Výběr komponent a test herních počítačů za 12, 20 a 30 tisíc | Kapitola 4
Seznam kapitol
Rádi byste si koupili nový počítač pro hraní her, hotovou sestavu nechcete, ale úplně sami si na výběr komponent netroufáte? Sestavili a okomentovali jsme trojici herních počítačů za 12, 20 a 30 tisíc korun včetně daně a OS. U sestav jsme změřili výkon ve čtrnácti hrách, takže si můžete udělat dobrou představu o tom, jak se na nich hraje.
Testovací sestavy
Tabulka testovacích sestav ukazuje, z jakých komponent jsem oba počítače složil a za jaké ceny. U nejlevnější sestavy jsem plánovaný rozpočet překročil o čtyři stovky. Tento rozdíl by bylo možné v případě nutnosti vyřešit například koupí levnější paměti (-150 Kč za 1333 MHz), pevného disku (-200 Kč za 500 GB), skříně (-200–300 Kč dle modelu) nebo vynecháním optické mechaniky (-400 Kč).
Také u středně výkonné sestavy jsem rozpočet o něco překročil. V tomto případě je ale rozdíl pouhých 150 Kč neboli necelé jedno procento celé částky. Pokud by pro vás byla cena dvacet tisíc skutečně stropem, lze ušetřit třeba na základní desce nebo počítačové skříni.
U nejdražší sestavy jsem se naopak do limitu s několikasetkorunovou rezervou vešel, z této částky by bylo možné například pokrýt cenový rozdíl mezi v současnosti nedostupným AMD Radeonem R9 280X a GeForce GTX 770 od nVidie.
U všech třech sestav nicméně platí, že výběr komponent je subjektivní dle mého vlastního názoru. Je možné, že sami byste volili trochu jinak (mechanika Blu-ray, velikost a typ SSD atd.). Článek proto, prosím, berte s jistým nadhledem. Pro orientaci, jak výkonné počítače lze v dané cenové kategorii složit, může i tak dobře posloužit.
Metodika testování
K testování herních počítačů jsem zvolil celkem čtrnáct her. Výkon trojice sestav jsem měřil v dnes nejrozšířenějším rozlišení Full HD. Testování ve vyšším rozlišení 2560 × 1440 px by nemělo smysl. Cena těchto panelů totiž začíná vysoko přes deset tisíc korun s daní, pro většinu zájemců o herní sestavy střední třídy jsou proto tyto panely stále nedostupné.
Testovací hry
Assassin's Creed IV: Black Flag — K testování jsem vybral jednu z úvodních částí hry, kdy jsem výkon měřil při přibližně půlminutovém průchodu džunglí.
Battlefield 4 — Výkon jsem měřil v první misi režimu hry jednoho hráče při průchodu budovou k úvodní přestřelce. Framerate jsem měřil pomocí programu FRAPS.
Bioshock: Infinite — Výkon jsem testoval pomocí vestavěného benchmarku. Vnitřní měření výkonu však zatím neběží správně, framerate jsem proto měřil pomocí programu Fraps.
Call of Duty: Ghosts — K měření jsem vybral první část druhé mise hry jednoho hráče. Framerate jsem měřil pomocí programu Fraps.
Crysis 3 — K měření jsem vybral lokaci na zarostlém nádraží, která je rozlehlá a současně díky děravé střeše plná nepřímého osvětlení. Framerate jsem měřil pomocí programu Fraps při přibližně minutovém průchodu po mapě.
Far Cry 3 — K měření jsem vybral úsek, kdy jdete dobýt první kemp. Výkon jsem měřil při rychlém proběhnutí kempu, měřený úsek byl přibližně minutu dlouhý. Framerate jsem měřil pomocí programu Fraps.
Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City — Nejnovější díl Grand Theft Auto jsem testoval pomocí zabudovaného benchmarku na scéně s vrtulníkem v centru města.
Grid 2 — K měření výkonu používám vestavěný benchmark. Po jeho spuštění počítačem ovládané auto odjede jedno kolo závodu ve městě Chicago. Testovací scéna je dlouhá přibližně dvě a půl minuty a výsledky testu odpovídají nárokům hry při skutečném hraní.
Hitman: Absolution — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon při průletu kamery nad zaplněným čínským náměstím. Nastavení detailů bylo nejvyšší možné.
Max Payne 3 — K měření výkonu jsem zvolil úvod hry s přestřelkami proti mafii v moderním mrakodrapu.
Metro: Last Light — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 11 s nastavením kvality Very High bez i se zapnutým vyhlazováním hran.
Sleeping Dogs — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon v několika různých typech prostředí při měnícím se počasí i denní době. Dle mých zkušeností se hrou je tento benchmark poměrně přesný a jeho výsledky odpovídají reálnému hraní.
Splinter Cell: Blacklist — K testování jsem zvolil misi v Kazachstánu, ve které jsem vždy odehrál její přibližně minutový úvodní úsek. Framerate jsem měřil programem Fraps.
Tomb Raider — Tomb Raider má vestavěný benchmark. Ten dle mých zkušeností přibližně odpovídá i nárokům při skutečném hraní, při testování jsem jej proto použil.