Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D |
autor: Jiří Zima , publikováno 21.11.2014 |
Po hardwarové akceleraci obrazu ve 2D a videa se i na noteboocích začali výrobci věnovat trojrozměrné grafice. A v oblasti 3D akcelerace se svedla bitva snad největší a ne každý ji ustál. Podíváme se do doby, kdy notebooky začaly pronikat do domácností a výrobci začali nabízet řady, u kterých už byla zábava a multimedia na prvním místě.
Druhou polovinu 90. let lze v oblasti mobilních grafických čipů označit za jednu z nejhektičtějších. Přišly první 3D akcelerátory, profesionálové začali platformu PC ve větším měřítku vnímat jako použitelnou pro grafické pracovní stanice a v té samé době se notebooky také dostaly mnohem více mezi běžné lidi.
Po příchodu Windows 95 odešla velká část programů z DOSu a výrobci grafických řešení mohli své úsilí při tvorbě ovladačů soustředit čistě na Windows 9x a NT. Zmizela tím nutnost tvorby ovladačů přímo pro všemožné používané aplikace, ale vyvážila to větší komplexnost ovladačů pro nové akcelerátory (nabízející nepoměrně více funkcí). Ukázalo se, že stabilní a odladěné ovladače někdy mohou mít větší váhu než samotný hardware.
Tuto bouřlivou etapu mnozí neustáli a z původních výrobců VGA čipů ze začátku 90. let nezůstal snad nikdo. Noví hráči se ale do boje vrhli s větší vervou a komplexnější akcelerátory jim k tomu daly mnohem více prostoru, jak bude ostatně vidět i v příštím díle.
Na co se podíváme příště?
V této etapě si výrobci ujasnili, že podpora 3D je pro jejich grafické čipy důležitá, a přestože je její praktický přínos stále nízký, kdo nemá 3D akcelerátor, jako by nebyl. V dalším díle se srovnají síly v hi-end segmentu a silná konkurence bude výrobce nutit k vydávání výkonnějších a technologicky vyspělejších produktů.
Jenže na hraní si tou dobou kupuje notebook jen minimum lidí, a ten největší boj se má udát na druhém konci výkonového spektra. Brzy se tedy objeví první pokusy o implementaci grafického jádra do čipové sady a sdílení video paměti s hlavní RAM, což přitáhne do placu další hráče v čele s Intelem a jiné donutí změnit strategii.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Jinak dal se na tom hrát ještě UT99. 320x240 se rozběhal na 16 až dvacet FPS. Jenom se nesměla zapnout příliš velká inteligence botů (což ovšem byl spíše problém procesoru).
Riva TNT? V notebooku? Ve kterém, byl by link?
Dnes mi ta Toshiba stále funkční leží doma a občas si s ní hraju. Koupil jsem jí 2 roky zpět za 100Kč.
Takže první z mého pohledu opravdu velkou hru jsem si já zahrál právě na notebooku a na ATI Rage Pro LT
Tolik srandy sem mel s voodoo banshee a TNT riva 2. Notebook natoz notebook s rychlou GPU na financni pomery - scifi