Úvaha: Kam zmizely kvalitní výukové programy? | Kapitola 3
Seznam kapitol
V 80. letech u nás vládly dva výrazné programy, které pomáhaly začátečníkům k výuce programování: KAREL, který dovoloval programovat robotka pochodujícího po šachovnici, a LOGO, ve kterém jste ovládali „želvičku“. Ve své době to byly výborné programy – a když to srovnám s dnešní nabídkou, jsou to stále hotové hvězdy.
Tvorba algoritmů je ovšem jenom jedna část seznamování se s programováním. Tou druhou částí je proměna myšlenky v něco, co funguje. Pro začátečníky to musí být jednoduché, přehledné, bezpečné. Musíte být schopni udělat jednu nebo dvě akce a hned pozorovat výsledek. I když se dnes obecně opovrhuje BASICem, jeho velkou výhodou bylo to, že stačilo nabouchat něco jako PRINT „Muj prvni program“ – a ono to něco udělalo! Pokud je postup od algoritmu ke spuštěnému kódu komplikovaný, opět to civilisty odradí.
Proto vznikly v osmdesátých letech specializované jazyky pro začátečníky. Za úplně nejlepší považuji programování robotka KAREL a programování želviček LOGO. KAREL kupodivu nevznikl u nás, ale ve Stanfordu a opravdu se jmenuje KAREL, na počet Karla Čapka. (Ano, někdy si málo vážíme našich velikánů, zatímco celý svět je respektuje. Nutno podotknout, že Čapkův neologismus „robot“ je prostě geniální, krátký, úderný, kompaktní, jasný ve všech jazycích!) KAREL funguje tak, že máte robotka na šachovnicovém výběhu. Robot má orientaci, může se otáčet do čtyř směrů, rozumí základním instrukcím jako KROK a VLEVO VBOK a vy ve stylu jazyka Forth definujete nové klíčová slova pomocí původních klíčových slov. Vpravo vbok je třikrát vlevo vbok, čelem vzad je dvakrát vlevo vbok a podobně.
Kouzlo KARLA je v tom, že nemusí využívat proměnné, takže jde o systém dostatečně jednoduchý. Na rozdíl od nových „robo puzzlů“ má ovšem podmínky, struktury, umí pracovat se značkami, testovat přítomnost značek, zdí apod., takže se v něm dají řešit docela složité problémy. V tom je ostatně jeho kouzlo: KAREL nefunguje tak, že vás donutí naučit se spoustu konceptů před tím, než vůbec něco uděláte. Dospějete k nim přirozeně. Nechcete psát osmkrát KROK? No, na to tu máme takový bazmek, který se jmenuje cyklus a zapíše se jako OPAKUJ 8 KRÁT KROK KONEC. Dobré ne? Koncept cyklu není další otravnou kapitolou v sešitu, ale něco, co vám výrazně zjednoduší práci.