AMD A10-7870K Godavari = refresh Kaveri | Kapitola 5
Seznam kapitol
AMD nedávno vydalo nový procesor, který byl uveden poměrně v tichosti a moc magazínů jej doposud netestovalo. Model A10-7870K totiž vypadá jako loňský Kaveri, jenže jde o její refresh s novým označením Godavari. Podíváme se, v čem se oproti starším čipům Kaveri liší a jak se změnily jeho vlastnosti.
Procesor A10-7870K má v klidu napětí okolo 0.9 V, v záteži pak vyskoči na 1.464-1.48V (dle automatického nastavení kalibrace, podle reálné VID identifikace v BIOSu je 1.48 V), APUNB se podtaktovává stejně. Procesorový takt skáče v několika mezích nahoru a dolů.
Grafické jádro tiká na vysokém taktu 866 MHz, to byl u průměrného Kaveri už skoro výsledný takt přetaktování grafického jádra. Grafika si bere 1 GB paměti defaultně, v BIOSe si můžete množství paměti poupravit.
Testovací sestavu tvořila základní deska MSI A88X-G45 Gaming a Asus Crossblade Ranger. Prvně jsem updatoval BIOS na základních deskách. Veškeré funkce jsem ponechal v defaultním nastavení na "AUTO". Osazeným procesorem A10-7870K. Zbylé procesory jsem měl naměřené již v dřívějších testech. I proto jsou třeba některé herní testy ovlivněné novějšími ovladači u A10-7870K.
Ostatní procesory tvořila celá rodina APU - A8-3870K, A10-5800K, A10-6800K a A10-7850K. Jediným zástupcem Intelu byl ekvivalent core i3-4150 Haswell Refresh.
Základní sestava s deskou MSI A88X-G45 Gaming, a boxovaným chladičem pro základní měření.
Pro přetaktování pak lépe posloužila ve výsledku druhá sestava se základní deskou Asus Crossblade Ranger. Ta dosáhla vyššího taktu v rychlotestu.
Paměti jsem tentokrát použil AMD Gaming Series na 2133 MHz s časováním na CL10-11-11. Procesor byl AMD A10-7870K z produkční série. Grafickou kartu zastupoval integrovaný AMD Radeon R7 . Deska byla osazená na benchtablu a na ní umístěn výkonný chladič Noctua NH-D14. Celou sestavu živil kvalitní PC zdroj, je jím Corsair AX1200. Operačním systémem byl standartně Windows 7 SP1 Ultimate v 64bitové verzi instalované na 240 GB SSD Kingston HyperX. Pro čipset a samotný GCN Radeon jsem použil ovladače z verze 15.5.
Pro přetaktování pamětí jsem využil DDR3 GSkill RipjawsX se základním taktem 2400 MHz a časováním CL11.
Pro výsledky měření dnes posloužily následující benchmarky:
- Aida 64 - čtení/zápis/kopírování (propustnost pamětí)
- Superpí 4M -výpočet Ludolfova čísla na 4 milióny desetinných míst (jednovlákno v x87)
- GPU PI - výpočet Ludolfova čísla 100M pro procesor a na 1B pro iGPU
- wprime 1024M (náročný multijádrový výpočetní test algoritmu Newtonovou metodou)
- y-cruncher výpočet na 500M míst (snad nejmodernější metoda výpočtu Ludolfova čísla)
- MaxxPI 32M - další multivláknový výpočet Ludolfova čísla
- HWBOT PRIME benchmark - java multivláknový test procesoru
- Fritz chess benchmark (náročný vícevláknový test simulující šachové tahy)
- Cinebench R10 (render, výkon však zaměřen na jedno pracovní vlákno/jádro)
- Cinebench R11.5 (simulace renderu předdefinované scény, velmi zatěžuje komplexně CPU)
- Cinebench R15 (nejnovější render test dle přednastavené scény, zatěžuje komplexně CPU)
- Truecrypt 7.1a, test šifrování s podporou AES instrukcí (výsledek AES Twofish 500MB)
- AIDA 64 3.x.x, integrovaný podtest CPU AES
- AIDA 64 3.x.x, integrovaný podtest Hash, využívá SHA1 hash alogritmus, umí využít i AVX
- 7-zip, test komprese i dekomprese
- 3D Mark 11 (výsledek Physics podtestu pro CPU jádra)
- x264 FHD benchmark (moderní, multivláknový test s převodem videa dokonce v 1080P)
- X265 benchmark, 4k rozlišení
- Sigma Photo Pro, převod fotografií vysokoformátových x3f formátu na jpeg vysoké kvality
Grafické podtesty pro změření výkonu integrovaného grafického čipu:
- 3D Mark Vantage Performance (celkový výsledek)
- 3D Mark 11 Performance(znovu celkový výsledek)
- 3D Mark Cloud Gate (celkový výsledek)
- 3D Mark Fire Strike (celkový výsledek)
- Catzilla, nastavení 720P
- Unigine Valley, DX11, nastavení 1920x1080, 0x AA/AF, detaily medium
- AVP benchmark, nastavení 1920x1080, textury a stíny na high, 0× AA/16x AF, DX11
- UT3 benchmark DX10, nastavení 1920x1080, detaily na maximum, 0x AA
- Sniper Elite 2, DX11, nastavení 1920x1080, 0x AA/AF, medium detaily, motion blur zaplé
- PLA benchmark, DX11, nastavení 1920x1080, 0x AA/AF, normal detaily, postprocesing on
- Far Cry 2, DX10, nastavení 1920x1080, 0xAA, high fyzika, very high kvalita zobrazení
- Resident Evil 5, DX10, nastavení 1920x1080, 0x AA/AF, high detaily
- Resident Evil 6, DX10, nastavení 1920x1080, 0x AA/AF, high detaily
- Bioshock Infinite, DX11, nastavení 1920x1080, detaily střední
- Tomb Raider, DX11, nastavení 1920x1080, detaily střední, 0x AA/AF