Doba post PC, post tabletová, post smartphonová?
i Zdroj: PCTuning.cz
Mobilní zařízení Článek Doba post PC, post tabletová, post smartphonová?

Doba post PC, post tabletová, post smartphonová? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

30. 4. 2016 03:00 27

Seznam kapitol

1. Nové „hračky“ už netáhnou... 2. Potřebujete ještě lepší mobil? 3. Znovu, „lépe“, a stále dokola 4. Železo neměníte, tak plaťte za služby 5. Doba cloudová?

Applu poprvé klesl obrat, poprvé se prodalo méně telefonů, což je pro některé pozorovatele příznakem slabosti „postjobskovského Apple“ či důkaz platnosti víry v renesanci PC. Ale ono je to složitější: Prodeje PC stále klesají, tablety klesají a i smartphony dosahují plató. Přichází doba, kdy se stane jakýkoliv hardware irelevantní?

Reklama

Otázkou je: Nepřichází ona doba, předvídaná na počátku 80. let Billem Gatesem, kdy se železo stane irelevantní a bude zdarma přikládáno k předplatnému služeb? Zatímco hardwarové firmy bojují s maržemi smartphonů u dna, Microsoftu se s telefony nijak valně nedaří, teď dokonce nabízel Lumii 950 zdarma ke každé koupi Lumie 950XL (ale ne u nás), Apple zažil pokles, tak ve stejné době firmy jako Facebook a Amazon vykazují nejen růst tržeb, ale také vyšší ziskovost.

Doba post PC, post tabletová, post smartphonová?
i Zdroj: PCTuning.cz

Dlouhou dobu se zdálo, že se Gatesova vize nesplní. Software nejenže nezdražoval, ale díky OpenSource a službám zdarma začal být levnější anebo úplně zadarmo. Vím to, už po roce 2000 jsem opustil vlajkovou loď Microsoftu Office a přešel na OpenOffice a LibreOffice. Náklady na software u mě v podstatě vymizely, protože pro každý placený software existuje více či méně schopná verze zdarma, která je ale pro normálního uživatele „dost dobrá“. Jedinou výjimkou jsou asi hry, i když s nástupem free to play se podobný jev objevil i tam.

Řada lidí začala nahrazovat i vlastní domácí úložiště cloudovými úložišti a začala zvažovat, že možná streamované hraní, kdy už nemáte ani vlastní hardware, je cestou vpřed. Jenomže nic není zadarmo anebo skoro nic není zadarmo. Buď vás poskytovatelé cloudových služeb zdarma monetizují přes reklamu anebo vás začínají tlačit do situace, že službu zakroutí tak, že pokud ji chcete opravdu využívat, musíte zaplatit.

Dokonalou ukázkou je „konečné řešení podle Facebooku“, které je s každým rokem vidět víc a víc. Facebook omezuje organický reach postů a to tak, že dnes je už extrémně těžké růst a neplatit za zvýšení dosahu. Nikdo nevidí vaše příspěvky o tom, že vaše koblihárna má nové druhy koblih? No to je ale smůla! Naštěstí tu máme řešení, sem nabouchej kreditku a my ten post pošleme víc lidem. Vidíš, že to šlo a vůbec to nebolelo!

Facebook používá stejnou taktiku, jako když se pokoušíte hrát free to play hru na vyšších levelech. Buď se nedostanete nikam, nebo zaplatíte. Problém je v tom, že „obtížnost Facebooku“ neroste s hráčem, ale s časem, takže je stále více nefér. Ale nestěžujte si, chtěli jste službu zdarma. A u podobných služeb jde vždy především o to najít „velryby“, které tu celou legraci zaplatí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama