Wireless sluchátka: Jak se srazilo audio a technologie
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Wireless sluchátka: Jak se srazilo audio a technologie

Wireless sluchátka: Jak se srazilo audio a technologie | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

9. 5. 2020 03:00 39

Seznam kapitol

1. 60 let bezdrátu! 2. Stařík Samsung HS6000 narozen roku 2011 3. Jablečná ikona jménem Airpods 4. Blýská se na lepší časy
5. Čtyři hlavní kategorie výrobců 6. Vývoj potřebuje čas a nějaké ty zmetky 7. Novinky u bezedrátových sluchátek 8. Bezdrát už je mainstream

Někdy pozorujeme srážku starého a nového v přímém přenosu: Tradiční i nové firmy přicházejí se svými koncepty a vzniká něco nového. Viděli jsme to u počítačového audia, u moderních televizí a nově u bezdrátových sluchátek. Protože kabel je dneska už out a nosí ho jen podivíni, budoucnost je přece drátuprostá!

Reklama

Novinky u bezedrátových sluchátek

Nejnovějším hitem je plně adaptivní ANC, která typicky nefunguje tak dobře jako ta fixní, ale zase se umí přizpůsobovat sama prostředí a dává vyrovnané výkony. Touhle cestou šel například Apple u modelu Airpods Pro a také vyšší modely Beats, kde to přináší zajímavé výsledky. Podobnou cestou jde i Bose, JBL a nebo Sennheiser, takže předpokládám, že se z toho časem stane standard.

Zajímavé je zjednodušování ovládání. Některé firmy, jako je Jabra, mají stále hodně komplikované a částečně nerekonfigurovatelné ovládání. U ostatních výrobců se nám usadily dva standardy ovládání tlačítky, řada vyšších modelů se ovládá dotykovou plochou (to je standardem hlavně u Sony) a pak tu máme svérázy, jako je Marshall, který používá joystick. Celkově se ale míří ke zjednodušení, což je hodně vidět u Apple / Beats, kde se na sluchátkách ovládá minimum věcí, zbytek se řeší přes hodinky.

Pokud jde o hodinky, u Apple je vidět dokonalá integrace v rámci jejich systému. Sluchátka se automaticky párují k hodinkám, pokud nemají telefon a jsou schopná jet z jejich zásobárny muziky, která se do hodinek přesypává automaticky z iPhonu podle toho, co posloucháte. Apple tradičně skrývá před uživateli technickou komplexitu, takže neřešíte připojení, protokoly, nic. Aby to fungovalo, musí telefon a hodinky odpovídat generacemi a OS určitým standardům, ale to je tak všechno, co vás trápí. Transparentní synchronizace hudby je ale dost super, pokud si plánujete třeba zaběhat jenom s hodinkami.

U Androidu je někdy problém v tom, že telefon i sluchátka mají až příliš mnoho možností, jaký protokol si navzájem zvolit. Párování obvykle probíhá transparentně, ale někdy vám spojení skončí v SBC místo AptX HD a nebo LDAC – a tam ještě někdy nemůžete ovlivnit kvalitu spojení. Někdy vám to dovolí nastavit aplikace výrobce sluchátek, jindy se v tom musíte povrtat sami. Implementace kodeků se navíc liší telefon od telefonu a není úplně snadné najít ideální kompromis mezi kvalitou a stabilitou, pokud to vůbec můžete ovlivnit. Tady jsou ještě docela rezervy.

Pokud jde o podání audia, hodně se to liší a to i mezi jednotlivými modely stejného výrobce. Dobrá zpráva je, že tradiční výrobci sluchátek se obvykle drží svého tradičního podání zvuku, což vám pomáhá v orientaci. Bose je přibásnutý, Sony typicky středové, B&W má svérázně pojatý bas a tak dále. Víte, na čem jste.

U těch ostatních to ale nevíte. Zvlášť u nových hráčů je to docela loterie, někteří se snaží balancovat sluchátka do určité akustické podoby, u jiných je to ale co pes to jiná ves, takže nelze doporučit značku, jenom jednotlivé modely. Tohle je dost problém. I u firem jako Apple nebo Razer se navíc podání sluchátek model od modelu diametrálně liší, což je pochopitelné vzhledem ke konstrukci: Otevřené špunty bez izolace pochopitelně zní úplně jinak než over ear s potlačením šumu – ale pak si musíte poslechnout každý jeden model, což často v podmínkách obchodu nejde.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama