Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Kam zmizely kvalitní výukové programy?
Úvaha: Kam zmizely kvalitní výukové programy?
autor: Michal Rybka , publikováno 30.6.2013
Úvaha: Kam zmizely kvalitní výukové programy?

V 80. letech u nás vládly dva výrazné programy, které pomáhaly začátečníkům k výuce programování: KAREL, který dovoloval programovat robotka pochodujícího po šachovnici, a LOGO, ve kterém jste ovládali „želvičku“. Ve své době to byly výborné programy – a když to srovnám s dnešní nabídkou, jsou to stále hotové hvězdy.


Z nějakého důvodu ale COLOBOT přes veškerou svoji pokrokovost komerčně neuspěl. Možná to bylo vysokou cenou – 75 švýcarských franků (cca 1600 Kč) je opravdu dost na výukový program. Možná to bylo tím, že jako hra je to pro běžného hráče relativně nudné, zatímco učitele možná děsila příliš velká akčnost hry (nehledě na to střílení brouků). Buď jak buď, zrovna remake COLOBOTa bych rád viděl na tabletech. Je vážně dobrý a pokrokový, tedy až na to, že kód se opravdu zapisuje jako kód. A to je problém, protože kód se na tabletech bouchá poněkud blbě.

Úvaha: Kam zmizely kvalitní výukové programy?

Možná nastal čas pro něco nového. Hry jako RoboLogic jsou přizpůsobené ovládání typu drag&drop, ale mají jenom omezenou kapacitu paměti, protože se na obrazovku vejde jenom omezené množství políček. Budovat nějakou rozsáhlou knihovnu „slov“ jako u KARLA je tímto způsobem nemožné. „Dvourozměrný kód“ jako u Cato's Hike vypadá ultra nepřehledně. Při zkoumání nástrojů ještě nejsem u konce, možná existuje nějaký koncept, který dovoluje tvořit komplikované a silné věci, ale přitom přehledně a civilizovaně.

Úvaha: Kam zmizely kvalitní výukové programy?

Viděl jsem už několik verzí LOGA pro tablety, které bylo orientované textově a vypadalo to jako dvě okna – jedno s textovým kódem a druhé s grafickým výstupem. Tohle nebude fungovat.

Kdo ví, možná už někdo vymyslel něco lepšího. Možná přišel čas na předělávku KARLA a nebo COLOBOTA. A nebo něco kvalitnějšího vytvoří třeba někdo z vás...



Tagy: úvaha  program  výuka  algoritmus  matematika  programování  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
30.6.2013 06:11:26   193.164.219.xxx 180
Kvalitní výukové programy nikam nezmizely, ale prostě o ně naprostá většina lidí nestojí. Bohužel.
Jinak na výuku programování pro laiky je celkem dobrý program Scratch.
30.6.2013 06:30:06   90.178.6.xxx 215
Ze střední jsem vylezl relativně nedávno a z vlastní (ještě čerstvé) zkušenosti můžu říct, že vyučovat programování na netechnicky zaměřené škole (gymnázium v mém případě) je nesmysl. Valná většina lidí má obrovský problém pochopit i zcela základní XHTML a to včetně těch největších "šprtů" a premiantů. U KARLa byli ztraceni úplně. Hlavním problémem je ale zase to generalizování - většina z těch lidí nechápala, protože jsou rádi, že umí napsat email a podívají se na Seznam na počasí.
A ta druhá část, která chápe je znuděna, protože se musí takovou blbostí otravovat, když by se dávno mohli učit CSS, PHP, C#, Javu a tak dále.
30.6.2013 06:38:41   193.164.219.xxx 361
Problém je, že většina chytrých žáků jde ze základky na gympl a na technické střední se zaměřením na počítače se hlásí ti blbí pod heslem "baví mě hry a facebook, tak co bych měl studovat jiného, než počítače". A jak pak má člověk naučit programovat někoho, kdo měl z matiky čtyřku už na základce, je mu všechno jedno a jeho jediná starost je, aby mu na tom facebooku nic neuteklo.
30.6.2013 07:47:19   90.178.6.xxx 112
Tak já si přesně tímhle způsobem IT jakožto můj budoucí obor vybral , ale programovat v PHP a JavaScriptu (XHTML a CSS ani nepočítám) jsem se naučil sám s asistencí učebnic, YouTube a hlavně jakpsatweb.cz.
Ještě by mi přišlo přiměřeně rozumné učit to XHTML a CSS, protože to jsou jazyky jednoduchá a i ti méně zdatní zdálo se chápu o co jde (i když nebyli schopni nic moc udělat). Ovšem XHTML jsme věnovali 4 hodiny a CSS bylo odloženo s tím, že se udělá když se zbude čas na konci roku.
30.6.2013 10:19:08   217.196.213.xxx 140
To je bohužel smutný fakt. Na střední elektro průmce na oboru el. počítačové systémy nás ve třídě bylo jen několik (dva tři lidi), co věděli, na jaký obor jdou a bavilo je to. Ti ostatní tam prostě byli asi pro nic, jen aby tou školou nějak prošli.
2.7.2013 07:27:23   90.177.247.xxx 61
Ono se i na technicky zamerenych skolach uci programovani nesmyslne. Ja se programovanim zivim a kdyz jsem koukal jak se uci programovat na VS tak jsem nechapal. Hned na zacatku vykladaji veci kolem optimalizace a tak (Jave, uz to je absurdita) uci trideni ruznyma metodama (to se v pro bezne programovani v praxi uz bezne neresi pac je to zabudovane v knihovnach predpripravene), s tim ze clovek musi byt umet na papir napsat celej kod z hlavy. Ve vysledku se to lidi maximalne to pak vetsina lidi uci nazpamet :-( .

Proste misto tehdle odrazujicich veci naucit psat ze zacatku lidi prehledne a jednoduse a az pak zacit resit pro ty co se tomu budou hloubeji venovat tohle. Ale to ne ... .

Nu coz asi nekteri chteji aby vetsina tech co projdou po skole nevedela o danem tematu vylozene nic, pac to zapomenou.
30.6.2013 08:18:23   90.176.248.xxx 100
Ten COLOBOT vypadá úžasně. Už vím co budu dělat za ošklivého počasí.
30.6.2013 08:57:12   78.102.114.xxx 40
Minul jsem ji, nebo kde je Žofka,želvička na zetoráčcích?
30.6.2013 09:26:37   46.167.214.xxx 80
Článek je tohle krásnej, díky..

Jinak nevim, myslim, že dneska už neni problém stáhnout si např. NetBeans- s celým JDK a JVM, a začít programovat "natvrdo", navíc po internetu zdrojak, devbook,.... jsou miliony tutoriálů, takže v tomhle ohledu už výukový programy nemají smysl.

Ale měly i jinej účel, naučily logice, a to se z tutoriálů málokdo naučí...
1.7.2013 10:11:57   194.228.197.xxx 20
Jo, už to vidím. Přijde ke mě synovec, že by chtěl umět programovat. Já mu řeknu: "Stáhni si javu a přečti si tutoriály."
Právě jsem mého synovce odnaučil programovat .
Tak mě napadá... Existuje česká verze Pascalu? Vím, že anglická je taky dobrá, ale děcku, co neumí ještě anglicky to bude přístupnější...
2.7.2013 17:38:33   193.239.0.xxx 10
Přijde mi, že dneska je spousta začátečníků naopak paralyzovaná tím obrovským výběrem. Třeba já jsem začínal na Spectrum Basicu, Z80 ASM a později Turbo Pascalu 5.5, ne proto, že bych si to vybral, ale protože se mi dostal do rukou nejdřív Speccy a posléze kdesi upirátěné diskety s Turbopascalem.

Dneska všichni akorát diskutují na fórech, jestli je lepší začít s Pythonem, Ruby, nebo se rovnou naučit J2EE, protože s tím budu za těžkou vatu programovat pro banku, jen co se ho za pár týdnů naučí.

Jinak pokud jde o Karla, jednoduchost toho jazyka trochu klame. Jakmile chcete robota naučit něčemu trochu inteligentnímu, je potřeba využít rekurzi, která odděluje zrno od plev i na úvodních kurzech na VŠ
30.6.2013 10:48:47   92.62.227.xxx 110
V roce 2004 jsem jazyk Karel zpracoval ve vlastní verzi v rámci diplomové práce. Pokud má někdo zájem, můžu ho umístit do dropboxu. Je to včetně nápovědy, případně i příručky v PDF.
30.6.2013 17:57:42   193.164.219.xxx 60
Tak šup sem s ním. Když už jste se s ním dělal, tak ho máte zveřejnit rovnou.
1.7.2013 11:01:08   92.62.227.xxx 40
No takový byl tehdy plán, chtěl jsem udělat i webovky, ale po škole člověk najednou řeší jiné věci a nějak na to nedošlo...
Je to i včetně zdrojového kódu v Delphi:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/44077840/Karel2004.zip
1.7.2013 16:19:33   193.164.219.xxx 00
Díky. Vypadá to dobře a chodí to i pod Win 8, co víc si přát. :-)
2.7.2013 09:23:42   90.177.247.xxx 00
Moc pekny, akorat to nemuselo byt rozdelene takhle na okna.
30.6.2013 10:49:47   85.216.191.xxx 82
ja by som skor nesuhlasil. vidime denne kvantum ludi, ktori perfektne riesia problemy, navrhuju riesenia, riadia a to i spomute veci, ako logistiku, zasobovanie a aj plno inych veci. zaroven nepresli matematikou, statistikou atd. pre prakticke uplatnenie je podla mna dolezitejsie schopnosti orientacie, predstavivosti, logickeho uvazovania, nez matematika a algoritmizacia. preto vacsinou ludia vyborni v tomto teoreticky su prakticky dost neschopni a mnozstvo sikovnych ludi, ktori to zvladaju prakticky nezvladnu matiku.
u mna podobne, skor zvladnem veci prakticky a s matikou (a ze tej som mal), statistikou, atd som mal stale problem. zaroven, za starych cias som karla a potom pascal "pochopil" okamzite.
30.6.2013 13:30:08   95.105.144.xxx 51
Na jednej strane je fakt ze je dnes, aj co sa tyka programovania, obrovske kvantum informacii ktore sa daju naucit ale je otazne ci su potrebne. Rozsah od low level programovania (assembler) az po high level jazyky a metodiky je enormny a este nehovoriac ze vecsinou uz neni ani tak dolezity jazyk ale skor framework pod ktorym clovek pracuje. Potom nastava to ze skoly si vyberu len nieco a vypadne z toho tak "zvlastne pouzitelny" student. Priklad, vypadne "programator" v nejakom high level jazyku alebo rovno skriptovacom jazyku ktoremu je sumafuk ci je cislo ulozene povedzme ako int alebo retazec pretoze nema ani tucha o CPU,registroch a podobne (je to trochu pritiahnute ale zasa uz som sa s takymi ludmi v praxy stretol a nie raz).
Druha trana IT je ze sa uz tiez, prave vdaka rozahu a komplexnosti, diferneciu. Kym 10-20 rokov dozadu nieco ako analytik alebo it konzultant moc neexistovalo, respektive programator zvladal skoro vsetko, dnes sa to uz deli. A tak ako vsade "spinave" erko nudne a namahave programovanie uz moc studentom nevoni a neni to ani tak platene ako nejaky IT konzultant alebo analytik, kde je ich predstava ze bude akurat obkecavat, vypluje nejaky dokument a dostane tucnu odmenu.
30.6.2013 14:07:07   89.103.146.xxx 40
Něco takového bych brala pro jednoho svého žáčka. Jde do páté třídy a moc se mu líbí Scratch. Momentálně mně dělá prográmek spojený se skokem přes švihadlo Přes prázdniny, bude mít čas, tak by se na Karla podíval. Jen doufám, že si s tím poradí.
30.6.2013 17:31:36   37.221.248.xxx 40
http://www.codecademy.com/
1.7.2013 15:54:43   15.203.169.xxx 00
Thielf napsal:
http://www.codecademy.com/


Super odkaz! To je přesně co jsem hledal uz leta... konecne! Sice to neni hra pro deti a clovek musi umet anglicky ale jinak moc doporucuju, je to stokrat lepsi nez cist knihy, a zatim se to tváří jako free.

Diky!
30.6.2013 18:44:35   89.24.139.xxx 40
Kvalitní vyukové programy nikam nezmili. Většina je dostupná na w*****.cz v topicu p**** a h*** a že jich tam teda je!
Navíc existují i pro Linux. Napřiklad na svém dístru Fedora 19! Bt. využívám několik takových aplikací. Příště by to chtělo nějaké žhavější téma ;)
30.6.2013 19:36:08   78.45.228.xxx 40
No s robotem Karlem jsem sál začínal. Klasika.
30.6.2013 21:56:03   213.226.245.xxx 20
Niakm nezmizely, stačí pohledat:

http://petr.hostuju.cz/

http://scratch.mit.edu/

http://www.greenfoot.org/door

http://www.alice.org/index.php?page=what_is_alice/what_is_alice

Na HTML doporučuji
http://www-kiv.zcu.cz/~brada/KondenzovaneHTML/
1.7.2013 08:18:47   84.242.67.xxx 00
Jeste bych zminil tuto skvelou hracku na uceni programovani, jediny obrovsky minus je cena
1.7.2013 08:56:39   217.64.8.xxx 13
Programu je plno,staci jen pohledat,samozrejme nejvic jich je v anglictine,ale to uz dnes neni problem. Problem je akorat to,ze autor o svem tematu jako obvykle nic nevi a pak tu ze sebe akorat dela hlupaka.
1.7.2013 22:07:29   213.226.245.xxx 00
Ona je to spíš řečnická otázka. Sám autor uvádí několik příkladů.
1.7.2013 10:06:27   194.228.197.xxx 00
no nevim, ale kdyby někdo dokázal udělat program, který využívá vývojové diagramy a rovnou je zpracuje jako program, mohlo by to být zajímavější :-).
1.7.2013 12:24:11   93.157.132.xxx 00
Elevea napsal:
Jo, už to vidím. Přijde ke mě synovec, že by chtěl umět programovat. Já mu řeknu: "Stáhni si javu a přečti si tutoriály."
Právě jsem mého synovce odnaučil programovat .
Tak mě napadá... Existuje česká verze Pascalu? Vím, že anglická je taky dobrá, ale děcku, co neumí ještě anglicky to bude přístupnější...
http://algds.cronos.cz/
Jo, něco jako počeštěnej Pascal existuje, u nás na univerzitě se v tom učej algoritmy ;)

>
1.7.2013 12:29:56   80.79.82.xxx 40
matador88 napsal:
ja by som skor nesuhlasil. vidime denne kvantum ludi, ktori perfektne riesia problemy, navrhuju riesenia, riadia
gratulujem k takej pozitivnej skusenosti.Prepodkladam vsak ze to asi nebude reprezentativna vzorka priemernych prvakov na SS ktory by sa mali naucit programovat ;-) Ja mam bohuzial podobne skusenosti ako autor clanku.Priemerne decko je tazke coilen prinutit logicky uvazovat nad nejakou ulohou.Chybaju im zakladne navyky,chut ucit sa,neudrzia koncentraciu atd. Preto treba zacat s uplne primitivnymi ale zato velmi zabavnymi sposobmi vyucby=pointa tohoto clanku.Pri tom sa aspon ukaze koho ma zmysel dalej trapit abstraktnejsimi metodami. Niesom ucitel ale niekedy musim "vyucovat" aj starsich kolegov s dlhsou praxou ako mam ja.Dokola mechanicky svoju pracu naucennym postupom miesto toho aby sa nad tym chvilu zamysleli ze sa to da robit aj podstatne jednoduchsie.
1.7.2013 19:44:37   213.226.245.xxx 20
Elevea napsal:
no nevim, ale kdyby někdo dokázal udělat program, který využívá vývojové diagramy a rovnou je zpracuje jako program, mohlo by to být zajímavější :-).


Samozřejmě, že vývojová prostředí toto umí. Nejjednodušší a v češtině je Bluej. Pak existují UML doplňky do Eclipse, NetBeans.
Nicméně nepočítejte s tím, že po vytvoření UML diagramu bude vytvořen funkční program. Vytvoří se spíš jakási kostra do které je pak třeba doplnit těla metod, konstruktorů atd.
Tedy samotnou funkčnost programu je třeba stejně napsat ručně.
2.7.2013 18:44:40   81.0.236.xxx 10
V první řadě bych chtěl poděkovat za kvalitní úvahu (ostatně jako vždy).

Dále bych se chtěl zeptat zda-li má někdo zkušenosti s programovací hrou jménem "Baltík"? Na základní škole nás tím učitel dusil a netrvalo dlouho a já sám sebe přistihl, že i programování na této nízké úrovni může být zábava. Vesměs mi to hodně připomíná výše uvedenou hru Cato's hike, avšak zdá se mi, že v ní šlo tvořit věcí mnohem mnohem více. Zkuste se na ní zaměřit, wiki určitě pomůže ;).

Nebylo by na škodu lehce připomenout i Warcraft 3, jejich map editor byl naprosto geniální. Super si bylo vyzkoušet, jestli dané systémy fungují správně, postupně se člověk nebaví ani hrou jako takovou, ale řešením problematiky kódu mapy.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

123 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 58.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.