Úvaha: Co vede k technologickým revolucím? | Kapitola 7
Seznam kapitol
Když jsem tak popisoval už asi desátou výstavu historických počítačů, všiml jsem si, že se v nich opakuje jedna zvláštnost: Každý výrobce opravdu uspěl jen s jednou nebo dvěma řadami počítačů. A tahle úspěšná řada vzdorovala pokusům o inovaci i od výrobce samotného. Nakonec úspěšná řada mizí – a opět navzdory pokusům o inovaci. Čím to?
Podobný pozitivní efekt u filmů a videa nenastal, protože místo toho, aby byl jev pozitivně využit pro tvorbu nové formy distribuce, hodili vydavatelé zpátečku a patnáct let se věnovali pokusu zvrátit běh dějin. Kdo ví, jak by dopadl Microsoft, kdyby postupoval jako oni a honil každého, kdo si zkopíroval MS DOS 3.0 nebo Office 1! Možnou ukázkou je osud IBM, které se snažilo udržet kontrolu nad PS/2 a OS/2.
Poučení z tohoto bodu zní, že i když je zábava uživatele podojit, oni vždy hledají cesty, jak to získat levněji a nebo zadarmo. Proto je třeba hledat takové způsoby prodeje, které jim přijdou výhodné a nebo „zdarma“ (cena se schová do něčeho jiného, vytvoří se rafinovaný slevový systém / systém předplatného a nebo uživatel dostane službu „zdarma“ a monetizuje se jinak).
Tři vývojové skoky jsou motivovány pohodlím pro uživatele. Uživatelé se nechtějí učit, chtějí co nejjednodušší systém, který se dá používat kde chtějí a jak chtějí. Nechtějí nic zkoumat, nad ničím dumat, chtějí, aby věci fungovaly samy a okamžitě. Představa linuxácké komunity, že uživatelé budou bloumat po fórech a zjišťovat, co a proč jim nefunguje, případně jak to pořešit, je naprosto scestná. Fakt, že nedokázali systém navrhnout jednodušším a uživatelsky příznivějším způsobem než konkurence, je odsunul do pozadí.
Faktor uživatelského pohodlí je, zdá se, pro vývoj ten zcela nejdůležitější. Většina věcí musí fungovat automaticky a předpokládat, že uživatel vůbec nic neví. Hra na „největšího mozka“ či „informačně superiorního jedince“, která je tak obvyklá mezi nerdy a profesionálními IT pracovníky, obyčejné uživatele děsí a často brání i ve zcela základní komunikaci. Klíčem k úspěchu zde je prolomit tuhle bariéru a vyjít uživatelům vstříc. Jak ukazuje historie, oni sami vám totiž vstříc nepůjdou.