Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti AMD A10-7850K: podrobný test CPU i GPU a přetaktování
AMD A10-7850K: podrobný test CPU i GPU a přetaktování
autor: Michal Šimonek , publikováno 14.4.2014
AMD A10-7850K: podrobný test CPU i GPU a přetaktování

Novou architekturu AMD a APU Kaveri jsme si už představili i s prvními testy. Nyní se kromě klasických testů podíváme na výkon v aplikacích podporujících heterogenní architekturu (výpočty na CPU i GPU), porovnáme výkon s předchozím Richlandem při stejných taktech a dost prostoru věnujeme také přetaktování CPU i GPU.


AMD A10-7850K: podrobný test CPU i GPU a přetaktování

AMD má na letošní rok v segmentu procesorů naplánovaných pouze několik novinek. Uvedení APU AMD Kaveri pro desktop bylo z pohledu většiny z nás asi tou nejvýznaměnší. Další novinkou je příchozí AMD Kabini do socketu AM1 (konečně tedy budeme mít i u těchto levných procesorů možnost kombinovat různé desky s různými procesory). Pokud AMD ještě něco v naprosté tajnosti nekutí, je to pro letošní rok u procesorů všechno. Možná se ještě dočkáme uvedení nějakých nových modelů dnes už postarších Vishera FX, ale to je zatím ve hvězdách...

Procesor je vhodný jako multimediální domácí PC, anebo procesor pro méně majetné hráče. Došlo k dalšímu mírnému posunu výkonu, s přimhouřením obou očí je APU použitelný i pro mainstreamové rozlišení 1080P. Procesorová část se ukázala technologicky nabitá novinkami, jmenujme konfigurovatelné TDP, přehrávání videa s rozlišením 4K, True Audio, Mantle, architekturou HSA a mnohé další. Využití HSA je však zatím v plenkách a ačkoliv na papíře vypadá dobře, v praxi je to minimálně prozatím okrajová záležitost.

Samotný výkon procesorové části je hlavně díky nižšímu taktu v průměru jen o kousek vyšší než relativně levný Richland A10-6800K. Příjemný je nárůst výkonu na stejných taktech (ostatně to bylo u nové architektury záměrem). Grafická část s jádrem využívajím architekturu GCN je i přes nízký takt jádra dostatečně výkonná. Jak jste si mohli povšimnout v samotných grafech, někdy je výkon i významně vyšší než u Richlandu s HD 8870D. Domnívám se ale, že samotné DDR3 už takto výkonné jádro dost brzdí, hlavně po jeho přetaktování. Při nákupu sáhněte určitě po rychlejších kitech, pomohou i 2133MHz či ještě rychlejší (pochopitelně ale připlácejte s mírou).

Provozní vlastnosti APU dopadly téměř na výbornou, procesoru bude vyhovovat i 350W zdroj, který je dnes už obvyklým minimem. Ani dodávaný chladič nemá potíže APU uchladit (procesor téměř netopí), jen je hlučnější, takže určitě stojí za to nahradit jej nějakým levnějším tichým chladičem.

Škoda je, že lze nové procesory osadit pouze do nejnovějšího socketu FM2+. Samotný čipset A88X není moc odlišný od loňského A85X. Plusem budiž to, že by se za rok měly objevit procesory AMD Carizzo, pro které by patice FM2+ měla stačit také.

Dostáváme se k jedné z mála stinných stránek – žel bohu docela podstatné. Za APU Kaveri zaplatíte u testovaného nejvyššího modelu okolo 4200,- Kč s daní (za A10-7700K potom už přívětivějších 3750,- Kč). To bohužel není zrovna málo. A v potaz je nutné brát i případný další příplatek na rychlejší (a dražší paměti). V některých obchodech je alespoň bonusem dodávaný kupón ke stažení hry Battlefield 4. Jak takový BF4 na Kaveri vypadá, si můžete prohlédnout v níže uvedeném videu (testovaném ještě s původními prosincovými ovladači).

Na ocenění to ale stačit nebude (byť těsně). Z mého pohledu se i tak jedná o povedené APU, se silně vylepšeným IPC (výkonem na takt), konfigurovatelným TDP, s podporou akcelerací videa 4K, s velkým množstvím podporovaných instrukcí, moderním grafickým jádrem, podporou openCL, HSA, True Audio či Mantle. U běžného zákazníka bude ale těžké zdůvodnit, proč měnit například z Richlandu na Kaveri. Cena je stále o nějaké 3 až 4 stovky vyšší, než by se slušelo. Nynějšími kupujícími budou hlavně nadšenci značky a příležitostní hráči, které zláká jako bonus přibalený kupón na BF4.

AMD A10-7850K: podrobný test CPU i GPU a přetaktování

Za zapůjčení procesoru a i jedné prodejní sestavy děkuji obchodu Hal3000

AMD A10-7850K: podrobný test CPU i GPU a přetaktování

Za zapůjčení SSD disku potom děkuji společnosti Kingston HyperX

AMD A10-7850K: podrobný test CPU i GPU a přetaktování

Za věnování pamětí a CPU patří poděkování společnosti AMD

AMD A10-7850K: podrobný test CPU i GPU a přetaktování

Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Asus

AMD A10-7850K: podrobný test CPU i GPU a přetaktování



Tagy: amd  k10  kaveri  procesory  steamroller  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
14.4.2014 04:46:18   195.210.14.xxx 3125
Pokud opravdu stojí 4200 Kč, tak je lepší si sehnat samostatně procesor a grafiku s mnohem vyšším výkonem. Ani ty hry se nedají plynule hrát v HD rozlišení. Příklad, o 500 Kč více, ale výkon někde jinde: http://www.alfacomp.cz/php/basket.php?items=_1RWR011TQK01.
14.4.2014 09:02:29   46.149.115.xxx 4710
Lepší pro koho ?
Pro hráče ? Ten si tohle určitě kupovat nebude.
HD7750 jako mnohem výkonější grafika ? Vždyt jsou úplně stejný ty odborníku až na paměti - ale ty jako dobrý rádce dokonce vybrals ještě pomalejší verzi s lowend DDR3 s nižší frekvencí, než v recenzi - takže tebou vybraná grafika bude určitě pomalejší
A o 35W vyšší spotřeba v klidu (dle zdejšího testu) tvé volby je taky bonus pro běžného uživatele
Takže za vyšší cenu poradils lepší CPU a horší GPU s bonusem v podobě o 60% vyšší spotřeby - nejseš manager ?
14.4.2014 09:31:14   88.103.122.xxx 119
ale taková kombinace G3420 @ R7 260X bude na tom herně mnohem lépe. Spotřebu v klidu to možná i bude mít nižší.
14.4.2014 10:25:51   89.102.28.xxx 128
To by jsi pak už mohl spekulovat, že další možností je také Athlon na bázi Richlandu, levná A55 deska a třeba R9 270 ...Tohle je prostě APU a tak se na něj má nahlížet, nic ve skříni zbytečného nemáš, na Kaveri stačí i ten BOX - CPU skroo nehřeje. Nemusíš nic řešit, montovat (vyjma RAMek) a můžeš směle využívat PC. A možná budoucnost HSA akcelerací.
14.4.2014 10:37:13   93.91.243.xxx 123
Dobrá, v tom máš pravdu, ale ta cena není adekvátní a svádí k rozdělení na samostatný procesor a grafiku. Pokud by A10-7850K stál třeba 3000 Kč, tak by určitě měl své místo na trhu bez této možnosti.
14.4.2014 16:48:50   85.71.61.xxx 32
Přesně tak, APU je pro pár lidi co chtejí PC k televizi, pro hraní podle mě nevhodné. Cenu APU navíc zvýši ty paměti k tomu Intelu bohatě stačí 1600MHz....
14.4.2014 10:10:05   93.91.243.xxx 923
Někdy je to tady jako ve zvláštní škole. Pokud umíš číst, tak jsem napsal "příklad", to jest ukázka možnosti, ne definitivní řešení. Výkonné to bude jistě více než testovaný procesor, jak CPU, tak GPU část. Spotřeba je úměrná výkonu, to je logické. Pokud tě trápí 35W navíc, tak ani na ten procesor nemáš, takže tě nemusí zajímat. Manager jsi spíše ty, AMD jistě potřebuje A10-7850K prodat, když je na tom tak špatně.
14.4.2014 09:16:49   80.188.117.xxx 122
Jak je to s tím hybridním Crossfire? Dá se to zde použít? Pamatuju si, že dřív něco takovýho existovalo, ale dlouho jsem o tom nic moc neslyšel
14.4.2014 18:26:43   80.188.117.xxx 11
Tak jsem si něco vygooglil v angličtině. Jestli jsem správně pochopil, tak škálovat lze toto APU s kartami jako R7 240 a 250. Škálování se pohybuje někde na 20-80% účinnosti, záleží samozřejmě na aplikaci.

Pokud by s tím člověk měl počítat už při stavbě nové sestavy, určitě by to nebyla výhodná koupě.
Tipoval bych to spíš na možnost pro lidi, co teď nemaj moc peně a teoreticky v budoucnu by si chtěli na grafickém výkonu polepšit za menší peníz.
14.4.2014 19:53:13   89.102.28.xxx 92
A nebo si právě vystačí s výkonem iGPU, na střední detaily a FHD si zahrát i některé moderní hry? To není špatné...Zvláště pro příležitostnéí hráče, ne denní pařmeny.
14.4.2014 09:17:53   195.49.188.xxx 113
Nazdar .flanker.

Troška som čakal, že v týchto dňoch vydáš skôr recenziu na aktuálnu tému Jaguar resp. AM1 socket.

Ja neviem tá cena Kaveri A10-7850K je 4250 Kč je katastrofa.

Len zo srandy som sa pozrel na kombináciu AMD Athlon 5350 2.05GHz v kombinácii s Gygabite R726XOC-1GD (2 849,- CZK) čo je Radeon R7 260X (podporuje MANTLE a má 896 SPs) čo sa v štvor písmenkovom eschope českej vetvy predáva za 4 368,- Kč s DPH. (ekvilalent v podpobnej cenovej relácii je napr. MSI 750-1GD5/OC za 2 859,- CZK)

Naozaj nechápem tú cenu Kaveri A10-7850K ...
14.4.2014 09:46:43   87.197.6.xxx 612
katastrofa je aj cena A5350... za tu cenu je u konkurencie pentium G3420.
14.4.2014 10:27:54   89.102.28.xxx 75
Ta cena je asi díky Battlefieldu 4, to máš hned 1000Kč a zbytek příplatku tvoří "nadčasovost" v podobě HSA (Libre office, Corel image dekoder a nebo nějaké podsekce Adobe jej využívají). Jinak AM1 pochopitelně nyní tetsuji, možná to už dnes stihnu zaslat do redakce. Později pak ještě Sempron a Baytrail srovnání
15.4.2014 10:11:36   77.87.242.xxx 30
Jenže donedávna se v CZC prodávalo Kaveri bez Battlefieldu 4 a za stejnou cenu. Takže v tom bundle to nebude. Nehledě k tomu, že ten bundle je jen omezený určitým počtem kupónu. Nebude tedy v nabídce pořád.

Ta cena je prostě totálně mimo a to říkám jako bývalý (spokojený) vlastník Trinity APU.
14.4.2014 10:32:55   178.72.244.xxx 42
Tohle je hodně specifický procesor použitelný jen na jedinou věc - multimediální extrémně kompaktní konzoli.
To vezmete tato střeva
http://www.czc.cz/d2c3t0u2pkga99scbhchr4fvha/seznam
přidáte PICO-PSU 120W a vyšší
přidáte 120W a vyšší notebookový zdroj
přidáte Eurocase EC850 nebo něco podobného (případně si to smontujete na míru z hliníkových plechů)
a máte za cca 17 tisíc multimediální nettop. S výkonem pro hraní her na úrovni minulé generace konzolí.

Zákazníků si něco takového najde jen pár, ale mohu z vlastní zkušenosti říci, že najde.
16.4.2014 08:58:50   83.69.40.xxx 12
Uff... 17k je docela dost na multimediální sestavu. Nebylo by lepší pořídit normální sestavu s intelem s i3 za 10k (s OS) a za 2,5k koupit grafiku, která nebude mít problém ani s novými hrami? Byť ne na plné pecky.
14.4.2014 11:59:19   90.180.123.xxx 189
Dle meho je clanek znacne nekvalitni, prichazi pozde, chybi jakekoliv smysluplne porovnani s realnou konkurenci v testech - kde je dual core Pentium, kde je core i3.
A ve finale chvali to co zbytek odborne konkurence odsoudil. Mozna by se to chtelo naucit pocitat a nedoporucovat lidem, aby vyhodili penize.
14.4.2014 14:06:20   88.102.55.xxx 82
Pěkný článek, ale véžně tam chybí srovnání s levnějšími intely. Uplně by stačil i jeden i3 nebo i5 pro srovnání, cena i7 je přece jen o 3000 jinde . A u testu iGPU mohlo být pro srovnání přidáno i grafické jádro od intelu .
14.4.2014 14:47:07   89.102.28.xxx 59
jak už jsem se zmínil v první části, i7 je tma pro zajímavost jako highend produkt (můj kousek), bohužel Intel na přání nezapůjčil core i3/Pentium, takže....Kupovat ho kvůli jednomu testu nebudu . Z hlavy však dokáži odhadnout, že core i3 Haswell bude cca nastejno s Kaveri na poli CPU výkonu (single výkon o něco pro Haswell, multi zas naopak o něco pro Kaveri), iGPU je pak jasná pro Kaveri.
14.4.2014 17:07:38   88.102.55.xxx 20
Jj četl jsem si to a chápu, že je hloupost aby si člověk kvůli jednomu testu kupoval procesor, který by mu byl potom k ničemu . Chtěl jsem tím jen říct, že pro srovnání by mohlo být lepší vidět to v těch testech a je škoda, že inel nic nezapůjčil . A u té grafické části šlo o to, že jsem sestavoval pc na i5-4440 (HD 4600) a zkoušel jsem na tom něco i hrát, ale ikdyž nejsem nějak zatížen na to aby mi jelo vše na max detily a vůbec mi nevadí snížit rozlišení i detaily tak u intelu jsem musel mít snad vše uplně na minimum a to už byla opravdu dost slabota tak mě to jen zajimalo u jednotlivých testů jak by si vedl
15.4.2014 09:05:27   93.99.208.xxx 11
"Vyrobit" z i7čky i3 i Pentium je nějak složitý? Ok, Pentium má jenom Intel HD grafiku, ale stejně. Navíc ten kýbl nicneříkajících syntetických benchmarků jsou jenom ztráta Vašeho času a seznam mohl být o dost kratší. Nejsem si jistý koho dnes ještě zajímá rychlost výpočtu Pi, FritzChess, AIdy atd... Bohatě postačí H264,7z,Cinebench, něco s obrázky (i když je to asi velká okrajovka) a konstatovat že má HW AES (měřit jestli to dá 1,5 nebo 2,5GB/sec má význam?).
14.4.2014 14:40:19   193.120.90.xxx 32
RuThaN napsal:
Dle meho je clanek znacne nekvalitni, prichazi pozde, chybi jakekoliv smysluplne porovnani s realnou konkurenci v testech - kde je dual core Pentium, kde je core i3.
A ve finale chvali to co zbytek odborne konkurence odsoudil. Mozna by se to chtelo naucit pocitat a nedoporucovat lidem, aby vyhodili penize.

Ja bych se primlouval za pridani AMD A10-7700K, AMD A8-7600, AMD Athlon 5350, Intel Celeron J1800 resp. Intel Celeron J1900. Predem dekuji.
14.4.2014 14:44:36   89.102.28.xxx 52
A8-7600 ještě ani nejsou , Athlon 5350 nemám, ale testuji 5150 a ještě uvidíte i zajímavé věci Celeron J1800 bude také spolu se Sempronem Kabini
14.4.2014 16:56:05   77.48.6.xxx 147
Povedené APU a cena za novinku bych řekl tak akorát. Kupujete předražené intely a tohle vám přijde jako nedostupné?
14.4.2014 18:42:28   83.240.51.xxx 12
A co otestovat toto?
http://www.logicsupply.com/components/motherboards/intel-core/d54250wy b/
V CZ 8 448 Kč

A nebo
http://www.logicsupply.com/d34010wyb/
V CZ 6 439 Kč
15.4.2014 14:40:17   83.240.16.xxx 34
Já to říkám pořád, že tenhle procesor měl začít o 1000Kč níž... pak by to byl hit sezóny.
16.4.2014 21:14:40   89.102.28.xxx 02
Koudz napsal:
Já to říkám pořád, že tenhle procesor měl začít o 1000Kč níž... pak by to byl hit sezóny.


souhlas
14.11.2014 06:24:16   85.132.186.xxx 20
Zdravím co takhle test s grafikou AMD R7 250 v režimu dual-graphics alias hybrid crossfire ???
nenašel by se na to čas ? ;-)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

30 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 13.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.