Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti AMD Ryzen 9 5950X a GeForce RTX 3090 v testech a hrách
AMD Ryzen 9 5950X a GeForce RTX 3090 v testech a hrách
autor: Z. Obermaier , publikováno 16.11.2020
AMD Ryzen 9 5950X a GeForce RTX 3090 v testech a hrách

Dnes otestujeme vliv různé konfigurace pamětí na výkon Ryzenu, změříme nárůst IPC. Podíváme se na taktování a ladění Ryzenu k maximálnímu výkonu, a potom vše prověříme v deseti moderních hrách a třech rozlišeních proti Core i9-9900K, Core i9-10850K a Core i9-10900K a Ryzenu R9 3900XT.


Hodnocení a závěr

AMD Ryzen 9 5950X a GeForce RTX 3090 v testech a hrách

Herní CPU

Pokud budeme hodnotit pouze herní výkon, byl až dosud nejlepší volbou nějaký osmijádrový Coffee Lake nebo desetijádrový Comet Lake, ten ne však kvůli počtu jader ale kvůli vysokým frekvencím. Takový Core i9–9900K přetaktovaný na 5,1+ GHz stále strčí Core i9–10900K do kapsy. I když jsem testoval z Ryzenů 5000 ve hrách pouze nejvyšší model, dá se odvodit, že celá řada Ryzen 9 a 7 bude podávat stejně vysoké výsledky ve hrách. Ryzen 9 5950X je pouze pro herní nasazení zbytečně drahý.

Pokud tedy závěr zobecním na celou řadu Ryzen 7 5800X, 5900X, 5950X můžeme s klidem říci, že se jim podařilo dohnat herní výkon procesoru Core i9–10850K (10900K) ve všech třech nejpoužívanějších rozlišeních. Zákazník má konečně po letech možnost si do highend herního stroje vybrat z několika procesorů obou výrobců. Zde už záleží jen na preferencích. Paradoxně je po letech Intel v pozici levnějšího. Core i9–10850K stojí 12 500 Kč, stejně jako Ryzen 7 5800X, vše ostatní je dražší. Osobně bych ale osmijádro v roce 2020 nekoupil, ideální je Ryzen 9 5900X. Ten už je o 2000 korun dražší než Core i9–10900KF.

Hráč, který váhá mezi Core i9–10850K a Ryzen 9 5900X a zajímá ho jen herní výkon, na Intelu ušetří 3000 korun. Příští rok si může osadit Rocket Lake, do AM4 na X570 příští rok už asi neosadíte nic, AMD hodlá uvést novou patici a desky. V případě, že máte už nějakou desku pro AM4 s podporou Ryzen 5000, je volba jasná.

Vliv pamětí a ladění

Kromě her jsem testoval různá nastavení systému k co nejvyššímu výkonu. Z měření vyplývá, že s časováním pamětí a frekvencí se nemusíte moc trápit. Všechno od frekvence DDR4–3200 MHz výše podává adekvátní a nijak omezený výkon. Ideální frekvence z hlediska aplikačního i herního výkonu je DDR4–3600 MHz s CL15. Paradoxně paměti DDR4–3733 a 4000 MHz znamenají mírně horší výkon. Ono se sice na oko tváří, že vše jede nad frekvenci 1866 FCLK/UCLK synchronně, ale není to pravda. Systém někde nějaké děličky a latence navyšuje což je na výsledcích měřitelné.

Zvýšení výkonu po osazení čtyř modulů místo dvou se prokázalo, ovšem v podstatě jen v jedné aplikaci – kompresi a dekompresi. O vlásek se také zrychlil převod videa. I herní výkon v některých titulech narostl. Není důvod čtyři moduly neosazovat, nějaký výkon navíc získáte. Jen si dejte pozor, že udržet stabilní čtyři moduly je složitější než dva, paměťový řadič je výrazně více zatížený a náchylný k častějším problémům.

Také jsem ve hrách zkusil vypnout SMT, CCD a přetaktovat procesor. Zde mohu říct, že vypínání SMT nemělo na herní výkon žádný vliv. Vypnutí poloviny čipu, jednoho celého CCD, ale překvapivě v jedné hře mělo pozitivní dopad na vyšší výkon. To se může projevit i mnoha dalších hrách. Přetaktování se také projevilo pozitivně ve dvou hrách, i když jsem přišel o vysoké takty turba. Zde se otevírá možnost pro experimentování, nastavení co jedné hře svědčí, ale druhé může škodit. Ideální je nechat vše na default, to je výkon nejvyváženější.

AMD Ryzen 9 5950X a GeForce RTX 3090 v testech a hrách

AMD Ryzen 9 5950X a GeForce RTX 3090 v testech a hrách

Za brutální výkon v aplikacích i hrách jasné doporučení všem nadšencům

AMD Ryzen 9 5950X a GeForce RTX 3090 v testech a hrách

Testovací základní desky zapůjčil ASUS Czech republic

AMD Ryzen 9 5950X a GeForce RTX 3090 v testech a hrách

Paměti DDR4 poskytl Patriot

AMD Ryzen 9 5950X a GeForce RTX 3090 v testech a hrách

Procesory do testu dodal CZC



Tagy: AMD  Intel  Zen 2  Zen 3  Ryzen 9 5950X  Ryzen 9  3900XT  Comet Lake  Core i9–10850K  Core i9–10900X  Core i9–9900K  test  herní výkon  LGA 1200  Z490  X570  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
16.11.2020 17:41:54   86.49.242.xxx 374
Neskuteční jak jsou si ve hrách procesory rovni. Hodně slušný.

Jen intel teda pokulhává v TDP topení.
18.11.2020 07:51:46   193.87.134.xxx 76
"pokulhava" ??? si sa s konom zrazil? v pomere vykon/spotreba dava AMD Intelu ABSOLUTNE TOTALNE NA HUBU A NA PRDEL: https://diit.cz/clanek/jak-si-vedou-procesory-v-novem-testu-cinebench-r23

novy Cinebench23 poodbne ako Cinebench15Exreme ojekabati intelovske oj3by, ked cely benchmark stihne na rychlom CPU zbehnut za 28 ci 56 sekund, pocas ktoreho je realna spotreba velmi blizko BRUTALNEJ hodnote PL2 u Intel CPU, lebo proste na tych par sekund to Intel smazi na horaku s plamenom o 0,5 GHz rychlejsie

ale napr. pri takej konverzii videa v mmpegu su interlove oj3by presne site na mieru naivnym tupym benchmarkom uplne ukradnute - tam sa prejavi vykon (t.j. pocas celej doby)
hahaha: vidme kapitolu 4: "Skvělý výsledek je také 24 % vyšší výkon v enkódingu videa"

a potom globalne v R23 zrazu zisitzme, ze Zen3 v ECO mode (znizene zo 105W na 65W, adekvatne tomu znizene aj PPL zo 142W niekde nizsie), tak proste Zen3 v ECO mode s TDP 65W co realne zere okolo 100W, smelo konkuruju Intelu-dementelu so vsetkymi svojimi turbami s nezmyselnym marketingovym TDP 95W co realne zere pocas casu TAU okolo 230W (PL2 je 250W) !!!

BTW: taky R9 5950X s TDP 105W ma PPL limito 142W, to je o 35% viac, Intel-dementel ma u vlajkovej lode i9 10900K TDP 95W a PL2 az 250W, to je o 163% viac !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
R9 5950X realne v zatazi zere 120-136 W, i9 10900K az 200-230W !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
18.11.2020 07:56:43   193.87.134.xxx 174
vlajkove lode
R9 5950X vs. i9 10900K:
u AMD spotreba polovicna + vykon takmer dvojnasobny = takmer 4x lepsi pomer vykon/spotreba

treba k tomu nieco dodavat?

16.11.2020 17:45:31   37.188.181.xxx 3610
nesouhlasil bych s tim ze 8/16 uz je dneska malo/zastarale ze to chce 16 cores, pro naprostou vetsinu hracu a celkove uzivatel PC bude jeste 5 a vice let 8/16 naprosto dostacujici. Malokdo provozuje aplikace ktere vyuziji 16 jadro.
Jinak je fajn ze objektivne priznal ze ryzen 5000 je top co lze koupit(teda zatim spis nelze), je sice faktem ze top intel cpu dokazou povetsinou dat podobna fps jako ryzen 5000, ovsem uz se tak nejak zamlci ze maji 2x takovou spotrebu, spoustu stale nevyresenych/nevyresiteclnych bep. "chyb" a jelikoz pc je univerzalni masina srovnejte si aplikacni vykon a tam je ryzen uplne nekde jinde ;)
To ze nejsou potreba extremne rychle pameti ale staci standart 3200mhzcl16 ma na svedomi velka L3 cache v ryzenu.
16.11.2020 17:59:48   84.19.87.xxx 1342
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
16.11.2020 18:51:08   89.248.248.xxx 293
Ten o tom informuje taky (a jak rád ), ale píšou/psali o tom snad všechny magazíny.
Těch chyb je spousta a v průběhu času se přichází na další. Jedná se o chyby na velmi nízké (základní) úrovni architektury procesorů. Pokud si chceš ověřit růst výkonu deaktivací softwarových záplat, stáhni si utilitu in-spectre (tuším, že je od Guru-3D).
Já bych to určitě běžně neporvozoval, ale jako demonstrace a na domácí testík super věc :-) .
16.11.2020 22:43:36   45.82.233.xxx 213
O bezp. slabinach architektury skylake a jejich XY refreshu se da na netu docist spousta informaci, koho to zajima najde si to ;)
16.11.2020 23:46:14   88.102.102.xxx 105
Skvela spotreba/vysoke teploty.
To je divné.
17.11.2020 08:48:15   46.135.1.xxx 22
Není.
17.11.2020 07:26:13   178.255.168.xxx 230
Proc tu neni spotřeba a teploty?
Prekvapuje me, ze intel je levnejsi...Ta 10850 vypada jako znacka ideal, ale otazka je TDP...
Nedouhlasim s vyjádřením, ze 8 jádro je dneska malo... Pochybuju, ze ten priplatek za to stoji...
17.11.2020 08:09:25   93.99.5.xxx 2118
pan obermaier ukazal opet mega fail co se tyce memory OC cela vase kapitolavliv pameti na aplikacni vykon je snuska blabolu ktera svedci o vasi neschopnosti si k tomu na jeden dva vecery sednout a konecne se to naucit abyste nemusel tahat ctenare a vyrobce hardwaru za nos
17.11.2020 10:42:28   188.167.252.xxx 258
a to peklo nie a nie zmrznut! Vsetko to smerovalo k nestrannemu testu, ale nie, to sa neda. Co tak aspon 1 odstavec spomenut teda aj vykon mimo hier? Lebo r5950x je zhruba na +80% oproti 10900K. Odporucam novy Cinebench23 ;)
17.11.2020 10:47:39   91.197.118.xxx 191
A to teď někde proběhlo jak velký vliv mají 2 paměti dual-rank na výkon. Tady jsem se vesměs dozvěděl že na pamětech nezáleží.
17.11.2020 12:03:01   178.143.41.xxx 21
TO (tiez ) Musim MAT !!!
17.11.2020 12:42:50   188.134.240.xxx 88
Tentokrát si myslím že je recenze pěkná a celkem i objektivní. Přečetl jsem ji celou a za mě super. Ryzen je bomba.
17.11.2020 13:28:08   88.102.102.xxx 173
Recenze je pěkná, ale kus se jim někam ztratil. Podle závěrečné tabulky měřili spotřebu a teploty, ale nějak sem to nikde nenašel.
17.11.2020 12:44:19   217.30.66.xxx 203
Ty paměti byly použity v testu, Dual-Rank nebo Single-Rank?

Poslední dobou se to dost řeší. Podle toho, co jsme se zatím dozvěděl, tak 2xSR paměti podávají horší výkony, než 4xSR a nebo 2xDR. Volba 4xDR je prý úplně nejhorší...tak by to chtělo trochu objasnit...
17.11.2020 16:02:59   84.246.165.xxx 193
Ano. Docela bych se vsadil, že OBR u Intelu použil dual-rank paměti a u AMD použil single-rank, aby náhodou Intel nedopadl až tak tragicky. Mrkněte na test na Hardware Unboxed. Rozdíly na Intelu jsou dost "velké". Na AMD to sice nemá až takový vliv, ale klidně by to mohlo stačit na to, aby to vyšlo tak aby Intel nevycházel "až tak tragicky"...
17.11.2020 16:32:15   91.237.168.xxx 91
asi su sigle.... toto som našiel: ordinary 8GB single-rank modules equipped with Samsung’s venerable B-Die
19.11.2020 21:01:56   79.98.77.xxx 00
cekam jen na diskusi kde se odkreje jak to vosulil to je fakt smutny
18.11.2020 07:32:38   194.48.241.xxx 225
Hráč, který váhá mezi Core i9–10850K a Ryzen 9 5900X a zajímá ho jen herní výkon, na Intelu ušetří 3000 korun.

Co to modrozelený tele zase mele? 5900X je schopna dlouhodobě a bez problémů přežít deska za 3500,-, kdežto pod jaký podvozek si člověk může troufnout dát ten Inteláckej přímotop? Desku za 7-8k minimálně? A chlazení? 5900X uchladí Fortis za tisícovku, na Inteláckej přímotop kvalitní a drahý vodník nutnost

Tak kdepak je ta Obrmaeirova třítisícová úspora proboha???
18.11.2020 12:13:18   88.146.220.xxx 51
Ano, dalo by se to oznacit jako silne tendencni ale rozdil mezi rocesorama je opravdu takovy. Takove podruznosti jako chlazeni nebo deska ... to prece s procesorem nema nic spolecnyho

BTW mam za to ze na patici AM4 by mela vyjit jeste jedna nova serie pristi rok, takze, to uplne mrtvy neni. AM5 vidim v mlhave dalce mozna 2022.
19.11.2020 20:59:41   79.98.77.xxx 01
tvl, to by mel bejt test na vysoky skole, kolik mel za dobu patic AM4 Intel patic a skoro kazdej by propad, protoze to je SILENY
19.11.2020 20:58:20   79.98.77.xxx 00
- drazsi nez rada 3000 - : - intel vzdcky prodava novou radu levneji nez starou, dela se to tak v kazdy firme

-je zbytecne utracet za extra drahe moduly - JUPIIII


zbyle dva - chachacha olololl, radsi to tu zavrete
19.11.2020 21:02:54   79.98.77.xxx 00
jakykoli amd nad verzi 3000, chci to jen to nam da odpoved kdo je herni kral.
22.11.2020 10:48:47   31.30.172.xxx 40
kdyby tu spotřebu ukázal. :-) Nicméně, jsem spíš zastáncem faktů. Absolutně mi nevadí, když se v recenzi procesorů k demonstraci výkonu využije úplně každá možnost, ale s i s doložením všech negativ s tím souvisejících. Protože pokud třeba Intel dokáže krátkodobě zvýšit výkon, mělo by se s tím počítat, ale dodat, jak brutálně se zvedne spotřeba a na jak dlouho mám ten výkon k dispozici. Protože výrobce čipů ten procesor prodává s fičurami, aby měl ty vlastnosti, které mít má. Protože i kdyby měl Intel o % vyšší výkon, s dvojnásobnou spotřebou je neprodejný. Pokud někdo, kdo fandí Intelu, ohrne nos nad "vyšší cenou" optal bych se kolik stál I7 7700 ( dnes na úrovni R3 3300 za 3400,- ) a připomenu, že tehdy se tomu říkalo: "cena odpovídá kvalitě". Pokud někdo v úvodu recenze ( a je jedno jestli je to Stach nebo Obermaier ) napíše, že vypíná některé funkce, už je to šmelina, co s objektivitou nemá nic společného. Já si celý život kupuju AMD a pokud byl Intel lepší, cizím jsem stavěl na Intelu, protože by mě hanba fackovala. Ale dnes bych do kompu Intel nedal ani s pistolí u hlavy. A platí to od druhé generace Ryzenů. Je jeden rozdíl mezi fans AMD a Intelu. My ( já ) jsme AMD kupovali s vědomím, že slabší, ale levnější. A dokázali jsme to přijmout jako fakt. Peklo zamrzne, až se k tomu Inteláci postaví stejně. Protože tak jako já jsem vždycky sobě sám dělal AMD, skalní si koupí Intel. Ostatně realita bude nejspíš taková, že i ten, co se do krve bije o výhodnosti R9 5950, bude rád, když si pořídí slabší R5 5600 a bude s tím nižším výkonem spokojený. A pořád říkám, že OBRA by k recenzím na AMD neměli pouštět. :-)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

78 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 23.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.