Tegra 3 vs. Tegra 4: Vyplatí se upgradovat? | Kapitola 2
Seznam kapitol
Dnes si ukážeme, jak velký rozdíl je vlastně mezi procesory Tegra 3 a Tegra 4, které se v současné době nachází ve velkém množství tabletů. Právě Tegra 4 se ale prozatím netěší takové oblibě jako její předchůdce – je to tím, že by byly rozdíly tak malé? To si názorně ukážeme a přitom zrecenzujeme tablet Toshiba Excite Pro.
Jak už jsme uvedli, největším lákadlem Tegry 4 je bez debat inovovaný grafický čip, který nově nabízí neuvěřitelných 72 jader v konfiguraci 48:24:4 (pixel shader:vertex shader:pixel pipelines). Druhá největší změna je pak zajisté využití nové architektury jader CPU, kdy jsme se místo ARM Cortex-A9 dočkali mnohem efektivnějšího řešení v podobě architektury ARM Cortex-A15. Nyní se na všechny změny detailně podíváme a popíšeme si je.
Změna architektury
Začneme rovnou krátkým pohledem na jádra – těmi jsou nově ARM Cortex-A15. Ta stejně jako ARM Cortex-A9, která de facto nahrazují, zvládají vykonávat instrukce mimo pořadí, tedy out-of-order, ovšem efektivněji, než tomu bylo u Cortexu-A9. Například takové instrukce FP/NEON byly v případě Cortex-A9 vykonávány pouze in-order, zatímco Cortex-A15 s nimi umí pracovat i mimo pořadí.
Jádra ARM Cortex-A15 nabídnou také integrované L2 Cache (maximálně až 2 MB), což je další rozdíl oproti staršímu Cortexu-A9 – ten využíval samotných IP bloků. Jádra si také poradí s adresováním až 1TB fyzických disků. Pokud vás zajímá čistě výkon, ten je oproti jádrům ARM Cortex-A9 až dvojnásobný, oproti jádrům ARM Cortex-A7 až trojnásobný.
Kdo si myslí, že se procesory s jádry ARM Cortex-A15 nachází pouze v tabletech a smartphonech, je na omylu. Jádra jsou totiž velmi univerzální a procesory na nich vystavené najdeme například i v serverech či chytrých televizorech.
4 + 1
Stejně jako Tegra 3, tak i Tegra 4 nabídne čtyři jádra (tedy vlastně pět). Je totiž vybavena i pátým doplňkovým jádrem, které je spuštěno v případě nejméně náročných úloh. Takt jednotlivých jader je stejný a nastaven maximálně na 1,9 GHz, i když v některých přístrojích můžeme vidět i nižší takt, což je případ i naší Toshiby Excite Pro. Doplňkové páté jádro pak běží na taktu podstatně nižším – pohybuje se mezi 700 až 800 MHz.
Zde tedy moc změn oproti Tegře 3 nenastalo – dokonce i zvýšení pracovní frekvenci procesoru je nižší, než se očekávalo. Nárůst činí jen okolo 400 MHz (pracovní frekvence Tegry 3 se též u vybraných přístrojů lišila). V tomto ohledu tak Tegra 4 zaostává za současnou špičkou, za kterou můžeme považovat procesory Snapdragon od Qualcommu, jenž zpravidla nabídnou až o 500 MHz vyšší takt.
Mnohem účinnější grafika
Velkým lákadlem má být u Tegry 4 nárůst grafického výkonu. Ten je oproti Tegře 3 opravdu masivní a Nvidia se tak konečně může měřit i s nejvyspělejší konkurencí. Používá neuvěřitelných 72 jader, což jsou ve skutečnosti jednotlivé komponenty Vec4 ALU.
Tegra 2 pracovala s pouze s jednou Vec4 vertex shader jednotkou a jednou jednotkou Vec4 pixel shader (čtyři jádra). Tegra 3 zdvojnásobila počet pixel shader jednotek (4 +8) a Tegra 4 už šest vertex jednotek (FP32, 24 jader) a čtyři Vec4 pixel jednotky (FP20, 48 jader). Výsledkem je tak šestkrát více ALU jednotek, než nabízela Tegra 3. To vše přitom běží na frekvenci 520 MHz.
Velké zklamání však u mnoha fanoušků Nvidie vyvolala skutečnost, že Tegra 4 plně nepodporuje OpenGL ES 3.0. To však Nvidia okomentovala tím, že využití OpenGL ES 3.0 ve světě mobilních her bude ještě nějaký ten čas trvat.