Hlavní stránka Hardware Notebooky, telefony, tablety Úvaha: Proč se vrací chromebooky?
Úvaha: Proč se vrací chromebooky?
autor: Michal Rybka , publikováno 17.1.2014
Úvaha: Proč se vrací chromebooky?

Když byla zveřejněna data, podle kterých byl během americké vánoční sezóny každý desátý prodaný počítač chromebook, dost mě to překvapilo. Novodobou terminálovou technologii jsem přece jenom považoval za okrajovou záležitost. Vždyť u nás první vlna chromebooků neuspěla. Dokonce natolik, že už je dnes žádný větší český eshop neprodává!


Hypotéza o netbooku říká, že nástup (levných) chromebooků je nepřímým důsledkem nenažranosti výrobců hardware. Asus se svým netbookem narušil stojaté vody trhu a donutil i ostatní výrobce, aby uvedli své netbooky. Nízká cena z nich udělala rozumné „druhé zařízení“, tedy sekundární počítač, který sice akutně nepotřebujete, ale použijete ho třeba jako záložní. Také to znamenalo, že si netbook mohli dovolit zákazníci, kteří by neobhájili náklady za notebook („hodil by se, ale nevyplatí se“), mohli si na něj našetřit studenti, dal se použít jako počítač pro děti, pro babičku a podobně.

Úvaha: Proč se vrací chromebooky?

Nevýhodou z hlediska výrobců bylo to, že netbooky byly méně výnosné a navíc jejich výkonnější formy tvrdě konkurovaly výnosným a velmi drahým subnotebookům, které nakonec prakticky zlikvidovaly (subnotebook byl až desetkrát dražší při srovnatelné váze a použitelnosti). Potom přišel Apple s Macbookem Air a ukázal, že když uděláte sexy stroj štíhlý jako žiletka, tak zákazníci prohrábnou své portmoneau hlouběji. Výrobci se dopracovali k přesvědčení, že tento recept lze replikovat nejen na hipstery a milovníky luxusu, ale i na masového zákazníka.

A tak vznikl ultrabook, štíhlý, elegantní, ochuzený o porty a slušně předražený. Typický ultrabook není až o tolik užitečnější než netbook, ale je dvakrát dražší, takže bylo možné kategorii ceny narušujících netbooků uzavřít. Čímž se, alespoň z hlediska výrobců, situace s cenami vrátila do normálních kolejí: Základní ultrabook je za patnáct tisíc, nóbl kusy za šedesát, tak jak to bývalo před rokem 2007. Jen je to více sexy, má to méně portů a přišli jsme o možnost osazení rozšiřující baterií, což bylo před rokem 2007 běžné.

Úvaha: Proč se vrací chromebooky?

Nuže, hypotéza říká, že zatímco ultrabook byl návratem k normálu pro výrobce, příchod chromebooku byl naopak návratem k normálu pro zákazníky. Poté, co se zákazník napojil z pramene poznání, že laptop může být za 5000 korun, už se mu za něj nechce platit 15000 korun. Zvláště v případě, že od svého zařízení čeká jen surfování, mail a základní práci s dokumenty, tedy přesně to, na co měl netbook. Chromebook to zvládne rovněž a také nabídne 6–9 hodin chodu, čímž je srovnatelný s ultrabooky.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
171 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 75.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.