Hlavní stránka Hardware Notebooky, telefony, tablety Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D
autor: Jiří Zima , publikováno 21.11.2014
Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D

Po hardwarové akceleraci obrazu ve 2D a videa se i na noteboocích začali výrobci věnovat trojrozměrné grafice. A v oblasti 3D akcelerace se svedla bitva snad největší a ne každý ji ustál. Podíváme se do doby, kdy notebooky začaly pronikat do domácností a výrobci začali nabízet řady, u kterých už byla zábava a multimedia na prvním místě.


V souvislosti s 3D akcelerátory jsem zatím mluvil pouze o S3 a ATI, pojďme se podívat, co se stalo s těmi ostatními. Zajímavý osud potkal kdysi velmi oblíbeného výrobce Chips&Technologies, jehož grafické čipy byly k nalezení v polovině 90. let v noteboocích všech známých výrobců. Ze světa jej vymazal Intel, který jej celého odkoupil, aby měl použitelný základ pro svá vlastní nadcházející řešení v oblasti grafiky. Obchod proběhl v polovině roku 1997 a Intel tehdy za firmu zaplatil 420 miliónů dolarů.

Intel si se zvětšujícím vlivem velmi dobře uvědomoval, že vlastní grafické řešení potřebuje. K ráznému kroku se rozhodl před příchodem procesoru Pentium-II, se kterým souvisela také zbrusu nová čipová sada s grafickou sběrnicí AGP. Jak jinak dokázat přednosti AGP než vlastní grafickou kartou, která ji využívá naplno, že? Zprvu byla klíčová orientace na stolní počítače, a tak se notebooky na své akcelerátory od Intelu načekaly několik let. Výroba a vývoj produktů Chips&Technologies však byly ukončeny hned.

Cirrus Logic potkal jiný osud, ale se stejným výsledkem – koncem jeho grafických čipů. Od roku 1995 firma začínala ztrácet dech a udělala pár špatných rozhodnutí, které vyústily ve snížení zisků a následnou restrukturalizaci. V roce 1997 tak firma propustila stovky zaměstnanců a s grafickými akcelerátory jednou pro vždy skončila. Světlo světa stihl spatřit pouze jeden 3D akcelerátor, a to Laguna 3D. Jeho výkon i technologický základ byly na tak nízké úrovni, že neměl šanci ani v mobilním segmentu.

Historie grafik v noteboocích: trnitá cesta ke 3D

Laguna3DPCI-GB3D" by Originally uploaded by Swaaye (Transferred by museo8bits)
Originally uploaded on en.wikipedia. Licensed under CC BY 2.5 via Wikimedia Commons.

Za výrobce s dobrým rozjezdem jsem v minulé části označil menší firmu NeoMagic. Její 2D čipy se těšily velké přízni a dostávaly se do špičkových pracovních notebooků velikánů jako DELL, IBM, Toshiba nebo Sony. Podobného rozšíření se dočkal i 256bit 3D/video akcelerátor NeoMagic MagicMedia 256AV vydaný koncem roku 1998. Měl parametry na to, stát se nejpokročilejším mobilním akcelerátorem, ale zabily jej ovladače. AGP podpora musela být vypnutá kvůli nestabilitě systému, redukční filtr pro TV výstup pracoval jen s několika verzemi ovladačů, klonování obrazu a akcelerace videa fungovaly jen v 16bit barevné hloubce a především chybělo slibované 3D.

Neomagic a nefunknční 3D

Neomagic jsem měl a nikdy jsem 3D nezprovoznil – našel jsem zmínky, že některým lidem po stížnostech v oficiálním servisu Sony nahrály něco s podporou 3D, ale oficiálně to nikdy nebylo dostupné. Vyzkoušel jsem bezvýsledně snad všechny doporučované postupy.

Zatímco zprvu výrobci notebooků (i NeoMagic sám) neopomněli všude zmiňovat podporu 3D, fakticky oficiální ovladače s podporou 3D API (Direct3D, OpenGL) nikdy nevyšly, a zákazníci se tak právem mohli cítit podvedení. MagicMedia 256AV se vyskytoval v noteboocích v letech 1999 a 2000 a nešla mu upřít minimální prostorová a energetická náročnost, ale neschopnost opravit během let ovladače způsobila, že výrobci kontrakt pro příští notebooky podepsaly jinde. Firma už nebyla v notebookovém businessu chtěná, a přestože s 3D akcelerátory neskončila, přešla na menší (embedded) zařízení jako jsou GPS navigace.

Poslední z původních velkých výrobců – Trident – jediný neskončil. Svůj první 3D akcelerátor vydal ve stejné době jako S3 svou ViRGE MX a byl to přímý konkurent. Trident Cyber9397 byl 64bitový akcelerátor s podporou 3D/videa a 2D jádrem vycházejícím z minulých generací. Ve 3D byl výkon bohužel tristní (poloviční proti ViRGE MX) a kvalita zobrazení nemohla oslnit (špatná filtrace textur, chybějící práce s efekty průhlednosti). Silnou stránkou byly pouze nízká cena a minimální spotřeba, později doplněné o akceleraci MPEG2 s vylepšenou verzí Cyber9397DVD. Trident sice přešel do pozadí, ale rozhodně neřekl své poslední slovo.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
75 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 33.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.