Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Intel Skylake–X: Výkon po roce se všemi záplatami
Intel Skylake–X: Výkon po roce se všemi záplatami
autor: Z. Obermaier , publikováno 1.10.2018
Intel Skylake–X: Výkon po roce se všemi záplatami

Často se setkáváme s názorem, že výkon procesorů Intel se všemi záplatami na letos nalezené bezpečnostní problémy je nižší než v čase recenzí. Máme zde poslední BIOS, všechny updaty Windows, otestujeme tedy, zda se výkon Intelu za více než rok změnil. A podíváme se i na to, jak ručně updatovat mikrokód procesoru.


Zhodnocení a závěr...

Intel Skylake–X: Výkon po roce se všemi záplatami

Výkon

Měření výkonu po čtrnácti měsících ukázalo, že rozdíl ve výkonu existuje. Je ale tak malý, že nestojí za řeč. Jsou aplikace, kde je výkon nižší, ale jsou i takové, kde je vyšší než vloni. Pokud se podíváme jen na aplikace, kde je výkon nižší – je nižší v rozmezí 0,8–3,4 procent. Průměrný pokles výkonu v aplikacích, kde je výkon nižší, je asi 1,5 procenta, tedy v rámci chyby měření. Ve hrách je naopak nárůst téměř ve všech testovaných hrách, pouze v jedné šlo o pokles fps. Závěr nelze zobecnit na všechny procesory Intel, jelikož jsem testoval jen jeden model z mnoha. Ale myslím si, že situace bude podobná na většině starších i novějších architektur. Mluvit o znatelně nižším výkonu než v čase recenzí tedy není možné. Výkon se změnil jen nepatrně.

Přetaktování

Kde je vidět vliv všech záplat na procesory (mikrokódy) a Windows (záplaty Microsoftu), je přetaktování. To se zhoršilo v mnoha případech, frekvence si procesor udrží, je nutné ale zvýšit napětí. Tuto skutečnost jsem si potvrdil v několika případech osobně, tedy ji považuji za ověřenou. V případě, že máte poslední dobou problémy se stabilitou přetaktování, nebo se vám nějak rozhasil systém, můžete být obětí updatů Intelu. Zkuste dát starší BIOS se starším mikrokódem, odstranit poslední balíček Microsoftu a ověřte, zdali se situace vylepšila. Já jsem tímhle opět svou testovací desku rozchodil úspěšně.

Subjektivní názor

V případě, že vám poslední dobou přetaktování funguje jako dřív, není co řešit. Užijte si ho dál. Pokud problémy máte, zkuste řešení z našeho článku. Dopad na výkon procesorů Intel je se všemi záplatami systému Windows i BIOSů, zcela zanedbatelný. Není nutné ho vůbec nějak řešit, nebo se bát dopadů na výkon. Tak jak se nezměnil za rok výkon procesorů AMD, tak ten od Intelu se hnul dolů jen nepatrně. Nestojí to za řeč. Toto zjištění bude také důležité pro nové procesory tohoto podzimu. Čeká nás osmijádrový Coffee Lake a také obměna HEDT, Cascade Lake–X. Obě tyto architektury nemají hardwarově vyřešené chyby Meltdown/Spectre a další. To náš čeká až s čipy na novém výrobním procesu příští rok.

Intel Skylake–X: Výkon po roce se všemi záplatami

Testovací kit zapůjčil Asus



Tagy: intel  spectre  meltdown  výkon  přetaktování  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
1.10.2018 08:16:58   87.244.203.xxx 4560
No, asi prvý CZ test ale len jeden z mnoha vykonaných vo svete ktorí dokazuje že bežný užívateľ či hráč sa REÁLNEJ straty výkonu ani po všetkých updatoch a opravách báť vôbec nemusí

btw. teraz mám pred očami tie zrcujúce komentáre a zaručené infá po diskusiách z Q1-2 2018 že Intel príde o 30% výkonu všade a z AMD sa stanú najvýkonnejšie herné procesory bez konkurencie u Intelu

A pochvala Obrovy že namiesto viet typu "všetko je OK ani to nebudem testovať" spravil aj reálny test.

Snáť len tých testovaných hier mohlo byť viac...
1.10.2018 09:47:29   212.89.227.xxx 5616
ono to závisí od výberu testov a to veľmi, rovnako ako aj výber modelu CPU.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux-419-mitigations&num=2

Test pre jeden CPU nemá výpovednú hodnotu.
1.10.2018 17:12:16   94.242.92.xxx 194
No nebojím se toho, ale tento test, jako další není moc reprezentativní. Na i7-7800X je ten pokles opravdu zanedbatelný, ovšem na procesorech nižších tříd už to může být znatelnější. Mám tady i5 6600 a před opravou v Cinebench R15 615 bodů, po opravě 585 bodů a CPU je ted celkově ve hrách u 100% častěji, než tomu bylo dříve. Mluvím o těch samých hrách, o té samé sestavě. V některých hrách to tak znamená přechod od plynulých 60fps k propadům k 55fps, což je rušivé.

Ale jsou to spekulace, kdo ví, třeba se kód W10 od te doby zaměnil natolik, že prostě přibyly v pozadí nějaké operace, které snižují výkon CPU ve hrách/testech.
1.10.2018 08:25:45   95.103.73.xxx 1729
Super clanok.
1.10.2018 09:11:08   85.163.24.xxx 326
pokud vim nejvetsi ztraty vykonu mely byt v databazich a virtual serverech to asi zdenda nestestoval, v beznych app. bylo receno uz pred x mesici ze nebude zadny vyrazny ubytek. Pak je dalsi otazka jestli opravdu mel aktualni biosy, jestli v tech biosech byl dany problem opravdu opraven a jestli totez mel i v systemu win. Pokud ano, vysledky jsou vicemene ocekavatelne. At zmeri vliv v masivnim databazovem nasazeni, popr na nejaky serveru kde bezi xy virtualek, to se ale da dost blbe simulovat takze to nikdo nezmeri, to vidi jen admini kteri to spravuji po aktualizacich serveru.
1.10.2018 09:10:01   79.142.149.xxx 7013
Zdravim
dovolil bych si podotkount ze zde uplne chybi test dopadu zaplat na rychlosti cteni a zapisu na ryhle NVME disky.
Jako majitel i7 7700K OC na 5Ghz, 32GB RAM na 3Ghz a velmi rychleho Samsung EVO 970 PRO mohu tvrdit, ze po zaplatach se ani omylem nepriblizim rychlostem ktere jsou uvadeny v ruznych ceskych i mezinarodnich benchmarcich tohoto disku. Na priklad redaktor nejmenovany web.cz sam pripousti ze NVMe disky testuje vzdy bez zaplat, po aplikaci zaplat by nove testy nebyly srovnatele s testy pred zaplatami.

Za druhe testy zde jsou ve velkem rozporu s tim co ukazuji jini recenzenti po aplikaci vsech "mitigate actions", viz napriklad testy na Phoronixu a dopad Foreshadow
Z toho usuzuji ze jsou rozdily v tom jak rozsahla "mitigate actions" autor aplikoval pr. zaplaty BIOS + OS + microkod. Mnohe zahranicni weby uvadeji jako soucast "mitigate actions" rovnez vypnuti HT a dalsi. Vykon pak klesa dale a dale.


Preji hezky den, raven4
1.10.2018 09:16:59   213.151.87.xxx 623
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
1.10.2018 09:28:37   212.27.208.xxx 1514
ten test je zde

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux-419-mitigations&num=1

dopad vsech zaplat vcetne foreshadow

Jedna se o odlsine aplikace na linuxu, nikoliv windows. Takze koho zajima toto spektrum, je pro nej dulezity test phoronixu. Obruv a phoronixuv test se doplnuji, nikoliv vylucuji. Testy tedy v rozporu v zadnem pripade nejsou.

Co se tyce nvme ssd, dopad byl znacny predevsim v syntetickych testech, kdy random r/w s nizkou QD sly na polovinu. V realnych aplikacich byl dopad v ramci vyse uvedenho.
1.10.2018 10:25:29   87.233.197.xxx 144
Testy sice v rozporu nejsou, ale použití SATA disku je vzhledem ke zbytku testovací konfigurace diskutabilní. Test komprese pak nelze považovat za příliš vypovídající.
1.10.2018 12:00:21   213.211.33.xxx 1310
Jasně, že na několika jádrovým procáku si změn nevšimneš, ale u nás v práci kolegové si začínají všímat snížené rychlosti čipů i3 3470...
1.10.2018 16:52:46   185.220.102.xxx 60
Listopad 2017 Raja Koduri jmenován senior vice presidentem divize Core and Visual Group. Leden 2018 Veřejně ohlášena vážná bezpečnostní díra Meltdown. Je tohle náhoda
1.10.2018 16:59:11   81.161.61.xxx 67
nie je problem vypnut ochrany..nemyslim,ze by niekoho z nas nikto takto sofistikovane napadal
https://www.grc.com/inspectre.htm
1.10.2018 22:25:29   89.176.147.xxx 43
+1

Presne, na domacim PC ty ochrany vubec nemam aktivovane, proc taky!
2.10.2018 08:22:09   85.159.110.xxx 48
1. lebo pouzivas internet banking - ale je pravda, su to zatial tvoje peniaze
2. lebo pouzivas internet
2.10.2018 08:53:52   212.27.208.xxx 42
je to uz velmi dlouho, co je meltdown a spectre "na trhu", a to hovorime o oficialnim zverejneni. a zatim neni nikde videt nejake prakticke zneuziti. neco co funguje a zpusobilo to realne skody.

tim to nechci bagatelizovat, narozdil od redmarxe mam vsechny patche aktivni, proc taky ne, nicmene ukazuje se, ze pres masovou rozsirenost zranitelnosti zcela chybi masove zneuzivani.
2.10.2018 12:55:44   85.159.110.xxx 31
lebo ked 02.10.2018 nieje ziadny rozsireny utok pomocou tych dier, neznamena ze napriklad 03.10.2018 nevyjde nejaky attack, ktory tie diery moze vyuzivat. ale nechajme Redmarxa v klude fungovat s deravym CPU, je dospely a je to jeho rozhodnutie
2.10.2018 14:49:45   212.27.208.xxx 13
zacina byti otazkou, jestli nema redmarx pravdu. respektive, jestli ten problem neni jen akademicky. protoze pokud je ten exploit i pres supermasivni rozsireni zcela nepouzivany, znamena to mozna, ze je to v praxi uplne nah*vno.
bylo by dobre o tom zacit vazne mluvit.
2.10.2018 20:24:02   85.163.24.xxx 00
Tak urcite to nebude nikdo pouzivat na utoceni na bezny PC kde mas windows s 1000 pripravenymi backdoory pro znale. Toto je hodne sofistikovanej utok treba na energeticke site a podobnou infrastrukturu kde je urcite linux nebo nejakej proprietalni system vysoce zabezpecenej.
3.10.2018 15:23:19   195.113.59.xxx 00
Ono hlavně kromě systému jsou tam vysoce zabezpečené také komunikační linky apod. Ale přiznávám, že jsem toho názoru, že jestli se jednoho dne na něco obdobnýho crackeři zaměří, máme po ptákách. Naštěstí existuje několik rozumných důvodů proč to prostě jen tak neudělají.
2.10.2018 10:22:48   195.168.14.xxx 22
článok hodný PCT !!!!, poprosil by som viac takýchto, moderských článkov
2.10.2018 11:16:54   89.233.175.xxx 47
Asi nekteri z vas znaji pouze viditelnou cat internetu, ostani mozna tusi o vetsi casti internetu (darkWeb) pokub by jste se tam nekdy dostali a precetli si urcite specificke fora kde se resi prave Meltdown a Spectre, tak by jste asi pochopili jak se to da krasne vyuzit. Vyuziti chyb se da vyuzit i pri pouziti obycejnych pc co Vam lezi doma pod stolem. Pokud chcete vice informaci prectete si vice na na darkWebu. Uz ted se stim experimentuje a antivir je k nicemu.
3.10.2018 12:34:47   195.113.59.xxx 50
Jsem vždy nadšený, když obecně někdo takto straší(ironie) a machruje nad propastí bez křídel. Samozřejmě, jde to využít, jinak by to asi nebyl bezpečnostní problém a ano jistě s tím někdo experimentuje, samozřejmě. Ovšem vzhledem k tomu, že jsou tyto bezpečnostní díry poměrně specifické a není jednoduché se dostat do oné cache, kde jsou data a už vůbec tento kód dále rozkódovat a to ještě nemluvím o tom dostat se oběti do jeho sítě a podobně. Nehledě na to, že mám podezření, že je to čistě jenom "machrovací" příspěvek. Upřímně, věř tomu, že mnoho chyb, které spatřily světlo světa tím, že se proti nim dělají záplaty a různé typy ochran apod., tyto chyby moc právě crackery nezajímají. Ano, taky to zkoušejí, ale není to "number one". Mnohem zajímavější je mít v ruce chyby, které "nejsou venku". A o nich se moc nemluví a to právě kvůli tomu, že je lepší znát bezpečnostní problém, který nemá záplaty, než mít problém, který má záplaty jako tebou zmíněné chyby. Jinak tě upravím, současné antiviry jsou k spíše určitě k ničemu. Je to jako v případě ransomwaru, kdy taky zprvu byly k ničemu. Jak ale říkám, tebou zmíněné chyby jsou známé a tak se i různě modifikují antiviry apod. Antivir totiž není jenom něco proti trojským koním. Také existují servrové FW a další typy bran apod. S tím vším se musí crackeři promlátit a takové úsilí tomu jistě nevěnují, když ví, že "moderní" (zasmějme se) windows 10 mají miliony jiných a o dost více zranitelných míst, které mají větší potenciál. Nebo třeba androind s miliardy uživatelů apod. Ne, ne Spectre a Meltdown není hlavní zájem. Tím se si jist.
3.10.2018 13:39:07   85.163.24.xxx 00
Vsak jiste ze se takove komplikovane a zdlouhave utoky pouziji az kdyz vsecky snazsi selhaly, ale cesta to je, spis je dobra otazka jestli je to chyba designu cpu, nebo treba zamerna funkce ;) Urcite to neni utok jen tak pro nejakyho hackerika, na tohle uz musi byt hodne vysokej skill level.
3.10.2018 15:19:39   195.113.59.xxx 20
Ano, s tím souhlasím. Ovšem těch snažších cest je dnes tolik, protože programátoři už na mnoho věcí prostě rezignovali, že je lepší útočit spíše na masy, viz mobilní bankovnictví apod. Mě upřímně je např. nějaký ransomware totálně jedno. Data mám zálohované, že když už se mi toto stane, možné to je, to nepopírám, tak prostě disk vyjmu naklonuji plně fuknční zálohu a jedu dál... Otázka tak hodinky. Obdobné je to s tím Spectre a Meltdown. Na druhou stranu, jak říkáš, je to záměr nebo to není záměr? Já jsem se smířil s tím, že protože toto nikdo není schopen na pevno rozlousknout, že je to pro mě prostě chyba u které zvažuji její riziko apod. Je to jako s TrueCryptem a jinými programy. Mají backdoor, nemají bockdoor atp. Prostě u práce musí člověk přemýšlet a když s PC neumím, tak na něj nelezu. Také nebudu svářet kovy, když to neumím, nejprve se to přeci naučím, pak si můžu svářet.
5.10.2018 07:27:19   85.163.24.xxx 00
truecrypt od nejake verze to ted nevim z hlavy ma urcitej tajnej pristup, pro urcity organizace kdyz je treba. Takze myslet si ze si v suchu kdyz mas zasifrovany tak to ani ne, navic dneska neni az tak velky problem i velmi silna hesla v aes256 zlomit bruteforce, vem si ze treba jen bitcoinova sit ma 50 x10 na 18tou hashu za sekundu v sha256, takze podle me to ze na tom bezi cryptomenova sit je jen vedlejsi produkt, ale ten vykon si pronajimaji prave na dekryptovani tajnejch dat.
5.10.2018 12:20:14   195.113.59.xxx 10
Tak co vím, tak se mluví o verzi 7.2, ale třeba i verze 7.1 nebo nižší měly odlišnou hash, ovšem v případě stažení z neoficiálních zdrojů a ani nevím, jak by bylo dnes možné dolhledat pravý kontrolní součet. Už to je samo o sobě podezřelé, ale nepřekvapující. Ovšem zlomit (prolomit) AES256 bruteforce útokem? To mi asi něco uniklo. Už jen podle mnohých výpočtů by trvalo rozlousknout AES128 několik generací a to mluvíme o celých výpočetních stanicích opravdu výkonných PC. Ale jak jsem psal výše, jsou lepší chyby, o kterých se nemluví, než ty druhé ;-). Navíc TrueCrypt byl velmi sofistikovaný v tomto ohledu, takže když byl uživatel chytrý a data správně zašifroval a skryl, byl v suchu určitě. Ale dnes bych tedy TrueCrypt už určitě nepoužil, ale BitLocker taky ne :-D.
6.10.2018 08:46:17   85.163.24.xxx 00
Myslis ze by to neslo, vim ze je tam ohromne mnozstvi kombinaci, ale kdyz bys mel vykon 50 000 petahashu za sec tak by to podle me vubec netrvalo vecnost ;)
4.10.2018 11:47:13   82.113.53.xxx 00
Já jsem četl hodně názorů, že ty záplaty mají dost vliv na výkon NVMe SSD disků. Je to pravda? To by se taky mohlo otestovat, pokud ano...
4.10.2018 17:19:30   86.49.240.xxx 01
Já nevím no. Upgradnul jsem PC a jak tak průběžně zkouším "userbenchmark", tak mi na začátku dva SSD disky a jeden HDD hodily "above expectations" a po updatu biosu a FWUpdatu někdy ani neproběhne sustained test, nebo je HDD "way below expectations", nebo druhé SDD čte plnou, ale zapisuje poloviční rychlostí atp.
Ještě ale musím vyzkoušet a ověřit: Downgradem biosu + čistý OS (bez updatu microcode), původní SATA ovladač, či byť by to nemělo mít vliv, přehazování SATA portů. Zatím nevím jistě co tu změnu způsobilo, ale jestli to reverzně zjistím, tak se určitě podělím Něco mi ale říká, že ta security záplata to nakonec nebude.
5.10.2018 07:30:32   5.254.65.xxx 00
Já mluvím o NVMe ne SATA
16.10.2018 12:09:20   93.157.131.xxx 00
Jako vždy stačil nadpis a závěr, bylo mě hne jasné, že to píše Obr. Ale k tématu, měl jsem i5-3570K a po aplikování záplat od MS jsem nepoznal ani tak výkon v testech, jako při zapnutí více věcí, kdy procesor častěji nestíhal (náhoda) a tento test mě tu zcela chybí, díky tomu je vypovídající hodnota podstatně nižší až by se řeklo, že s realitou to nemá nic společného. Kdo z nás používá PC na víc věcí a přitom je líný vše na pozadí vypnout. Ale obávám se, že by pak Intel nedopadl tak dobře a toho se Obr jako vždy bojí nebo nám ukážeš opak?
Několikrát jsem se setkal u Dell NB, že po aplikování updatu biosu se začal sekat excel atd... Původní bios OK, že by náhoda? A v rozporu s tím, co píšeš?
S ohledem na to, kolik let nedokážeš nikdy ukázat nic špatného na Intel a Nvidii, ale proti AMD a ATI jsi našel cokoliv, kdykoliv, jakkoliv a to i za cenu neobjektivního testu, jako u první generace Ryzen, jsem neočekával ani, že by test dopadl jinak než "Intel rulez"... Proto sem ani moc nechodím, to je jako chodit na DD.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

79 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 25.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.