Zaříkávání Hi-Res Audia, aneb když CD kvalita nestačí | Kapitola 4
Seznam kapitol
S rozmachem Ultra HD rozlišení displejů se začíná mluvit i o potřebě vyššího rozlišení zvuku, pro něž se vžívá mnohoslibné označení „Hi-Res Audio“. HD zkrátka táhne a někteří výrobci by toho rádi využili. Avšak navyšování parametrů zvuku nad CD kvalitu může být často samoúčelné až zbytečné. Proč je skepse namístě?
Rozlišení nahrávky
S dynamickým rozsahem souvisí bitové rozlišení nahrávky. Pokud se něco u zvuku označuje rozlišením, pak právě údaj v bitech uváděný za hodnotou vzorkovací frekvence.
Analogový signál v analogových nahrávkách je kontinuálním průběhem zvukové křivky a nepodléhá rozlišení jako PCM digitální zvuk.
To ovšem neznamená, že by analogové nahrávky měly neomezené rozlišení, neboť u nich se signál ztrácí na určité hladině šumu, za níž je již jenom šum. Šum byl v analogové éře nepřítelem číslo jedna, zatímco v digitálu není vůbec (přesněji řečeno je, ale buďto jako důsledek mikrofonního nahrávání, nebo vinou převodu v DA převodníku, nebo se přidává uměle).
Bitové rozlišení sice spolu s vzorkovací frekvencí tvoří spojité nádoby, ale pro kvalitu zvuku je množství bitů důležitější a slyšitelnější, protože v technické rovině není rozdíl mezi 48 kHz a 192 kHz tak markantní jako mezi 16bit a 24bit. Zkraje článku jsme si pověděli, že vyšší vzorkovací frekvence obsáhne více vyšších tónů, což je hezké, leč přínosy jsou sporné. Bitové rozlišení je kvantizací amplitudy výstupního signálu do jednotlivých fixně kódovaných hodnot (či kroků). Lidsky si to lze přeneseně představit jako oblý kopec (hladká analogová křivka), který se po převodu do digitálu stane zubatou schodovitou pyramidou. A počet bitů definuje, jak moc velké a zubaté tyto schody (či stupně) budou - čím víc jich je, tím je křivka hladší, plynulejší.
16bitové audio pojme 65536 těchto „kroků“, ale 24bitové jich už má 16777216.
Dynamický rozsah nahrávky závisí na bitovém rozlišení – u 16b činí 96 dB, u 24b 144 dB.
24b kvalita je dimenzována natolik dostatečně, že se s vyšší hodnotou, např. 32b, téměř nesetkáte ani u špičkových HRA nahrávek. Dynamický rozsah 32b floating point zvuku jde zcela za hranice toho, na co lze v reálném světě narazit, takže se běžně nepoužívá.