Doba post PC, post tabletová, post smartphonová?
i Zdroj: PCTuning.cz
Mobilní zařízení Článek Doba post PC, post tabletová, post smartphonová?

Doba post PC, post tabletová, post smartphonová? | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

30. 4. 2016 03:00 27

Seznam kapitol

1. Nové „hračky“ už netáhnou... 2. Potřebujete ještě lepší mobil? 3. Znovu, „lépe“, a stále dokola 4. Železo neměníte, tak plaťte za služby 5. Doba cloudová?

Applu poprvé klesl obrat, poprvé se prodalo méně telefonů, což je pro některé pozorovatele příznakem slabosti „postjobskovského Apple“ či důkaz platnosti víry v renesanci PC. Ale ono je to složitější: Prodeje PC stále klesají, tablety klesají a i smartphony dosahují plató. Přichází doba, kdy se stane jakýkoliv hardware irelevantní?

Reklama

Míříme skutečně do časů, kde bude irelevantní jak výkon PC, tak i tabletů a smartphonů a vše bude jen o konektivitě a o cloudových službách? Mně se taková vize nijak nelíbí, nicméně znám pána, kterému by se to velice líbilo. Není to nikdo jiný, než ultraguru počítačové techniky Douglas Engelbart.

Byl ostatně první, kdo přišel s myšlenkou, že každý člověk bude mít svůj malý a přenosný terminál, kterým se bude připojovat k superpočítačům a ty mu – pochopitelně ve sdíleném režimu – nabídnou k dispozici masivní výpočetní výkon, obrovské databáze a ohromná úložiště. S touto vizí byl v době nástupu PC vysmíván, bylo mu předkládáno, že to je vize zastaralá, ale s každým dalším rokem se víc a víc ukazuje, že měl asi zase pravdu.

Jakkoliv tohoto gurua a klasika výpočetní techniky respektuji, nelíbí se mi trend, že odevzdávám kontrolu nad svým obsahem do rukou někoho jiného, kdo si navíc může měnit pravidla, jak se mu zachce. Posledním příkladem je „facebookizace“ Instagramu, kdy se normální pořadí fotek bude měnit podle nově zavedených algoritmů. Samozřejmě cílem je přivést „konečné řešení Facebooku“ i pro uživatele Instagramu. Služba, kterou jste si oblíbili pro její vlastnosti, může den ze dne přehodit výhybky a je to.

Podobné vynucené změny ale dávají prostor pro nové firmy a nové výrobce. Pokud bude dost lidí nespokojeno s Facebookem, dostane šanci nějaká jeho alternativa. Pokud bude dost lidí nespokojeno s podobou PC, vznikne nová poptávka. Skutečnou moc nad IT trhem nemají vizionáři, ale zákazníci, kteří vizi buď akceptují anebo odmítnou. Klasickým příkladem budiž dějiny Microsoftu, které opakovaně ukazují, že když je produkt zákazníky odmítán, musí se změnit.

Ostatně co jiného jsou moderní microPC a pikoPC, než snaha oslovit konzervativní uživatele s malými nároky na výpočetní výkon? Když už nepotřebují výkonný počítač, můžou alespoň nahradit obludnou bednu něčím tak maličkým, že se to dá přimontovat přímo na monitor. Zabere to? Těžko říct, možná na tom uživatelé nenajdou dost pozitiv, aby si koupili nový stroj. Možná prosté zmenšení není důvod k otevření peněženky.

Experimentování je nutnou částí vývoje IT. Protože jestli něco dějiny IT ukazují, je to fakt, že výrobci nemůžou spoléhat na to, že s jedním jediným trikem vystačí navždy. Nepodařilo se to IBM, nepodařilo se to Apple, nepodařilo se Microsoftu, nepodaří se to ani Google a Facebooku.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama