HP Reverb VR 1000: není to s ním snadné, ale stojí to za to
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek HP Reverb VR 1000: není to s ním snadné, ale stojí to za to

HP Reverb VR 1000: není to s ním snadné, ale stojí to za to | Kapitola 4

Jan Schrenk

Jan Schrenk

20. 10. 2020 03:00 16

Seznam kapitol

1. Žádná novinka 2. Konstrukce 3. Windows Mixed Reality 4. Jaké jsou? 5. G2 přichází

Ve světě VR se nepohybují jen ti velcí hráči, jako Oculus, HTC, nebo v poslední době Valve. Svůj kousek na koláči trhu zkoušejí prostřednictvím Microsoft Mixed Reality uzmout i další společnosti. A některé na to nejdou vůbec špatně.

Reklama

Jaké jsou?

Když si je poprvé nasadíte na oči a spustíte svou oblíbenou VR aplikaci, tak si možná dokonce řeknete, že screen door effect je minulostí. Ne, není tomu tak, ale tato protivnost, kvůli které jsem VR svět před lety na nějaký čas zavrhnul, se zde poprvé dostává z pozice „skousnutelné“ do pozice „nerušivé“. Jemné rozlišení vám umožní vnímat detaily i na velké vzdálenosti, nejen rozeznat cíle dejme tomu na několik stovek metrů. Vlastně jsou to jediné VR brýle, ve kterých se můžete celkem obstojně věnovat kompetitivním leteckým simulátorům a nedostávat v jednom kuse po čuni, protože nic nevidíte. Trochu nepříjemné je tunelové vidění. FOV 114° se vám jeví zhruba tak, jako byste běhali v plaveckých brýlích. Ano, pro nás virtuální letce zvyklé na ne úplně dokonalé 75 let staré letecké brýle nic až tak úplně divného, pro ostatní to bude horší. Jako velice příjemná se ukázala hmotnost. I při relativně prudkých pohybech hlavy je jejich setrvačnost přiměřená a nehrozí tak, že se vám celý headset bude otáčet kolem hlavy ještě pár minut poté, co krk zastaví. Další neméně příjemným prvkem je, že se v brýlích nijak významně nepotím. A co je ještě důležitější: Nepamatuji, že by se mi kdy zamlžila skla, což bylo dosti protivné u Riftu S i starších Pimaxů. Naopak nějakou dobu mi trvalo, než jsem optimálně nastavil pásky okolo hlavy. Je vlastně docela zajímavé, jak takto zdánlivě jednoduše nastavitelný prvek může zlepšit či naopak zničit zážitek. S kvalitou displejů, nebo s Fresnelovými čočkami nemám větší potíže, byť headset samozřejmě jejich technologická fyzikální omezení zcela potlačit nedokáže. Rušivým prvkem, byť technologicky zatím téměř neřešitelným, je poměrně malý úhel, ve kterém je pohled velice ostrý a čím dále od středu se očima díváte, tím větší rozmazání obrazu pozorujete. Tento dejme tomu „sweet spot“ činí okolo 30 % celkového FOV. To vás vede k tomu, že místo výraznějších pohybů očí doplníte pohyb hlavy. Lidé, kteří si někdy v průběhu života nasadili dioptrické brýle (poté, co je dříve nenosili), si na tento pocit dost možná vzpomenou. Co původně sledovali jen pohybem očí najednou hledáte i celou hlavou. Tento prvek celkový dojem opět trochu narušuje, ale že by ho vyloženě kazil, to si nemyslím. Jestli je něco nepříjemné více, pak je to nevýrazná černá. Zvláště v nočních akcích je její „šedost“ vyloženě nehezká. Pokud se ale nepohybujete v čisté tmě, tak si troufnu tvrdit, že tuto nedokonalost příliš vnímat nebudete.

V temnějších vodách negativ ještě chvilku zůstaneme: Nic moc dojem jsem získal z headtrackingu, tedy snímání pohybu hlavy. Pouhá dvojice kamer je zjevně dosti na hraně a zvláště v případě, kdy v místnosti nemáte dostatek světla, tak toto může činit potíže a brýle mohou trochu tápat. Rift S je v tomto směru na světlo méně náročný, o přístrojích s jinak otravnými majáky ani nemluvím. Reverbu musíte svítit a čím více svítím, tím lépe. Jinak to nejde.

Taktéž ne úplně nadšený jsem byl z herních ovladačů. Tedy já jako letec a závodník je zase až tak moc nevyužívám, ale přesto – všichni konkurenti jsou dle mého dále. A to jak z hlediska ergonomie, tak z hlediska přesnosti ovladačů (byť ta se značně zlepšila se zmíněnou revizí). Tedy krom fiaska u HTC Cosmos, kde v nějaké verzi ovladače spíše nefungovaly, než fungovaly.

HP Reverb VR 1000: není to s ním snadné, ale stojí to za to
i Zdroj: PCTuning.cz
HP Reverb VR 1000: není to s ním snadné, ale stojí to za to
i Zdroj: PCTuning.cz
HP Reverb VR 1000: není to s ním snadné, ale stojí to za to
i Zdroj: PCTuning.cz

Pracují s dvojicí AA baterií a byť jsou doporučovány 1,5 V články, já neměl s 1,2 V akumulátory větší potíže. Ale znovu musím zdůraznit, že to pro mě zřejmě nikdy nebude představovat zásadní součást VR, a proto nedokážu jemné nuance posoudit. Budu ostatně jen rád, pokud se na toto téma ku prospěchu dalších čtenářů rozepíše někdo zkušenější v diskusi.

HP Reverb VR 1000: není to s ním snadné, ale stojí to za to
i Zdroj: PCTuning.cz

A co mi ještě VELMI vadí je extrémně tlustý, tuhý a těžký kabel. Jistě, nebojím se, že ho neopatrným zacházením poškodím. Nemám strach ani z dcery s nůžkami, nebo ze syna se stále se množícím chrupem. Ale je vážně hodně těžký a během hraní na něj myslím mnohem více, než by si zasloužil – na které rameno s ním? Jistě, muži volnomyšlenkáři, tedy fandové trenýrek, jsou na ranní dilema „doleva či doprava?“ zvyklí, avšak já ne-e. Asi by pomohl nějaký jeřáb či závěs nad hlavou, jenže pak bych vypadal ještě více jako blbec – a přes to se už mé ego nepřenese :-).

HP Reverb VR 1000: není to s ním snadné, ale stojí to za to
i Zdroj: PCTuning.cz

Problémy občas činí i WMR. Program není úplně stabilní, ale třeba se to po posledním zde zmiňovaném updatu změní. Někdy vypadl headtracking a bylo třeba brýle znovu kalibrovat. To se naštěstí dalo provést bez vypnutí aplikace, ale jistě si dokážete představit, že vprostřed lítého (online) boje je odskočení si na 15 vteřin nejen rušivé, ale povětšinou fatální. Komplikaci mohou představovat i kombinace driverů ke grafické kartě a aktualizací WMR, kdy jsem se například setkal s tím, že celý obraz v brýlích byl po jedné takové aktualizaci deformovaný a extrémně přepálený (přesvětlený). Po aktualizaci ovladačů mé nVidie se vše ustálilo.

Další „tak trochu negativum“ představují HW parametry. Abyste mohli využít ono skvělé rozlišení, musíte mít stroj, který jej nakrmí. HP samo jako HW minimum zmiňuje GTX 1080 a já musím souhlasit. S touto kartou si hezky zahrajete, ale hodně musíte omezovat detaily, abyste udrželi oněch stabilních 90 Hz. Nebo nastavíte dynamické rozlišení, což ale zpravidla vede vedle plynulosti k neostrosti scény. V opačném případě budete pociťovat cukání a nebude vám to příjemné. Testoval jsem RTX 2080 Super a divil jsem se, jak malý (!) přínos mi její výkon ve VR poskytl. Byl tak malý, že jsem kartu už třetí den vrátil a řekl si, že ještě nenastal čas. Jsem ale hodně pozitivně naladěn ve vztahu ke GTX 3080. Už jsem ostatně manželce naznačil, že ty lustry ještě úplně nepotřebujeme (já si prostor pro Reverb osvítím lampičkou) a že mé narozeniny jsou za dveřmi.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama