Hlavní stránka Hardware PC sestavy Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování
Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování
autor: Tomáš Šulc , publikováno 2.11.2010
Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Dnešní článek bude tak trochu netradiční. Nepůjde totiž o recenzi nových počítačových komponent, nýbrž o návod. Vcítili jsme se totiž do role mnohých z vás a pokusili se sestavit co možná nejlevnější a přitom alespoň trochu výkonné herní počítače, které jsme přetaktovali a vyzkoušeli, jak na nich běží nejnovější hry.


Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Ve včerejší části článku jsme se podívali na to, jaké komponenty jsou zajímavé v případě, že si chcete koupit co možná nejlevnější herní počítač, jeden takový stroj jsme si kompletně celý složili a patřičně jej přetaktovali. Dnešní závěrečná část článku tak bude výrazně méně o teorii a věnovat se budeme hlavně měřením. Ze včerejška totiž zůstalo několik otázek jako například ta, zda je pro hry v dnešní době lepší volbou přetaktovaný dvoujádrový procesor Intel Core i3-530 anebo uděláte lépe, když si koupíte čtyřjádrový AMD Athlon II X4 635.

Testovací sestava

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Pro přehlednost dávám ještě jednou celkový rozpis veškerého testovacího hardwaru včetně frekvencí po přetaktování. Pokud vás zajímá, proč jsme zvolili zrovna tyto komponenty, stačí si přečíst již zmiňovaný včerejší článek, vše je v něm podrobně vysvětlené.

Metodika testování

Řešil jsem také problematiku toho, jak testovat. Klasické benchmarkování vždy při maximálních detailech v tomto případě není úplně vypovídající, protože nás zajímá, při jakých detailech jsou hry ještě hratelné a kdy už ne. Zvolil jsem proto metodu, kdy jsem hru testoval při maximálním plynulém nastavení a pokud to framerate dovolil, zapnul jsem také vyhlazování hran (proto v některých hrách zapnuté je a v některých nikoliv). Místo klasických sloupcových grafů najdete v grafech průběhy, které jsou pro tento typ článku lepší. Je na nich totiž vidět, jak se framerate na dané sestavě chová a zda nedochází k velkým propadům, které zážitek ze hry kazí.

Také jsem přemýšlel, ve kterých rozlišeních testovat. Vzhledem k tomu, že cenově nejvýhodnější panely dnes mají úhlopříčku okolo 22-23", zvolil jsem pro ně nejtypičtější rozlišení 1680 × 1050 px a 1920 × 1080 px. V jiných rozlišeních jsem netestoval. Způsob testování jednotlivých her najdete níže.

Testovací hry

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Anno Dawn of Discovery — Nejnovější Anno nemá vestavěný benchmark, testoval jsem proto hraním budovatelské mise známé z demoverze, kdy jsem kamerou z různých výšek jezdil po mapě a framerate měřil pomocí programu FRAPS. Nastavení hry bylo nejvyšší včetně vyhlazování hran.

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

ArmA Operation Arrowhead — Náročné druhé pokračování Army s datadiskem Operation Arrowhead jsem hrál na vysoké detaily včetně vyhlazování hran a framerate jsem měřil v zabudovaném benchmarku.

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Colin McRae DiRT 2 — Offroadové závody DiRT 2 mají vestavěný benchmark, který testuje jedno kolo rallycrossu v Aréně v Londýně. Tento benchmark k testování používám, nastavení hry maximální včetně DirectX 11 efektů a vyhlazování hran.

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Crysis Warhead — Testuji pomocí zdarma dostupného benchmarku na vysoké (High) detaily bez vyhlazování hran. Fps jsem měřil programem FRAPS na mapě Train.

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Far Cry 2 — Použil jsem volně dostupný benchmark, spouštěl jsem "Short Ranch". Nastavení vše na Very High či Ultra High pod DirectX 10 včetně vyhlazování hran.

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Grand Theft Auto Episodes from Liberty City — Nejnovější díl Grand Theft Auto jsem testoval pomocí zabudovaného benchmarku na scéně s vrtulníkem v centru města. Detaily byly nastavené na vysoké a táhly v polovině. Vyhlazování hran bylo vypnuté (v GTA je jeho vynucení velmi problematické).

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Just Cause 2 — Hru jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku v režimu město. Nastavení hry bylo maximální bez vyhlazování hran. Vypnuté byly kvůli srovnatelnosti výsledků také CUDA efekty u NVIDIA GeForce karty.

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Mafia 2 — Českou hru jsem zkoušel na vestavěném benchmarku při nejvyšších detailech včetně vyhlazování hran, vypnuty však byly dodatečné akcelerované APEX PhysX efekty.

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Metro 2033 — Metro 2033 jsem kvůli vysoké náročnosti zkoušel jen v DirectX 9 režimu bez vyhlazování hran na vysoké detaily bez pokročilých efektů PhysX. Testoval jsem na uvolněném bechnarku.

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Testuji pomocí uvolněného benchmarku a testuji hned první scénu s běžným denním světlem. Nastavení hry je maximální včetně DirectX 11 efektů bez vyhlazování hran.

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Serious Sam HD: The Second Encounter — Nejnovější díl Serious Sama jsem hrál hned na začátku první mise v džungli. Nastavení hry bylo vysoké včetně vyhlazování hran.

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

Warhammer 40 000 Dawn of War II — Pro testování hry používám vestavěný benchmark, nastavení hry bylo maximální včetně vyhlazování hran.

Levné herní počítače — výkon strojů ve hrách a po taktování

World In Conflict — Zde používám obligátní vestavěný test. Nastavuji vše na maximální kvalitu, včetně všech položek v rozšířených volbách. Hodnota AA nastavena v menu hry.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
110 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 54.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.