Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Intel Core i7-9800X: Osm jader Skylake-X v testu
Intel Core i7-9800X: Osm jader Skylake-X v testu
autor: Z. Obermaier , publikováno 17.1.2019
Intel Core i7-9800X: Osm jader Skylake-X v testu

Můžeme s klidem říci, že osm procesorových jader se stalo běžnou výbavou počítačů. AMD Ryzen 7 2700X i Core i9-9900K mají osm jader a jejich výkon známe. Jaký ale nabídne výkon osmijádro Core i7-9800X z druhé generace Skylake-X určené do nejvyšší desktopové platformy Intelu LGA 2066, se podíváme v tomto testu.


Hodnocení a závěr

Intel Core i7-9800X: Osm jader Skylake-X v testu

Výkon

Když v desktopu Intel neměl jiné osmijádro, v dobách šestijádrových Coffee Lake a Kaby Lake, měl tento procesor smysl. V tuhle chvíli ho ale postrádá, jelikož levnější osmi jádro Core i9-9900K je levnější i výkonnější, zejména ve hrách. Výkon Core i7-9800X je vyšší než má Ryzen 7 2700X, srovnatelný s Core i7-9700K bez HT. To za cenu 17 tisíc korun není žádná výhra. Jedinou šancí na využití je přetaktování, které není úplně špatné. Do čistě herního stroje si ale Skylake-X nepořizujte.

Přetaktování

Základní takt všech jader je 4,1 GHz. Mně se podařilo přetaktovat všechna jádra na 4,7–4,8 GHz. To odpovídá praxi i s jinými modely Skylake-X. Výkon pak naroste o cca 15 procent, což není k zahození. Díky pájení je možné taktovat i se slabšími AIO vodními sety, máme vyšší rezervu. Teploty jsou totiž skvělé, přibližně o 10 °C nižší než u loňských čipů s pastou. Velice dobře jdou taktovat i paměti, kdy není žádný problém s frekvencí 4000 MHz u všech čtyř modulů. Coffee Lake a jeho 5 GHz je ale nedosažitelná meta.

Subjektivní názor

Situace na trhu se změnila, osmijádro je v současné době standard. Kupovat ho za 17 tisíc korun v podobě Skylake-X je ale nesmysl. Intel na tuto platformu zvysoka kašle, což nám dokázal pouhým přejmenováním loňských modelů, několikaměsíční čekací dobou a téměř nulovými vylepšeními. Ta jsou jen popravdě jen dvě, ale podstatná.

První je nahrazení pasty pájkou, což má pozitivní vliv na teploty. Druhá je odemčení všech 44 linek PCIe u všech letošních modelů. To dává najevo, že tahle platforma je určena profesionálům, kteří potřebují víc jader než je základních osm u jiných platforem. Také konektivita je solidní, na X299 lze udělat brutální pracovní stanici bez výhrad. AMD Threadripper je solidní, ale nejde taktovat, a to nadšence může mrzet. Navíc slepenec má spousty výkonových handicapů.

Core i7-9800X by byl solidním procesorem, ale s cenou kolem deseti tisíc. Jako základní model do LGA 2066 by se mohl uplatnit. Za svou cenu je ale neprodejný, protože i když je Core i9-9900K také drahý, je výrazně výhodnější. Dá se solidně taktovat, stačí mu levnější desky a herní výkon je bezkonkurenční. Ryzen 7 2700X je pak zcela jiná písnička. O polovinu levnější, levnější desky a stále solidní výkon. Sice nejde taktovat, ani paměti mu moc nechutnají, ale za tu cenu se to dá skousnout. Volba je na vás, ale Skylake-X se moc neukázal. A to příští rok to bude ta samá nabídka, jen s jiným názvem.

Intel Core i7-9800X: Osm jader Skylake-X v testu

Intel Core i7-9800X: Osm jader Skylake-X v testu

Za půjčení CPU děkujeme obchodu Mironet

Intel Core i7-9800X: Osm jader Skylake-X v testu

Testovací základní desku zapůjčil ASUS Czech republic

Intel Core i7-9800X: Osm jader Skylake-X v testu

Paměti DDR4 poskytl Corsair



Tagy: Intel  LGA 2066  socket R4  X299  Core i9  Core i7  Core i5  Skylake-X  Core i7-9800X   


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
17.1.2019 10:54:53   85.202.163.xxx 380
Vysvětlovat chování Intelu lze fakt různě - tvrdohlavost, možná. Ztráta sebereflexe, morální krize, možná. Já budu spřádat antimonopolní konspirační teorie, protože Intel posledními kroky vyklidil pozice pro AMD nepřirozeně a důsledně. Neumím si jeho chování vysvětlit jinak. Dnes není problém se k 16t dostat pod 20 tisíc komplet - zapomínáš v úvodní úvaze na stále dostupnou základní 1700. A 24t od AMD v hlavním proudu letos spíše očekávám.
17.1.2019 12:00:20   85.163.24.xxx 204
vic nez 16thr. potrebuje asi 1% populace, ale az ADM vyda 7nm ryzeny 3xxx kde cekam vysoky takty pris stejny spotrebe, intel nebude mit cim konkurovat. Nevim co maji ve vyvoji ale varej furt to samy dokola, nerikam ze to je spatny ale cena je spatna a konkurence je nyni mimoradne silna. Navic prusery s backdoory a skrytymi "funkcemi" jsou v serverovem nasazeni ohromnej pruser.
17.1.2019 13:21:21   109.70.100.xxx 60
Mínil jsem to tak, že čekám nabídku 24t na AM4, to tedy neznamená nutně, že budou v každé domacnosti - nepřesně jsem se vyjádřil.
17.1.2019 13:41:52   85.163.24.xxx 14
je to dost mozne ze 3gen bude mit i cpu s 12/24 jadry i kdyz takove cpu uz jsou trochu dost mimo cil cele platformy AM4 na takovy procesory maji platformu TR.
17.1.2019 13:53:17   185.220.101.xxx 10
Spěchat s tím nejspíš nebudou, ale spoléhal bych na to. Cena a ústupky tak jako tak porostou. TR4 je úplně jinde s ohledem na konektivitu, příliš selektivní pohled. Velkou otázkou je jestli to do léta vydržet, nebo lépe, jak dlouho potrvá, než bude dostupná alespoň trochu slušná X*70 deska :/
17.1.2019 12:02:00   37.188.254.xxx 239
Souhlas, Intel a Nvidie se rozhodli jit cestou marketingovych kecu, lakavych pozlatek a predevsim snahou vytriskat co nejvic penez tady a ted s absencii jakekoliv dlouhodobe vize. Neustale preznacovani jiz davni vydaneho s kosmetickymi zmenami, Z270/Z370 shit atd atd. Price making je u obou firem rovnez katastrofalni, proto jeste konkurence v GPU zije a v CPU se stava dokonce leadrem. A to vse uzavam jako pomerne hrdy majitel Intel+Nvidia.
17.1.2019 12:03:51   37.188.254.xxx 425
Jinak OBR prekvapil relativne objektivnim zaverem, diky za to
17.1.2019 22:06:07   188.167.255.xxx 1231
ja som u obr čítal vždy normálne recenzie.To skorej na DD mate červene oči
18.1.2019 08:55:59   89.176.50.xxx 48
Hlupák nejenom že neví, že je hlupák, ale díky tomu, že je hlupák, je odsouzen zůstat hlupákem i nadále, neboť si nedokáže své hlupství připustit.

....stará lidová moudrost

B
20.1.2019 10:26:28   212.79.110.xxx 10
Mate pravdu, take me to docela zarazilo. Ale je to dobra cesta. Byt objektivni
18.1.2019 07:16:14   217.75.218.xxx 40
Ono to přeznačování starých generací platí ale i u AMD grafik. Díky, ale za Ryzeny. Alespoň tak lidé budou mít supr výkon za pěkné peníze a Intel konečně motivaci hmatatelně inovovat, pokud bude chtít vydělávat víc...
17.1.2019 13:01:17   85.71.15.xxx 92
mozna Intel jako velka firma ustrnuli, zakrneli, ztratili drive, ztratili sebereflexi - nikdo tam neni schopny bouchnout do stolu ... "vzdyt porad vydelavame balik, tak co, jaka krec?"
a Obruv zaver me prekvapil...
18.1.2019 07:22:32   109.107.210.xxx 70
Budeš se divit, ale není. Intel je akciová společnost, kde každý CEO hledí na to, jak velká bude dividenda na akcii. A dokud to "nějak" jede, nic měnit nebudou. A ono jim to díky vazbám na výrobce a firemní segment (a jisté konzervativní fanouškovské základně) zatím jede.

Takže spíše je vhodnější se ptát - je Intel připraven na změnu paradigmatu, jako byl (relativně) kdysi připraven na Athlony64, kdy byl schopen v celkem krátkém čase uvést monolitickou Core architekturu a poskočit s výrobní technologií? To první nevíme a netušíme (může např. upravit Core arch. na čiplety, nebo mít v šupleti novou architekturu, se kterou opět AMD uteče). To druhé ovšem zatím nevypadá dobře a dřívější technologický hegemon Intel má problémy s reálným uvedením 10nm výroby už několik let.
17.1.2019 12:11:52   85.93.125.xxx 273
Zdeňku, tentokrát pochvala. Dobře napsaný článek. A ten subjektivní závěr ... to klidně přepiš na objektivní. Ta situace prostě taková je. Intel nebyl na příchod konkurence připraven a jeho zmatkování to krásně ukazuje. Jen bych k tomu ještě dopsal, že existuje stále R7 1700. Má sice nižší takty, jenže je o další tři tisíce levnější. A to z něho dělá současného krále. Intel nesmí zemřít, stejně jako nesmělo AMD. Potřebujeme obě firmy, potřebujeme konkurenci. Však se podívejte, co si dnes můžeme mít, 8jádro za slušné peníze ... Nebýt Ryzenu, máme stále 4jádra s nulovým výkonnostním posunem.
17.1.2019 13:29:47   87.244.203.xxx 140
btw. prvogeneračné ryzeny... aktálne sú za neskutočné ceny, u nás 3,6GHz 6C/12T 1600X za 133€ !!! a 1700X za rovnakú cenu ako tebou spomínaná 1700ka a síce 196€

8jadro je 8jadro, ale cena/výkon tej 1600X
18.1.2019 06:59:00   194.48.241.xxx 120
a to ještě u R5-1600X běží akce - chladič WRAITH MAX RGB zdarma. Když srovnám to trapný chrastítko, dimenzované na TDP 73W, jenž Intel dává i I7-8700, která má špičky klidně i na 125W, tak je to na přes držku
18.1.2019 11:16:52   78.45.21.xxx 40
Na tom chaldici 8700 je nejvtipnejsi to, ze to CPU pri zatezi, neni schpno udrzet boost ;)
17.1.2019 12:44:48   140.227.208.xxx 42
Intel pod tlakem konkurence musel začít prodávat nativní PCIe linky přímo z CPU, žádné šméčka přes DMI Teď ještě zlevnit na uvedených 10 000 Kč a bude to dobrý kousek výkon/cena.
17.1.2019 13:51:46   94.242.92.xxx 54
Gigahertz wars ukončily CPU s nesmyslnou spotřebou a tolik odpadního tepla, že se musel vymyslet zcela nový formát základních desek. Pak přišlo Pentium D, potom 4 jádra, navýšení IPC, snížení spotřeby a na chvíli byl klid. No, teď to vypadá, že budeme mít Core Wars.

S tím, že na rozdíl od honby za co nejvyšší frekvencí jádra, 8 a více jádrové procesory jsou běžnému uživateli na nic.
17.1.2019 14:48:44   51.15.37.xxx 12
Jak jinak bys chtěl získat enterprise segment, logicky sklízíme jádra. Jednoho krásného dne se na nás vyprdnou a nezbude, než si flexibilně škálující virtuální okýnka streamovat přes svůj postpísí chytrofón XD
17.1.2019 16:04:34   140.227.208.xxx 010
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
17.1.2019 17:39:57   66.146.193.xxx 70
Pán je optimista. Já ti nevím, když se podívám na poslední aktivity MS a dalších, říkám si, jestli se tvé představy o plnohodnotných aplikacích náhodou nemíjí s jejich XD
17.1.2019 17:58:27   140.227.208.xxx 101
Představy nejsou směroplatné. Ukaž telefon, na kterém jde spustit plnohodnotný x86_64 Outlook, Word, Excel atd., jde k tomu jde připojit velký monitor a klávesnice, vydrží to na baterku alespoň 36 hodin a bude to stát méně než 1000 USD a já ti seženu stovky uživatelů kteří to ihned koupí.
17.1.2019 17:26:12   46.135.8.xxx 294
Já nevím ale moc se mi to nezdá.
Ryzen základ 105W (dle různých testů to sedí) tu ma spotřebu 198W
Intel 9900K OC 5Ghz který má 210W?
. Jako ať mi nikdo netvrdí že rozdíl je 12W při tomto OC.
Bud by Ryzen musel mít v testu real spotřebu tam 150W ,nebo 9900K 117W pri tomto OC, tomu nevěřím protože při OC ma určitě pres 160W ..
17.1.2019 20:07:51   46.229.127.xxx 193
Protože pctuning?
17.1.2019 19:56:11   62.245.97.xxx 98
nic. intel je v haji a my mame AMD. jako jsme ho meli vzdycky, rozumna cena, rozumny vykon. snad se to povede i u grafik, tam nvidii chybi sekera do lhani hodne. jedu na amd uz od 75 to jeste slo do stejne patice. patice jsou lez, zamerna nekompatibilita, v tom je intel mistr. kupujte, kupujte
18.1.2019 10:59:04   84.42.139.xxx 80
Co přesně v kladech znamená: Možnost upgrade až na 18 jader v případě potřeby ?!?
18.1.2019 11:18:29   78.45.21.xxx 20
Ze ta platforma podporuje az 18jaderny i9-7980XE.
18.1.2019 11:35:13   84.42.139.xxx 131
A to při testu CPU znamená přesně co? Jako, kdyby se testoval MB s danou paticí, vsjó jásno, ale u CPU je to voľaké čudné...
18.1.2019 20:08:05   78.45.21.xxx 110
na to se musis optat Obrmajera )
ps: asi nemel co dat do kladu ;)
20.1.2019 09:31:25   88.81.93.xxx 50
at mi nekdo vysvetli ten propastnej rozdil u farcry 5 a kingdome come.. jak muze byt i7-9800X OC o tolik pomalejsi nez i7-9700 v zakladu to jste merili na jine grafice ne? a ten rozdil ve spotrebe je taky dost nerealny.. me R7@4ghz zere ve full loadu 160W a tady zere 200W R7 v zakladu. jak merite spotrebu CPU? tou hrackou do zasuvky? a zohlednujete ucinnost zdroje? testujete na jednom stejnem zdroji? nebo i7 testujete holou a R7 s 10ti diskama a ati 2900XT? jinak si to nedovedu predstavit. jo jeste me dostal ten aplikacni vykon.. ja mam na R7 v 7-zipu 63 000Mips... cele se mi to nejak nezda...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

49 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 15.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.