Hlavní stránka Hardware Notebooky, telefony, tablety Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
autor: Jiří Zima , publikováno 21.11.2014
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D

Po hardwarové akceleraci obrazu ve 2D a videa se i na noteboocích začali výrobci věnovat trojrozměrné grafice. A v oblasti 3D akcelerace se svedla bitva snad největší a ne každý ji ustál. Podíváme se do doby, kdy notebooky začaly pronikat do domácností a výrobci začali nabízet řady, u kterých už byla zábava a multimedia na prvním místě.


Druhou polovinu 90. let lze v oblasti mobilních grafických čipů označit za jednu z nejhektičtějších. Přišly první 3D akcelerátory, profesionálové začali platformu PC ve větším měřítku vnímat jako použitelnou pro grafické pracovní stanice a v té samé době se notebooky také dostaly mnohem více mezi běžné lidi.

Po příchodu Windows 95 odešla velká část programů z DOSu a výrobci grafických řešení mohli své úsilí při tvorbě ovladačů soustředit čistě na Windows 9x a NT. Zmizela tím nutnost tvorby ovladačů přímo pro všemožné používané aplikace, ale vyvážila to větší komplexnost ovladačů pro nové akcelerátory (nabízející nepoměrně více funkcí). Ukázalo se, že stabilní a odladěné ovladače někdy mohou mít větší váhu než samotný hardware.

Tuto bouřlivou etapu mnozí neustáli a z původních výrobců VGA čipů ze začátku 90. let nezůstal snad nikdo. Noví hráči se ale do boje vrhli s větší vervou a komplexnější akcelerátory jim k tomu daly mnohem více prostoru, jak bude ostatně vidět i v příštím díle.

Na co se podíváme příště?

V této etapě si výrobci ujasnili, že podpora 3D je pro jejich grafické čipy důležitá, a přestože je její praktický přínos stále nízký, kdo nemá 3D akcelerátor, jako by nebyl. V dalším díle se srovnají síly v hi-end segmentu a silná konkurence bude výrobce nutit k vydávání výkonnějších a technologicky vyspělejších produktů.

Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D

Jenže na hraní si tou dobou kupuje notebook jen minimum lidí, a ten největší boj se má udát na druhém konci výkonového spektra. Brzy se tedy objeví první pokusy o implementaci grafického jádra do čipové sady a sdílení video paměti s hlavní RAM, což přitáhne do placu další hráče v čele s Intelem a jiné donutí změnit strategii.



Tagy: historie  notebooky  ati  s3  nvidia  rage  direct3D  hry  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
21.11.2014 07:47:03   194.228.197.xxx 31
Pravda, nemám mobilní verzi, jenom desktopovou, ale mám dojem, že do toho šla paměť přidat. Pokud vím, tak karta má na povrchu osm slotů, z nichž dva jsou obsazené. Nikdy jsem samozřejmě další paměťové čipy nesháněl.

Jinak dal se na tom hrát ještě UT99. 320x240 se rozběhal na 16 až dvacet FPS. Jenom se nesměla zapnout příliš velká inteligence botů (což ovšem byl spíše problém procesoru).
21.11.2014 12:01:12   80.87.189.xxx 17
ty sloty tam byly, ale ne vždy osm. Mě ale v tom článku něco chybí. A to něco se jmenuje nVidia riva TNT, v té době už se prodávala.
21.11.2014 13:25:56   195.212.29.xxx 30
Ano, bylo to zcela běžné, někde jsem měl hrst paměťových čipů které se tam daly nastrkat. U desktopu. Maximum bylo 4 MB u VX/DX.

Riva TNT? V notebooku? Ve kterém, byl by link?
21.11.2014 15:28:44   80.87.189.xxx 52
Tak to beru zpět, neuvědomil jsem si, že se jedná o notebooky. Moje chyba.
21.11.2014 12:52:09   213.226.233.xxx 90
Článek mi připomněl, jak jsem hrál na půjčené Toshibě 1620CDS s AMD K6-2+ a Ati Rage Pro LT 4MB GTA II a v té době jsem z toho byl na větvi.
Dnes mi ta Toshiba stále funkční leží doma a občas si s ní hraju. Koupil jsem jí 2 roky zpět za 100Kč.
Takže první z mého pohledu opravdu velkou hru jsem si já zahrál právě na notebooku a na ATI Rage Pro LT
21.11.2014 15:23:23   192.168.214.xxx 11
S3 Virge DX do PCI 4MB jsem měl v compu a opravdu na ní rád nezpomínám, nic na tom nejelo a když jelo tak opravdu velice bídně připomínala mě spíše 3d deakcelerátor to samé mohu říci o ATI Rage2C akorát dos gamesy to dávalo v klidu
21.11.2014 15:26:05   192.168.214.xxx 20
jo a voodoo 1 4MB to byla uplně jiná liga ale to už jsem u desktopu tak sorry
22.11.2014 21:08:49   2.101.232.xxx 10
Dnesni low end mobil ma rychlejsi grafiku, sme v budoucnosti.

Tolik srandy sem mel s voodoo banshee a TNT riva 2. Notebook natoz notebook s rychlou GPU na financni pomery - scifi

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

75 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 33.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.