Hlavní stránka Hardware Multimedia, zvuk, TV Úvaha: Jsme chytřejší než naši předkové. Opravdu?!
Úvaha: Jsme chytřejší než naši předkové. Opravdu?!
autor: Michal Rybka , publikováno 17.5.2013
Úvaha: Jsme chytřejší než naši předkové. Opravdu?!

Jedna z věcí, která vás ohromí ve chvíli, kdy začnete studovat staré technologie, je to, jak jsou neuvěřitelně vymakané. Většinou si myslíme, jak jsme dnes vyspělí a dokonalí, zatímco předkové byli zaostalí joudové. Ale podívejte se na mechanismus z Antikythéry: Je navržený velmi úsporně, na svoji dobu je kompaktní a přesto neuvěřitelně funkční.


Pokud překonáte jistý počáteční odpor, začnete se ponořovat hlouběji a hlouběji do historie a konstrukce počítačů. Ve skutečnosti to není tak, že by počítače „začaly být cool“ v nějakém konkrétním okamžiku. Cool byly vždycky, jenomže často z různých důvodů. Někdy už jenom proto, že vůbec fungovaly s přijatelnou poruchovostí, jindy proto, že se vám vešly do kapsy. To, že dnes umí vychrlit velmi pěkně vypadající 3D svět a spolknout u toho jen nějakých 200 wattů, je jenom současný vrchol jejich coolovosti.  Nepochybně přitom není ani zdaleka poslední.

Pravda, i v minulosti najdeme mezi konstrukcemi a programy zcela příšerné věci. Většinou ale narazíte na věci zajímavé, ať už byly úspěšné a nebo ne. Řada nápadů a konceptů, které během počítačové evoluce vznikly, „má něco do sebe“, i když jsou s nimi v praxi problémy, jako třeba u transputerů a nebo Cell procesorů. Hlouběji v minulosti najdete další rarity, jako analogové a třeba i pneumatické počítače. Najdete koncepty odolné proti radiaci, stárnutí materiálů, low tech systémy, které můžete reprodukovat i bez speciálních materiálů a technologií.

Úvaha: Jsme chytřejší než naši předkové. Opravdu?!

Cell Processor, zdroj: wikipedia.org

Pak tu máme koncepty, se kterými se léta válčí a které stále spíš nefungují než fungují, ať už jde o ovládání počítače hlasem, myšlenkou (tedy obvykle pomocí EEG senzorů) a nebo virtuální realitu. Zatím jsou s tím spíš stále problémy, ale nijak nepochybuji o tom, že až se to doladí, bude to hodně husté. Na některé koncepty ještě nedozrála doba – ostatně jako za Babbageových časů.

Někdy tu máme „válku s realitou“ - jen si vezměte kupříkladu problémy, které musel překonávat Roman Kišš s nedostatkem a nedostatečnou kvalitou součástek, ze kterých se stavělo PMD 85. A podobné problémy byly běžné – a jsou vlastně dodnes, protože i když už má počítačový průmysl za ty roky dodavatelskou logistiku výborně zvládnutou, přesto se čas od času objeví problém s kvalitou a nebo nedostatečným zásobováním.

Úvaha: Jsme chytřejší než naši předkové. Opravdu?!

Buď jak buď, přestože můžeme mít pocit, že informační technologie jsou jenom věc budoucnosti, má smysl se podívat na to, jak řešili problémy návrháři v minulosti. Jejich problémy se totiž v takové či jiné formě opakují stále dokola. Některé technologie přichází předčasně, na jiné je zase pozdě, u dalších je sice teoreticky jasné, jak by mohly fungovat, jenomže se je asi během naší generace nepodaří prakticky realizovat.

Jenomže i když se něco nevyvede, nepřestávám obdivovat konstruktéry a vizionáře minulosti. On totiž i ten Archimédes musel být opravdová bedna!



Tagy: úvaha  Antikythéra  předkové  vývoj  technika  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
17.5.2013 06:26:04   194.228.212.xxx 206
Moc pěkné počtení po ránu... Ještě bych měl takovou poznámku k těmm počítačům z druhé světové války. Z toho, co jsem postřehl z různých válečných dokumentů vyplývá, že první použitelný elektronický počítač měli Angličané a že právě na něm zlomili kód německé Enigmy (a že ti programátoři, kterým se to povedlo, byli nejspíš Poláci). Enigma přišla až těsně po něm.
17.5.2013 08:17:21   193.143.32.xxx 1212
Trošku mi nejde do hlavy ako mohol anglický počítač zlomiť kód nemeckého počítača, ktorý podľa vás prišiel až tesne po anglickom... V každom prípade zaujímavé paradigma na zamyslenie

PS. opäť veľmi pútavý článok od pana Rybky - žiadny som si doteraz nenechal ujsť.
17.5.2013 08:37:37   165.72.200.xxx 284
Vysvetleni je proste:
1. Enigma neni pocitac. Je to sifrovaci stroj.
2. Enigma je starsi nez ten anglicky pocitac.
A o tomhle bylo napsana uz spousta knizek, clanku atd. Tak si neco prectete. Je to dost zajimave.
17.5.2013 08:23:40   85.70.64.xxx 3032
Podle mě je to přesně naopak. Člověk dneska nemusí přemejšlet. Hlavně lidi co dělaj podřadný profese (a těch je většina). Člověk celej den někde stojí u stroje a modlí se ať už konečně zestárne a umře, to je dnešní doba.
17.5.2013 08:36:36   88.100.71.xxx 974
Myslíš ty podřadný profese, díky kterým máš co jíst, kam vyhazovat odpadky, atd?

Třeba herní vývojáři musí u práce přemýšlet víc, než pekaři, popeláři, atd. Určitě je ale pro společnost důležitější mít co jíst a netopit se v záplavě odpadků, než hrát hry na PC. Co je teda potom podřadná profese? Podle čeho to soudíš?
17.5.2013 08:39:30   165.72.200.xxx 320
Vzdycky vetsina lidi delala v tech Vasich "podradnych profesich". Presneji - nikdy v tech "podradnych profesich" nebylo tak malo lidi jako v soucasnosti.
17.5.2013 08:47:31   213.155.225.xxx 90
Tohle je teda velmi neortodoxní názor ale budiž.A díky Michalovi za další povedený článek.Jen malý dodatek k demoscéně 64k bylo fajn ale vemte si že je ještě 40k intro a tam se daly vidět perly kdy si člověk říkal že není možné tohle vytvořit .éra domácích počítačů byla prostě skvělá vtom že mnoho lidí nebylo jen pasivními uživateli ale aktivně obsah vytvářeli a snažili se s minima dostat maximum
17.5.2013 15:23:00   85.70.64.xxx 276
Tim slovem podřadný jsem se nikoho nechtěl doktnout navíc to sám dělam. Hlavní je že ti dneska zaměstnavatel nezajistí vhodný podmínky a vyjebává s tebou a to z těch dělnickejch profesí dělá podřadný profese. Právě to že nemáš práva a nemůžeš nikomu říct vlastní názor, nutěj tě makat na nefunkčních strojích a ještě za to že ten stroj nefunguje ti snížej plat, tak to dneska chodí. Pak se někdo divý kolik je dneska alkoholiků a feťáků. Kdybych měl slabší vůli tak bych tomu asi taky už dávno propadnul. Tahle doba nedává člověku možnost projevit svojí kreativitu a tak. Prostě jenom do práce, z práce, do práce, z práce, do práce, z práce, do práce, z práce, do práce, z práce............................ Když je dobrej den tak se dokonce i trochu vyspíš. :-) Naši předkové samozřejmě taky dřeli (v některejch dobách až do umření) ale všechno co potřebovali si museli vyrobit nebo za něco vyměnit a to rozvíjelo kreativitu, představivost a všechny tyhle věci. Co dneska když člověk potřebuje ňákou banalitu která se dá za 5 minut ukutit? 99% lidí si tu blbost jde koupit do Bauhausu za nehorázný prachy. Prostě demence dnešní doby. :-)
17.5.2013 15:23:28   85.70.64.xxx 30
diví
24.5.2013 15:42:45   83.71.194.xxx 14
Mno, kdo ti brani, kdyz mas rozbitej stroj na vyrobu, nepouzit vlastni mozek a vlastni iniciativu ho zkusit opravit nebo najit cestu okolo jak fungovat dal? Odkazujes na nase predky jak si museli veci vyrabet sami, ale proc to teda neudelas sam? Uplne miluju lidi, co kdyz se jim neco rozbije, tak stojej a brecej a nadavaj, ale neudelaj nic, a pak nadavaj na system a jak to bylo driv lepsi...
29.5.2013 06:23:04   94.113.196.xxx 20
Človíčku kde žiješ ? Nebo do které třídy chodíš ? Tempo práce od zahájení směny je takové že ti nedovoluje nic jiného než tupé pohyby nutné k obsluze mašiny . Nemáš nářadí a většinou ani znalosti k opravě a nemluvě o náhradních dílech . ND jsou hlavním důvodem polonefunkčních strojů v běžné údržbě to není . Nehledě na to , že ani nesmíš na pracovišti vykonávat činnost jinou než máš uvedenou v pracovní smlouvě . Nejspíš jsi ještě náctiletý a tudíž nevíš jak s tebou jednou život možná jednou vyjebe protože nejspíš Tě ještě ochraňují rodičovská křídla a neznalost s nevědomostí mládí .
Bez urážky .
29.5.2013 06:15:13   94.113.196.xxx 00
Kdysi dávno jsem četl sci-fi od Joe Haldemana VĚČNÁ VÁLKA .
Když se podívám kam směřuje dnešní zdravotnictví tak si na tu knihu vždy vzpomenu a vyvstane mi na mysli jedna jediná věta v ní obsažená : PRIORITA NULA !
Je to sice asociativní souvislost s tvým příspěvkem ale kdo knihu četl , ten mou reakci pochopí .(a o těch postizích za práci na ne plně funkčních strojích jsem ve svém okolí taky slyšel a lidi jichž se to týká znám osobně)
Je velmi zvláštní či podivuhodné jak staří autoři sci-fi dokázali dopředu o mnoho let vycítit nálady ve společnosti a předpovědět směr jakým se to bude ubírat .
17.5.2013 09:40:56   78.45.200.xxx 90
Za mě je nej demo Debris od Farbrausche (fr-041) Tolik technologie natlačit do 1 449 984 jediček/nul je něco neskutečného!!! 181248B má průměrná fotka a oni dokázali udělat 8min video se skvělou hudbou, dynamickými stíny, HRD efekfy, DoFem, obrazové/zvukové filtry, atd... Perfektní podívaná!!! http://www.youtube.com/watch?v=wqu_IpkOYBg
17.5.2013 09:45:58   193.41.230.xxx 51
teda Rybka to je psavec
17.5.2013 10:26:47   165.72.200.xxx 52
Úvahy/články pana Rybku mám strašne rád. Myslím, že stále dá veľmi trefne do súvislosti minulosť a súčastnosť.
Som z generácie, ktorá na 8bitoch začínala (i keď na úroveň assembleru som nikdy nešiel), takže o to viac sú mi paralely, ktoré pán Rybka spomína jasnejšie.
Super! Teším sa na ďalší článok.
17.5.2013 10:45:21   83.69.56.xxx 40
jsem si vzpomněl na utrpení, když jsem na průmyslovce dělal na analogovém počítači AP Meda. Na první pohled zastaralá kisna připomínající starou telefonní ústřednu, na druhý celkem zajímavý stroj na řešení soustavy diferenciálních rovnic.
17.5.2013 12:10:52   90.181.35.xxx 141
Me prijde ze ta nutnost vymackat z minima maximum je tu porad diky konzolim. Vzdyt tim, ze dokazali vyvojari s tak zoufale malym mnozstvim pameti jako ma PS3 vytvorit na konzole hry co v posledni dobe vysly = zazraku. Za 8 let az budou ted nastupujici konzole opet prezitek se to bude zase opakovat
17.5.2013 12:17:19   193.164.219.xxx 341
Tentokráte se autorovi úvaha povedla. Jen bych šel v uvažování dál. Lidé jsou "hardwarově" posledních x tisíc let skoro stejní, tedy není důvod, abychom byli chytřejší než naši předci. Ale naopak jsou tu argumenty pro domněnku, že naopak budeme čím dál tím víc hloupí, hlavně proto, že přestal fungovat přirozený výběr a přežije každý méněinteligentní jedinec, ba dokonce v našem světě má větší šanci na rozmnožení, než jedinec hodně inteligentní.
17.5.2013 15:26:05   85.70.64.xxx 193
Protože v dnešní době když jsi inteligentní tak tě zlikvidujou abys nedělal někomu konkurenci. Nepřijít dneska o práci znamená držet hubu a poslouchat bezmyšlenkovitě rozkazy. Jenom tak si dneska člověk udrží práci. Jakmile začneš něco sám organizovat nebo vymejšlet zlepšováky tak se tě zbaví ten co je o jednu příčku nad tebou v hierarchii firmy.
19.5.2013 12:15:43   89.176.232.xxx 51
Mozna je to problem prave tech "podradnych" profesi - ja se s tim totiz nikdy nesetkal. Kdyz jsem vymyslel zlepsovaky, tak se me ti nade mnou naopak snazili ve firme udrzet. A nikdy nebyl problem najit jine, jeste zajimavejsi misto. Ted delam sam na sebe a jsem s tim velice spokojeny.

Nikdy jsem nedrzel hubu a neposlouchal bezmyslenkovite rozkazy, problemy s tim byly jen na vojne.

IMHO v dnesni dobe se muze kdokoli vysvihnout z "podradne profese" do profese dobre placene a na misto s mnohem vetsi svobodou, ale vyzaduje to hodne prace a studia. Nicmene pocitac uz ma dnes kazdy a pristup k internetu taky, cili potrebuje jen talen, pili a obetovat cas a namahu. V mnozstvi podstatne vetsim nez malem. A to malokdo je doopravdy ochoten udelat, protoze je to namahave a znamena to zcela prekopat svuj styl mysleni a pristup k zivotu. (A samozrejme, rikam, ze to muze udelat kdokoli, ale asi tezsko by to mohli udelat vsichni naraz, jenze jen malokdo se o to ucinne snazi)
17.5.2013 15:53:00   84.242.66.xxx 220
Myslím, že to je o způsobu přemýšlení. Tužka a papír při programování není třeba, stačí samotná hlava. A stejný to je s konstrukcí různých zařízení, matematikou, fyzikou atd. Pamatuji si jak mne táta nutil chodit na stavbu a já tam plnil nenažranou míchačku vápnem pískem a cementem a při tom si v hlavě vytvářel programy pro z80. Pak jsem přišel domu a většina věcí i fungovala.
Ty dema jsou pěkná, matematika sama nabízí mnoho pro grafický demo použitelnejch dat. Staší si najít to pravé semínko a s tou pravou funkcí jdou nakreslit kvanta šílenosti. Například assembly i jiné soutěžení je pro programátory skvělá výzva. Pokud člověk programuje pro zábavu a má na to čas, lze si stím užít dost legrace a pokud je s kým porovnávat i dost zdravé motivace. Bohužel realita každodeního života lidi ždíme a okolnosti nutí lidi dělat jen ekonomicky valuovatelný věci. Podle mého názoru by assembler měl patřit do portfolia každého programátora. Je to základ na kterým se dá stavět a nejde to dost dobře očůrat.
Množství zdrojů dnes neklade takovou náročnost na optimalize a nenutí k využití každýho bajtu, přitom být nějak handikapován Vás nutí být lepší. Pamatuju si jednu soutěž, myslím, že i tady v čechách. Úkol byl napsat program, který nakrelí řeckou vlajku. Kdo napíše kratší vyhrál. Po 2 dnech jsem se dostal na 76B, ale někdo lepší to namastil na 69 :-).
17.5.2013 17:15:33   88.102.74.xxx 130
..člověk pak přemítá, proč máme tak hrozně blbě optimalizované hry.. No taky je fakt, že před delší dobou byly hry o něčem a to něco nebyla zrovna vizuální stránka hry. Dneska máme vizuálně pěknou podívanou bez obsahu a optimalizace..
17.5.2013 20:52:11   88.101.38.xxx 120
Protože jouda managor od vydavatele gamesky potřeboval ušetřit a najal levné programátory, kterým seřezal rozpočet a blbě nastavil milestones a deadline.

Dneska se hry nedělají pro zábavu a pro hráče, ale proto, aby se (hlavně) vydělaly peníze. No a protože dětem na konzolách (ale i PC) je třeba vnutit "konzumní" styl hraní (rychle dohrát a šup koupit další koridorovku, kde stačí rychle mačkat čudlík a semtam uhnout)
17.5.2013 18:45:27   95.80.203.xxx 70
Zase super článek od Rybky, paráda, děkujeme! :-)
17.5.2013 20:57:47   88.101.38.xxx 80
Ono i dnes se dají najít lidi, co dokáží překročit stín průměrnosti a udělají silně nadprůměrný program. Jenže dříve byli takoví lidé polobohy, dneska je má konzumentská většina za blázny a "nepoužitelné" lidi - jednoduše proto, že se primárně nevěnují tzv. "vydělávání peněz"

Docela by mě zajímalo, zda by ještě dnes mohl vzniknout třeba takový Linux (myšleno od prapočátku, od vypiplání jádra jedním člověkem do stavu použitelného pro zveřejnění a rozjetí veřejného projektu)? Já se domnívám, že nejspíše ne.
19.5.2013 12:18:42   89.176.232.xxx 00
Ja myslim, ze mohl. Jestli se nepletu, tak treba zrovna takto vzniklo Arduino, ktere ma ted velice sirokou podporu, jsou pro nej spousty doplnku a stalo u zrodu spousty zajimavych projektu.
17.5.2013 21:59:58   95.105.178.xxx 30
Pani, akosi nemate prilis prehlad o code size sfere a Michal ma tiez este medzery (pozri si 1.) ;-)
priklady:
1. 4 KByte demo cdak (ako vasa ikonka vo Windows 7 )
2. najmensie riesenie sudoku zadania na 67 ByteHugi compo 25
prekonane fanusikom na konecnu velkost 62 Byte 1!!
a mnoho inych, zial tazko k najdeniu v tom PByte balaste.
17.5.2013 22:04:14   95.105.178.xxx 20
Sorry, akosi vam to tu nefacha:
1. cdak http://www.youtube.com/watch?v=cjSJc2eCetE
2. sudoku http://www.hugi.scene.org/compo/compoold.htm#compo25
17.5.2013 22:15:10   95.105.178.xxx 60
Este si zivo spominam, ked sa na jednom fore zhanal isty pan po jednoduchom programe na vypocet spotreby(dojazdu) svojho kamiona s 3-4 vstupmi. Borec mu to nakodil na krasnych 14 MB!
Otazka par KB, ale lepsie a jednoduchsie riesenie Excel, ktory ma snad kazdy
18.5.2013 11:24:00   84.242.66.xxx 10
http://www.youtube.com/watch?v=iRkZcTg1JWU
18.5.2013 20:00:37   62.209.197.xxx 20
taita napsal:
Tentokráte se autorovi úvaha povedla. Jen bych šel v uvažování dál. Lidé jsou "hardwarově" posledních x tisíc let skoro stejní, tedy není důvod, abychom byli chytřejší než naši předci. Ale naopak jsou tu argumenty pro domněnku, že naopak budeme čím dál tím víc hloupí, hlavně proto, že přestal fungovat přirozený výběr a přežije každý méněinteligentní jedinec, ba dokonce v našem světě má větší šanci na rozmnožení, než jedinec hodně inteligentní.

Ono to není tak jednoduché. Lidí zřejmě lehce degenerují po fyzické stránce, ale to dnes není podstatné. Za pár desítek let to vyřeší technologie. Co se myšlení týče, inteligence je sice částečně vrozená, ale obrovský vliv má i způsob jejího rozvíjení v dětském věku. Některé studie tvrdí, že ještě před 5 sty nebyla většina populace schopna být gramotná.
Dále dříve většina (>90%) lidí zajišťovala obživu a na přemýšlení nebyl čas. Dnes je to kolik ?
18.5.2013 20:01:58   62.209.197.xxx 00
Character problem. empty comment
18.5.2013 20:02:41   62.209.197.xxx 83
Méně než 2%. Těch pár třeba antický vynálezů jsou produktem několika jednotlivců, pravděpodobně v té době nejchytřejších na světě. Dnes je takových lidí řádově více, jen nejsou vidět. Ve vládních, vojenských výzkumných projektech, ve vývoji velkých firem, proti minulosti disponují téměř neomezenými zdroji, spoustu bezejmenných akademiků, ale i lidí v průmyslu. A stále je jich nedostatek....jejich čas je drahý - proto nejsou optimalizace, gigabajt paměti je dnes levnější, než hodina jejich práce....
K tomu vývoji - myslím, že bude podobný, jaký byl vidět v knihách Alastaira Reynoldse. Veklá skupina průměrných a podprůměrných, a pak menší skupina extrémně pokročilých. Ta cesta k tomu je....chytrý člověk hledá chytrého partnera, dříve to bylo také, ale inteligence se stále ředila, protože někoho takového najít byl větší problém než dnes. Chytří rodiče mívají ještě chytřejší děti, a dochází kolem nich k větší koncentraci peněz. To po pár generacích povede k tomu, že se jejich potomci začnou čím dál více odlišovat. A budou bohatí, což jim zajistí přístup k technologiím, který ostatní mít nebudou....genové modifikace, transhumanismus....a vznikne nový druh člověka.
20.5.2013 13:06:49   212.111.4.xxx 30
V odkazu na Wiki na Difference engine 2 se celkem jasně píše, že jeho replika byla 1991 vyrobena s tolerancemi obvyklými v 19. století, aby se vyvrátily spekulace, že by ve své době nemohl fungovat - takže mohl fungovat už tehdy. Problém byl spíš v tom, že anglická vláda si 1823 objednala "jednoduchy" stroj na tisk logaritmických tabulek za 1700 Liber a místo toho Babbage do oku 1942 spotřeboval 17000 Liber na vývoj něčeho, co vyústilo v Analytical Engine, tedy první počítač s pamětí, programovatelný pomocí děrných štítků a schopností provést podmíněný skok a cyklus (což neuměl ani MARK I o sto let později). Celkem pochopitelně pak dozorčí komise jeho Diference Engine zařízla, protože Babbage nebyl schopen dodat požadovaný stroj, ne proto, že by jej nešlo vyrobit, ale protože promrhal peníze na vývoj něčeho, co nebylo v zadání. I přes to, část svého Analytical Engine před smrtí v roce 1871 zrealizoval, Anglická vláda další vývoj opět zamítla a neuspěl s ním ani v roce 1878 a 1910 jeho syn Henry, který na vývoji pokračoval. Mechanický procesor tedy prokazatelně fungoval už v 19. století a zabilo jej spíš to, že příliš předběhl dobu, nebyla po něm poptávka a Babbage musel mít za takové plýtvaní penězi ze státní pokladny pořádný škraloup.

Přestože vývoj mechanických počítačů pokračoval i na začátku 20. století, ti, kteří byli vládami pověřeni v průběhu 2. světové války vývojem Colossus MARK I (1943) příznali, že o existenci Analytical engine nic nevěděli. To se projevilo především tím, že vyvíjeli vše od začátku a spoustu funkcí, jako byl například podmíněný skok, nezahrnuli do návrhu. ZUSE Z3 (byl postaven na vlastní náklady autora a fukční 1941!) toho také nebyl schopen (jinak je ale "Turing complete"), ENIAC (1946) se teprve dá považovat za první opravdový programovatelný počítač.

Mechanické odchylky by především ovlivňovali rychlost s jakou by stroj počítal. Ludgateův klon Babbageova Analytical Engine z roku 1915, který také nikdy nebyl postaven, byl teoreticky schopen vynásobit dve dvacetimístné čísla za asi 6 sekund.

Jen pro zajímavost, ta první programátorka byla celým jménem Ada Byronová, Hraběnka z Lovelace, která na základě popisu Babbageova Analytical Engine italem Luigim Menabreou navrhla postup výpočtu Bernoulliho čísel. Neopravovala tedy nic z Babbageovy práce. Jednalo se o zcela hypotetický okomentovaný postup výpočtu pro počítač, který v té době ještě ani fyzicky neexistoval. Diference Engine nešlo programovat ani v jeho druhé verzi, vylepšené po zkušenostech s Analytical Engine.

Na repliku Analytical Engine v současnosti probíhá sbírka.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

203 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 99.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.