Úvaha: Douglas Engelbart, génius ve špatné době
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Douglas Engelbart, génius ve špatné době

Úvaha: Douglas Engelbart, génius ve špatné době | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

12. 7. 2013 14:00 5

Seznam kapitol

1. Vedlejší produkt 2. Budoucnost v terminálu 3. Demo 4. Xerox Star
5. Komplexní návrhy 6. Účel vs. design 7. Vizionář

Druhého července zemřel Douglas Engelbart, vizionář, který světu přinesl počítačovou myš a celý život se věnoval výzkumu komunikace člověk-stroj. Že vám jeho jméno nic neříká? A Steve Jobs vám něco říká? Tak Steve Jobs je ten týpek, který vzal myšlenky Engelbartova týmu a založil na nich moderní počítačové technologie.

Reklama

Celý tento systém byl přitom postaven na analogii desktopu, která je snadno pochopitelná pro uživatele. Skvěle to ukazuje promo video Xeoxu z roku 1981, které předvádí „normální kancelář“ a „normální profesionály“, kteří dokážou jednoduše a intuitivně používat grafické rozhraní. Video zároveň ukazuje zásadní slabinu stroje: Byl pomalý. Přestože je jeho ovládání tak vyspělé, že by se dalo používat i dnes, prostě neměl dostatečný výkon, aby reagoval hbitě. Při editaci text „teče“, help se vykresluje položku po položce. Ucelený návrh tu byl, ale dostatečná rychlost ne.

Navíc šlo o systém velice drahý: Základní jednotka s jednou pracovní stanicí přišla na 75.000 USD, každá další pracovní stanice přišla na 16.000 USD. Na počátku 80. let už bylo jasné, že Xerox má problémy konkurovat levným výrobcům, ať už šlo o počítače, kopírky a nebo tiskárny. Manažeři Xeroxu proto uzavřeli smlouvu s Apple, kdy jim dovolili přístup k technologiím vyvinutým v PARCu – patrně se domnívali, že s Applem budou nějak spolupracovat. Jenomže svět obchodu je dravý – a jakmile jednou uživatelé ochutnali grafické rozhraní, už to nebylo k zastavení. Netrvalo dlouho a firmy se mezi sebou začaly navzájem obviňovat z toho, kdo to ukradl jako první. Jako by se po těch letech zdánlivého klidu prorvala hráz a smetla počítačovou krajinu tak, že byla k nepoznání.

Určitým problémem ohromujícího úspěchu týmu PARC je fakt, že až do dnešní doby vlastně nevznikl koncept, který by je překonal. Svým způsobem se není čemu divit: Rozhraní vznikalo zhruba patnáct let a lidé, kteří na něm pracovali, v něm sami pracovali a vyvíjeli je. Díky tomu rychle přišli na to, co je praktické a co ne. Srovnejte si ukázky rozhraní Xeroxu Star s tím, které je předváděné v Demu: Rozhraní v Demu je podstatně jednodušší, řekl bych téměř embryonální – a obsahuje některé věci, které byly teprve později rozvinuty (jako absence zvýrazňování aktivních prvků a nebo ikon). Rozhraní bylo vyvíjeno systémem pokus – omyl, přestože základní myšlenkou byla analogie pracovního stolu (desktop) a WYSIWYG. Díky této analogii bylo možné lidem snadno přiblížit práci s takovým rozhraním, je přirozená.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama