Sound Blaster X-Fi: zvuková evoluce nebo revoluce? | Kapitola 4
Seznam kapitol
Nová řada zvukových karet Creative X-Fi (Xtreme Fidelity) má vyvolat, poté co většina uživatelů se začala spokojovat se stále kvalitnějšími integrovanými kodeky na základních deskách, novou vlnu zájmu o Sound Blastery. Po týdnu testování mohu prohlásit, že je pravděpodobné, že k takovému obratu skutečně dojde - když ne po naší recenzi, tak možná poté, co nové X-Fi uslyšíte hrát. Zvukové možnosti jsou opravdu působivé...
24-bit Crystalizer
24-bit Crystalizer je funkce která přehrávaný zvuk konvertuje (pomocí pokročilého Sample Rate Converteru) do formátu 24bit/ 96kHz typického pro DVD Audio. Dalším krokem je analýza a čištění signálu (podle reklamních materiálů - nežádoucí artefakty a typická zkreslení vyplývající například z komprese do formátu mp3). Algoritmy (podle zjištění Digit-Life, ne nepodobné tzv. mastering multiband compressoru), signál následně upravují (ve 24-bitovém rozlišení), výsledek mírně zesilují a následně "vracejí" do reprodukovaného signálu.
Výsledkem celého procesu je (uznávám, že v menší míře) navrácení signálu jeho původní kvality a zároveň (ve větší míře) určité vylepšení a upravení signálu (úroveň zásahu Crystalizeru lze nastavit v několika stupních, v testech jsme se drželi uprostřed). A jaký je výsledek? Nemusíte mít netopýři uši, abyste zapnutou funkci Crystalizer ihned zjistili - hudba se zapnutou funkci zní... ehm... prostě jinak a tak trochu... lépe. Po dlouhých poslechových zkouškách "na slepo" jsme všichni upřednostnili (někteří ač neradi) "vylepšený" zvuk - zejména na typických počítačových reprosoustavách.
I když audiopuristé budou tvrdit, že do signálu nepatří jakékoliv cizí "příměsí", sami často vyzdvihují zvuk elektronkových zesilovačů, které zvuk obvykle také "obohacují" harmonickým zkreslením. Podobně je to s Crystalizerem u X-Fi. Ačkoliv jsem velmi citlivý na digitální artefakty vylepšeného "prostorového" zvuku (například funkce SRS MediaPlayeru Windows), po několika hodinách poslouchání jsem u zapnutého Crystalizeru zůstal, i když uznávám, že mnohé nedokonalosti a případná typická digitální únava se projeví až po několikadenním poslechu.
CMSS-3D
Tento systém znají všichni, kteří touží aby jim stereofonní / herní (běžně 4.0) signál "šel" ze všech reproduktorů. Uplatní se tedy především u sestav 4.0, 4.1, 5.1, 6.1 a 7.1. Bohužel, dřívější systém CMSS (Creative Multi-Speaker Surround) se mi nelíbil ani za mák. Vynikal pomýlenou snahou obklopit posluchače hudbou ze všech stran (kdy ale sedíte přímo v orchestřišti?) - často jsem proto upřednostňoval běžný stereo-poslech.
V nové verzi změnili inženýři Creative přístup. Pochopili, že hudba se musí odehrávat před posluchačem a zadní kanály mají maximálně reprodukovat dozvuky(!) Dojem z takto podaného virtuálního koncertu je nyní mnohem lepší, konečně je také možné přesněji lokalizovat umístění nástrojů (v minulé verzi CMSS byl zvuk prostorový, nebylo ale jasné kde jsou hudebníci nebo zpěváci).
Nový systém CMSS se také snaží umístit vyfiltrovat "zpěváka" a umístit ho doprostřed. To už se mi líbí poněkud méně - konečně ale skončí žehrání uživatelů na nehrající "centr".
Poznámka: podle mého názoru je zvukové pole CMSS-3D lepší než v případě zpracování zvukovým procesorem Dolby ProLogic IIx - i když jsem našel nahrávky (zcela evidentně již nějakým prostorovým procesorem předzpracované), kde jsem s výsledným podáním CMSS-3D nebyl spokojený. Platí tedy, že systém nejlépe funguje tam, kde je na vstupu nepříliš upravený stereosignál.
SuperRip
Zajímavá funkce, která umožňuje kopírování CD Audio se zapnutými funkcemi 24-bit Crystalizer a CMSS-3D. Dala by se použít tehdy, kdybyste chtěli nahrát vylepšenou hudbu do souboru (systém dokonce nabízí vícekanálový záznam 5.1 WMA Pro včetně Loseless).
CMSS-3D Headphone aneb Aureal se vrací?
Když ještě existovala firma Aureal, dávala Creative lekci v tom, jak dobře lze simulovat prostorový zvuk u sluchátek. Tehdejší zvukový systém A3D 2.0 akcelerovaný čipem Aureal Vortex 2 dokazoval, že i u sluchátek lze umístit zvuk prakticky do libovolného místa v prostoru.
Fígl spočívá na principu zpožďování signálu tak, aby mozek vyhodnotil, odkud signál přichází.
V roce 2000 byla firma Aureal koupená právě Creativem (nezvládli marketing) a někteří přísahali, že kvůli tomu si nekoupí nic s logem Creative. V roce 2003 přišla na řadu zase Sensaura, která se hodně zabývala funkcemi HRTF (Head-Related Transfer Function). Až do letošního roku se zdálo, že se nad těmito konkurenčními technologiemi zavřela voda... Tedy až do uvedení speciálních "sluchátkových" funkcí X-Fi.
I tady přichází příjemné překvapení - Creative zapojil pro sluchátka to nejlepší z technologií UCDavis, Aurealu i Sensaury (využívá patenty Macro FX a binaural 3D panning). Musím konstatovat, že výsledek je konečně na (nebo dokonce mírně nad) úrovni A3D 2.0 - a to je pro Creative (který se často opíral hlavně na marketigu) obrovská pochvala.
Správné nastavení pro 3D zvuk ve sluchátkáchPamatujte si, že pro správné podání (rendering) prostorového zvuku je nezbytně nutné odpovídajícím způsobem nastavit a zkonfigurovat jak zvukovou kartu, tak i vlastní aplikaci. Kartu X-Fi přepněte do herního režimu (Game Mode). Jako výstup byste zde měli zvolit sluchátka, režim CMSS-3D musí být pochopitelně také zapnutý. Poněkud jinak musí být nastavená hra - ta musí být mít aktivní EAX a poskytovat signál pro vícekanálovou sestavu 5.1, případně 7.1. Pokud byste výstup hry nastavili jako "Headphones" nebo "Stereo", případně "Miles Positional Audio" - pak byste ve výsledku obdrželi pouhý stereosignál. Prostorový (5.1) zvuk pro poslech DVD na sluchátkáchX-Fi nastavte na "filmový" režim (Entertainment Mode). I zde podle skutečnosti nastavte na výstupu sluchátka, zapněte CMSS a dekodér Dolby Digital. V přehrávači DVD (PowerDVD nebo WinDVD) nastavte výstup na přímý průchod signálu S/PIDF. Nedekódovaný datový potok bude předán ovladači zvukové karty, ta jej dekóduje a následně zpracuje zvuk pro "virtuální" reproduktory (metodou HRTF). |