Úvaha: Co vede k technologickým revolucím?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Co vede k technologickým revolucím?

Úvaha: Co vede k technologickým revolucím? | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

26. 7. 2013 09:00 27

Seznam kapitol

1. Boj se zákazníkem 2. Nenápadné aplikace 3. Pohodlnost a hravost 4. První grafika a start PC
5. Příchod her a pirátství 6. Mobilní revoluce 7. Jak se nenechat podojit

Když jsem tak popisoval už asi desátou výstavu historických počítačů, všiml jsem si, že se v nich opakuje jedna zvláštnost: Každý výrobce opravdu uspěl jen s jednou nebo dvěma řadami počítačů. A tahle úspěšná řada vzdorovala pokusům o inovaci i od výrobce samotného. Nakonec úspěšná řada mizí – a opět navzdory pokusům o inovaci. Čím to?

Reklama

(5) Příchod 3D her (1992)

Přestože v druhé polovině 80. let špičkovému hraní jednoznačně kralovala Amiga, příchod 3D her jí zlomil vaz. Jednoznačně a definitivně. Problém byl v tom, že grafický systém Amigy byl založen na planární grafice, která se skvěle hodila pro videoautomatové hry (jak vznikaly na počátku 80. let), byla ale velmi nevhodná pro vykreslování 3D grafiky.

Jednoznačným zlomem byl Wolfenstein 3D, který zabodoval nejen střílením nácků, ale hlavně 3D provedením. Příchod tohoto typu her výrazně favorizoval PC s možností upgradování grafik a procesorů, ukázal, na co potřebujete matematický koprocesor (do příchodu 3D her to byla totální rarita) a jasně demonstroval výhodu modulárního konceptu PC nad uzavřeným systémem domácích počítačů. Nic neilustruje tento koncept lépe než fakt, že právě v tomto okamžiku došlo k tomu, že si majitelé Amig začali přestavovat své počítače do towerů, aby do nich šlo lépe instalovat akcelerační karty.

Skutečně: Před rokem 1992 se zdálo, že bude existovat kategorie „domácích PC“, které budou vypadat spíše jako Amiga, budou podobně kompaktní a půjde o stroje slabší kategorie. Příchod 3D her vedl k tomu, že tato kategorie vymizela a naopak uživatelé se začali domáhat co nejvýkonnějších strojů jako vzteklí. Dnes neexistuje žádný důvod, proč mít moderní počítač – jenom hry. Na kancelářskou práci vám stále stačí 10 let starý hardware. Právě tento hry jsou stále tím základním tahounem, který tlačí vývoj PC pořád dopředu. Kdyby nebylo jich, byly by na tom desktopy výrazně hůře, než jsou dnes.

Závěr: Za tento vývojový skok můžou POČÍTAČOVÉ HRY.

Úvaha: Co vede k technologickým revolucím?
i Zdroj: PCTuning.cz

(6) Příchod komprimovaného audia a videa (1995)

Do vzniku komprimovaného audia ve formátu MP3 nikdo netušil, k čemu by mohly být dobré SIMD instrukce. Když se objevil popis Pentia MMX, nikdo moc netušil, k čemu je to dobré. Když se ale objevily první písmičky ve formátu MP3, tak to každý nejenže věděl, ale chtěl upgradovat na MMX kompatibilní procesor, protože výkonový rozdíl mezi SIMD akcelerovaným dekódováním a klasickým dekódováním x86 instrukcemi byl obří. Mimo to důvod k upgradu moc neexistoval, hry MMX instrukce až tak nevyužívaly. Velmi brzy se ukázalo, že podporu pro dekódování MP3 a podobných formátů bude potřebovat kde co. Proč? Protože lidi chtějí poslouchat muziku.

V roce 1998 se objevil formát Divx, což znamenalo podobnou revoluci. Akcelerace dekódování videa se stala jednou ze zásadních funkcí nejen na PC, stala se součástí benchmarků a u mobilních zařízení se používá pro benchmarkování nejen výkonu, ale i výdrže na baterii. Proč? Protože lidi chtějí koukat na filmy.

Druhou částí historky je fakt, proč se stalo tak populární právě komprimované audio a video: Protože se dobře sdílí, ekonomicky přenáší a ukládá. Trvalo neuvěřitelně dlouho, než si vydavatelé uvědomili, že s tímto fenoménem nelze bojovat a snažit se tvrdošíjně držet starých distribučních modelů s fyzickými médii. Mnohonásobně déle, než to došlo vývojářům hardware. Dalo by se říci, že některým vydavatelům to nedošlo dodnes a proto značnou část trhu přenechali firmám, které si tuto změnu uvědomily rychle, jako je Apple.

Závěr: Za tento technologický krok může EXPANZE PIRÁTSTVÍ.

Úvaha: Co vede k technologickým revolucím?
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama