AMD A10-7850K: podrobný test CPU i GPU a přetaktování
Seznam kapitol
Novou architekturu AMD a APU Kaveri jsme si už představili i s prvními testy. Nyní se kromě klasických testů podíváme na výkon v aplikacích podporujících heterogenní architekturu (výpočty na CPU i GPU), porovnáme výkon s předchozím Richlandem při stejných taktech a dost prostoru věnujeme také přetaktování CPU i GPU.
V lednu těsně po embargu jsme si v článku AMD Kaveri – představení parního válce AMD představili architekturu procesorů Kaveri. Jak jeho procesorovoiu část, tak i architekturu GCN, která tvoří grafickou část čipu. Nabídli jsme vám i prvotní nástřel výkonu v několika měřeních.
Ještě než se vrhneme na podrobnější výsledky, testovací metodiku a testovací sestavu, připomeneme si stěžejní vlastnosti procesorů s kódovým značením Kaveri.
- CPU obsahuje nové jádro Steamroller B na 28nm procesu SHP s takty do 3,7/4 GHz
- jádra CPU jsou nyní maximálně čtyři, s podporou posledních instrukcí (ISA) – FMA4/3, AVX, AES, XOP
- sdílená cache L2 má kapacitu 2 MB pro jeden modul (dvě jádra)
- v procesoru je integrovaný řadič PCIe 3.0
- grafický čip má architekturu GCN (u A10-7850K má frekvenci po 720 MHz, 512 shaderů)
- podpora Displayport 1.2, AMD Eyefinity, podpora 4K videa, podpora UVD a VCE
- CPU i GPU komunikují společně i mezi sebou, nativní podpora DDR3 pamětí je po 2400 MHz s AMP
- TDP APU je konfigurovatelné na hodnoty 45, 65 a 95 W
- podpora čipsetů A88X, A78 a A55 pro socket FM2+
- architektura HSA , AMD TrueAudio a tzv API (DirectX 11.2/Mantle)
- zapojení dual graphics
Testovací sestava
Testovací sestavu tvořila základní deska Asus A88X PRO. Nejprve jsem na základní desce updatoval BIOS. Veškeré funkce jsem ponechal v defaultním nastavení na „AUTO“. Při testech jsem použil procesory AMD A10-6800K a A10-7850K v prodejní revizi A1. CPU-Z jej spolehlivě rozeznával už ve verzi 1.67.3, nově je k dispozici už i CPU-Z 1.68.
V porovnání je i celá rodina APU – A8-3870K, A10-5800K a už zmíněný A10-6800K, dále Vishera FX-4300 a FX-6300. Od Intelu máme jediného zástupce, zato jde rovnou o nejvýkonnější model pro stolní PC na LGA 1150 – Core i7-4770K Haswell. Core i3 bohužel nevlastním, ale alespoň pro zajímavost uvidíte v grafech i velmi výkonný procesor z vyšší třídy.
Procesor běží v klidu na 800 až 1700 MHz, to je mírná změna, Trinity měl 1400 MHz a Richland 1800 MHz. Nejnižší P-state však aktuálne CPU-Z nedokáže rozlišit, kupodivu starší verze CPU-Z 1.67.1 jej vidí, ale naopak nedokáže zaměřit maximální dva stavy procesoru. Komunikační HUMA NB běží na taktu 1800 MHz, to je stejné jak u Richlandu.
Jak můžete vidět, nahraný BIOS je čerstvý, těsně z konce minulého roku.
Tentokrát jsem použil paměti AMD Gaming Series na 2133 MHz s časováním na CL10-11-11. U ostatních procesorů jsou paměti taktované na maximální frekvenci, kterou podporuje jejich paměťový řadič (nižší takty u nich pak částečně kompenzuje lepší časování). Procesor pocházel z produkční série. Coby grafická karta posloužil integrovaný AMD Radeon R7. Deska byla osazená na benchtablu a procesor chladil výkonný chladič Noctua NH-D14. Celou sestavu živil kvalitní PC zdroj Corsair AX1200. Operačním systémem byl standartně Windows 7 SP1 Ultimate v 64bitové verzi instalované na 240GB SSD Kingston HyperX.
V GPU-Z se zobrazí podstatné informace o integrované grafické kartě. Vidíme, že se jedná o sérii Radeon R7 s GPU na taktu 720 MHz. Grafický čip využívá systémové paměti, což jsou moduly DDR3 s efektivním taktem 2133 MHz.
Pro výsledky měření posloužily následující benchmarky:
- Aida 64 3.x.x – čtení/zápis/kopírování (propustnost pamětí)
- MaxxMem – moderní benchmark na paměťovou propustnost
- Sisoft Sandra memory bandwith – další test propustnosti
- Superpí 4M -výpočet Ludolfova čísla na 4 milióny desetinných míst (jednovlákno v x87)
- wprime 1024M (náročný multijádrový výpočetní test algoritmu Newtonovou metodou)
- y-cruncher výpočet na 500M míst (snad nejmodernější metoda výpočtu Ludolfova čísla)
- MaxxPI 32M – další multivláknový výpočet Ludolfova čísla
- HWBOT PRIME benchmark – java multivláknový test procesoru
- Fritz chess benchmark (náročný vícevláknový test simulující šachové tahy)
- Cinebench R11.5 (simulace renderu předdefinované scény, velmi zatěžuje komplexně CPU)
- Cinebench R15 (nejnovější render test dle přednastavené scény, zatěžuje komplexně CPU)
- POV-Ray 3.7 (simulace renderování 3D scény pomocí raytracingu, využití na všechny pracovní CPU vlákna)
- Truecrypt 7.1a, test šifrování s podporou AES instrukcí (výsledek AES Twofish 500MB)
- AIDA 64 3.x.x, integrovaný podtest CPU AES
- AIDA 64 3.x.x, integrovaný podtest Zlip s využitím x86 instrukcí kombinuje CPU a paměťový výkon
- AIDA 64 3.x.x, integrovaný podtest Hash, využívá SHA1 hash alogritmus, umí využít i AVX
- PC Mark8, nejmodrenější integorvaný PC Mark, spouštím jeho podčást "work"
- Winrar 4.2 integrovaný test výkonu komprese dat
- 7-zip, test komprese i dekomprese
- Winrar: praktický test komprese dat o velikosti 553 MB, obsahuje video, fotografie i data
- 3D Mark 11 (výsledek Physics podtestu pro CPU jádra)
- 3D Mark Cloud Gate (výsledek Physics test pro CPU jádra)
- x264 5.xx benchmark, integrovaný přeovd videa, výsledek prvního průběhu
- x264 FHD benchmark (moderní, multivláknový test s převodem videa dokonce v 1080P)
- Handbrake, převod Samsung Oceanic videa pomocí x264 do mp4 pro web
- Sigma Photo Pro, převod fotografií vysokoformátových x3f formátu na jpeg vysoké kvality
- Zoner Photo Studio 13 x64, převedené fotografie z předchozího testu jsou hromadně zmenšeny
Grafické podtesty pro změření výkonu integrovaného grafického čipu:
- 3D Mark 05 (celkový výsledek)
- 3D Mark Vantage (celkový výsledek)
- 3D Mark 11 (znovu celkový výsledek)
- 3D Mark Cloud Gate (celkový výsledek)
- 3D Mark Fire Strike (celkový výsledek)
- Unigine Valley, DX11, nastavení 1920 × 1080, AA off, AF, detaily medium
- AVP benchmark, nastavení 1920 × 1080, textury a stíny na high, 0× AA, 16× AF, DX11
- UT3 benchmark DX10, nastavení 1920 × 1080, detaily na maximum, AA off
- Sniper Elite 2, DX11, nastavení 1920 × 1080, AA off / AF, detaily medium, motion blur zaplé
- PLA benchmark, DX11, nastavení 1920 × 1080, AA off / AF, detaily normal, postprocessing on
- Far Cry 2, DX10, nastavení 1920 × 1080, AA off, fyzika high, kvalita zobrazení very high
- Resident Evil 5, DX10, nastavení 1920 × 1080, AA off / AF, high detaily
- Resident Evil 6, DX10, nastavení 1920 × 1080, AA off / AF, high detaily
- World in conflict, DX10, nastavení 1920 × 1080, 2× AA, 0x AF, detaily na maximu
- Bioshock Infinite, DX11, nastavení 1920 × 1080, detaily střední
- Sleeping dogs, DX11, nastavení 1920 × 1080, detaily střední, AA off / AF
- Tomb Raider, DX11, nastavení 1920 × 1080, detaily střední, AA off / AF