Hlavní stránka Hardware Notebooky, telefony, tablety Vybíráme a... ladíme notebook - 2. část
Vybíráme a... ladíme notebook - 2. část
autor: Kwolek Jirka , publikováno 2.8.2007
Vybíráme a... ladíme notebook - 2. část

Přetaktování notebooku je jako úkol Mission Impossible: pokud máte znalosti a odhodlání, můžete do toho jít, pokud se ale něco stane, pak je to na jen a pouze na Vás. Můj notebook jsem ve finále přetaktoval o poměrně opatrných 210MHz (z 1.73 na 1.94GHz) pomocí utility ClockGen (a v ní nastavil automatickou změnu frekvence po startu systému). Systém zvládá tuto frekvenci v každé situaci (plně np. fungují šetřící režimy SpeedStep) - ve finále je to jako bych koupil stejný notebook s procesorem o dva typy vyšším...


Utilita SysTool je mnohem komplexnější hardwarovou utilitou. Domácí stránka projektu SysTool se nachází na serveru TechPowerUp.com.

Pomocí SysTool dokážete s hardwarem v prostředí Windows více, než Vám umožní jakékoliv jiné utility: přetaktování procesoru, grafické karty, nastavení časování paměti (!), nastavení šetřících režimů procesoru, nastavení harddisku (Acoustic Management), monitorování teplot a otáček...

Nejdříve musíte určit, které moduly SysTool budete skutečně využívat (senzory, monitorování procesoru, přetaktování..).

Vybíráme a... ladíme notebook - 2. část

Bohužel i tento nejkomplexnější přetaktovávací nástroj si také rozumí pouze s malou částí hardware.

Vybíráme a... ladíme notebook - 2. část

Více štěstí se SysTool obvykle mají majitelé desek Abit a DFI, pro které je tato utilita jako dělaná. Na mém notebooku jsem si doslova ani neškrtl... Věčná škoda!

Poznámka: zajímavé utilitě SysTool se pokusíme věnovat v budoucnu samostatný článek.

Závěr

Vybíráme a... ladíme notebook - 2. část

Můj notebook jsem nakonec přetaktoval pomocí utility ClockGen o poměrně opatrných 210MHz (tedy o 12%; z 1.73GHz na 1.94GHz - zvýšením FSB ze 133MHz na 149MHz). Přetaktování na kliknutí ikony jsem po týdnu zrušil a nastavil přímo automatickou změnu frekvence po startu systému (Apply current settings at startup). Systém zvládá novou frekvenci v každé situaci (plně fungují šetřící režimy SpeedStep) - je to jako bych místo procesoru T2080 1.73 koupil notebook s procesorem 1.94GHz (takový procesor v nabídce Intelu není, frekvenčně je nejblíže model T2350 s 1.86GHz). Ještě jednou podotýkám, že přetaktovaný procesor nepracuje mimo tepelný i odběrový rámec konstrukce notebooku.

Pokud se vám zdá přetaktování notebooku drsné a nešetrné, můžete stejný postup použít k něčemu zcela opačnému... ke snížení frekvence procesoru (například kvůli snížení hlučnosti v letních měsících), i když o to se už stará (pokud je dobře nastavený) systém zpomalování frekvence nazvaný SpeedStep.

Pro koho je změna FSB nejvýhodnější?

Z "uživatelské" změny FSB nejvíce mohou získat ti, kteří si pořídili poměrně kvalitní notebook, avšak osazený relativně slabým procesorem. To platí zejména pro majitele notebooků s procesory Celeron M (zejména pak řady M500). Tyto procesory jsou založené na moderních procesorových jádrech, ale často nemají dostatečný výkon (zde se hodí zvýšení frekvence) a navíc (asi jako trest za nízkou cenu) neobsahují řízení spotřeby SpeedStep (procesory jedou frekvenčně stále "naplno") - zde se zase hodí možnost podtaktování systému, trochu jako náhrada chybějícího systému šetření energie.

P.S.: Dnes ještě doplním výsledky testů T2080 1.73 vs 2GHz přetaktovaný procesor.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
2.8.2007 07:28:41   194.107.82.xxx 3518
Zajímalo by mě jestli se dá taktovat i integrovaná grafika(ATIx1400)a o kolik....jinak hezký článek.
2.8.2007 07:50:50   62.84.144.xxx 5130
Teď zde napíšu muj názor k přetaktování notebooku. Je sice pěkny přetaktovat notebook, ale přece jen takový nárust výkonu to zas není, a hlavně to sráží hlavní vlastnosti notebooku jak již autor psal výdrž na baterie, teplota. Také se nabízí otázka stáří notebooku, zde testovaný notebook byl funglovka, ale po pul roce používání když máte ve větráku peřinu prachu se teploty budou zvedat. Jelikož je tam všechno naplácaný usebe nezahřívá se jen CPU, ale i HDD kterému to rozhodně dobře nedělá. Jinak notebooky jsou a mají být mobilní malé a skladné PC na cesty a na časté přenášení a neni tam kladen takový důraz na výkon ale na mobilitu.
Jinak pěkný a dosti zajímavý článek, autor zaslouží pochvalu, je vidět že autor se oto dosti zajímal.
2.8.2007 11:57:22   83.240.11.xxx 2565
To že přetaktování snižuje výdrž při provozu na baterie je naprosti nesmyslný argument. Nakonec proč mít notebokm přetaktrovaný ZROVNA když jeden na baterii?
Profily napájení znáte?
2.8.2007 08:05:09   147.231.42.xxx 1920
sem v pokuseni zkusit pretaktovat svoji notebookovou grafiku 8600GT, ma frekvence 513/400, teploty v zatezi 85C. V nekolika hrach by se mi vyssi vykon docela hodil (a taky sem zvedavej).
Jinak od PowerTechUp pouzivam utilitu AtiTool, ktera umi i detekovat artefakty pri pretaktovani a automaticky hledat maxima frekvenci.
2.8.2007 08:41:53   217.235.199.xxx 2119
Jestli pak to funguje i opacne? mam HP 7400NX, procesot na 2.0GHz a rad bych ho hodil dost nize. Neptejte se me proc jsem to kupoval v teto konfiguraci. Proste to bylo vyhodny. Chci ale ticho a tak. Dekuji za odpoved.
2.8.2007 09:36:57   193.85.230.xxx 2020
No třeba NotebookHardware Control snižuje dynamicky tak procesoru na zátěži, ale tohle umí asi i windows... Ale tam se toho dá nastavit více a u některých modelů i napětí pro jednotlivé násobiče...
2.8.2007 10:02:01   91.127.100.xxx 2021
NHC (Notebook Hardware Control) vie nastavit maximalnu frekvenciu, pokial sa ma speedstep prepinat - takze namiesto 2.0 GHz na baterke pojde notes napriklad maximalne na 1.0 a na elektrine max na 1.6 GHz. Dalej je mozne nastavit napatie procesora pri roznych frekvenciach - mne sa na 1.6 GHz Pentium M (Banias) podarilo nastavit podstatne nizsie napatie pre kazdu frekvenciu (asi tak o 3 polozky nizsie v zozname napati pre kazdu frekvenciu) a beha uplne stabilne. Ventilator je potom o dost tichsi.
2.8.2007 10:05:04   91.127.100.xxx 2119
V NHC sa da nastavit aj taktovanie kariet ATI - skusal som podtaktovat pre maximalne setrenie baterie, ale tu treba SKUTOCNE PORIADNE otestovat stabilitu systemu - pri nizkych taktoch sa objavovali blikajuce pixely a nasledovalo totalne zatuhnutie systemu.
2.8.2007 11:13:17   62.168.45.xxx 2320
NHC (Notebook Hardware Control) byl můj malý trumf pro příští díl - no teď je to venku a tak mohu prohlásit, že tato užitečná utilita (akorát se přiliš nehodí na přetaktování) bude zanedlouho podrobněji "rozpitvána".
2.8.2007 15:18:23   88.100.9.xxx 2020
I když to možná řeknete příště, rád bych se zeptal, jestli nevíte jak nastavit ještě nižší hodnoty napětí na procesoru, než se ukazují v NHC.
Mám C2D T7200 a minimálně mi to povolí nastavit 0,95V. To je ale hodnota, na kterou je schopen NB běžet i na maximální frekvenci. Jsem si jistý, že na minimální by zvládl i 0,85V, ale nevím jak to nastavit(pokud to vůbec jde).
3.8.2007 21:13:39   80.87.222.xxx 2019
Mozes skusit utilitu RMClock. Ale ak dostanes rovnaky zoznam hodnot ako v NHC, mas vo Win smolu, nic ine na nastavovanie uz nie.

Jedine Linux, tam ide nastavit lubovolnu hodnotu, staci napatia zapisat ako text do specialneho suboru v /proc.

BTW co mas za CPU, ked ti NHC dava take vysoke minimalne napatie? Ja mam Pentium M 745 a ponuka mi to 0,700V
3.8.2007 21:27:17   213.151.217.xxx 2020
no co som zatial zistil, tak u novych core duo procakoch {yonah...} sa nedaju znizovat napatie ako tomu bolo pri pentium m {banias} v starom ibm na baniase som to tiez cez nhc nastavil skoro az na 0,7 voltu...

zevraj to pri yonahoch - teda pri novsich procakoch tuto moznost intelaci blokli, pretoze to kanibalizovalo ich ultra low voltage procesory... no co je dost skoda, osobne mam yonaha v fujitsu siemens v3205ke ktora je dost horuca a chcel som ju schladit a zaroven aj predlzit baterku... ale bol by som rad ak by ste navrhli moznost ako nejako podtaktovat core procesory...

4.8.2007 20:05:12   80.87.222.xxx 2021
To je skoda, lebo nedavno som presiel z Baniasa (130mn) na Dothan (90nm) {sponimane Pentium M 745} a v NHC som zaznamenal krasny pokles min. Vcore. Pir 600Mhz som behal na 0.780V (hranica stability), s Dothanom som uz 12hodin testujem na 0,732V, ako vravim NHC mi ponuka 0.700V

Pri 65nm Yonahu by som ocakaval ze na 600Mhz pobezi aj pri 0.6V

Skoda toho yonahu, ze to nejde nastavit nizsie.
2.8.2007 09:36:55   62.168.87.xxx 2047
"Vybíráme a... ladíme notebook - 1. část" - je super. aj tie prispevky stoja zato precitat si ich vsetky...
ale teraz tato druha cast... totalna hlupost taktovat notebook. taktovat PC ano ale notebook nie. akoby ten clanok pisalo nejake decko co zacalo taktovat a je z toho cele happy ze ma vykon o 10% vyssi :-) tu o to nejde.
radsej je potrebne sa zamerat na ine kriteria podla ktorych sa vybera notebook, lebo pochybujem zeby niekto kupoval notebook koli tomu ze ten a ten model ide pretaktovat hehe :-)
bude aj tretia cast? naco bude zamerana?
2.8.2007 10:32:53   62.168.45.xxx 2131
Pro mě je notebook základním pracovním nástrojem. Spouštím na něm celou řadu náročných programů a potřebuji rychlou odezvu - zde je i 10 - 12% navíc znát (zvláště když se taktováním zvýší propustnost paměti). Pokud jste někdy před notebookem pro sebě opakovali: "no taaaak, jeď, jeď..." tak už asi víte o čem mluvím

P.S. Hlučnost takového NB je tak jako tak, ve srovnání s hlukem kancelářského PC, nižší. A pokud budu potřebovat tichý stroj, změnim si profil výkonu a napájení (ASUS Power4Gear)...
4.8.2007 12:11:50   85.119.88.xxx 1920
NOtebook je tissi nez kancelarsky PC ? hmmm... tak s tim fakt nesouhlasim existuje hodne reseni, jak ztisit komp, obvzlast, pokud rikas, ze kancelarskej... pokud teda myslis vykonove... ;)
2.8.2007 10:41:59   82.99.136.xxx 2126
DD-Ty jsi asi Dementní Dítě, které neumí číst. Zajdi za tatínkem nebo za maminkou a popros je, aby ti članek pořádně přečetli a vysvětlili význam vět.
2.8.2007 12:29:00   62.168.87.xxx 1920
bez komentara Abalkin.
je to proste moj nazor. ale mozes vysvetlit svoj nazor pre "dementne deti" (ako si nas nazval) ktore nechcu a ani nebudu taktovat ntb koli parpercentnemu navyseniu vykonu.
4.8.2007 09:22:59   82.99.136.xxx 2020
Nejsi schopný přečíst celý článek a ani komentáře. Nerozeznáváš jednotlivé slova a tím pádem ani jejich význam a kritizuješ práci druhých. Je to smutné, ale s tím se asi nedá nic dělat.
2.8.2007 09:44:45   204.104.55.xxx 5229
Da mi niekto zapravdu ak poviem, ze pri notasoch je u vacsiny z nas zaujmavejsie skor PODtaktovanie nez pretaktovanie?

Dovod je vydrz baterie, hlucnost, hlavne vyzarovane teplo, atd...

Pri pocuvani mp3, alebo sledovani filmu ma urcite nezaujima vykon. Dokonca ma nezaujima ani pri drvivej vacsine prace - XLS, maily, SSH. Na cestach sa obcas hodi kazda minuta, ktoru z notasu dokazem vyzmykat, takze otazka znie: Vedeli by ste pripravit clanok, ktory by zohladnil skor tieto kriteria nez vykon?

(asi existuju clanky na roznych zahranicnych servroch, na pc tuningu ale nieco podobne chyba, urcite by som si o tom rad precital prave tu. Inak spokojny uzivatel Dellu D620
4.8.2007 12:06:29   84.42.164.xxx 1719
Je to zajimavy clanek..sice tu uz vlastne byl
(http://www.pctuning.cz/index.php?option=com_content&task=view&i d=7194&Itemid=57)
ale to nevadi.. Taky bych se primlouval spis za clonek ktery se venuje podtaktovani.. sam mam Celerona M ktery nema speedstep a zajimalo by me jaky vliv muze mit podtaktovaní na vydrz baterie. Mam ciste kancl notebook takze hry me nepali. Staricka Unichrome Pro ma, ale HW dekodovani MPEGu2 takze i pri DVD mam vytizeni nekde okolo 10% =vykonu je nadbytek a kazda minutka baterky se hodi vzdycky :-)
2.8.2007 10:09:45   194.107.82.xxx 2321
Souhlasim s Rnx... bylo by dobrý udělat článek o programech, který spíš cpu podtaktují(plus třeba porovnat se službou, která se o to stará standardně ve windows).
Dik předem...
2.8.2007 10:38:59   195.39.10.xxx 2521
Taky souhlasím - podtaktování přijde vhod hlavně u Celeronu M který nemá SpeedStep myslím že by se tím dala hodně prodloužit výdrž. Jeden čas jsem s Celeronem M pracoval a ta výdrž byla hrozná (tím že to i při přehrávání MP3 jelo na plný výkon).
2.8.2007 10:52:20   82.99.136.xxx 2129
Je škoda, že NotebookHardwareControl nefunguje na všem. Na Aceru s 1.6 Celeronem M to nejde(asi to je Celeronem) na HP Compaq nc6000 funguje perfektně(na netu CPU-600MHz,gamesa CPU 1500MHz, běžná prace automaticky 600MHz až 1500MHz).
2.8.2007 12:25:17   85.207.119.xxx 2020
Taktovat notes jde temer vzdy, vetsinou si nekoupite ten nejvykonejsi a vzdy se se stejnym chlazenim prodavaji i vykonejsi modely a pokud nezvysite napeti=blbost ale jen FSB tak se v podstate neni ceho bat, sam sem s takkle vytaktoval semprona 3200+ 1.6GHz 512L2 @ 1.830 teploty jsou cca +1 stupen coz je uplne super ale rozdil vykonu je znat
2.8.2007 17:35:08   89.24.39.xxx 2120
tak jsem to zkusil a mám následující problém:

1. spustím nastavím PPL v setupu
2. načte frekvence
3. změním frekvenci
4. zapřemýšlí a "vrátí" frekvenci zpět

Jednou to fungovalo (změna se provedla), ale po následném restartu ani ťuk... můžu si nastavovat co chci a.... nevíte, zda nějaká služba nehlídá provedené změny a ruší je?

Nepotřebuju to k životu, ale leze mi na nervy, že nemůžu přijít proč jednou JO a vícekrát ani škrt :-)
2.8.2007 17:38:28   213.160.186.xxx 2120
mam zhruba ten isty notebook ako tuna testujete akurat je tam core duo T 2350 už asi dva mesiace ho mam bežne na 2.1 ghz pretaktovany cez Clockgen. DObre ale o to nejde ide o tu grafiku X23OO veľmi mi vadi že sa neda vypnuť funkcia hypermemory da sa to nejako?
3.8.2007 07:48:03   62.77.121.xxx 2020
Tak jsem si zkusil pretaktovat svuj notebook Asus A6Tc - postupoval jsem presne podle navodu a kdyz jsem dal konecne u PLL control Apply Selection, tak se nic nestalo. Muzete mi nekdo poradit proc?
3.8.2007 07:55:25   83.208.155.xxx 2120
Já bych poradil, ale fakt nevim proč...
3.8.2007 08:55:22   213.220.198.xxx 2020
jop, zrovna vcera sem se zoufale pokousel pretaktovat clockgenem na desce MSI K8NGM-V a to same, vse podle navodu, clock generator to detekovalo automaticky, a pak dam apply a nic..neni to teda notebookova deska takze sry za OT, jen sem chtel rict...nejsi sam ; )
3.8.2007 15:23:47   85.207.174.xxx 2120
Přetaktovat notebook znamená snížit výdrž baterie za současného zvýšení rizika poruchovosti a výsledný efekt kolikrát neodpovídá vynaloženému úsilí. Podtaktovaný notebook sice může prodloužit výdrž na baterii, ovšem za cenu nepoměrně větší ztráty výkonu. Mě se nejlépe osvědčil kompromis, ostatně jako vždycky... Ponechat procesoru nominální fregenci a snížit hodnoty napětí na co nejnižší stabilní mez. Tím docílíte ztišení, prodloužení výdrže na baterii a zároveň se nemusím nechat omezovat nedostatečnou rychlostí jádra. U AMD Turion X2 TL-52 jsem srazil napětí při plném výkonu z 1,150V na 0,950V a při polovičním násobiči nešla hodnota snížit z původních 0,800V, aniž by netrpěla stabilita, ale stejně využívám většinu času plných 1600 Hz. K podvoltování můžete zkusit buďto utilitu od RightMark (návod - www.svethardware.cz/art_doc-CA5A60ACC9FC5F7FC12572400056EE45.html?lotus=1&Highlight=0,nhc ), ale dost možná vám bude fungovat i uživatelsky přívětivější Notebook Hardware Control (NHC - www.svethardware.cz/art_doc-CC0B9599B80EF327C1257242005EF150.html?lotus=1&Highlight=0,nhc )
3.8.2007 16:38:32   213.155.227.xxx 2120
Zajímavý článek...ovšem ocenil bych nějaký názor nebo dokonce test notebooku HP Compaq 6715s TL58. Kdyby někdo měl s tímto NB zkusenosti tak prosím dejte vědět.
3.8.2007 19:32:30   217.66.178.xxx 3834
Ahojky, zajimalo by me, jestli se snizi spotreba Celeronu M (1,6Ghz@420), kdyz ho podtaktuju? Napajeni totiz zustava stejny! Bezne ho provozuju v mym Asus A6Rp na 1200Mhz a nevsimnul jsem si, ze by notebook vydrzel dyl. (jinak bez problemu, aniz by se prehrival jede i na 2.0Ghz)Diky za odpoved


3.8.2007 23:55:20   193.85.243.xxx 2020
Mobile Intel 945
1. vybrat (načíst) - setup ICS 1954148
2. nastavit na PLLDUMP=10 3D AF DE 11 F5 FF 0B 21 3C 35 90 CA D8 D8 D8 42 z toho vyleze FSB=190.27MHz

nebo například

PLLDUMP=10 3D AF DE 11 F5 FF 0B 21 3C 35 90 50 EA EA EA 42 z toho vyleze FSB=100MHz

Důležité je to číslo 35 - jinak mi nejde měnit zbytek.

Vyzkoušeno na A6Jc (max 1,97GHz) a A6Ja (max 2,16GHz)

Třeba to někomu pomůže :-)
3.8.2007 23:58:11   193.85.243.xxx 2020
od 2. vyleze FSB=197.27
třeba se jednou naučím psát...
4.8.2007 16:39:32   89.102.103.xxx 2221
Nema nekdo zkusenosti s pretaktovanim HP nx6110 ? Mam v nem Celerona 1,4 M 360 a zajimalo by me spis podtaktovani kvuli baterce. Zatim sem byl neuspesny.

15.8.2007 17:38:06   88.103.184.xxx 1921
jj

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

250 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 117.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.