Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Proč jede Intel z kopce a proč není dobré se radovat
Proč jede Intel z kopce a proč není dobré se radovat
autor: Michal Rybka , publikováno 1.8.2020
Seznam kapitol
1. AMD a Intel jako partneři
2. AMD válcovalo Intel i dříve
3. AMD na skluzavce
4. Intel to bude mít v desktopovém segmentu těžké
Proč jede Intel z kopce a proč není dobré se radovat

V pátek 24.7. sice Intel sice oznámil meziroční zvýšení obratu o 20% na 19,7 miliardy USD, ale také zároveň odložení rozjezdu výroby 7 nm procesorů zhruba o rok. Celý další rok! Pro kritiky Intelu je to dobrá zpráva, v AMD  určitě slaví, ale není jisté, jestli bychom se z jejich problémů měli moc radovat.


Intel to bude mít v desktopovém segmentu těžké

Situaci Intelu opravdu nepomohly kauzy s procesorovými slabinami, jako je Meltdown a nebo Spectre. Pro normálního smrtelníka asi žádný problém, ale u serverových produktů, které mají zajistit vysokou bezpečnost to problém je. Další problém, který se týká pomalého přechodu na 10 nm a 7 nm je v tom, že intelovské čipy prostě pečou. Opět: Pokud si stavíte desktop, uchladíte to. Extrémní nadšenci si můžou dokonce delidovat CPU a vyměnit nevalně dobrou pastu za lepší. Jenomže problém nastal i u ultrabooků, kde chcete jak výkon, tak malé rozměry. Aby Intel udržel výkon, musel navýšit počet jader – a pak to dost peklo, což u extrémnějších designů, jako jsou Macbooky, způsobovalo thermal throttling. A pokud roky a roky po sobě uvádíte procesory, které sice na papíře a v powepointu vypadají lepší a výkonnější, ale v realitě je to pořád skoro totéž v bledě modrém. No – a spekuluje se, že právě to byl jeden z důvodů, který přiměl Apple k rozhodnutí přejít na vlastní procesory, prostě se jim čekání na lepší silikon od Intelu zajedlo.

Nyní jsme v situaci, kdy Intel stále vydělává hlavně díky serverové divizi a snaží se uhájit si svoje ostatní segmenty, o které postupně přichází. Vstup do mobilního segmentu se mu nepovedl. Pokusy jako Stick Computing se neuchytily, Intel Edison také ne – tam vládnou designy ARMu. Na výkonné PC čipy našlo AMD odpověď a tam kde nestačí na Intel výkonem na jedno jádro prostě nasype jader víc a hotovo. Za lepší cenu. Intel se starou architekturou může optimalizovat a čarovat jak chce, ale dokud nepřejde na pokročilejší 10 nebo 7nm výrobní proces, už opravdu nemá moc co nabídnout. Navíc AMD tké nabízí opravdu, opravdu, opravdu výkonné serverové čipy. To je sice segment, do kterého se bude pronikat dlouho a setrvačnost zákazníků je tady mnohem mnohem větší než v případě desktopů a koncových uživatelů. Ale pokud AMD doladí všechno okolo, časem přesvědčí i velké zákazníky k tomu, že ve stejném silikonu nabídne aktuálně o poznání víc výkonu než Intel. Ostatně třeba v AWS od Amazonu už najdete serverové clustery s AMD Epyc.

Už delší dobu slyšíme, že Intel je mrtev. Není. Stále se to může ještě obrátit, protože i když je Intel gigantický a zkostnatělý, má hodně tvořivých týmů – a v minulosti už dokázali, že umí komplet zahodit to, do čeho cpali peníze a jít na to znovu. Pokud tuto schopnost neztratili v opakovaném ždímání ověřených designů, mohou se vrátit s něčím svěžím, něčím, jako bylo Centrino. Ó, jak já miluji Centrino! Přišlo po Pentiu 4, bylo výkonnější než Pentium 4 a o tolik úspornější!

Obecně není moc dobré, aby AMD začalo dominovat a stalo se tím, čím byl Intel posledních deset let: Nafouklým vorvaněm na pláži. AMD má velké štěstí v podobě Lisy Su, což je inženýrka, která to dotáhla až na šéfku AMD: Je to inženýrka a nepřestala být inženýrka. Pokud firmě šéfuje účetní, změní se to na generátor peněz, což je v technologiích jistá smrt.

V technologiích nestačí mít jen „druhého výrobce“, což byla původně role AMD: Potřebujeme opravdovou konkurenci, potřebujeme, aby do sebe konkurenti strkali a předbíhali se. Pak totiž budou tlačit na výkon, na funkce, na cenu – na vše, co mají zákazníci rádi.

Je důležité, aby Intel začal chápat, že není dobré usnout na vavřínech. A je v našem zájmu, aby tam nezůstal ležet zcepenělý, protože potřebujeme soutěž. Právě poslední léta nám ukázala, jak je důležitá technologická soutěž!



Tagy: Intel  AMD  procesory  konkurence  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
1.8.2020 04:58:42   93.99.7.xxx 9014
Ano, nechtěl bych dneska být v kůži managerů Intelu. Všichni vědí, že pokud nepříjdou s opravdovým nástupcem Skylike, přestat doslova lhát o TDP, budou dostávat jednu facku za druhou..
Bandě egoistických chlapů vyfoukla rybník jedna ženská
1.8.2020 13:47:48   188.167.254.xxx 1225
To dostavalo aj AMD z ICH FX vykurovanim. POdla mna bude musiet intel predat vyrobu .Inak sa ruti tak kde sa rutilo AMD
1.8.2020 18:40:25   188.167.254.xxx 720
za pravdu mam -?Co by bolo z AMD keby nepredalo vyrobu GF A ani petro dolare nedokazu vyvoj novej vlastne vyroby ,
GF ma 14nm od Samsungu len upravenu na 12nm +
7nm nema vlastne sily dotiahnut
2.8.2020 22:40:34   188.167.254.xxx 416
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
3.8.2020 10:52:13   194.213.41.xxx 24
modrý svět ?
3.8.2020 22:43:33   188.167.254.xxx 35
OK FX procesor na 32nm bol lepsi ako intel 14nm .AMD by bez predaja vyroby nic nevyrobilo ako sa intel nevie pohnut z 14nm
Da si robit chrobaky inde a bude konkurencia
1.8.2020 05:19:32   89.176.30.xxx 3197
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.8.2020 07:59:18   62.245.76.xxx 786
Hele Redmarxi,tu historii si pamatuješ hodně blbě. Pentium 4 byl velkej propadák. Amd drtilo Intel už od Athlonu, přes Athlon XP až po Athlon64. Což vystihuje i to, že Amd přišlo s 64bitovymi instrukcemi na desktop.
Nicméně pak Intel vydal Core architekturu a AMD už nedokázalo přijít s ničím srovnatelným po dekádu.

Intel teď už vaří z vody. Jestli nevidíš, že jediná konkurence pro 1 cpu epyc jsou 2 cpu xeon s více jak 2xtdp a samozřejmě s vyšší cenou.... pak je to marný.

Ať tak či tak, konkurence v podobě AMD je potřeba. Intel se konečně rozhoupal dát do desktopu něco více než 4 jádro za 10000. A zrychlil spoustu svých projektu. A o tom konkurence je. Až to bude 50 na 50,tak to bude teprve jízda.

Je to vidět i v gpu. Když amd držela krok s nVidii, byl to sešup. Teď sice kazdej vydává nový gpu, ale NVIDIA si může tak trochu spinkat. Ano má nové technologie, ale ty staré prodává dost dlouho za dost peněz - díky nedostatku konkurence. A tak je to vždy. A dělalo by to i AMD, kdyby prevalcovalo Intel.
1.8.2020 10:00:45   89.177.185.xxx 605
Ano, to si Redmaxi pamatuješ extrémně blbě. Pentium bylo oproti relativně srovnatelným CPU x486 a x586 od AMD hodně drahé.
Dále, Coppermine a Tualatin byly skvělé procesory, oba jsem je měl, ale výkonnostně už tehdy byly překonané první generací AMD K7 Athlony, které byly na stejné frekvenci +- stejně výkonné, jako tebou zmiňované poslední verze Pentium III, ale dosahoval o fous vyšších frekvencí, kdy Athlon byl první CPU s 1 GHz! A zatímco Tualatin byl poslední CPU z této řady, tak AMD v K7 generaci teprve začínalo a K7 nakonec končila s frekvencí přes 2 Ghz!. Coppermine a později i Tualatiny byly hodně oblíbené proto, že přes redukce šli dát do starých, ale skvělých desek s čipsety 440BX. Osobně jsem měl v jedné desce postupně 333Mhz, 600Mhz a 1,13 Ghz CPU, což je dnes něco neskutečného. No a pak proti AMD K7 přišel Intel s procesory P4, jejichž první generace na 1,4 Ghz byla dokonce pomalejší než jejich "staré" Pentium III! AMD tehdy měla svoji K7 generaci, která Intel porážela výkonem i cenou. Hlavní problém byly nespolehlivé a chybové čipsety od VIA, první generace KT133 bylo peklo, kde skoro nic nefungovalo. Ovšem od příchodu generace K8, tedy AMD 64, už AMD vládlo po všech stránkách, dokud Intel nepřišel s Core 2, tehdy se drsně ujal Intel vedení, až do nástupu Ryzenů.
1.8.2020 15:33:20   86.49.3.xxx 71
440BX co se vyrobilo, neskutene rtychly a neskutecnej drzak, ze 150 pc ani jedno neumrelo.
1.8.2020 11:20:41   88.212.37.xxx 414
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.8.2020 15:31:39   86.49.3.xxx 17
problem byl ze IDsoft se nechal uplatit a udelal quake s optimalizaci a defacto vyuzivalii glitch v FP intelu. takze na intelech to jelo daleko rychlejc. a tak vznikla fama ze cyrix ma pomaly FP koprocesor a to je cely.
1.8.2020 17:16:28   91.127.76.xxx 61
Pamätám si, že so svojim Cyrixom som najprv nevedel pustiť vtedy najnovšie NHL 97 a vyriešilo sa to patchom pre Cyrix/IBM 6x86, 6x86L, 6x86MX procesory a všetko išlo v pohodičke.
1.8.2020 18:51:45   93.185.4.xxx 70
Já si zase Cyrix procesory pamatuji jako papírově skvělé - levné a na vyšší frekvenci, ale tak-nějak pomalé. Windowsy (tehdy asi 95 nebo 9 reagovaly zpomaleně.
Připouštím, že to nemusela být vina procesoru, ale optimalizace, nicméně v důsledku jsem se tomu CPU vyhýbal.
1.8.2020 21:17:52   188.167.252.xxx 91
tak to si pamatas zle. P3 boli na urovni duronov, athlon bol vykonnejsi a lacnejsi. P4 bola totalna sracka, athlon xp bol vykonnejsi a lacnejsi. Potom prisiel Opteron144 a vsetky velke servre presli s testovacimi zostavami na AMD. Dvojjadrovy P4 bola megasracka co sa iba hriala, athlon x2 bol vykonnejsi a lacnejsi. Ano, potom prisiel core2, proti ktoremu museli v AMD postavit x3. Sily boli vyrovnane phenomII x6 bol velmi konkurencie schopny.. az prisla katastrofa menom Buldozer FX. 5 rokov na to ryzen ukazal, ze sa da, ked sa chce.
1.8.2020 21:26:15   188.167.252.xxx 51
mam tu napr. SuperPi 1M - pentium4 1800 203sec, athlonXP 1900+ 1600MHz 172sec => +18% vykonu, -200MHz ; barton 2500+ 1866 139sec => +46% na "rovnakej" frekv. Athlon64 2800+ 1800MHz 129sec.. CeleronM 1400MHz 164sec.. to bola uplne ina liga ako P4
1.8.2020 21:38:38   188.167.252.xxx 21
sorry, to superPI je 2M
1.8.2020 06:14:11   84.245.121.xxx 1247
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.8.2020 09:36:21   86.49.108.xxx 816
Jako článek dobrý, ale nezlobte se, překládat americké "silicon" nikoliv jako správně "křemík", ale jako "silikon", což je v češtině něco zcela úplně jiného (a angličtina pro to používá slovo "silicone"), to opravdu megafail. Ale u toho autora zcela běžné.
1.8.2020 11:00:18   37.48.48.xxx 66
Něko si snad myslí ,že konkurence jsou dvě americké firmy co si navzájem patentují technologie kolem x86 ?
Spíš než realná konkurence je to o udržitelném obchodním modelu. Až s podivem že i v GPU segmentu nakonec zůstaly reálně pouze dvě firmy které si navzájem konkurují ?
....čekám zemětřesení stran ARMU koukám směrem k číně s VIA ale čekám již dlouho a zatím marně , co Apple?
Není to náhodou tak že dva kohouti na jednom smetišti jsou pro kontrolu vždy udržitelnější ?
1.8.2020 17:19:59   91.127.76.xxx 121
Zhaoxin (VIA) už čoskoro uvedenie pre servery radu KH-40000 Series až 32 jadier v dvojprocesorovom zapojení 64 jadier (sebestačnosť) a 2020 príde aj consumer pre desktopy a notebooky KX-7000 Series.

Len nebuďme naivní s tou konkurenciou v závere, vidíme ju pri HUAWEI (ZTE) atď. ako sa VEĽKÝ BRAT (bratia) reštrikciami bránia ...
1.8.2020 12:08:35   178.143.43.xxx 2112
změní se to na generátor peněz.
Horsie je, ak firmam sefuju LGBTIQ_BLM_EKoGretkoidi...

Ani taku Tupotu Cinania neodpustaju
1.8.2020 17:26:47   81.200.57.xxx 91
Tak to jsem zvědavý, jak dopadne to AMD pod Lisou Su, která už se prohlásila za SJW na podporu BLM, nemluvě o AMD Go Green (eko iniciativa), nebo AMD Pride podporující lgbt
1.8.2020 12:14:52   94.112.142.xxx 1219
To je tak, kdyz nekdo polozi intel=CPU a jeste k tomu desktop. Tak tomu uz davno neni. AMD intel v nicem neohrozuje, protoze i kdyby ty cpu davala zadarmo, kapacity jako intel nema a mit nebude. A zdaleka nejde jen o faby. Deset let absolutni nekonkurenceschopnosti nepolozilo ani AMD, jestli si nekdo mysli, ze to polozi intel, tak je ciry blazen.
1.8.2020 13:31:06   93.91.150.xxx 152
Kapacity - aha, tak proto si Intel dává dělat grafické čipy v TSMC 6nm procesem. Tady nejde o kapacity, tady jde o neschopnost držet krok s vývojem. I kdyby měl Intel desetkrát víc 14nm kapacit, než má, bylo by mu to k prdu.
1.8.2020 16:34:34   84.245.121.xxx 28
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.8.2020 22:27:14   91.197.118.xxx 40
To je trochu blbost s těma cenama. Určitě bude jiná cena pošahanýho atomu a jiná cena bude u 28 jádrovýho xeonu. Když se podělá při výrobě atom, bude to intel stát daleko míň peněz, než když se podělá ten xeon. teď je otázka jestli to jde paušalizovat 20%?
2.8.2020 16:13:59   84.245.120.xxx 24
Taky priklad AMD CPU na 7+nm procese. jeho rozmer je cca 65mm2 a wafer u TSMC ma velkosť cca 65 000mm2 to znamena že AMD s jedneho wafera ziska cca 1000CPU. Ceny waferov sa pohybuju okolo 14nm 6000€, 12nm 7000€, 7nm 9000€, 7+ 12000€ za 1 kus wafera. To znamena že keď AMD s jedneho wafera za 12000€ ziska 1000 CPU to vichadza že vyrobne naklady 1CPU stoja 12€.
Samozrejme že čip od Intelu je vačši a tych kusov na waferi bude menej, ale ten jeden CPU stoji viac ako je cena jedneho 14nm wafera. Intelu sa ich tam vmesti viac než sto.
Vyrobne naklady s ceny čipu su cca 20%
2.8.2020 21:04:19   188.167.252.xxx 10
nie tak celkom.. 1. mas nejaku vytaznost, ktora sa nerovna 100%, takze nemas 1000 funkcnych jadier => mas zle vyrobnu cenu 2. niektore tie jadra budu predane ako ryzen1200, a niektore budu predane ako 3700x, iste uznas, ze ich cena nieje rovnaka, avsak vyrobna cena rovnaka je. Teda nemoze platit to s 20%
2.8.2020 10:32:01   94.112.142.xxx 110
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.8.2020 13:01:42   78.156.33.xxx 361
Předchozí CEO Krzanich (2013-201 se staral především o rasovou a sexuální diverzitu a inkluzi. Vedoucí týmů se nevybírali podle dovedností ale podle správné barvy pleti či podle toho kdo má co mezi nohama. Sám dělám pro nadnárodní korporaci a u nás už to začíná taky.

Výsledkem je, že Intel 6 let jede na 14nm. 10nm je v nedohlednu a 7nm je scifi, zatímco AMD je přes rok na 7nm a pomalu se přesouvá na 5nm. To samé podpora PCI-E 4.0

V compu mám i7-7800X do soc.2066, už 4 roky, hned od doby co ho vydali. Intel do teď prodává to samé. Nic za co by mě lákalo utrácet.

Snad nový CEO udělá ve firmě pořádek.
1.8.2020 14:19:36   89.190.46.xxx 202
V době, kdy řádí BLM? No, nevím.
1.8.2020 15:27:54   86.49.3.xxx 417
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.8.2020 15:29:26   86.49.3.xxx 193
ja osobne se RADUJU, koupil jsem si 8/16 jadro za pakatel. a jeste pred nedavnem nam intel rikal ze 4/4 je maximum a na hry neni potreba vic
2.8.2020 06:37:34   109.255.54.xxx 113
Na Rybkovy clanky se vzdycky tesim. Minuly tyden vynechal, ale je leto, kdo by nevynechal. Na jeho clancich mam rad jeho obecne, nasledne podrobne az polopaticke seznameni s tim, co chce sdelit a zasveceni do problematiky. Nenuti nazor a dava fakta ruku v ruce se svou zkusenosti. To je Rybka. To je OK.
Co je ale toto? Tak dobre tema a tak odbyte. Uz at je september.
2.8.2020 09:50:57   94.112.73.xxx 81
pravda, v prvním PC z druhé ruky jsem měl Pentium, pak mám ve sbírce několik Pentií II a III. Jinak, když stavím PC v doma, i v práci, tak jedině AMD, naposled, minulý týden to byl Ryzen 9 3950X. Co by mi asi proti tomu nabídl Intel. I v časech, kdy to bylo s AMD hodně špatný, tak alespoň PC s Pilidrivery vycházely dobře cenově (což je to podstatné, pokud používáte více než jeden počítač na počítání). To u Intelu nehrozí, že by je tak napadlo, nastavit ceny podle výkonu platformy.

Nikdy jsem nekoupil nový CPU Intel, a zatím to tak vypadá, že s tím ještě pár let vydržím.
2.8.2020 13:04:30   93.157.128.xxx 62
Podle článku by si jeden myslel, že Intel hraje totálně druhé housle. Ve skutečnosti když jsem teď sháněl NB, tak s procesory od AMD jsem skoro nic nenašel a u Intelu jsem neměl ten pocit, že by i7-1065G7 byl nepoužitelný odpad.

Jinak sektor výkonných procesorů asi nebude moc široký. Ve skutečnosti bych viděl hlavní soutěž na trhu typu co procesor předvede s 15 W v notebooku, s 60 W v desktopu (při srovnatelné ceně) - v tom může vyspělejší proces pomoci, ale nemusí. Nehledě na to, že si Intel může objednat externí výrobu a tím otázka procesu v podstatě odpadne.
2.8.2020 18:42:23   89.102.130.xxx 40
není konkurence ale udržovaný duopol. Konkurence je až VIA která bylo dlouho v hibernaci. Plus ARM, ale tam je to složitější, x86 má obrovský ekosystém "vážných" aplikací, takže lze počítat jen tyto tři hráče, z nichž pouze jeden je nezávislý na US státní moci.
2.8.2020 21:32:05   94.113.161.xxx 40
Chtělo by to po sobě přečíst. Některé věty nedávají smysl, jako by v ních chyběla slova. Třeba: "A protože v AMD spolupracovali s výrobci třetích stran, nemuseli řešit problémy s procesem – a tak dnes bojuje s 10 nm i 7 nm, zatímco AMD nabízí EPYC 7742 na 7 nm procesu od TSMC už dnes." Kdo bojuje? AMD, nebo Intel? Ona celá ta stránka je jakoby smýchané minimálně dvě dohromady. Je tam P3,P4 a najednou Athlon X2. Nutno zmínit, že tenkrát se Intel vyhrabal z "mrtvých" Core archiutekturou, kterou získal vlastně z mobilních jader. Stejně tak je myslím nedostatečně vysvětlena architektura. Intel dnes nejspíš pořád bojuje okolo jeho 10nm výroby, kterou asi nezvládá. Ale nutno říct, že dnes už se transisatory měří jinak a každá firma na to má vlastní měřítka. Takže se Intelácká 10nm architektura nejspíše vyrovná 8nm Samsungu. Pokud se jim podaří přejít na 7nm, pak to bude jistě lepší jak 7nm TSMC. Jenže zatím Intel pořádně nezvládá ani těch 10nm.
2.8.2020 21:45:11   94.113.161.xxx 10
Jo, jinak pokud si nepamatujete historii, tak použijte dvojšipku a dostanete se v článcích desítky let zpět. Pak objevíte články jako třeba tento: https://pctuning.tyden.cz/hardware/procesory-pameti/3476-prvni_amd_bartony_jsou_uz_na_svete_a_jdou_pretaktovat_na_2333_mhz
A dojde vám, proč AMD označovalo procesory architektury K7 jako 2400+, 2600+ i když takovou frekvenci neměly. Takovou měl výkonový eqivalent P4 od Intelu.
2.8.2020 21:51:43   94.113.161.xxx 00
https://pctuning.tyden.cz/hardware/procesory-pameti/3602-512_kbyte_pod_kapotou-athlon_xp_barton
2.8.2020 22:28:52   78.102.90.xxx 314
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
2.8.2020 23:36:15   78.102.70.xxx 02
Ačoliv má AMD v současné době lepší procesory, o Intel bych se nebál.
Výkonový závod se v podstatě zastavil, v naprosté většině aplikací už zdaleka na výkonu nezáleží tolik, jako to bylo v dobách K7.
Realita je taková, že Intel má naplno vytížené výrobní kapacity a musí výrábět i externě. To znamená, že točí hodně peněz při dobré marži, což je zcela fundamentální. Navíc je potřeba říct, že Intelí 14nm ná blízko v 10nm u ostatních a 7nm bude odpovídat 5 u GF, TSMC.
Problém obou jsou mobilní procesory - zajímavé teď bude, v čí rukou skončí ARM (já jen pevně doufám, že to nebude nVidia, protož více closed-source firmu neznám....)
4.8.2020 09:14:15   82.209.45.xxx 10
S tím nemohu než nesouhlasit. Opravdu bych se o intel nebál, má opravdu hodně lidí kteří mohou navrhnout už kvalitní architektůru a né tam jen spát, jako do teď. Ale to přirovnání 14,10,5 nm je zcestné. Intel měl opravdu velké nároky na 10nm proces, jenže tím že se stále nedařilo tak z nároků slevoval až z 10nm zůstala jen kost, aby to vůbec vydal (a to stejně jen mobilní čipy, na opravdu směšných frekvencích)
4.8.2020 17:06:25   95.85.212.xxx 10
http://hwpcinfo.blogspot.com/2018/05/to-classify-tsmc-5-nm-vs-intel-10nm-vs.html

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

165 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 73.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.