Úvaha: Co budeme dělat, až spadnou nebesa? | Kapitola 5
Seznam kapitol
Když tento týden vypadl na poměrně krátkou dobu Google Drive, připomněl všem, že zálohování „do oblak“ možná není až tak nezničitelné, neprůstřelné a všeobecně dokonalé, jak se říká. Co kdyby ale výpadek nebyl „jenom na chvíli“? Co kdyby došlo k totální ztrátě dat? Jste připraveni na den, až spadnou nebesa?
Dnes vám mohou výrobci software nabízet „software jako službu“ s tím, že to je výhodné, protože platíte menší částky a za to dostanete ten nejnovější software. Odvrácenou stranou věci je to, že takový software nevlastníte, jakmile ho přestanete platit, tak ho používat nesmíte a navíc nemáte žádnou záruku v tom smyslu, že místo starého vyhovujícího software dostanete nový, který budete nesnášet. Ten starý program jste nevlastnili, máte smůlu, už ho nepodporujeme, tady máte nový, přečtěte si podmínky služby – a pokud se vám to nelíbí, tak si za službu neplaťte a běžte si stěžovat třeba k šípku.
Nelíbí se vám to? Historie licencí software je historií vynalézání právních forem, které dovolí omezit práva uživatele – od shrink wrap licence, přes to, že použitý software nemáte právo znovu prodávat, že je licence svázána s použitím na jednom konkrétním stroji a nebo nesmí být využívaný komerčně. Software jako služba je jenom další krok omezující vaše práva, to je celé.
Ještě mnohem hůře jsou na tom služby zdarma. Zatímco placené služby uživí relativně malé, ale dostatečně napakované publikum, služby zdarma stojí na reklamě nebo jiné formě monetizace, která obvykle vynáší na jednoho uživatele jenom málo peněz. To znamená, že pro své přežití musí mít mnohem, mnohem více uživatelů. Podívejte se například na online ekonomický časopis Motejlek.com: Dokáže fungovat proto, že má unikátní informace, za které jeho předplatitelé musí pořádně zaplatit. Kdyby byl zadarmo, tak by se neuživil, protože jde o médium velmi specializované, s malým publikem.
Pokud má vaše služba zadarmo fungovat, musí zkrátka a dobře získat velké publikum. Jestli velké publikum nezískáte (a nebo ho neudržíte), přichází obvykle nemilosrdná darwinistická čistka. Dáte klientům služby na vědomí, ať si poberou svoje digitální saky a paky a pak službu vypnete. On i ten proud a bandwith není zadarmo, o správě a údržbě software ani nemluvím!