Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Prostorový zvuk (nejen) u PC včera, dnes a zítra
Prostorový zvuk (nejen) u PC včera, dnes a zítra
autor: Miroslav Ježek , publikováno 27.9.2018
Prostorový zvuk (nejen) u PC včera, dnes a zítra

Zamyslíme se nad tím, jak se za poslední dobu změnilo vnímání zvuku. Nadšení z vše obklopujícího prostorového koncertu už pominulo a maniaci před monitory volí raději mohutné headsety. Do obýváku se vkrádají štíhlé soundbary a sestavy zesilovačů a gigantických beden jsou na ústupu. Nebo ne?


Úvodní tón

Posledních pár dní jsem se bavil tím, že hledám nějaký rozumný AV receiver jako náhradu za letitou Yamahu HTR 6130. To byl levný ale funkčně slušný receiver o pěti a jednom kanále. Sice pořád dobře slouží, ale vzal jsem si do hlavy konfiguraci 7.2 kanálů a podporu Dolby Atmos kvůli novým filmům. Jsem toho názoru, že hutný a pořádný zvuk je polovina zážitku, a to jak u filmů, tak i u her. A když jsem nad tím a nad prostorovým zvukem obecně začal uvažovat, tak mi došlo, už jsem dlouho neviděl nějakou novou zvukovku nebo recenzi herních vícekanálových beden. Jako by se zvuk stal druhotný a jaksi samozřejmý s tím, že většina hráčů dnes má na kokose stereo sluchátka a bohatě jim to stačí.

Tak jsem se podíval do nabídky 5.1 beden určených k PC a je to bída s nouzí. Polovinu nabízených typů obsáhla značka Genius, která se už od mého mládí netěší nějak zvláštní oblibě. Ve stereu se ještě dá jakž takž něco vybrat, případně lze sáhnout po studiových monitorech, ale jinak to na mě působí dojmem, že prostorový zvuk už nikoho moc nezajímá. Potvrzuje to i statistika nejprodávanějších zvukových aparátů na Alze a CZC. U obou obchodů je na špici externí USB stereo karta Axagon za dvě stovky. Akorát nevím, proč tohle vlastně kupovat, leda snad pokud zdechne zvukovka na desce a uživateli jednoduše stačí základní ozvučení.

Prostorový zvuk (nejen) u PC včera, dnes a zítra

Nejprodávanější zvukovka na CZC i Alze..

Když je ohlášena nová AAA hra, řeší se kdejaká pytlovina, dnes hlavně grafické efekty a vývojáři si čechrají peří nad tím, jak jejich titul bude pokrokový. Současná vřava okolo ray tracingu je dobrá ukázka, všude jsou k mání srovnávací screeny před a po a všechno se blýská jak vyleštěná skinheadova lebka.

Ale o zvuku nepadne ani slovo. Ani nepamatuju, kdy naposled (a jestli vůbec) autoři propagovali vymakané prostorové a atmosférické ozvučení. Ne že by na to házeli bobek, ale nejspíš to není to, co dnes potenciální publikum zajímá. Byla řeč o Dolby Atmos, i vyhledal jsem, zda jej nějací inovátoři nacpali do své hry, a kupodivu na mě vyběhlo devět výsledků. No, aspoň něco, ale devadesát by bylo lepší. Přitom takové Dying Light by s podporou Atmos bylo hrůzostrašné. Zombie jsou všude, i na střechách a to je přímo ideální pro stropní reproduktory. Klasické prostorové audio nedefinuje výškové rozdíly a tak byste v Atmos hned věděli, že vlevo nad vámi se promenáduje vyhnilý gezicht.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
70 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 32.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.