malo a jen tak se to nezmeni bych rekl, intel si udelal moc zle v serverove oblasti se svymi "bezpecnistnimi slabinami" nebo mozna planovanymi backdoory kdo vi, to si jen tak nevyzehli a AMD ma super cpu
30.3.2021 18:52:52   86.49.253.xxx 512
M1 model neznamená M1. Přešti si to ještě jednou ,aby jsi to pochopil.
30.3.2021 16:22:52   78.45.91.xxx 431
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.3.2021 18:05:46   77.237.128.xxx 184
Nesrovnávej Intelův 10nm s 5nm EUV TSMC jo? Při troše štěstí by to mohlo dorovnat 7nm bez EUV u TSMC... Jenže TSMC má i 7nm s EUV a 5nm (s EUV, bez EUV nemají). Takže výhoda AMD zatím nekončí.
30.3.2021 18:11:57   37.9.194.xxx 143
A ty už víš jaký bude 10nm proces ? Jaké budou frekvence ?
Zatím je to docela bída ,takže s tím tvrzením bych byl opatrný. Navíc TSMC s AMD se pěkně podařilo 7nm vyladit se ZENem3 proti ZENu2.
30.3.2021 18:59:38   78.45.91.xxx 121
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.3.2021 21:56:39   77.237.128.xxx 233
Ne, Intel 10nm není plně srovnatelný s TSMC 7nm, jen se približuje... Asi si to pleteš s tím 10nm procesem Intelu, který tu měl být původně a byl slibován od 2015, pak 2017 až do ted....Ten byl zrušenej a udělanej novej, méně naročnější a taky o dost horší.

Ale k věci, kdy si myslíš, že Intel reálně svůj 10nm proces pustí do desktopu? Když budeme hodně rádi, bude to prosinec, jinak nejdříve až po novém roce...

Takže realně 8+8 Alder lake až v únoru a co si myslíš, že tou dobou bude dělat AMD? Hrát kuličky? Cca v září příjde na scénu refresh ZEN 3 Warhol a na 6/2022 je naplánovaný ZEN 4 na 5nm EUV. Takže sorry, Intel bude furt v pr.... Maximum co se může stát, Intel na 4 měsíce dorovná výkon refreshovaného 5900x v Cinebench. Na 5950x a refresh 5950X nedosáhne, pak přijde 5nm EUV Raphael a adios
30.3.2021 23:02:16   78.45.91.xxx 123
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
31.3.2021 00:07:55   77.237.128.xxx 95
Jseš úplně mimo, jelikož každou chvilku stavím na ryzen 5000 kompíky, tak pokud objednáš, tak do cca 1 měsíce máš vždy CPU doma... Jasný, skladem se 5950x a 5900x nevalí, ale to neznamená, že se nedají koupit, když si člověk počká chvilku...Není to jako u GPU

AMD bude mít stále jenom plány.... Co vyrobí to vše prodají, je o vše obrovský zájem, zato intel CPU moc nejedou

Ale chápu, jde vidět, že jsi ty CPU nikdy nekupoval / neobjednával, takže vůbec nevíš
31.3.2021 02:46:56   78.45.91.xxx 027
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
9.4.2021 08:58:55   193.85.170.xxx 011
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.3.2021 22:46:23   45.82.233.xxx 80
A na to jsi prisel jak ? AMD jiste ma nasmlouvane kapacity na 5nm i na nizsich procesech v budoucnu o to bych se nebal. Spis je to o tom ze 5nm wafery budou velmi drahe a bude horsi vyteznost a nic je netlaci na tom vyrabet cpu staci v pohode obycejna 7nm.
30.3.2021 18:54:33   86.49.253.xxx 32
IPC nemá nic společného s výrobním procesem. Dtto schopnost efektivněji zpracovávat vlákna.
30.3.2021 18:57:24   86.49.253.xxx 04
Jenže je jiná doba. Dnes už je prostě vyladěnost taková, že je možné se spolehnout na SW optimalizace na optimalizovaný HW. V době Amigy tahle věc fungovala občas, dnes tato věc nefunguje jen občas. Pamatuji ještě 10 let zpátky, jak problematická a nefunkční byla jakákoliv HW akcelerace videa. Dneska to funguje zcela bez škotrbnutí i na hodně vzácných kombinacích.
1.4.2021 06:34:11   109.107.210.xxx 20
No tak to pozor. Je to právě naopak, Amiga fungovala prakticky pouze výhradně na principu vyladěných zákaznických obvodů, všechny hry je využívaly (ono to ani jinak nešlo), stejně tak programy. A právě proto, že to všechno bylo tak extrémně svázané s HW, se po objevení 3D her Amiga dostala na slepou kolej. Sice tam byly pokusy pomocí CPU, HW a speciálních konverzních rutin (chunky to planar) obejít omezení v té době už nevyhovujícího HW, ale to prostě nestačilo, nebylo to efektivní a navíc starým MC68k Motorolám v té době už chyběl výkon.

Přesně z tohoto důvodu jsem poukazoval na to, že cesta apple M1 je slepá - v tomto ohledu a bodu naprosto souhlasím s rnb.
30.3.2021 16:22:52   89.102.128.xxx 523
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.3.2021 16:54:27   45.82.233.xxx 114
M1 si bude davat jen Apple svym oveckam kterym je vlastne jedno co v tom je kdyz to ma jabko na krytu. Jinak nema sanci se prosadit jako univerzalni x86, protoze to neni ubiverzalni cpu. Otazka je kolik stal vyvoj jestli to ma nejakej smysl, pro apple asi jen ten ze maji vlastni HW kompletne a nemusi kupovat od amd/intelu, ale jinak to vidim ze to skonci jako cell cpu ibm = v zapomeni. Intel planuje 10nm uz hodne dlouho a zatim to masove stale neumi, otazka je jake mnozstvi jim vyrobi tsmc asi ne dost, amd si jiste svy objemy vyroby nasmlouvala na roky dopredu a to i na 5 a nizsich procesech, pripadne to muzou zkusit i se samsungem. Intel hlavne musi pracovat na efektivite, nikdo normalni si nekoupi cpu ktere pri testech bezi na 100C takovej cpu nedozije ani do zaruky.
30.3.2021 17:23:19   88.102.102.xxx 53
A jaká by se k tom uhodila grafika aby to bylo dobré na hry? Nějakou výkonnou a ne moc drahou. Něco do 15k?
31.3.2021 10:51:26   88.102.102.xxx 30
Normálně to na naše diskuze nepíšu
IRONIE!!!
30.3.2021 19:44:26   217.75.215.xxx 251
Je vidět že Intel autora pořádně nas..l a tak tu máme konečně objektivní test.
30.3.2021 21:13:01   77.48.32.xxx 102
V recenzi dostali rakeťáci na frak pořádně. Ale by zajímalo jaký by asi byl výkon kdy se na i9 nasadil běžný chladič se deklarovanou schopností uchladit 125W - procák přeci hlásá, že je 125W.
Všechny ty hyper turba by vyhnaly frekvenci do výšin na řádově sekundy.
Pak by žhavý procák začal padat střemhlav dolů a usadil se kdesi na 2.8GHz - a to jeho reálný výkon při dodržení toho, co sám sobě hlásá
30.3.2021 21:32:48   178.20.55.xxx 112
Je to v testu napsané, pokud se CPU usadí na 125 W, tak drží frekvenci cca 4,0-4,1 GHz.
30.3.2021 21:44:12   185.99.176.xxx 122
Což je teda slušná bída. I ve srovnání s Intelem nějaké 2. - 3. generace
30.3.2021 21:42:35   185.99.176.xxx 63
No ve mě výsledky budí obavy i o další generaci, pochybuji, že se Intelu podaří srazit generační evolucí extrémní topivost a žravost svých procesorů, to by se musela efektivita zvednout nejméně o 60 procent a pořád to bude málo, protože část zase sežere denzita a další velká část padne na oltář nutnosti jít zase na krev, aby to nebyl úplný propadák.
Oprávněně se obávám, že první 10nm procesor bude žrát i mech na zdi za kompem a druhá generace bude o max. 10 procentech navíc díky optimalizacím v zoufalé snaze najít někde nějakou tu optimalizaci a watt k dobru a tím 10nm skončí a začne další vakuum do nástupu další nepřicházející generace odkladů.
1.4.2021 04:48:29   89.102.128.xxx 22
ale podaří, čísla nm nejsou všechno.
Hlavní problém RL je že je do končící patice. Kdyby to byla klasická "výplňová generace", jako Ivy Bridge kde byl hlavní tahák pci-e 3 tak proč ne když by tam do roka šel Alder, takto je jeho smysl pochybný. Je sice fajn že jako platforma dohnal technologicky konkurenci, ale je to ideální tak pro uzavřené sestavy kde se s upgradem cpu nepočítá.
31.3.2021 05:15:18   89.176.74.xxx 00
Tak už víme, proč má být tahle generace jen na 3/4 roku. Alder lake bude určitě lepší.
Bohužel ani Core i5 11600 nevypadá nijak úchvatně, výkonem se dotahuje na Ryzen 5600x, ale pořád žere 2x tolik... V době nedostupnosti Ryzenu ale může dávat smysl. Ještě jsem zvědav na 11500 a 11400, ty za tech 5-6 tis vypadaj zajímavě. A maj jen 65W TDP, takže úsporné! ;)
Nakonec celou 11. generaci korunují Core i3, které jsou jen o pár stovek MHz rychlejší procerory 10 generace.
31.3.2021 08:45:20   217.30.64.xxx 32
Ony jsou Ryzeny nedostupné? Co se stalo?
31.3.2021 05:58:27   109.183.132.xxx 32117
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
4.4.2021 00:32:17   109.183.132.xxx 017
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
6.4.2021 08:43:41   109.183.132.xxx 012
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
6.4.2021 21:30:44   109.183.132.xxx 011
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
9.4.2021 08:58:39   193.85.170.xxx 011
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
31.3.2021 09:44:48   46.135.19.xxx 145
Rocket Lake není úplně od věci. Jak známo efektivita raket pro vynášení nákladu je naprosto zoufalá a žhavost spalin v motorech dosahuje nepředstavitelných teplot. To jsou atributy, které Intel beze zbytku splňuje. Navrhuji, aby další generace měla název "Lava Lake" (lávové jezero) a po ní následovaná generací "Fossil Lake" (fosilní jezero). Jinak při psaní tohoto článku bylo vidět, jak jeho autor fyzicky trpí, Intel ta zbožňovaná modla a vyrábí takový sračky. Koupit si to může jenom neználek, ale za ta léta masírování a bohužel hlavně takových webů jako PCtuning se pořád najde dost lidí, co si tento anti produkt koupí.
31.3.2021 10:11:24   95.82.166.xxx 71
Peklo zamrzlo, jestli je to kombinací Intelu v koutě nebo nějakého překotného vývoje priorit v Obrově životě netuším, každopádně dost slušná změna
31.3.2021 12:53:57   178.17.101.xxx 71
sr@čk@ lake teda nic moc na to že to měla být jakoby nová architektura.

7 generací intel CPU na 14nm procesu.. když počítám i 5. generaci broadwell..

Jak je to s opravama chyb ? Spectre a metldown už jsou opravený v křemíku ? a těch 150 chyb dalších už taky s L1 cache ?

vypadá to že v intelu budou mít horké léto tento rok.. doslova
31.3.2021 17:26:02   46.23.50.xxx 52
Ale tak třeba na Islandu nebo na Aljašce by nová generace Intelu mohla mít odbyt.
31.3.2021 13:18:08   178.143.41.xxx 99
Tak to je fantasticke .
To je hodne vostry !

TO teda (tiez) musim mat !
1.4.2021 04:43:18   89.102.128.xxx 00
výborně! Ulevilo se od přetlaku
1.4.2021 08:17:21   109.183.132.xxx 950
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.4.2021 15:42:12   109.183.132.xxx 738
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
3.4.2021 10:03:21   109.183.132.xxx 236
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
3.4.2021 17:51:38   46.23.50.xxx 90
Člověče, nejste tak trochu na hlavu?
5.4.2021 17:51:51   109.183.132.xxx 018
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
4.4.2021 00:31:59   109.183.132.xxx 117
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
5.4.2021 17:52:10   109.183.132.xxx 017
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
6.4.2021 08:43:28   109.183.132.xxx 010
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
6.4.2021 16:45:39   109.183.132.xxx 010
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
6.4.2021 21:30:26   109.183.132.xxx 010
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
9.4.2021 08:58:43   193.85.170.xxx 010
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

54 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 21.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.