Hlavní stránka Hardware Notebooky, telefony, tablety FSC Amilo Sa 3650 - ATI Lasso konečně v akci
FSC Amilo Sa 3650 - ATI Lasso konečně v akci
autor: Tomáš Šulc , publikováno 26.12.2008
FSC Amilo Sa 3650 - ATI Lasso konečně v akci

Pamatujete si vůbec ještě na ATI Lasso? Mám na mysli externí grafickou kartu pro notebooky postavené na platformě AMD Puma, kterou AMD slibuje už od poloviny roku. Měla to být revoluce v oblasti notebooků. Řešení však přichází až teď a je vůbec tak dobré, jak se předpokládalo, a mělo půlroční čekání smysl?


FSC Amilo Sa 3650

FSC Amilo Sa 3650 - ATI Lasso konečně v akci

Jako obvykle je tu konec recenze, avšak dnes testujeme vlastně dva produkty, které se prodávají dohromady jako jeden produkt. Vezměme je však prozatím samostatně. Na samotném notebooku se mi líbí hlavně jeho přijatelná velikost a výdrž na baterie. Je vidět, že byl navržen primárně k tomuto účelu. Potěšil mne také 320GB pevný disk (ač se už pomalu stává samozřejmostí) a kladně lze hodnotit i šasi, která je částečně z hořčíku a částečně z plastu.

Negativně naopak hodnotím výkon notebooku. Nemám teď na mysli grafický čip, od toho je tu GraphicBooster, ale hlavně výkon procesoru. Bohužel musím říct, že Puma v současné době po stránce výkonu na Centrino prostě nemá a za 30 000 korun bych chtěl něco více než jen podprůměrně silný procesor. Výkon není to jediné, co mi vadilo. Miniaturní šipky na klávesnici jsou dalším příkladem stejně jako špatné reproduktory.

FSC Amilo GraphicBooster

 

FSC Amilo Sa 3650 - ATI Lasso konečně v akci

 Hodnotit GraphicBooster je docela těžké, protože nemá žádnou konkurenci, proto shrnu spíše své dojmy a názory. zařízení mě v první řadě překvapilo svým výkonem. ATI Mobility Radeon HD 3870 je o kus výkonnější než nedávno testovaný ATI Mobility Radeon HD 3850 v notebooku od MSI, což je jen dobře. Díky tomu se totiž dá vcelku dobře zahrát i v rozlišení 1680 × 1050 px, připojovat cokoliv většího nemá, myslím, smysl. Stejně tak jsem potěšen i rozměry celého GraphicBoosteru, krabička je opravdu malá a není problém ji nosit s notebookem.

Několik věcí však musím i kritizovat. V první řadě je to nemožnost vracet signál zpět do notebooku, takže zařízení je použitelné jen v domácích podmínkách a k ceně notebooku připočítejte i cenu druhého LCD panelu (pokud doma žádný nemáte, což se zřejmě nestane). Velká škoda také je, že není možnost vyměnit grafický akcelerátor v ATI XGP. Ono se to totiž přímo nabízí a jak již bylo řečeno, byl to i původní záměr ATI.

Shrnutí

Notebook Fujitsu Siemens Amilo Sa 3650 společně s externí grafickou kartu GraphicBooster je zvláštní produkt. Je to úplně nový typ notebooků, který má velký potenciál. I přesto, že samotný notebook má úhlopříčku jen 13,3", klade si za cíl plnohodnotně nahradit stolní počítač. Na cestách totiž pracujete s malým notebookem, který má velkou výdrž na baterie. Po příchodu domů zapojíte externí grafickou kartu, připojíte 22" monitor a rázem máte dostatečně výkonný stroj na hraní her. Pokud přesně takto budete prodávanou dvojici používat, budete maximálně spokojeni a jedinou vadou oproti stolnímu počítači je snad jen nemožnost snadného upgradu.

Celé to dostanete navíc za velmi slušnou cenu okolo 30 000 korun včetně DPH. Pokud však hledáte notebook, na kterém můžete hrát i na cestách a naopak na velikosti a výdrži na baterie vám příliš nesejde, raději se podívejte někde jinde.

Celkově však notebook hodnotím kladně. Snaha ukázat jinou cestu je totiž to hlavní, co chce tento stroj do světa přinést. Ukazuje se navíc, že touto cestou jít lze a že GraphicBooster opravdu funguje. Pokud recenzi čtete v době, kdy už funguje vracení signálu zpět do notebooku, přičtěte si další doby k dobru. I dnes jsem však praktickou externí grafickou kartou natolik okouzlen, že notebooku uděluji zasloužené ocenění.

FSC Amilo Sa 3650 - ATI Lasso konečně v akci
PCTuning Gold Award, prosinec 2008
Fujitsu Siemens Amilo Sa 3650 + Amilo GraphicBooster
"Externí grafická karta, která opravdu funguje"

FSC Amilo Sa 3650 + Amilo GraphicBooster

KladyZápory
+ dobrý poměr cena/výkon- nutnost externího LCD pro hraní her
+ vhodný pro hraní počítačových her- nemožnost upgradu grafické karty
+ vysoká výdrž na baterie- pomalý procesor
+ malé rozměry samotného notebooku- kvalita reproduktorů
+ částečně hořčíková šasi 

Orientační cena včetně DPH: 30 000 Kč

Poděkování

Na úplný konec bych ještě rád poděkoval českému zastoupení společnosti Fujitsu Siemens, které do testu notebook zapůjčilo a těšíme se na další spolupráci.

FSC Amilo Sa 3650 - ATI Lasso konečně v akci

Děkuji také společnosti Dell, která zapůjčila pro testování 30" LCD panel Dell 3007WFP.

FSC Amilo Sa 3650 - ATI Lasso konečně v akci



Tagy: FSC  Amilo Sa 3650  ATI Lasso  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
26.12.2008 09:48:36   80.87.222.xxx 1423
Tak to je celkom dobra kravina to nevracanie signalu spat. Cize hracie "pracovisko" vypada, tak ze mam otvoreny notebook so zhasnutim displejom a niekde bokom (za notebook sa neda, lebo bude zavadzat je displej) mam LCD panel na hranie.

Ako vravim, kravina. Zlatu by som isto nedaval.
26.12.2008 10:21:25   88.103.252.xxx 1122
Souhlasim, podle me to nema budoucnost. To ze to neumi vracet obraz zpet do notebooku je fakt drsny minus, to ze to musim zapojovat do zasuvky je dalsi velke minus a kdyz uz je to tak ubohe tak tam vyrobce mohl dat aspon nejakou vykonejsi grafiku! Dopadne to jak s Asus XG Station... Zlata hvezda rozhodne neni na miste. Jinak samotny notebook nepatri k nejhorsim
26.12.2008 10:32:45   83.240.22.xxx 144
zlatou jsem chtel podporit tento koncept, protoze narozdil od XG Station, ktere zabilo pomale rozhrani, si myslim, ze tohle ma budoucnost. To vraceni signalu by totiz mela byt jen softwarova zalezitost a melo by to jit opravit v ovladacich. Nicmene i ja souhlasim, ze to vraceni signalu je v soucasne dobe problem.

Co se tyce konkretniho hodnoceni, tak jsem narazil na problem, ze jsem chtel udelit oceneni za pokrokovou technologii, ale stribro je na pomer cena/vykon a zustalo jen to zlato. Proto se nabizi otazka, zda neudelat hodnoceni prave pro tuto kategorii
26.12.2008 16:38:11   88.103.252.xxx 32
Ano hodnoceni za dobry koncept by bylo na miste.
26.12.2008 16:44:34   88.103.252.xxx 11
Pro recenzenta musi byt obcas tezke udelit nejake oceneni veci, ktera ho kladne oslovila ,kdyz ma na vyber pouze ze zlate a stribrne hvezdy
26.12.2008 10:48:45   213.250.212.xxx 197
No dovolil bych si docela nesouhlasit:
1)Nevraceni signalu zpet: Nevim jak Vam, zle me pripada hrani her na 13,3" display docela divny + tahat ssebou tu externi grafiku taky asi nikdo nepude. Tenhle koncept je proste delanej na to, ze ten notas muze jak suplovat desktop tak je i pouzitelny na praci na cestach - nikoliv hrani na cestach.

2)Externi napajeni externi grafiky je prakticky nutnost - i klasicky karty do pcie maji pridavny napajeni. Sice by asi slo pridat par pinu na tom spec. konektoru, ale uz vidim jak tu vsichni nadavaji ze ssebou musi tahat nejaky cca 120 a vicewatovy zdroj i v pripade pouzivani bez externi grafiky.

Jediny minis dle meho je nemoznost vrazit do te grabice libovolnou kartu, ale to se casem zmeni.
26.12.2008 11:00:17   62.204.241.xxx 155
tohle reseni je daleko lepsi nez notebooky vlastni nabusenou grafikou a vydrzi hodku v zatezi na baterii
1. kdyz hraju hru tak bych se musel stejne s ntb pohybovat v dosahu elektriky, protoze baterku za hodku vyflakam
2. kdyz hraju hru, tak ji nebudu hrat na prtavym 15 nebo 13 palc disleji, protoze nechci prijit o oci, takze si ji stejne doma nebo kdekoliv zahraju na normalnim LCD..

pro lidi ktery potrebujou s ntb makat a nemaj moznosti si skocit treba celej pracovni den nabit ntb, a pak vecer doma si neco zahrat je tohle reseni daleko lepsi , nez naky naslapany centrino s 9800gt , vydrzi 1 hod v zatezi a cenou 50k
26.12.2008 11:59:54   62.168.65.xxx 93
Podla mna je to cesta akou by sa mali mobilne PC vydat. Predsa len vykonny desktop ma vela ludi len kvoli hram. Ja to vidim tak, ze bol by notebook so slusnym 4jadrom robenym tak aby sa dali vypinat nepotrebne jadra a tym by sa setrila bateria, rychli ssd disk a doma by bol hdd pripojitelny cez esata+graficbooster do ktoreho by sa dala tat hocijaka grafika.
30.12.2008 15:15:20   85.207.122.xxx 30
Displej rozhodně zavřený, pak bude vidět na LCD za ním. A použít externí klávesnici. Ve hrách rasovat drahou klávesnici na noťasu není ani rozumný ani pohodlný. A co se týká pevně osazené grafiky v boxíku-to chápu. ATI by asi móóc nerada viděla v tom boxu za půl roku kartu od nVidie! Radši za půl roku přijdou s novým modelem boxu, s rychlejší grafikou ATI.
30.12.2008 22:38:15   217.11.246.xxx 20
Vidim to spis na strach vyrobce, ze pak bude prodavat jen prazdne boxy, takhle si muze nauctovat palku za unikatni hardware. AMD se nemusi bat, ze by si tam uzivatel dosadil grafiku nvidie, staci kdyz bude funkcnost xgp pominena drivery. Bez licence nvdidia takovou podporu do svych driveru dat nemuze. Doufam, ze se tohle reseni ujme jako standard, pak snad nejaky vyrobce prijde se samostanym boxem.
26.12.2008 10:10:14   86.139.201.xxx 3217
ta paris hiltonova je strasne HOT aaa by som jej dal ..ta jej prdelka ...velmi sexyy
26.12.2008 11:26:26   84.21.124.xxx 13
ATI XGP je nepochybně skvělá technologie a velice se těším, až se objeví implementace podporující všechny součásti specifikace. Fujitsu se to prostě nepovedlo, ale možná to není tak úplně jejich chyba, možná je to chyba na straně ATI (ovladače).
26.12.2008 12:02:12   88.101.31.xxx 25
nemělo by tam být napsáno Turion X2 ZM-82 jak je na tom screenshotu z Cpu-z a n ZM-80 ?
26.12.2008 12:29:44   83.240.22.xxx 11
samozrejme, ze melo. Diky a opraveno
26.12.2008 14:45:20   82.100.46.xxx 151
To mohli vyrobit pro ten notebook pěknej dok který by měl v sobě integrovanou grafiku usb hub atd. a prostě by člověk přijel z práce vzal notes vrazil ho do doku a měl desktop pc pěkně klávesnice standardní to samý myška
26.12.2008 18:18:30   213.250.212.xxx 11
no vsak dva USB porty tak jsou coz je akorat pro klavesnici a mys takze to dokovaci stanici docela i nahradi a v pripade nutnosti si to clovek muze pribalit do batohu, coz s klasickou dokovaci stanici moc dobre nejde
26.12.2008 19:00:12   84.47.62.xxx 73
Prídavná grafika k notebooku je dobrá vec len to treba troška premakať. Pán autor neviem aké aplikácie používate na notebooku, ale dvojadrový turion sa mi nezdá pomalý ani náhodou. Prosím nechajte si tie nevhodné pripomienky pre seba. Ja som podobný notebook odporučil kolegovi a nevie si ho vynachváliť. Je to obyčajný človek a zdá sa mu ten výkon naddimenzovaný. Nie každý potrebuje core 2 quad alebo vysoko taktované dual core. AMD Puma je dôstojný konkurent k intel centrinu. A čo je dôležité je za lepšiu cenu.
26.12.2008 19:33:33   83.240.22.xxx 38
Pokud se dobre divam do grafu a vidim, ze AMD Puma je ve vsech pripadech o obrovsky kus pomalejsi nez nejlevnejsi bezne Centrino 2 procesory, pak je to platforma pomala a nic na tom nemeni fakt, ze vas kolega na notebooku jen prohlizi internet a pise ve Wordu, k cemuz by bohate postacil i Intel Atom.

Prijde mi to podobne jako kdybyste kritizoval herni notebook za prilis silne GPU, ze vy hrajete jen Warcraft III, ktery jede i Intel GMA 950.

Dale bych rad pozadal o vysvetleni nevhodnych pripominek, ktere jsem kde psal. Je totiz nutne si uvedomit, ze spousta lidi na noteboocich opravdu pracuje a neprohlizi si jen Internet, ICQ a Word. Pak silny procesor vyuziji a pomaly Turion X2 Ultra je proste bude brzdit...
27.12.2008 07:57:43   84.47.62.xxx 62
Proste Vaše vyjadrenie k AMD turion že je pomalý je klamstvo. Na základe nič nehovoriacich benchmarkov. V bežných aplikáciach sa jedná o rozdiel pár sekúnd. Skúste si porovnať napríklad pakovanie na best vo winrare cca taký 1 Giga dát. A budete prekvapený, že rovnako taktované C2D bude viesť pár nepodstatných sekúnd. Žiadny mega rozdiel tam nebude. A tak by sa dalo pokračovať. Či budete zmenšovať fotografie, alebo pracovať vo worlde a exceli tak tam žiaden obrovský rozdiel nezaznamenáte. Proste a jasne v bežných aplikáciach to bude cca rovnaké. A pre všetkých čo uvažujete o AMD puma môžem vrelo odporučiť. Je to vyvážená platforma. A ak môžem odporučiť tak tento našlapaný kúsok http://www.alza.cz/asus-m51ta-as028c-d99102.htm
28.12.2008 10:51:08   78.98.71.xxx 17
pri hrach je to uz ale horsie a Turion zaostava o hodne ... a prave na hranie hier je urceny ten XGP ... Puma znie celkom vhode pre hracov a Centrino pre pracu ale opak je pravdou ... Puma do kanclu a Centrino do hernych bookov ...
26.12.2008 22:44:12   78.99.136.xxx 55
A do ktorych grafov? Do tych v tejto recenzii? Vsak tam je samy nic nehovoriaci benchmark.
Na druhej strane, su ludia co potrebuju vykonne CPU (samozrejme nepocitam 10 rocnych, co sa chcu vsade hrat) a ti si su ochotni aj si za to priplatit.
Ja som pred 2 tyzdnami kupil AMD PUMA, nemam jedinej vytky, brzda kazdeho NB je aj tak HDD, CPU je plne postacujuce, DNA na tom analyzovat nemienim.
Je pravda, ze Intel CPU su na tom lepsie, to nemoze nikto zpochybnit, ale PUMU zachranuje chipset, AMD 780GM prekona kazdy intelacky chipset, v zaklade je HDMI, e-sata, funkcne DXVA pre prehravanie HD videa (myslim teraz HW akceleraciu HD videa v mkv, lebo Intel 4500 to zial nefunguje, aspon nie cez MPC Home Cinema a podla vyvojarov ani nebude), proste vsetko, co od 17" NB za 18K potrebujem.
26.12.2008 23:00:05   83.240.22.xxx 56
A cim jinym bych mel vykon procesoru merit nez benchmarkem? Si mam vycucat nejaky vysledek z prstu nebo z kristalove koule?

Ze jste si koupil Pumu a potrebujete si zduvodnit, ze to byla vyborna koupe, je ocividne a ja vam to brat nehodlam, at uz mate cokoliv. Nicmene eSATA ma Intel take stejne jako HDMI. Ale to jen tak na okraj....
26.12.2008 23:59:10   91.127.111.xxx 21
No daju sa vytvorit aj prakticke testy (winrar, 7 Zip, Prevod videa, rendrovanie...) To k tej vycitke benchmarkov, na druhu stranu je jasne, ze by to AMD nepomohlo, ale testovat v nebenchmarkoch je ovela lepsie (vid afera 3D Mark XYZ verzia, raz + pre ATI ina verzia plus + nVIDIU, ano samozrejme su prakticke testy ktore tiez mozu nahravat viac jednemu ako druhemu, ale potom je na recenzistovi, aby to vyvazil)
27.12.2008 00:42:27   83.240.22.xxx 13
jiste, ale i to je benchmark, protoze neustale dokola testuji to stejne. Neco jako prave prakticke pouziti otestovat nejde, tedy alespon ne tak, aby vysledkem byla hodnota :/
27.12.2008 09:36:19   213.195.216.xxx 51
Myslím, že i na tomto serveru jsem viděl u testů CPU větu: Nechal jsem 1GB soubor zabalit v rar při nejlepší kompresi, výsledkem je níže uvedený graf ukazující dobu potřebnou v sekundách, méně je lépe. Podobně převod audiovideo formátů, nějak se mi tedy nechce věřit, že nic jako realitě se blížící test výkonu CPU nelze udělat. Benchmarky nikdo přehrávat nebude, kancelářské aplikace to zvládne, soudě dle herních testů, CPU zde brzdou není, nenapadá mne v čem by měl být procesor problémem, snad právě s výjimkou komprimace dat, nebo převodu audiovizuálních formátů, jenže testy tohoto zde nevidím, jak si tedy udělat přehled? Než test velkého počtu NTB, ocenil bych menší rozmanitost, zato lépe zvolené testy.
27.12.2008 00:46:37   78.99.136.xxx 192
Ale ja si nic zdovodnovat nepotrebujem. Mam aj NB s C2D T9400 a az na par specifickych aplikacii je vykon oboch NB zrovnatelny (akurat cena nie).
Vdaka takym ako vy som mal strach do toho PUMY ist. Vsade totiz recenzisti doslova zakopavaju AMD CPU pod zem. Tak ako som pisal vyssie, Intel ma v CPU jasne navrch, ale PC, resp. NB nerobi iba CPU.
Nevzdelany clovek (myslim v obore), ktory by tuto recenziu docital, by AMD PUMA zavrhol, lebo by si myslel, ze mu CPU neutiahne ani Office aplikacie. Aj znamemu som min. tyzden doporucil NB AMD PUMA, ale zavrhol ho, lebo ma vraj slabe CPU a ked som sa ho opytal, ze co na tom bude robit, tak povedal WORD + NET a kupil NB o 15K drahsi lebo ma vykonnejsie CPU a to vsetko vdaka recenzistom ako ste vy (nic osobne).
BTW, 80% ludi nevyuzije vykon ani najslabsieho 2-jadra, takze treba veci uvadzat na spravnu mieru. CPU AMD vykonnostne za INTEL CPU zaostava, ale nie je to take tragicke ako je v tejto recenzii a jej podobnych publikovane.
27.12.2008 01:28:03   82.100.46.xxx 21
musim jen souhlasit a navic mě osobně by spis zajimalo na kolik se turion pod taktovává jellikož muj c2d T5600 je stejně věčně na 1ghz jelikož při práci ve woknech je zbytečný aby jel naplno a když se nad tím zamyslíte tak za 30 tisíc tady získáte vlastně desktop o dostatečným výkonu i na hraní her a notebook o solidní výdrži
27.12.2008 12:32:29   84.47.62.xxx 31
Ono problem je celkovo v tom, že sa v realnych aplikáciach len zriedka kedy testuje. Treba testovať v takých programoch čo sa asi najbežnejšie používajú na notebooku. Čiže v kancelárskych aplikáciach, prevod dvd9 do dvd5 nero recode/dvd2one, poprípade prevod s cd do mp3/wma cez mediaplayer, pakovanie ale skôr rozpakovanie súborov, alebo prevod vob videa do divx, úprava a resize fotiek a samozrejme rýchlosť v hrách s patričným nadstavením a prehrávanie HD videa. Notebook treba testovať ako celok, lebo nadarmo budem mať výkonný procák keď mi ho bude brzdiť disk/dvd mechanika a integrovaná grafika.
27.12.2008 18:09:59   78.99.172.xxx 11
K tomuto nazoru sa silne priklanam a porposil by som aj recenzenta nad zamslenim... Bolo by to mozno nova vlna pri testovani NB ;)
28.12.2008 22:39:02   88.146.74.xxx 11
Mam dotaz, proc se do externich grafik strkaji mobilni grafiky. Zde uz prece nejde tolik o vydrz, kdyz uz je to pichle do zasuvky. Tak nechapu proc vyrobci proste jenom neupravi napajeni a vstupy (vcetne PCIE) normalni desktopove grafiky. Hodili tam jine napajeni, a slusivou bednicku a bylo by hotovo.

A ne vydavat XGP s 3870 v dobe, kdy je pase jako klobouky. Nic proti nemu, vykon ma porad dobry, ale RV770 je trochu jinci kafe.
28.12.2008 23:52:33   92.62.224.xxx 31
co je to za test v sandre 07 processor multi media?

to vypada, ze opravdu neodpovida...

1,2GHz C2D U7600 válcuje 2,2 Ghz turion X2, který soupeří sotva s intel ATOM?

to je nějáká verze testu placená intelem?

se mi zdá, že tyhle syntetické testy už dnes nevypovídají vůbec o ničem a testovat by se mělo jen v aplikacích....
29.12.2008 09:13:24   193.84.46.xxx 41
To jsou ty benchmarky - tenhle test dělá výsledky podle toho, jaké SSE a pod CPU umí, a v tom je Intel vždy o kousek napřed. Že se ale to nikde prakticky neprojeví, je recenzentovi jedno.
29.12.2008 15:52:37   78.98.71.xxx 21
v sandre musis pozerat ake instrukcie sa pri danom teste vyuzivaju ... napriklad sa neda porovnat SSE s SSE2 ...
30.12.2008 20:25:09   87.244.200.xxx 21
ja mám notebook s Turionom X2 TL62 a v 64bitovom linuxe v bežných aplikáciách je notebook rýchlejší ako pc na ktorom mám AMD athlon 5400 s takom 3.5GHz a corsair dominator
30.12.2008 22:39:58   217.11.246.xxx 40
Az na to, ze na tom desktopu asi nemas 64b linux, takze vlastne pouzivas i jine aplikace..
31.1.2009 22:57:34   147.251.68.xxx 51
Zdravím, slyšel jsem, že tento notebook se vyznačuje příliš vysokou hlučností i při kancelářské práci? Je to pravda? Děkuji.
5.2.2009 20:08:45   78.45.66.xxx 126
S Catalystama 9.1 se objevila celkem podstatna vlastnost a to ze uz externi grafika UMI posilat obraz zpet do notebooku, pro hrani tedy neni potreba externiho LCD! Myslim ze je to celkem zasadni upgradek, jedna z hlavnich nevyhod tohohle reseni padla
24.10.2009 09:41:51   193.165.2.xxx 20
Zkoušel jsi to? Plánuju koupi, cena spadla domů, tak abych se pak nedivil

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

97 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 47.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.