Apple Keynote September 2019: Not great, not terrible
i Zdroj: PCTuning.cz
Mobilní zařízení Článek Apple Keynote September 2019: Not great, not terrible

Apple Keynote September 2019: Not great, not terrible | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

13. 9. 2019 03:00 17

Seznam kapitol

1. Vyčkávání 2. O něco lepší, a nic víc 3. Telefony s cenou notebooků 4. Trumpoty v Číně 5. Nadšení neopadá

Bývaly doby, kdy každý sledoval Apple Keynote – a buď se podivoval nad inovacemi, obdivoval je anebo se jim vysmíval: Představené věci zkrátka vzbuzovaly emoce. V poslední době to začíná být jiné – ano, inovace přicházejí, ale víceméně jenom inkrementálně.

Reklama

Apple rozhodně nemění kurz, pokud jde o cenu. Základní iPhone 11 se 64 GB přijde na 21 tisíc – ale to je skutečně jenom model s minimální pamětí. 256 GB přijde na 25 a půl tisíce. Ze série Pro se do třiceti tisíc vejde jediný model – ten se 64 GB paměti. Úplně nejlepší model, iPhone 11 Pro Max se 512 GB stojí téměř 44 tisíc korun – a tam už musíte přemýšlet, k čemu ho použijete a zda ho opravdu chcete. Na natáčení videí, na focení? Možná.

Pokud jde o můj osobní názor, Apple má problém jak s inovacemi, tak s cenou. V obou případech dost velký problém, přičemž cena je ten větší. Narazil jsem na komentáře, které oslavují to, že Apple „vsadil na nižší ceny“, čímž se myslí, že přestal zdražovat a vítězit v pelotonu o nejdražší telefon. To je pochopitelné, Apple nemá protiváhu k ohebným telefonům – a aby stroj s fakticky loňským designem stál více než revoluční modely s ohebným displejem, je jednoduše na hlavu.

Apple Keynote September 2019: Not great, not terrible
i Zdroj: PCTuning.cz

Jenomže ono to je pořád opravdu hodně, protože soutěž mezi čínskými výrobci míří opačným směrem. Apple je průkopník toho, jak dělat věci draze: Jistě jste si všimli, že jejich trendy, jako je například odstranění jacku, následují firmy, které také nabízí bezdrátová sluchátka. Soutěže o superprémiové modely se účastní hlavně Samsung, který má svůj brand bezdrátových sluchátek: Apple mají Airpods a Beats, Samsung má JBL a AKG. Tlačit zákazníky do nákupu vlastního příslušenství pro ně dává smysl.

Samsung soutěží s Apple dlouho a tvrdě, což zmiňuje i kniha Zakletá říše. Pro Korejce je „dobytí severního pólu“ otázkou prestiže, proto nabízí prémiové a velmi drahé modely. Jenomže přestože jsou drahé modely prestižní, jsou zároveň extrémní, nebudují ekosystém. Čím dražší jsou produkty, tím menší ekosystém vytváří, tím méně je v něm uživatelů, kteří kupují služby, což je problém. Apple sází především na ekosystém a na služby a jednoduše nemůže přijít o širokou bázi zákazníků.

Vysoké ceny jejich produktů se projevily nejprve na stagnaci a potom na poklesu prodejů jejich telefonů. Zákazníci si drží produkty déle než dříve, což je logické. Zatím ještě masově nepřecházejí jinam, ale zlé věci se začínají dít v Číně. Čína je momentálně v obchodní válce s USA, což znamená, že americké produkty jsou tam dražší, zároveň je ale také nacionalistická a hrozí tam to, že spotřebitelé začnou přecházet k čínským produktům. Válka proti Huawei je pro Apple problém: Může jim trochu pomoci na jiných trzích, ale v Číně je to poškodí.

Není to poprvé, kdy měl Apple v Číně problém – to se dělo už v době, kdy pracovníci Foxconnu páchali sebevraždy. Tim Cook to tehdy vyřešil tak, že osobně jel do Číny, aby dal najevo zájem o osud zaměstnanců svých subdodavatelů. A jak se žehlí situace s Čínou dnes? No, to pozvete Yanga Yanga z TipsWorks na prezentaci a necháte ho před celým světem ukázat Pascal's Wager na nejnovějším iPhonu. Proč si myslíte, že ho Apple pozvali?

Bezvýznamní komici, jako je pirátský primátor Hřib, mohou na Čínu flexit se sebevědomím mravence, který se domnívá, že když na něj slon nereaguje, tak to znamená, že se ho bojí. Legrační odmítání koncertů výměnou za vyvěšování vlaječek je ale vtípek na úrovni kulturních tajemníků. To, že podíl Apple na čínském mobilním trhu poklesl pod 20%, ale pro firmu legrace není, rovněž tak nutnost přesouvat výrobu kvůli obchodní válce s Amerikou – takže na Keynote dali okázale najevo, jak si čínských přátel a jejich softwaru váží.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama